html/js: Ta bort markeing av text...

Permalänk

html/js: Ta bort markeing av text...

Alltså, jag har en sida med en tabell där man kan dubbelklicka på en rad för att öppna den raden i ett nytt fönster för redigering. Problemet då är att den kolumn man dubbelklickar på så blir texten markerad. Jag skulle vilja få bort markeringen som "fastnar" efter dubbelklickningen.
Dubbelklicka själv här på ett ord i texten så ser du vad jag menar...

Hittade ett förslag via google:

function disabletext(e){ return false } function reEnable(){ return true } //if the browser is IE4+ document.onselectstart=new Function ("return false"); //if the browser is NS6 if (window.sidebar){ document.onmousedown=disabletext; document.ondoubleclick=disabletext; document.onclick=reEnable; }

Detta fungerar i IE för all markering av text, i Moz fungerar det också för "normal" markering, dock ej för dubbelklicks-markeringen som är bekymret.

Dessutom vill jag att man ska kunna markera text på sidan i övrigt...

Förslag?

Tackar!

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Hedersmedlem

Dubbelklickning på webben = fetbort. Det är enkelklickning som gäller, har alltid varit så och kommer alltid att vara så. Allt annat är totalt förvirrande för en besökare.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Jo, det kan väl vara sant... Nu är det ju så att jag arbetar efter en kravspec och där står uttryckligen dubbelklick så jag är så illa tvungen att rätta mig efter det.

Så om du har något förslag till lösning, annat än att ta bort dubbelklickningen, är du välkommen att posta det istället!

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr =/

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Vem har skrivit kravspec:en?

Du? Ändra kravspec:en.

Någon annan? Be denne ändra kravspec:en. Förklara för denne att dubbelklick är out-of-scope när det kommer till webbsidor, webbapplikationer etc.

Tänk på att en kravspec. kan när som helst ändras under ett projekts gång.

Du kan inte använda dig av en länk i en 'actions'-kolumn? Kan t.om. göra en liten 'edit'-ikon

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk

Ok, kan någon komma med ett föslag till lösning istället?

I och för sig off-topic, men kravspec:en kommer från ett företag om du måste veta...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Välj en ny text via JavaScript och sätt spannet på noll tecken.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
Ok, kan någon komma med ett föslag till lösning istället?

I och för sig off-topic, men kravspec:en kommer från ett företag om du måste veta...

/Anders

En beställare som inte vill rätta sig efter standarderna måste man ibland undervisa. Förklara för honom att det ligger i hans eget intresse att sidorna konformerar till given standard, och att han kan få problem med usability. Kör det gamla trogna "besökaren är kunden, kunden har alltid rätt"-resonemanget, funkar för mig.

Permalänk
Medlem

Om kundens beställning eller kravspev. är helt uppåt väggarna så är det din förbaskade skyldighet att berätta detta för denne.

Jag vet att det kan vara svårt att konfrontera en kund med sådana här saker. Det är något som kommer med erfarenhet och "pondus" i branchen men tro mig, kunden kommer att tacka dig i slutändan och respektera dig bättre. Det är ju du som kan de här grejerna, det är du som är "experten". Hade kunden själv kunnat så hade denne gjort det själv.

Om inte kunden inser detta så är det faktiskt inte hela världen att säga tack och adjö. Eventuellt kan du skicka vidare kunden till en konkurrent som kommer få det helvete du tackade nej till

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Man kan framföra sina synpunkter till beställaren, men en kravspec är en kravspec är en kravspec är en kravspec.

Permalänk
Medlem

Det kan ju faktiskt ligga någon typ av logik bakom kravet på dubbelklick, men formatckolon bör iaf påtala att det ej är web standard och att besökare kommer bli förvirrade.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk

Ja, men jösses vilket tjat det blev om kravspec hit och kravspec dit... Jag trodde jag gjort klart att jag endast ville ha en lösning på problemet och inte goda råd om hur jag ska bemöta beställaren.

andrin, ditt uttalande om "Jag vet att det kan vara svårt att konfrontera en kund med sådana här saker. Det är något som kommer med erfarenhet och "pondus" i branchen..." är väl rätt onödigt, va?
Vad vet du om min erfarenhet?
Tror du jag får fler uppdrag av kunden om jag säger tack och adjö p.g.a. att de vill ha dubbel-klick på sin interna webb-applikation?
Tror du att de rekommenderar mig till någon annan...?
Tack för dina goda råd, men jag tror jag väljer att inte följa dem!

Och TACK, Ihaffan, precis som du poängterar finns det en logik bakom det hela... Enkelklick väljer rader (multiselect) i listan och dubbelklick öppnar en specifik rad i nytt fönster...

Stort tack till de som faktist hjälpt till med själva problemet!

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...