SweClockers drop!

GF3Ti200 låter som ett tröskverk?

Permalänk
Medlem

GF3Ti200 låter som ett tröskverk?

Har ett gammalt POW (dock ej överklockat nu) och nu när jag uppgraderat till tystare komponenter (planka, processor, agg) så ville jag få ner ljudnivån på grafikkortet. Plockade av fläkten (som är nedsänkt i heatsinken) och blåste allt rent från damm. När jag sedan plockade ihop allt igen så lät det om möjligt *ännu* värre...

Verkar nästan som det blivit nån form av obalans eller nåt även om jag inte kan se att det sitter snett. Var tom tvungen att byta till ett ännu äldre GF2MX eftersom det var i det närmaste olidligt att lyssna på.

Vad göra? Är graffefläktarna av någon sorts standardstorlekar så man kan köpa en ny? Har ingen lust att köpa nytt kort eftersom jag skall skaffa helt nu burk efter jul...

Skall försöka göra nån form av mellanlägg eller något så man i alla fall får lite distans ner till heatsinken så det i alla fall inte tar emot eller något...

Andra tips?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Permalänk
Medlem

GF3 Ti200 går att kylas passivt. Jag har ett Leadtek kort som kyls passivt original. Köp en passande fläns eller ta någon gammal CPU fläns om du har en liggandes.

Min fläns är endast 1.5 cm hög och täcker precis hela coren. Någon avancerad kylning är det inte tal om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalle
GF3 Ti200 går att kylas passivt. Jag har ett Leadtek kort som kyls passivt original. Köp en passande fläns eller ta någon gammal CPU fläns om du har en liggandes.

Min fläns är endast 1.5 cm hög och täcker precis hela coren. Någon avancerad kylning är det inte tal om.

Klarar man sig utan att sätta flänsar på rambankarna? Som det är nu täcker flänsen allt.

Tack för tipsen catchme. Funderar på att knalla ned på lokala datorshoppen och kolla vad de kan ha där i kylväg. Skall väl ändå ta och skaffa en chassifläkt (för inluft i fram) så då kan man lika gärna kolla om det kan finnas nåt billigt som kan funka.

Med gamm-GF2:an i är den så tyst att jag har fått smak för det. Får se om jag kan fixa nån passiv lösning.

Update:

Knallade ner på stan och hittade följande eminenta lösning: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=415&session=6ccd33d... (Lätt att montera och verkar kyla bättre än original HSFen)

Nu är det monterad och klar och kortet sitter i chassit. Har också satt i en 80mm fäkt för inluft längst fram.

Sammanlagt väsnas denna setup ungefär en tredjedel med lådan av än vad den andra gjorde med lådan på! Trots att jag alltså har en fläkt till.

Känns helt fantastiskt att ha en tyst datormiljö hemma. Det har jag inte haft på 3-4 år tror jag.

Men vet inte vad man saknat förrän man har det verkar det som!

Och nu finns det också massor med takhöjd för att överklocka både processor och grafikkort eftersom jag har en vettig luftgenomströmning i lådan. Men det får komma senare. Nu vill jag bara njuta!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||