Radeon X1800 för PCI Express enbart

Permalänk
Melding Plague

Radeon X1800 för PCI Express enbart

<font style="font-size: 10pt"><b>Radeon X1800 för PCI Express enbart</b></font> <small class="small">torsdag 29 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net/?article=26543" target="_blank">The Inquirer</a> skriver att ATI inte kommer att lansera en AGP-version av R520 som grafikkort i Radeon X1800-serien använder. ATI:s high end-serie av grafikkort finns alltså enbart för PCI Express. Anledningen till detta ska vara att ATI insett att inte så många använder AGP och grafikkort i high end-segmentet längre. Medel- och lågsegmentserien Radeon X1600 och Radeon X1300 kommer dock lanseras i AGP-versioner med hjälp av en tolkkrets som gör om PCI Express-instruktioner till AGP. Undrar hur lång tid det dröjer tills AGP dött ut helt?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ojsan.. nu blir många fanboys på dåligt humör

Permalänk
Medlem

Oh well, då blire väll en shuttle som har pci-e också, när mitt x800xl börjar kännas segt.

Permalänk
Medlem

Var väl inte så oväntat att det inte skulle komma till AGP.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Men va faen då.. Så kan det bara inte vara!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

"Inte så många som använder AGP längre"..
Beror ju på att de inte släpper grafikkort dit längre

Permalänk
Medlem
Citat:

ATI insett att inte så många använder AGP och grafikkort i high end-segmentet längre.

Sant, dom har helt rätt där.

Tycker bara det är smart av ATI, så slipper dom förlora pengar på kort som inte blir köpta.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Inaktiv

Men. Stor sak att göra liv om? AGP är dött.

Förstår inte varför alla är såna bakåtsträvare och gör stor sak av att ATI sett ljuset.

Permalänk

Men va i *beep*! Vi med AGP då?!
Jag funderar inte på att byta ut min P4 3.2 NW än på ett tag, så det får väl bli nåt x850 då.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem

Men det var väl jävligt onödigt! Förlora kunder/pengar för den sakens skull? Jag vill f*n inte ha nån interface-revolution nu.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Jag har haft PCI-E moderkort i snart ett år, så för mig gör det inte ett skit att dom går helt över till pci-e. Jag väntar fortfarande till bechmarks på XT, och jag hoppas på att ATI tar hem det här.

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

happ blir köpa mac då vid nästa uppgradering

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk

Dö AGP, dö!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Joox: tänk efter lite nu, utvecklingen ska inte gå bakåt. man får anpassa sig om man vill ha det bästa.

"Ahh fan vad den bilen var dyr min andra kostade 50 spänn på maxi"--
vill man ha det bästa får man slänga ut med cash

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

Är AGP-porten för långsam för denna generationens kort? Tänker visserligen hoppa över den helt, men undrar hur länge vi ska leva i gränslandet. Har man inte tänkt köra SLI så har det ju inte funnits anledning att byta hittills, och man ser inte många andra sorters kort med pci-e gränssnitt.

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.

Permalänk
Medlem

Nooo, bastards...

Jag vill ju uppgradera min dator med "teh shit" grafikkortet och sedan vara nöjd ett tag för att sedan byta ut hela burken, va fan jag köpte ju ganska nyligen min shuttle.

Först pippade nvidia mig genom att inte erbjuda 7800 som alternativ, vilket gjorde att jag hoppades på ati, och så hoppar dom på MIG?

Jaha, vad tar jag då? deras nya budget serie x1600 eller ett 6800ultra eller 850xt pe? Vilket presterar bäst måntro?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Avstängd

Vad oväntat

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

Väntar ½ år och uppgrader till R580 + nytt moderkort ( ASRock 939S56-M ).

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | MSI P45 NEO-F | 2 x 2GB A-Data Vitesta | Sapphire Radeon HD4850 512MB | Intel X25-M G2 80GB SSD | 320 Samsung SpinPoint F1 | Antec Sonata III

Permalänk

Det här varsom sagt inte särskillt oväntat då det knappt några moderkort som stödjer både socket939 och Agp. Man får het enkelt Anpassa sig.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
Joox: tänk efter lite nu, utvecklingen ska inte gå bakåt. man får anpassa sig om man vill ha det bästa.

"Ahh fan vad den bilen var dyr min andra kostade 50 spänn på maxi"--
vill man ha det bästa får man slänga ut med cash

Argggh! Allt jag ville ha var ju 4st nya däck till min ferrari -04, och nu säger ni att det har kommit ett nytt mycket nyare och mycket bättre hjulformat, så det tillverkas inte längre däck till bilar äldre än -05. Bara o byta ut hela bilen eller? Bara att skrota skiten och anpassa sig helt enkelt, och den nya modelllen har ju rosa rattmuff, så då är det ju självklart att man inte kan köra omkring med gamla omoderna hjulformat.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Argggh! Allt jag ville ha var ju 4st nya däck till min ferrari -04, och nu säger ni att det har kommit ett nytt mycket nyare och mycket bättre hjulformat, så det tillverkas inte längre däck till bilar äldre än -05. Bara o byta ut hela bilen eller? Bara att skrota skiten och anpassa sig helt enkelt, och den nya modelllen har ju rosa rattmuff, så då är det ju självklart att man inte kan köra omkring med gamla omoderna hjulformat.

precis. för ska man ha det fetaste får man anpassa sig.

så det du skrev var mest en fråga om det var så jag menade , ingenting annat

its simply to understand..

Agp är ute, visst det hänger med ett tag till men dock inte om du ska köra dom fetaste spelen fullt ut. ni kan köra 640*480 som jag gör i cs ungefär *skoj*

ne men det är väl inte så konstigt ???

Pz

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
precis. för ska man ha det fetaste får man anpassa sig.

så det du skrev var mest en fråga om det var så jag menade , ingenting annat

its simply to understand..

Agp är ute, visst det hänger med ett tag till men dock inte om du ska köra dom fetaste spelen fullt ut. ni kan köra 640*480 som jag gör i cs ungefär *skoj*

ne men det är väl inte så konstigt ???

Pz

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem

men är inte AGP interfacet för långsamt för att man ska få ut max ur dessa kort ändå?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

bara bra Sluta tillverka AGP för alltid! Vem fan behöver det när man har fina pcie :=).. Ni som klagar gå o skaffa jobb o köp

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
happ blir köpa mac då vid nästa uppgradering

Ja, för spelprestandan är ju så grym. Jag kan spela Quake 1 med grymt flyt på min ibook. Starcraft likaså.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Argggh! Allt jag ville ha var ju 4st nya däck till min ferrari -04, och nu säger ni att det har kommit ett nytt mycket nyare och mycket bättre hjulformat, så det tillverkas inte längre däck till bilar äldre än -05. Bara o byta ut hela bilen eller? Bara att skrota skiten och anpassa sig helt enkelt, och den nya modelllen har ju rosa rattmuff, så då är det ju självklart att man inte kan köra omkring med gamla omoderna hjulformat.

Sedan att bilar har en livslängd på minst 20år jämfört med datorernas ca 5år hör väl inte hit. Eftersom de flesta med äldre datorer behöver byta mer än bara grafikkort så lär de inte köpa AGP igen. Det blir för dyrt för dem att utveckla grafikkortet till AGP också.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Sedan att bilar har en livslängd på minst 20år jämfört med datorernas ca 5år hör väl inte hit. Eftersom de flesta med äldre datorer behöver byta mer än bara grafikkort så lär de inte köpa AGP igen. Det blir för dyrt för dem att utveckla grafikkortet till AGP också.

Tja, om du är rik och har råd att byta ut din dator varje år så är väl det kul för dig. Men det finns folk som byter ut någon komponent varje eller vartanat år och inte har råd med mer. Och att slänga bort deras socket 754 A64 3700+ bara för att sedan köpa en likadan socket 939(vilken förmodligen ändå blir stenålder nästa år ) är nog inte så roligt, eller fortsätta köra med deras 9800 framtills det är dags för byte av hela systemet.

Jag tror inte den här diskusionen handlar om de personer som nu kör gamla 486or och S3 grafikort, och av någon anledning vill köpa agp nu när de köper nytt sytem. Hela datorindustrin har skött övergången mellan agp till pci-e väldigt uselt, istället för att stödja båda formaten ett tag så har de tvingat folk till pci-e om de vill ha något modernare än ett ryskt radiorör. Tänk om de gjort likadant med pci, alla tvingas till att köpa nya pci-e ljudkort och tillbehör, utan riktig anledning, för det är ju "framtiden" som vissa fanboys säger.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Det blir för dyrt för dem att utveckla grafikkortet till AGP också.

Det enda som behövs är ett litet chip som översätter mellan AGP och PCIe, och kan de använda chipet till de lite billigare korten så bör det inte finnas något ekonomiskt hinder att använda det till high end-korten.

"We already wrote that RV515, Radeon X1300 comes as an AGP card and there is a strong indication that there will be AGP versions of RV530 cards, Radeon X1600 as well.

ATI can make all of its chips AGP compliant using its well known Venetian Rialto chip that can translate PCIe instructions in AGP"

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara