Hur stor HD kan man ha?

Permalänk

Hur stor HD kan man ha?

Undrar hur stor hårddisk man egentligen kan ha? Blev sugen på att införskaffa en ny, från komplett S-ATA 250 GB Maxtor för 945 kr! Kommer min dator kunna hitta en sådan stor disk?
Står inget i manualen till mitt moderkort om hur stora diskar det klarar av.
Är det kanske bättre att satsa på en extern, likastor istället som kör på USB 2.0? Blir överföringen isåfall märkbart långsammare än intern?
Kan egentligen inte så mycket om diskar och uppskattar all hjälp man kan få...

Permalänk
Medlem

Vet inte vad gränsen ligger på kortet, men 300GB S-ATA är i alla fall inga problem.
Allt eftersom diskarna blir större brukar man genom att uppdatera BIOS lösa såna problem.

Permalänk
Medlem

Om du kör Linux så fungerar det i vart fall
Körde en 160GB på en opatchad Compaqburk med 166Mhz processor i somras.

Den där datorn är ju ny så jag har oerhört svårt att tänka mig att det ska vara några problem.

Permalänk
Medlem

jag kör själv med själv med 2st 250gig plus en 160 funkar hur bra som helst inga problem alls o hitta dom..

Visa signatur

| Fractal Design S | Intel Core I7 8700K | Asus ROG Z370-H | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Noctua NH-D15 | Asus GTX 1080 Strix | Fractal Design Newton R2 800W | WD_Black SN850X NVMe 1TB | Samsung 840 EVO 250GB | 8 TB Lagring | LG 27GL850 | Corsair K70 Lux | Logitech G502| Astro A50 | Corsair Gaming MM200 |

Permalänk

Finns 400GB i storleken av en vanlig disk, iaf...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Finns 400GB i storleken av en vanlig disk, iaf...

Finns väll 500gb nu också? (har för mig det iaf)
Dock inte direkt prisvärda

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

finns med terabytes oxå, fast jekligt dyra oxå, en extern 2tb hårddisk gick väl på 20.000 kr.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk

den består ju av 4*500 GB hitatihi diskar

Permalänk
Medlem

jag har inte en aning :_S

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

jo, det är "bara mindre" diskar som tillsammans ligger på 1-2TB

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeRiN
finns med terabytes oxå, fast jekligt dyra oxå, en extern 2tb hårddisk gick väl på 20.000 kr.

2TB

28329 kr

http://www.webhallen.com/prod.php?id=44081

tänk om man hade en sån...:rolleyes:

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
2TB

28329 kr

http://www.webhallen.com/prod.php?id=44081

tänk om man hade en sån...:rolleyes:

Jao men det där är inte EN disk. Det där är flera 500gb som är raidade.

Sen tänk hur mycket plats man hadde fått om man köpte 300gbare för pengarna istället för en sådan? Jo cirkus 6.6tb snabbt räknat. 22 diskar. Men iofs så måste man ha kontrollerkort också. Så runt 5tb++

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Jao men det där är inte EN disk. Det där är flera 500gb som är raidade.

Sen tänk hur mycket plats man hadde fått om man köpte 300gbare för pengarna istället för en sådan? Jo cirkus 6.6tb snabbt räknat. 22 diskar. Men iofs så måste man ha kontrollerkort också. Så runt 5tb++

alla diskar som man kan köpa i butiken som är över 120gb(ungefär) har flera plattor

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
alla diskar som man kan köpa i butiken som är över 120gb(ungefär) har flera plattor

Jorå flera plattor ja. Men det största disken är på 500gb.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Jorå flera plattor ja. Men det största disken är på 500gb.

jamen om du raidar 4 stycken diskar och sätter dom i ett chassi då blir det ju En hårdisk

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
jamen om du raidar 4 stycken diskar och sätter dom i ett chassi då blir det ju En hårdisk

Nej, då är det fortfarande fyra hårddiskar.
Men du kanske menar att det blir en virtuell hårddisk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Nej, då är det fortfarande fyra hårddiskar.
Men du kanske menar att det blir en virtuell hårddisk?

Hårdisk är en definition av hårda skivor som kan lagra utrymme.. (motsattsen til floppydisc som är börjbara och mjuka)

om en seagate 300gb är en hårdisk så är en xxxxx super xl 4tb med massor av raidade segate en hårdisk också. enda som skiljer är ju storleken och antalet på plattorna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är den här nya sortens hårdisk ni pratar om för något?

Om man sätter 4st 500gb i ett chassi kallar jag det inte för en och samma hårddisk. Det är 4st.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Vad är den här nya sortens hårdisk ni pratar om för något?

Om man sätter 4st 500gb i ett chassi kallar jag det inte för en och samma hårddisk. Det är 4st.

Då kallar man det en extern disk.

Permalänk
Medlem

Limma ihop 2st 500gb så har du 1 1tb hdd...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Hhum, om du stoppar 4'a 500Gb Sata seagates i ett chassil och ger dem en gemensam sata connector att koppla dem via, så blir det en sas, om du ger dem ett nätverkskort, blir det en nas, osv, det blir inte "en disk" bara för att du kallar det det.. Det skulle vara som om hela burken automatiskt blir en hårddisk, när din datorokuniga polare kommer o hälsar på, och utbrister "fan va ball, skitstor hårddisk du skaffat" när han ser ditt nya chassi....

Sata spec'en ska om jag inte har fe för mig klara av att adressera åtskilliga tB stora diskar, så det tar förhoppningsvis ett tag innan vi har problem på den fronten. Primärt måste diskarna bli snabbare. Jäkla flaskhalsar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Hur stor HD kan man ha?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightbeast
Undrar hur stor hårddisk man egentligen kan ha? Blev sugen på att införskaffa en ny, från komplett S-ATA 250 GB Maxtor för 945 kr! Kommer min dator kunna hitta en sådan stor disk?
Står inget i manualen till mitt moderkort om hur stora diskar det klarar av.
Är det kanske bättre att satsa på en extern, likastor istället som kör på USB 2.0? Blir överföringen isåfall märkbart långsammare än intern?
Kan egentligen inte så mycket om diskar och uppskattar all hjälp man kan få...

Det skall inte vara några problem med tanke på att ditt moderkort är såpass nytt.
"Jag" känner inte till någon övre gräns för hur stor "Hårddiskar" man kan ha.
Det va ju en del gränser på hårddisken för äldre moderkort (6år o mera tillbaka i tiden). Har för mig det va 40GB och 137GB, inte säker. I vilket fall så kommer du aldrig stötta på några problem.
Den övre gräns som finns är att windows XP inte kommer känna igen "enskilda volymer" som är större än 2TB. Men du lär inte få några problem på ett bra tag.

Maximal Teoretisk överföringshastighet:
USB 2.0 60MByte/s (=480Mbit/s)
Sata 150MByte/s (=1200Mbit/s)
Köp Sata disken. Att köra via USB blir både dyrare och du får långsammare överföringshastighet, såvida du inte betala väldigt mycke.

Offtopic:
Av dom 20 svaren hittils, så har 17st av dom varit offtopic eller diskussioner om annat som inte hjälper trådskaparn alls. Skall ni disskutera annat kan ni väl starta en egen tråd, istället för o spamma ner tråden. Typiskt en del på Swec.

Permalänk
Medlem

Tja alla nya moderkort klarar alla hårddiskar som finns på marknaden. Fick dock problem för c:a ett år sedan då jag införskaffade ett epia V kort som enbart klarade 120gb diskar, men epia är ju lite specielt.

Om moderkortet har s-ata så tar det alla diskar garanterat.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!