Permalänk
Medlem

Ännu ett AC97 problem...

Tjena!

På mitt Gigabyte GA8-SIML moderkort sitter ett Realtek AC97 ljudkort. Jag har alltid haft problem med att hitta rätt drivrutin till den,vilken jag än använder så startar datorn om när den försöker kopiera RtlCPAPI.dll under drivrutinsinstallationen. Jag kommer inte ihåg hur jag löste det senast, men nu lyckas jag inte.

Är det någon som upplevt något liknande? Har ni några tips på bra AC97 drivisar? De från realteks hemsida fungerar inte, och inte de från Gigabytes heller.

Permalänk
Medlem

Ingen anning. Har det ljudkortet och använder de drivrutiner som medföljde.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Gå in på Realteks (http://www.realtek.com.tw/) sida och in på "download" --> "AC'97 codecs" och där hittade jag mina drivers

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Re: Ännu ett AC97 problem...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennahoj
De från realteks hemsida fungerar inte, och inte de från Gigabytes heller.

Så det får bli något annat...

Permalänk

Är det ett nforce mobo?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Nope, SiS 651 chipset, och ett SiS 962, vet inte vad det chipet gör specifikt dock..

Permalänk

ok synd.. För nVidia nForce drivisar är bra iaf till ac97. Mycke bättre än Realtek....

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

jao, RealTeks verkar inte vara några höjdare... Det lustiga är att i linux identifieras och installeras de hur fint som helst, och alla som klagar på hur svårt det är att få igång ljud i linux...

Edit:

Problemet löst, jag fick ta de uråldriga RealTek drivrutinerna i sweclockers filarkiv De funkade...