Dell x1 recension
DEll X1
Nu har jag fått min nya laptop, jag har haft den ett par dagar nu, så detta är alltså bara mina första upplevelser av datorn. Jag ska försöka hålla mig så neutral som möjligt till den.
Detta är även min första laptop, men jag har varit i kontakt med många andra, inklusive flera olika 12".
Designen
Ovansidan på datorn har en lite mer silvrig ton än resten. Detta ger enligt mig ett mycket fint och lyxigt intryck. (samma färg återkommer på touchpadden)
Trots att jag innan läst måtten och försökt visualisera hur stor den skulle vara blev jag minst sagt överraskad hur liten den igentligen är. Att skärmen är widescreen gör att djupet på datorn blir riktigt litet. Detta var uppskattat när jag igår åkte tåg hem och enkelt kunde få plats med datorn på bordet framför, medans jag kollade på en film i widescreen.
Tangetbordet är av mindre model, de flesta knapparna känns ändå som självklart placerade. Dock så har jag en tendens att missa enter- tangenten. Men detta är väl bara en vanesak.
Ljud
Datorn har enbart en högtalare, denna fungerar som man kan vänta sig, dvs knappast något att användas för nått mer än i nödfall när man inte har tillgång till nått annat. Dock så måste jag säga att den lilla högtalaren kan ge relativt högt ljud, så om du vill spela upp nått ljud för polarna går detta.
Ljudutgången är jag mycket nöjd med, den klarar av att driva mina stora lurar utan några problem.
Har inte koll på vad det är för ljudkort i datorn, men enligt mig så ger det ett mycket fint ljud.
Hur låter då datorn i sig?
Den låter faktiskt ingenting, om man bortser från ett litet knappt hörbart surrande från disken. (I ett knäpptyst rum kan man höra detta)
Anledningen till att man inte hör några fläktar är att den inte har några. Värmeutvecklingen i datorn verkar ändå inte vara stor, för efter några timmars filmtittande kan jag utan problem ha den i knät utan att den är för varm. Ovansidan på datorn blir inte heller obekvämt varm.
Prestanda
Då det inte är någon spelmaskin har jag inte en testat att lägga in nått spel. Läser ni specen på datorn så ser ni snabbt att tex hl2 med flera absolut inte fungerar på datorn...
Men däremot har jag kollat på film och kört diverse olika kontorsprogram och jag kan verkligen inte klaga. Den klarar av dessa aplikationen utan några problem eller fördröjningar.
Nätverk
Datorn har 10/100/1000 kort och trådlöst.
Har inte gjort några genomgående test av gig kortet men jag drog över ett gäng semesterfilmer från en stationär (med gig kort) och det hela gick jäkligt snabbt.
Det trådlösa fungerar även det bra, svårt att säga hur bra antenden är, men den var inte märkbart sämre än en extern antend som jag har till min stationära.
Skärm
Skrämen är som sagt widescreen, och kör 1280*768.
Man får plats med mycket på bredden, dock så blir ju höjden inte allt för stor, så det blir en del scrollande på hemsidor.
Det handlar lite om vad man ska använda datorn till, kollar man som jag, på mycket film passar den perfekt, men om man saknar det intresset så kanske man ska fundera på en vanlig.
Lite fördelar och nackdelar:
Fördelar
-Vikten
-Storleken
-Skärmen
-Batteritiden (runt 3 timmar när jag kollar på film, standard batteriet)
Nackdelar
-Batteriet går att jucka lite på när det sitter på sin plats, borde sitta lite bättre. (det lossnar inte)
-Ibland kan man höra ett lågt högfrekvent ljud. Har inte kunnat lokalisera varifrån, men det torde vara från disken när den arbetar.
Slutligen kan jag bara säga att jag är riktigt nöjd med datorn, den har fungerat bra och det känns som jag har gjort ett bra val. Den känns riktigt välbyggd och ser bra ut.
Jag var innan lite rädd att det skulle vara svårt att skriva på det lite mindre tangentbordet, men nu skriver jag lika snabbt på det som på ett vanligt.