Permalänk
Medlem

Lian Li PC-767 REVIEW!!!

Äntligen har chassit kommit till mig i Sverige. Chassit är ett Lian Li PC-767 som jag beställde från Tyskland då det inte finns att köpa i Sverige (än så länge).

LITE KORT FAKTA:
Produktnamn: Lian Li PC-767
Dimensioner: (WxHxD): 220x490x605mm
Enheter: 7x5,25”, 1xHDD-rack för 4st HDD, 1x5,25” till 3,5” konverter (+FDD front)
Fläktar: 1x120mm i fronten (sitter i HDD-racket), 1x120mm baktill (Det finns 2st 120mm fläkttillval att köpa separat)
PCI-platser: 7st
M/B typ: EXT ATX (max 12x13”), BTX konverteringskit finns att köpa seperat
I/O portar: 2xUSB2.0, 1xIEEE1394, 1xMIC, 1xEAR
Pris: ca 2250kr inkl frakt från Tyskland

Så här såg paket ut när levererades direkt hem till min dörr. Inga synliga skador vilket uppskattades.

Som vanligt när man köper Lian Li chassi så får man en trevlig manual samt många fina tillbehör. Nått som uppskattades mycket var den lilla skruvmejseln för moderkortsskruvarna samt kabelfästena. Bra jobbat Lian Li!

Låt oss ta en titt på utsidan av detta solida aluminium chassi, se och njut av förstaklassig design och kvalitét. Första intrycket var också att chassiet var större än förväntat, iaf på djupet.

På baksidan så kan vi se att moderkortet sitter uppochner då detta ska ge bättre kylningsegenskaper enligt Lian Li då vi alla vet att värme stiger. Därför placeras processorn längst ner i chassiet. Till skillnad från Lian Li:s V-serie så är nätaggregatet placerat i toppen av chassiet. Detta kan bero på att man inte vill värma upp processorn med nätaggregatet. Vi ser även 120mm-fläkten som har ett fint svart nätgaller.

Nätaggregatet fästs i en bakplåt som sedan kan skruvas loss med tumskruvar så att man smidigt kan ta ut nätaggregatet vid behov.

Låt oss nu ta en titt bakom den borstade aluminiumfrontluckan.

Även bakom frontluckan som hålls fast av en magnet så är materialvalet även här aluminium vilket känns mycket gediget. Plåtarna i fronten har små hål för ökat luftflöde (mycket trevligt om man som jag köper ett extra HDD-rack med 120mm fläkt, dock från Coolermaster). Den nedre delen är HDD-racket. Vi ser även här den alternativa FDD-platsen. Knapparna är gjorda i plast men känns väldigt solida. Dioderna är en blå för power och en röd för HDD.

På höger sida ser vi två saker. Det ena är I/O-portarna samt den smala glipan som tillåter luft att komma in till 120mm fläkten. Placeringen av I/O-portarna kan diskuteras men för min del passar det bra då jag har datorn på vänster sida om skärmen.

Nu till HDD-racket i den nedre delen av fronten. Där ser vi små hål i aluminiumet som låter luft komma in. Under kan vi även se en fläktkontroller som styr de två 120mm-fläktarna.

Nu tar vi en titt på insidan.

Gott om plats var det här. Till en början med så har nätaggregatshållaren hål i botten för ökade kylegenskaper (syns dock inte på bilden). Vi ser även att det finns gott om skruvhål. Något som vissa ogillar/gillar är att moderkortsplåten inte gåt att ta den. För min del gör detta inget. Det är tumskruvar till PCI-platserna vilket uppskattas om man pillar mycket med datorn.

Nu tar vi en titt på HDD-racket. Det som var väldigt irriterande att man måste lossa på 4 skruvar på varje sida för att få den det, inte så smart Lian Li… Efter mycket skruvande så fick jag ut det.

Här ser vi ett dammfilter och 120mm-fläkten samt gummihållare för hårddiskarna för att minska vibrationer. HDD-racket kan placeras i var som helst i 5,25” plasterna likt Coolermasters Stacker. Detta ger både fördelar och nackdelar. Fördelen i mitt fall var att jag kunde sätta in ett extra HDD-rack med 120mm-flät från en Stacker som jag köpt separat för en billig penning för att öka luftinflödet. Men eftersom 5,25”-platserna inte har några skenor så är det lite pill att få tex en DVD att sitta rakt, samt att man måste skruva på båda sidor av chassiet.

Här ovan ser vi även floppykonvertern, inte så mycket att säga om den. Kan placeras var som helst.

Nu till monteringen. Så här såg det ut efteråt.

Inga vassa kanter så slapp skära mig. De saker jag la märke till förutom de bökiga 5,25”-platserna var att jag hade problem att få mitt PCI-E grafikkort ordentligt. Jag var riktigt orolig över att datorn skulle säga ifrån när jag startade den men icke. Det fungerade men kan tänka mig att de mer känsliga AGP-grafikkorten kan ge problem. Grafikkortet jag installerade var ett ASUS EN6600GT och tror det är av standard mått.

Jag fick stor nytta av skruvmejseln och kabelfästena som ingick i lådan vilket var ett stort plus. Fläktarna var mycket tysta vilket jag uppskattade mycket då mitt tidigare Lian Li chassi med 80mm-fläktar levde om en del. Om man drar upp fläktarna på max så låter det lite i sidoplåtarna vilket kan lösas genom att köpa extra ljuddämpning. Temperaturen i lådan sjönk med 4 grader, lådan innan hade fyra 80mm-fläktar och var också gjort i aluminium, nu använde jag mig av tre stycken 120mm-fläktar samt att den extra volymen i lådan säkert gör sitt.

Efter lite bling-bling med två röda lysrör så såg det ut så här.

Fördelar:
+Snygg design
+Mycket god kvalité
+Tysta fläktar
+Bra kylningsegenskaper (om man monterar in extra kylning)
+Rymlig att jobba i
+Många 5,25” platser samt ger möjlighet till egna modifikationer
+Bra med tillbehör och skruvar

Nackdelar:
-Dyr!
-Mycket skruvande när man jobbar med 5,25” enheterna
-Svårt att få i grafikkortet
-Tar mycket plats på skrivbordet pga av det stora djupet på lådan

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk

förminska bilderna!!

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Bilderna var inga problem att se......... på min 500" plasma!!!

Edit: mindre bilder nu. Riktigt snyggt chassi.

Permalänk
Medlem

Har förminskat bilderna nu.. sorry, glömde..

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

ruggigt grymmt chassie.. fin review oxå

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Nice chassi

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

Nice review!
och nice chassi... tyvärr har lian-li aldrig fallit mig i smaken, håller la mig till gamer chassi serien

Permalänk
Medlem

SNYGGT, VILL HA!! GE MIG

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

hehe, instämmer med barry...

mumma!

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Bra recension, uuuurtråkigt chassi..

Permalänk
Medlem

samma on och resetknapp som mitt thermaltake kandalf, tycker dock att chassina ser så tråkigt ut. vad är den stora fördelen med att betala massvis för att Lian Li? gjorde i aluminium? det är mitt också, stora och bra o bygga i? mitt också.. visst, mitt kostar me en del, men ändå. Alla verkar ha dille på Lian Li. Och vaddå design? inte svårt att designa en burk som är helt rektangulär o 2 olika färger liksom? eller har ja fel?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Najs recension

UNDERBART CHASSI =D

Älskar de verkligen... synd att de e så dyrt bara =(

Visa signatur

[[ CPU: P4 3 ghz @ 3,4 ghz, socket 478 ]] [[ Mobo: ASUS P4C800-E Deluxe ]] [[ 3*512 mb, pc3200 ]] [[ 2 * 120 gb S-ata, 1 * 200 gb IDE ]] [[ Asus 9600SE ]] [[ Logitech Z-5500 ]]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

riktigt snyggt =D

Permalänk

snyggt.. gillar djupa chassin.. dock så tycker jag att det skulle finnas för rack montags... sen de där kontakterna på sidan o en dörr är en både bra o dålig lösning.. man behöver inte ha dörren uppen.. men utan dörr bättre kylning med det låter,..kontakternas sladdar kunde de ha gjort så att man kunde dra de under 5 ½ platserna..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Nånting jag funderar på är varför de ens har placerat fläktplatser i fronten, när man stänger dörren så lär fläktarna inte kunna suga in kall luft på ett bra sätt. Om man har fläktar som flyttar mycket luft så måste det bli en hel del oljud ifrån dem? Eller är jag helt ute och cyklar?

Väldigt snyggt chassi annars.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Proffsmoddare

mkt fint å stilrent chassi ( nästan alla lian li men men )! problemet är ju att dom är så in i skollat olon dyra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra recension. Alltid lika trevligt när amatörer tar saken i sina händer, och hittar på någor som detta. Dock så måste jag säga att chassite VERKLIGEN inte föll mig i smaken. Men det är ju min åsikt

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Amatör? Visst, om man är en amatör om man arbetat på datorbutik sedan 1998... Smaken är som baken!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad heter katten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teobald
Amatör? Visst, om man är en amatör om man arbetat på datorbutik sedan 1998... Smaken är som baken!

Eftersom du inte jobbar med som recensent, så får vi kalla det amatör

I vilket fall, bra recension.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Riktigt riktigt snyggt chassie!

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk
Medlem

japp instämmer med folket ovan och trevlig recension

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikk
Bilderna var inga problem att se......... på min 500" plasma!!!

Edit: mindre bilder nu. Riktigt snyggt chassi.

Ja tummen har ju verkligen att göra med hur mycket du får plats med...?

Ont: Mycket fint Varit sugen på ett sånt chassi innan men intresset svalnade, nu ökade det igen!

Permalänk
Medlem

Dra åt helvee vad jag älskar Lian Li!

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Kommentera lite... Man kan visst vara amatör även om man jobbat i datorbutik sen 1998. Men förhoppningsvis har du lärt dig ett och annat.

Detta är de chassi som är närmast den chassiutsende jag vill ha... Men undrar vad de tänkt med den där färgsättningen. Ställer mig mycket tveksam till den. De är ju så nära att bygga en riktigt "guldlåda" och så gör dom sådär. De är så synd när någon träffar nästan rätt. Men trevligt att få se lite mer bilder på de hela. Men bara hoppas någon slår till med en fullträff snart... börjar bli less på min Lian-Li PC60. Har 3 datorer och ganska många fler år på nacken.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Vila i frid

Har en Lianli pc6070B nu, den där lådan är nästan garanterat nästa.
Så snyggt det är!

2250 är iofs ganska mycket pengar. Men vafan, 6070 kostade oxå mycket nytt.
För att inte tala om vappon jag sålde för en bråkdel av vad jag pungade för den.

Nu känner jag hur mitt prylbegär börjar....

Edit: Lådan finns nu att köpa på Gtek och Kylning.com

Permalänk
Discokungen

Fyfan vad häftigt att det är både svart och aluminiumfärgat Hur ballt som helst Bra recension!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Riktigt stilrent chassi

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

+Bra recention
+Snyggt chassi

-Tråkig/opraktisk interiör
-Kablarna till HDD-led och till USB ifronten kunde de ha förlängt så man kunde dragit lite snyggt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.