Låg vinst för ATI i år

Permalänk
Melding Plague

Låg vinst för ATI i år

<font style="font-size: 10pt"><b>Låg vinst för ATI i år</b></font> <small class="small">fredag 7 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
ATI:s nettovinst för det här året är 17 miljoner dollar. Detta kan jämföras med 205 miljoner dollar för 2004. Anledningen till detta är förmodligen den totala avsaknaden av nya produkter från ATI det senaste halvåret. ATI hoppas dock att 2006 kommer att gå bättre nu när CrossFire och Radeon X1000 är lanserade.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=26747">The Inquirer</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inga produkter, och nu när väl r520 lanseras är det knappt bättre än nvidias topmodeller som funnit ute i flera månader.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>Låg vinst för ATI i år</b></font> <small class="small">fredag 7 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
ATI hoppas dock att 2006 kommer att gå bättre nu när CrossFire och Radeon X1000 är lanserade.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=26747">The Inquirer</a> har mer information.

eller inte.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Base
Inga produkter, och nu när väl r520 lanseras är det knappt bättre än nvidias topmodeller som funnit ute i flera månader.

X1800 är mycket bättre än X850 serien så dom lär ju sälja klart bättre än om ATI fortsatt med X850.

Sen så säljs dom billigare korten i mycket större kvantiteter och X1300 lär, så länge priset är bra, kunna stjäla marknadsandelar från GF6200/6500.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

på nordichardware står det att ati går med förlust?

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk
Medlem

edit: dubbelklickade.

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk
Medlem

Oväntat? Men skillnaden var ju faktiskt enorm 17 mot 205 miljoner, bäst för ATI att X1000 serien säljer som smör för annars finns ju risken att de måste begränsa budgeten för ATIs utvecklare, antar jag... Men det här visar ju faktiskt svart på vitt hur pass överlägsna nVidia har varit iår, de hade ju fördelen på på mid och high end väldigt länge... Tror nog jag fortsätter hålla på nVidia ett tag till eftersom de verkar fortsätta gå fram starkt om de lyckas släppa G72 ibörjan av 2006 och senare G80. nVidia verkar helt klart ha fördelen just nu, men det vänder ju snabbt så vi får se...

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer gå betydligt bättre i 2006 kan dom drömma om. Nvidia sitter ju och slipar på sin G72 just nu och skall släppas i Januari (eller i början av 2006) säger dom. Skulle inte förvåna mig att det släpps innan X1800XT äns kommer till marknaden och så var det med det kortet. Utdaterat innan det ens hunnit släppas. Jag ser hela R520 som ett STORT misslyckande.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Hoppas det kommer gå betydligt bättre i 2006 kan dom drömma om. Nvidia sitter ju och slipar på sin G72 just nu och skall släppas i Januari (eller i början av 2006) säger dom. Skulle inte förvåna mig att det släpps innan X1800XT äns kommer till marknaden och så var det med det kortet. Utdaterat innan det ens hunnit släppas. Jag ser hela R520 som ett STORT misslyckande.

Jag har förstått att G72 är ett medelsegments (7600 (?)) kort så som 6600 serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WEKS
Jag har förstått att G72 är ett medelsegments (7600 (?)) kort så som 6600 serien.

Nej G72 är samma som nuvarande G70 (7800GTX) fast med 90nm teknik vilket betyder att det kommer klocka betydligt mycke högre. Kolla här http://www.anandtech.com/news/shownews.aspx?i=25029

Tänk dig ett 7800GTX klockat i sisådär 600mhz @ 24 pipes. X1800XT skulle inte stå en chans.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nicknet
på nordichardware står det att ati går med förlust?

Det beror på vad man menar. Det stämmer att ATI gått med förlust det här kvartalet, men för hela året totalt har de gått med (låg) vinst.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

tror ni verkligen att dm har losat 188miljoner i vinst bara för att x1000 serien inte har släptts tidigt?
känar ati enbart pengar på grafikkort i högre segmentet?
sen är det The Inquirer som är igång igen.

men är det sant är det ju verkligen inte bra. ser fasen illa ut ut för ati då.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Nvidia for teh win....

Edit: Håller med dig SlimJim... men 90nm så kommer Nvidia kort att klocka över 600 med inga problem.. då blir ATi ordentligt överkörda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim

Tänk dig ett 7800GTX klockat i sisådär 600mhz @ 24 pipes. X1800XT skulle inte stå en chans.

Det lär räcka med ett 7800 GTX, eller låt oss kalla det för 7800 Ultra, klockat till sisådär 525 MHz. Sen smäller man på 512 MB av Samsungs fina 1.2ns-minnen, som ATI har på sitt XT. Hujedamig..

R520 kommer ut alldeles för sent, och presterar för dåligt. För oss ATI-tokar är det bättre att vänta ett halvår på R580. Då lär vi få se på shader power som heter duga.

Om jag var i behov av ett nytt kort i dagsläget skulle jag helt klart köpa ett 7800 GT. Prisvärt som fan just nu, och det lär klara av stortitlarna som kommer nu i Oktober med glans.

Permalänk
Medlem

OfT: Någon som vet ifall Nvidia kommer använda 1.2ns-minnen på de nya korten.. eller ska de köra 1.6 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim

Tänk dig ett 7800GTX klockat i sisådär 600mhz @ 24 pipes. X1800XT skulle inte stå en chans.

Antagligen/förhoppningsvis släpper ATi sina 24- och 32-pipes-versioner till att konkurrera med dessa kort så man kan inte vara säker

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Ordet är nog "förhoppningsvis" ... har bara hört om tio fungerande modeller av 32-pipes korten. Så tid får utvissa helt enkelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Antagligen/förhoppningsvis släpper ATi sina 24- och 32-pipes-versioner till att konkurrera med dessa kort så man kan inte vara säker

Med snälla, döda det där satans ryktet nu. Det kommer inga kort med fler än 16 "pipes".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det beror på vad man menar. Det stämmer att ATI gått med förlust det här kvartalet, men för hela året totalt har de gått med (låg) vinst.

Det beror på om det är investerare och börsmäklare som räknar.

Enligt dom så blir det 17 miljoner i vinst i år - 204 miljoner i vinst förra året = en förlust på 188 miljoner.

Även om genene man ser att det är en litet plus på kontot så räknar inte investerare och börsmäklare på det viset.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Hu räknade du där Twoedge? Det är väl snarare termen "minskad vinst" som ska användas. Förlust är när företag ligger -1.

Hel års vinsten för året 2005 blir 17 miljoner, detta är minskning med 188 miljoner jämfört med förra året.

Edit: Se ner

Vinst, ekonomiskt begrepp som beskriver intäkter minus kostnader i en verksamhet. För företag är vinsten ett uttryck för den nytta organisationen skapar för sin omvärld genom att det totala värdet på de producerade varorna eller tjänsterna överstiger värdet av de ingående rusurserna (råvaror, arbetskraft, kapital).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Hoppas det kommer gå betydligt bättre i 2006 kan dom drömma om. Nvidia sitter ju och slipar på sin G72 just nu och skall släppas i Januari (eller i början av 2006) säger dom. Skulle inte förvåna mig att det släpps innan X1800XT äns kommer till marknaden och så var det med det kortet. Utdaterat innan det ens hunnit släppas. Jag ser hela R520 som ett STORT misslyckande.

Vad ni glömmer är att företagen inte sitter och jobbar med ett enda kort för att när det är klart börja med ett nytt utan de har flera team som jobbar parallellt. Bara för att R520 blev försenat betyder inte att alla efterföljande kort blir det. R580 om man skall tro ryktena har ju inte alls haft samma problem som R520. Så om nVidia skulle lansera något nått inom en snar framtid som skulle bräcka R520 så lär nog R520 (high-end varianterna ialla fall) få ett ganska kort liv och vi får se R580 modellerna ta över.

Edit:
Sen har jag svårt att förstå hur man kan kalla R520 för "ett STORT misslyckande". Lansering/förseningen är utan tvekat ett misslyckande men kortet i sig(arkitektur/funktionalitet/prestanda) är ju mycket bra.

Permalänk
Medlem

S_Z.. det kan man ju diskutera rätt ingående... Kortet var 4-5 månader försenat och presterar inte så jävla mycket bättre. Man tycker nog att ATi kunde ha användt dessa månader till att verkligen få det att lyssa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
S_Z.. det kan man ju diskutera rätt ingående... Kortet var 4-5 månader försenat och presterar inte så jävla mycket bättre. Man tycker nog att ATi kunde ha användt dessa månader till att verkligen få det att lyssa

Men anledningen till förseningen var ju inte att de skulle göra kortet snabbare utan för att det hade problem med det. Tiden/resurserna användes för att hitta och lösa problemet inte för att göra det snabbare så jag förstår inte varför folk invisas med att säga att det borde vara bättre då de har haft några "extra" månader på sig.

Det var precis samma sak med nVidias FX med den skillnaden att kortet faktist presterade sämre (t o m mycket sämre i PS2.0) än ATIs kort som då redan hade varit ute några månader. Det anser jag vara ett misslyckat kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Vad ni glömmer är att företagen inte sitter och jobbar med ett enda kort för att när det är klart börja med ett nytt utan de har flera team som jobbar parallellt. Bara för att R520 blev försenat betyder inte att alla efterföljande kort blir det. R580 om man skall tro ryktena har ju inte alls haft samma problem som R520. Så om nVidia skulle lansera något nått inom en snar framtid som skulle bräcka R520 så lär nog R520 (high-end varianterna ialla fall) få ett ganska kort liv och vi får se R580 modellerna ta över.

Jo men jag tror jag nog inte ATi skulle överge sitt R520 innan det ens har släppts. För R580 är långt från färdig just nu till skillnad från G72. Men tiden får väl utvisa antar jag. Men ATi siktar helt fel tycker jag. Fattar dom inte att dom behöver bättre lowend och midend kort? Det är där pengarna ligger! Det ENDA kortet från förra generationen som var bättre än ett nVidia kort var X8x0XT(PE) korten. Och det var bara marginelt. Möjligtvist X800XL också men GT är att föredra just nu då dom kostar ungefär lika. Överallt annars var dom sämmre. Samma denna generation verkar det som. Dom har lagt all energi på sitt highendkort och inte ens det kan dom få till rätt. Inte konstigt att dom har förlorat såhär mycke pengar. Dom siktar för högt och framförallt fel.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Men anledningen till förseningen var ju inte att de skulle göra kortet snabbare utan för att det hade problem med det. Tiden/resurserna användes för att hitta och lösa problemet inte för att göra det snabbare så jag förstår inte varför folk invisas med att säga att det borde vara bättre då de har haft några "extra" månader på sig.

Det var precis samma sak med nVidias FX med den skillnaden att kortet faktist presterade sämre (t o m mycket sämre i PS2.0) än ATIs kort som då redan hade varit ute några månader. Det anser jag vara ett misslyckat kort.

Ingen förnekar att Nvidia`s FX serie var ett stort misslyckande... framförallt kylning som kunde få en mer känslig person döv.

Men ATi har verkligen gjort katastrofalt dålig för sig i år. Det är i hög grad en FX-miss som ATi gjorde. Nvidia var rätt smarta får du ju erkänna. De återupplivar 3DFX modellen med fler graffar. Hippar upp saken. Levrerar bra resultat och får ATi cheferna med på vågen. Som de sen inte kan leva upp till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Antagligen/förhoppningsvis släpper ATi sina 24- och 32-pipes-versioner till att konkurrera med dessa kort så man kan inte vara säker

Det där är bara önsketänkande. Dom har ju inte ens lyckats få ut deras senaste (uber-hypade) kort på marknaden ännu, har sett endast ett fåtal utländska affärer där man kan förboka korten, och dom är snuskigt dyra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Sen har jag svårt att förstå hur man kan kalla R520 för "ett STORT misslyckande". Lansering/förseningen är utan tvekat ett misslyckande men kortet i sig(arkitektur/funktionalitet/prestanda) är ju mycket bra.

Hela rasket är ett enda gigantiskt misslyckande. Ingenting utav vad som har visats är speciellt imponerande. Nvidia's Geforce7800 GTX ligger inte efter alls mycket i dom flesta testerna; och då skall man tänka på att 7800 tävlar emot ATIs nya, uber-hypade kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kortet var 4-5 månader försenat och presterar inte så jävla mycket bättre. Man tycker nog att ATi kunde ha användt dessa månader till att verkligen få det att lyssa[/B]

Precis.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl

En helvetes massa text

-k0nsl [/B]

-k0nsl POWWAHH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jo men jag tror jag nog inte ATi skulle överge sitt R520 innan det ens har släppts. För R580 är långt från färdig just nu till skillnad från G72.

Och hur vet du det om jag får fråga?

För att bara slänga upp lite rykteslänkar (eftersom det endå är det som allt detta baseras på ): http://www.theinquirer.net/?article=25802

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Men tiden får väl utvisa antar jag. Men ATi siktar helt fel tycker jag. Fattar dom inte att dom behöver bättre lowend och midend kort? Det är där pengarna ligger! Det ENDA kortet från förra generationen som var bättre än ett nVidia kort var X8x0XT(PE) korten. Och det var bara marginelt. Möjligtvist X800XL också men GT är att föredra just nu då dom kostar ungefär lika. Överallt annars var dom sämmre. Samma denna generation verkar det som. Dom har lagt all energi på sitt highendkort och inte ens det kan dom få till rätt. Inte konstigt att dom har förlorat såhär mycke pengar. Dom siktar för högt och framförallt fel.

Jag tycker de har visat att de tänker satsa på lowend/midend genom att ha helt ny arkitektur inte bara i high-end korten utan enda ner till det billigaste korten. Deras problem är ju att kunna konkurrera med nVidia prismässigt. De lär nog få dra ner priserna ganska snabbt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Men ATi har verkligen gjort katastrofalt dålig för sig i år. Det är i hög grad en FX-miss som ATi gjorde. Nvidia var rätt smarta får du ju erkänna. De återupplivar 3DFX modellen med fler graffar. Hippar upp saken. Levrerar bra resultat och får ATi cheferna med på vågen. Som de sen inte kan leva upp till...

Jag håller fullkomligt med om att ATI sköt sig riktigt illa i år, inget snack. Men R520 som kort är inget misslyckande, det är inget FX om man ser till kretsen i sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Hela rasket är ett enda gigantiskt misslyckande. Ingenting utav vad som har visats är speciellt imponerande. Nvidia's Geforce7800 GTX ligger inte efter alls mycket i dom flesta testerna; och då skall man tänka på att 7800 tävlar emot ATIs nya, uber-hypade kort.

Och varför skulle det ligga så långt framför 7800GTX? Återigen (börjar bli väldigt tjatigt), de har inte försenat kortet för att göra det snabbare. R520 skulle ju ha lanserats ungefär samtidigt som 7800GTX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och hur vet du det om jag får fråga?

För att bara slänga upp lite rykteslänkar (eftersom det endå är det som allt detta baseras på ): http://www.theinquirer.net/?article=25802

Enda infon jag hittar är att båda korten ska släppas tidigt i 2006. Nvidia`s kort så tidigt som i januari...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Enda infon jag hittar är att båda korten ska släppas tidigt i 2006. Nvidia`s kort så tidigt som i januari...

Och enda infon jag hittar om G72 är 'early 2006'. Kan vara så sent som mars det. Men visst, det kan vara så tidigt som januari också.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065