12" ultraportabel med intern DVD brännare

Permalänk
Medlem

Fick ett utskick fråm inwarehouse och såg att de skulle börja sälja lw20 & lw40. Verkar dock inte som de kommit upp på hemsidan ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
Fick ett utskick fråm inwarehouse och såg att de skulle börja sälja lw20 & lw40. Verkar dock inte som de kommit upp på hemsidan ännu.

Jag klickad på länken i mailet och lyckades komma till den.

Permalänk

Kul å höra, men posta gärna länken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Jag klickad på länken i mailet och lyckades komma till den.

Fick utskicket via posten men posta länken så vi hittar datorn.

Permalänk
Medlem

Jag hade kontakt med ett företag i gbg idag.
När jag frågade saker om LG LW20 och de själva kontaktade LG, fick de svaret att de har tagits ur sortimentet för stunden.

Ev ändra specar samt leveransproblem/förseningar till sverige.

Någon som vet om detta stämmer eller om det bara var en lögn?

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thulle_hda
Kul å höra, men posta gärna länken!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog

Fick utskicket via posten men posta länken så vi hittar datorn.

Jag har hunnit tagit bort mail, ska se om jag kan hitta den i history

EDIT: Hittar inget. Men kan nu när jag tänker efter kan det ha varit en lw70 jag såg o inte en lw20 tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thulle_hda
Backard har du möjlighet skriv gärna ihop en lite recesion och starta en ny tråd om denna dator,
jag tror vi är många som är nyfikna på denna lilla "doldis" och har massor av frågor=)

Vad jag har sett så säljer www.dustin.se 2 modeller av LW20
1,8 med 512MB ej i lager 17,370:-
och 2,0 1GB 1-2dagar 19,370:-

Jag vill ha en vit 2,0, har mailat Dustin och frågat får se vad de säger, med det verkar som 2,0 är blå och 1,8 vit.....

finns även på
http://perry.bai.se
och www.optiuse.se

Mvh//Mattias

kan säga redan nu att det är dom modellerna som gäller. dvs 2.0:an får endast att få tag på i blått utförande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pro
Ett par frågor om det går bra?

Hur stor är nätadaptern och vad väger den?
Följer det med något "fodral" eller liknande att ha den i, om inte tips på något bra att köpa (vill inte ha en väska)?
Vad väger den utan dvd'n i?
Vart köpte du den och hur lång tid tog det att få den?
Du säger att den är tystare än din förra dell 8200..har aldrig hört hur en sådan låter så skulle du kunna försöka beskriva det på något annat sätt, hur ofta går fläkten igång?
Hur lång tid tar laddningen?

Tack på förhand!

Självklart går det bra att fråga

Nätadaptern har måtten 30x45x105 och väger 240 g, nätsladden väger 175 g. Den optiska enheten väger 170 g.

Jag köpte den hos Dustin där den var restnoterad vid det aktuella tillfället. Jag tog telefonkontakt och fick beskedet att förväntad leverans var 26/9. Jag lät min beställning ligga kvar ändå och dagen efter fick jag leveransbesked 1-2 dagar. Två dagar senare hade jag datorn Jag beställde även ett tunt fodral "Target notebook second skinz" men det var restat till 26/10 varvid jag avbeställde. Verkar dock finnas tillgängligt nu.

Den här datorn är i princip helt tyst, det måste vara väldgt tyst omgivning för att fläkten skall höras och den startar inte ofta. Det är någon typ av kopparkylare som man kan känna blir varm om man håller handen där. Jag kan säga att det är endast när jag använder datorn hemma som jag kan höra att den låter. På jobbet tar alla bakgrundsljud över, ventilation, andra datorer, samtal osv.

Det var ett önskemål om en rescension men det har jag inte tid att skriva/fota då jag jobbar 12-14 timmar om dagen i ett systemutvecklingsprojekt. Däremot svarar jag gärna på frågor. Det kan oftast inte ske samma dag men det kommer inte att dröja alltför länge heller.

Lycka till

Permalänk
Medlem

önskemål om att få veta vad den har för batteritid när man ser på en dvd eller när man lirar quake?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
önskemål om att få veta vad den har för batteritid när man ser på en dvd eller när man lirar quake?

Det kan jag tyvär inte svara på då jag varken kör quake eller dvd på denna maskin.

Edit

Computer sweden skriver så här den 26/9

"Ett annat problem med små datorer brukar vara klena batterier. Även här har LG lyckats förvånansvärt bra. Enligt specifikationerna ska LW20 klara 4 timmar och 20 minuter mellan laddningarna, vilket givetvis förutsätter att strömsparfunktionerna är i gång. Men även om man tittar på film räcker batterierna i 2 timmar och 45 minuter."

Länk till hela artikeln
http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200509/26/200509260...

Permalänk
Medlem

Kul att någon slagit till och köpt maskinen. Jag är oerhört sugen på den blåa varianten av LW20, om nu inte Apple snabbt som attan uppgraderar sin PB 12" med lite intressanta grejer.

Men backard, jag forsätter väl med ännu ett frågebatteri.

Datorn har en Expresscard-plats. Jag lyckas inte läsa mig till någonstans om det är den bredare 54 mm varianten som gäller eller om det är den tunnare på 34 mm. Vilken är det? Jag tycket det vore skönt om det är den bredare varianten så att det går att trycka in en läsare för CF-kort så att jag slipper ha en separat läsare för detta.

Den optiska enheten ska tydligen gå att ta ut, får man med någon form av viktsparare att sätta dit istället? Finns det möjlighet att sätta dit ett extra batteri, hårddisk eller något annat spännande istället? LG vägrar svara på mina mail, jag tänkte att det kanske medföljde någon trevlig tillbehörs-katalog eller liknande som avslöjade några smakigheter.

Visa signatur
Permalänk

Hittade svar på en av frågorna

http://www.lge.com/catalog/prodmodeldetail?catModel=0&actType...
PC Card Slot : 1x ExpressCard/34

är sugen som sjutton jag oxå på 2,0an men jag vill vara säker på att man kan hitta xpresscard till den innan man köper, vill ha en bluetooth adapter som inte sticker ut som en usb...

Edit: såg även detta: Weight
1.87 kg (w/ODD), 1.72 kg (w/ Weight Saver)
verkar som man får med nån typ av plastlock elller "weight saver"??

Permalänk
Medlem

Ahh, en person som kan läsa innantill! Tydligen mer än vad jag kan=)
Tack för svaren. Synd att det var 34 mm som gäller. Dock inte det värsta som har hänt.

Jo som sagt, man blir onekligen lite sugen på att slå till. Jag undrar om Dusin kan få fram den med 2 gb minne direkt.

Sedan är jag lite orolig över det här med att det är vga-ut som gäller. Jag tänker skaffa mig en ny tft-skärm ihop med eventuellt köp (23"-24" wide) och jag funderar på om det kommer funka bra eller om det blir taskig bild.
Det verker som om vga-signal till tft kan bli bra men också bli riktigt dåligt.
Jag har inte sett någon som sagt något om detta och LW20

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DVI är väll att föredra till TFT skärmar? Jag fick iaf MYCKET bättre bildkvalité och mindre eftersläppning när jag började använda DVI istället för VGA till min 18" TFT

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backard

Självklart går det bra att fråga

Nätadaptern har måtten 30x45x105 och väger 240 g, nätsladden väger 175 g. Den optiska enheten väger 170 g.

Jag köpte den hos Dustin där den var restnoterad vid det aktuella tillfället. Jag tog telefonkontakt och fick beskedet att förväntad leverans var 26/9. Jag lät min beställning ligga kvar ändå och dagen efter fick jag leveransbesked 1-2 dagar. Två dagar senare hade jag datorn Jag beställde även ett tunt fodral "Target notebook second skinz" men det var restat till 26/10 varvid jag avbeställde. Verkar dock finnas tillgängligt nu.

Den här datorn är i princip helt tyst, det måste vara väldgt tyst omgivning för att fläkten skall höras och den startar inte ofta. Det är någon typ av kopparkylare som man kan känna blir varm om man håller handen där. Jag kan säga att det är endast när jag använder datorn hemma som jag kan höra att den låter. På jobbet tar alla bakgrundsljud över, ventilation, andra datorer, samtal osv.

Det var ett önskemål om en rescension men det har jag inte tid att skriva/fota då jag jobbar 12-14 timmar om dagen i ett systemutvecklingsprojekt. Däremot svarar jag gärna på frågor. Det kan oftast inte ske samma dag men det kommer inte att dröja alltför länge heller.

Lycka till

Tack för bra svar! Bara en sak, hur lång tid tar den att ladda?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av backard

Det kan jag tyvär inte svara på då jag varken kör quake eller dvd på denna maskin.

Edit

Computer sweden skriver så här den 26/9

"Ett annat problem med små datorer brukar vara klena batterier. Även här har LG lyckats förvånansvärt bra. Enligt specifikationerna ska LW20 klara 4 timmar och 20 minuter mellan laddningarna, vilket givetvis förutsätter att strömsparfunktionerna är i gång. Men även om man tittar på film räcker batterierna i 2 timmar och 45 minuter."

Länk till hela artikeln
http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200509/26/200509260...

Försökt komma in där tidigare men man behöver tydligen en webkod vilket jag inte har :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oee
Kul att någon slagit till och köpt maskinen. Jag är oerhört sugen på den blåa varianten av LW20, om nu inte Apple snabbt som attan uppgraderar sin PB 12" med lite intressanta grejer.

Men backard, jag forsätter väl med ännu ett frågebatteri.

Den optiska enheten ska tydligen gå att ta ut, får man med någon form av viktsparare att sätta dit istället? Finns det möjlighet att sätta dit ett extra batteri, hårddisk eller något annat spännande istället? LG vägrar svara på mina mail, jag tänkte att det kanske medföljde någon trevlig tillbehörs-katalog eller liknande som avslöjade några smakigheter.

Det följer med en plastinsats som går att ha istället för den optiska enheten. Det ska även gå att köpa till en DMB-modul, Digital Multimedia Broadcasting, vilket innebär att man kan ta emot TV/video, radio, datatjänster etc. Korea är tydligen föregångslandet för utvecklingen av DMB, då man valt systemet för att sända TV till mobila enheter. Både LG och Samsung har tydligen enheter för detta. Tillbehöret kan ej envändas i alla länder då det krävs digitala sändningar men det är ju på gång i Sverige...

Jag har ingen exakt laddningstid men det tar drygt två timmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
DVI är väll att föredra till TFT skärmar? Jag fick iaf MYCKET bättre bildkvalité och mindre eftersläppning när jag började använda DVI istället för VGA till min 18" TFT

Jo, det är ju det jag menar. Men LW20 (och nästan alla bärbara utan Apple PB) har ju bara vga ut.

Backard--> Har du provat att köra din LW20 mot en extern TFT? Resultat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur mycket låter din LW20?

Säg när du bara surfar... när du kollar på divx, och när du pressar den.

Hur pass mycket går fläktarna igång, och är det högt?

En annan fråga med, kan man ha den i knät utan att den får "andnöd"?

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Medlem

Beställde en LG LW20 2.0 GHz från Dustin igår, söndag. Får den imorgon så en mindre recension med bilder kommer upp i veckan

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Medlem

wow, väntar spännt!

Kan du kolla hur pass mycket den låter vid olika belastning, samt batteri-tiden!

förresten, ingår det ett eller två battrier?
Verkar som att de flesta idag skickar med två när det gäller portabla laptops...

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patbos
wow, väntar spännt!

Kan du kolla hur pass mycket den låter vid olika belastning, samt batteri-tiden!

förresten, ingår det ett eller två battrier?
Verkar som att de flesta idag skickar med två när det gäller portabla laptops...

Enligt specifikationen så följer det endast med ett batteri.

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp79.com
Beställde en LG LW20 2.0 GHz från Dustin igår, söndag. Får den imorgon så en mindre recension med bilder kommer upp i veckan

Kanon, är själv inne på att köpa en sådan så det skulle uppskattas väldigt mycket!

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

Då har man fått sin LG LW20 2.0 GHz och den är extremt välbyggd!

Har kört den några timmar nu och ställt in allt så XP funkar som man vill ha det. Nu återstår den sega biten med att installera alla program osv, men så här långt är allt över förväntan.

Datorn i sig är tyst, lätt och smidig.
De nackdelar jag hittat är än så länge:
*Vänster Crtl knappen sitter inte ute till vänster utan där sitter fn-knappen. Lite ovant nu i början.
*Ip-manager eller vad det hette var totalt värdelöst (program som hanterar trådlösa nätverket, ett lg-program). Så är man van vid IBM's program så är det ett nerbyte. Använder mig av XP's inbyggda tillsvidare. Bland annat så kunde man inte köra WPA-PSK med TKIP kryptering. Ska se om det finns någon nyare version sen.
*Tangenterna har en annorlunda beläggning och känslan är lite sträv.

Några positiva överraskningar är:
*Bios - det finns flera inställningar för att ta hand fläktar om vill ha datorn tyst osv.
*Programmet Battery Miser 2005. Finns massor av inställningar.
*Ljudvolymen - datorn är riktigt tyst och skulle den väsnas så är det bara till att ändra lite i Battery Miser 2005 så man kör på tystläge istället, dock med sämre prestanda.
*Totalintrycket! Jag hade tidigare en standard HP med 15" och 1024x768 bildpunkters upplösning på ca 3kg. Skillnaden mot LG'n är extrem och jag kommer inte att köpa bärbara över 2kg fler gånger!
*Bygget. De

Återkommer i slutet på veckan med en ordentlig recension med bilder i en ny "officiell" tråd för LG LW20!

Men ni som sitter med datorn i varukorgen och inte vågar beställa har inget att oroa sig för. Visst, den är dyr men det verkar vara valuta för pengarna. Iaf enligt mig.

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Medlem

jag vill ha ett extra batteri som kan ta ODD platsen...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa LW20. Perfekt med en recension på den, tack!

Permalänk
Medlem

Dell!!!!

Det finns EN perfekt dator för detta.

En dell Inspiron 700M, den har allt utom blåtand för runt 12000.
Problemt är att den bara säljs i USA.
Ebay är bra om man ska handla därifrån, problemet är ju visseligen
att den saknar åäö. Jag har just beställt min därifrån, min kompis har en.
Den är underbar. Hoppas att den kommer till sverige snart.

MVH Tobias

Permalänk
Medlem

Innan jag köpte min Dell X1 så mejlade jag Dell och frågade varför dom inte säljer Inspiron 700M i Sverige och dom svarade att dom hade förutspått att den datorn inte skulle sälja tillräckligt bra här. Så som svar på din fråga, Inspiron 700M kommer inte till Sverige. Sen så e det väl hyfsad tull skatt etc på varor från USA.

Permalänk
Medlem

LW20 är maskinen som står högst upp på min önskelista också. Jag frågade LG Sweden om det kommer dyka upp några högkapacitetsbatterier (den levereras med ett 6-cells batteri), men svaret var negativt. Synd tycker jag, jag hade kunnat släppa något extra gram för en kabellös timme eller två extra.

Har någon hittat ett bra blåtands pc-card?

DP79 - jag ser fram emot en utförlig recension med bilder et. al. Tack ska du ha!

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk

Ser fram emot recesionen.

Har bestämt mig att det blir en LG Lw20 eller en travelmate 3004WTMi
Efter att ha löst det här så lutade det åt LG:n men sen fick jag känna och klämma på travelmaten igår så nu är jag kluven:/

LG:n har intern optisk enhet, tv-ut(inte viktigt för mig), blank skärm, och är enligt mig betydligt snyggare, verkar tyst och får väldigt bra kritik

Travelmaten har Ir, Bluetooth, Dubbla batterier, 20(40?)GB större disk, scrollklick under styrplattan (perfekt för firefox) ~2000 billigare än LG:n

Sen har LG:n blank skärm och travelmaten mattt, och frågan är om detta är bra eller dåligt?
jag kommer använda datorn i bilen som gps och och säkerligen i ljusa miljöer, är blankskärmen en stor nackdel då eller ger den kanske rent utan bättre färger i ljusa miljöer, eller ingendera kanske är jätte bra i dessa förhållanden så det kvittar??
Kan detta vara en avgörande faktor?

Önskar man hade kunnat köpt båda och testat=)

Vilken ska man köpa??
Jag har svårt att säga idag vad som väger tyngst av skillnaderna då jag inte har nån bärbar och vet vad jag kommer använda mest?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thulle_hda
Ser fram emot recesionen.

Har bestämt mig att det blir en LG Lw20 eller en travelmate 3004WTMi
Efter att ha löst det här så lutade det åt LG:n men sen fick jag känna och klämma på travelmaten igår så nu är jag kluven:/

LG:n har intern optisk enhet, tv-ut(inte viktigt för mig), blank skärm, och är enligt mig betydligt snyggare, verkar tyst och får väldigt bra kritik

Travelmaten har Ir, Bluetooth, Dubbla batterier, 20(40?)GB större disk, scrollklick under styrplattan (perfekt för firefox) ~2000 billigare än LG:n

Sen har LG:n blank skärm och travelmaten mattt, och frågan är om detta är bra eller dåligt?
jag kommer använda datorn i bilen som gps och och säkerligen i ljusa miljöer, är blankskärmen en stor nackdel då eller ger den kanske rent utan bättre färger i ljusa miljöer, eller ingendera kanske är jätte bra i dessa förhållanden så det kvittar??
Kan detta vara en avgörande faktor?

Önskar man hade kunnat köpt båda och testat=)

Vilken ska man köpa??
Jag har svårt att säga idag vad som väger tyngst av skillnaderna då jag inte har nån bärbar och vet vad jag kommer använda mest?

Tror du blir nöjd med vilken som.
Angående blankskärm så är det otroligt skönt i lite dämpad belysning men i tex kontorsbelysning med många lysrör osv så fungerar de sämre än en matt skärm, det är iaf mina erfarenheter än så länge...Vill man ha riktigt tyst så kan man alltid ställa in i Centrino hardware control (fritt program) så att man kör på lite lägre hastighet eller lägre volt så datorn inte blir lika varm. Lg har även lite andra inställningar man kan göra för att få datorn tyst, har dock inte undersökt de så mycket då den fungerar bara i orginalutförande. Dock varvar fläkten upp när man kör på för fullt och blir hörbar men inga större problem ändå.

Ska försöka hinna med att skriva en recension under lördag-söndag.

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...