Lian Li PC-767 REVIEW!!!
Äntligen har chassit kommit till mig i Sverige. Chassit är ett Lian Li PC-767 som jag beställde från Tyskland då det inte finns att köpa i Sverige (än så länge).
LITE KORT FAKTA:
Produktnamn: Lian Li PC-767
Dimensioner: (WxHxD): 220x490x605mm
Enheter: 7x5,25”, 1xHDD-rack för 4st HDD, 1x5,25” till 3,5” konverter (+FDD front)
Fläktar: 1x120mm i fronten (sitter i HDD-racket), 1x120mm baktill (Det finns 2st 120mm fläkttillval att köpa separat)
PCI-platser: 7st
M/B typ: EXT ATX (max 12x13”), BTX konverteringskit finns att köpa seperat
I/O portar: 2xUSB2.0, 1xIEEE1394, 1xMIC, 1xEAR
Pris: ca 2250kr inkl frakt från Tyskland
Så här såg paket ut när levererades direkt hem till min dörr. Inga synliga skador vilket uppskattades.
Som vanligt när man köper Lian Li chassi så får man en trevlig manual samt många fina tillbehör. Nått som uppskattades mycket var den lilla skruvmejseln för moderkortsskruvarna samt kabelfästena. Bra jobbat Lian Li!
Låt oss ta en titt på utsidan av detta solida aluminium chassi, se och njut av förstaklassig design och kvalitét. Första intrycket var också att chassiet var större än förväntat, iaf på djupet.
På baksidan så kan vi se att moderkortet sitter uppochner då detta ska ge bättre kylningsegenskaper enligt Lian Li då vi alla vet att värme stiger. Därför placeras processorn längst ner i chassiet. Till skillnad från Lian Li:s V-serie så är nätaggregatet placerat i toppen av chassiet. Detta kan bero på att man inte vill värma upp processorn med nätaggregatet. Vi ser även 120mm-fläkten som har ett fint svart nätgaller.
Nätaggregatet fästs i en bakplåt som sedan kan skruvas loss med tumskruvar så att man smidigt kan ta ut nätaggregatet vid behov.
Låt oss nu ta en titt bakom den borstade aluminiumfrontluckan.
Även bakom frontluckan som hålls fast av en magnet så är materialvalet även här aluminium vilket känns mycket gediget. Plåtarna i fronten har små hål för ökat luftflöde (mycket trevligt om man som jag köper ett extra HDD-rack med 120mm fläkt, dock från Coolermaster). Den nedre delen är HDD-racket. Vi ser även här den alternativa FDD-platsen. Knapparna är gjorda i plast men känns väldigt solida. Dioderna är en blå för power och en röd för HDD.
På höger sida ser vi två saker. Det ena är I/O-portarna samt den smala glipan som tillåter luft att komma in till 120mm fläkten. Placeringen av I/O-portarna kan diskuteras men för min del passar det bra då jag har datorn på vänster sida om skärmen.
Nu till HDD-racket i den nedre delen av fronten. Där ser vi små hål i aluminiumet som låter luft komma in. Under kan vi även se en fläktkontroller som styr de två 120mm-fläktarna.
Nu tar vi en titt på insidan.
Gott om plats var det här. Till en början med så har nätaggregatshållaren hål i botten för ökade kylegenskaper (syns dock inte på bilden). Vi ser även att det finns gott om skruvhål. Något som vissa ogillar/gillar är att moderkortsplåten inte gåt att ta den. För min del gör detta inget. Det är tumskruvar till PCI-platserna vilket uppskattas om man pillar mycket med datorn.
Nu tar vi en titt på HDD-racket. Det som var väldigt irriterande att man måste lossa på 4 skruvar på varje sida för att få den det, inte så smart Lian Li… Efter mycket skruvande så fick jag ut det.
Här ser vi ett dammfilter och 120mm-fläkten samt gummihållare för hårddiskarna för att minska vibrationer. HDD-racket kan placeras i var som helst i 5,25” plasterna likt Coolermasters Stacker. Detta ger både fördelar och nackdelar. Fördelen i mitt fall var att jag kunde sätta in ett extra HDD-rack med 120mm-flät från en Stacker som jag köpt separat för en billig penning för att öka luftinflödet. Men eftersom 5,25”-platserna inte har några skenor så är det lite pill att få tex en DVD att sitta rakt, samt att man måste skruva på båda sidor av chassiet.
Här ovan ser vi även floppykonvertern, inte så mycket att säga om den. Kan placeras var som helst.
Nu till monteringen. Så här såg det ut efteråt.
Inga vassa kanter så slapp skära mig. De saker jag la märke till förutom de bökiga 5,25”-platserna var att jag hade problem att få mitt PCI-E grafikkort ordentligt. Jag var riktigt orolig över att datorn skulle säga ifrån när jag startade den men icke. Det fungerade men kan tänka mig att de mer känsliga AGP-grafikkorten kan ge problem. Grafikkortet jag installerade var ett ASUS EN6600GT och tror det är av standard mått.
Jag fick stor nytta av skruvmejseln och kabelfästena som ingick i lådan vilket var ett stort plus. Fläktarna var mycket tysta vilket jag uppskattade mycket då mitt tidigare Lian Li chassi med 80mm-fläktar levde om en del. Om man drar upp fläktarna på max så låter det lite i sidoplåtarna vilket kan lösas genom att köpa extra ljuddämpning. Temperaturen i lådan sjönk med 4 grader, lådan innan hade fyra 80mm-fläktar och var också gjort i aluminium, nu använde jag mig av tre stycken 120mm-fläktar samt att den extra volymen i lådan säkert gör sitt.
Efter lite bling-bling med två röda lysrör så såg det ut så här.
Fördelar:
+Snygg design
+Mycket god kvalité
+Tysta fläktar
+Bra kylningsegenskaper (om man monterar in extra kylning)
+Rymlig att jobba i
+Många 5,25” platser samt ger möjlighet till egna modifikationer
+Bra med tillbehör och skruvar
Nackdelar:
-Dyr!
-Mycket skruvande när man jobbar med 5,25” enheterna
-Svårt att få i grafikkortet
-Tar mycket plats på skrivbordet pga av det stora djupet på lådan
Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit