Permalänk

Asrock M2 socket

OOOPPS, fel forum - sorry.
Kanske någon kan flytta tråden.

Någon läst, vet eller vill spekulera i om hur en kommande M2-socket uppgradering skulle kunna gå till i pratiken på ett Asrock 939Dual Sata2 Moderkort ??
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2524

"The slot to the very right is the "Future CPU" slot designed to accept the AMD M2 and possibly other future processors".

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Jag har ett sådant moderkort och det står i manualen att man kommer att kunna köpa uppgraderingskort att stoppa in i en slot avsedd för detta och sedan får man flytta en massa byglar på moderkortet. Antagligen sätter man även DDR2-minnen på detta uppgraderingskort eftersom M2 lär komma att kräva detta. Men jag tycker det borde bli lite instabilt med processorkylaren sittandes på ett instickskort. Man lär inte kunna ha någon stor och tung kylfläns.

Permalänk

Tack för informationen ronnylov,

Både M2 socket och DDR2 - Blir spännande och se hur det skall fungera i verkligheten och vad en sådan uppgradering kostar i förhållande till kostnaden för moderkortet.
Man funderar på hur mycket inofficiell information som Asrock / moderkortstillverkarna har gällande M2 socket, eftersom man vågar erbjuda framtida uppgraderingsmöjligheter redan nu eller om det bara är en generell teoretisk konstruktion.

Det var inte så länge sedan Intel gjorde livet surt för moderkortstillverkarna genom att ändra den ursprungliga designen / specifikationen för Prescott cpu´n innan den slutligen lanserades.

Som dom säger.....den som lever får se........

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Frågan är väl kanske snarare hur mycket prestanda de måste offra för att det ska funka. I regel går det att få det mesta att funka om man kompromissar med prestanda tillräckligt mycket. Finns det kompatibiltets problem och instabilitet hjälper det ofta att radikalt försämra minnes timings/inställningar t.ex.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

ronnylov

Det är så dom gjorde på uppgraderingskortet för 939 på deras 754 kort, minnena på uppgraderingkortet, strömförsörjning. Finns ingen anledning att göra på ett annat sett. Dock kanske dom måste trycka in chipset på kortet, vilket dom inte har på 939 uppgraderingskortet. Är nog bättre att köpa ett billigt M2/940 moderkort istället. Det är ingen superbra lösning direkt.

http://www.asrock.com/product/product_939CPUBoard.htm

Kortet kommer väl hamna på en 400:-, det är ungefär vad 939 upgrade-kortet kostade inledningvis, nu kostar det runt ~300:-.

Permalänk
Medlem

Jag tror också det är bättre att byta moderkort när/om man ska uppgradera till socket M2. Tror knappast jag får dit min Big Typhoon kylfläns på ett instickskort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag tror också det är bättre att byta moderkort när/om man ska uppgradera till socket M2. Tror knappast jag får dit min Big Typhoon kylfläns på ett instickskort.

Tror du inte du får dit den lilla diskreta kylaren?

Permalänk

Spännande kort är det iaf.....

Någon som provat att använda sitt AsRock 939Dual-Sata2 kort med dubbla / trippla grafikkort -/skärmar, enligt denna artikel / review ???

http://www.solosreviews.net/Reviews/Index/ASRock939_03.html

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

jag blir mer och mer imponerad av det kortet för varje review jag läser.. btw.. är det någon som har koll på hur SATA är låst eller inte ?

Visa signatur

bläe

Permalänk
Medlem

Alla SATA-anslutningar är låsta om man kör läge PCIe-HTT asynkront och ställer PCIe till 100 MHz.