Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt_D
Sarkasm består delvis av ironi, men du har rätt. Det var mer sarkasm över det hela. FYI ska du se över din egen spydighet innan du anmärker andras.

Vad menar du med egentligen med att vi inte vet om andra swecare råkat illa ut?
Jag vet Pales riktiga namn (bara förnamnet dock).

Nja, vi ska inte gå in i det den där diskussionen. ÖÄ är ju borta tyvärr och vi vill inte få pales tråd låst.

Tja, det är ju iallafall 7000 som är här relativt dagligen.
Vi vet om Pales sjukdom och problem och vi lider med honom men rent statistiskt så borde ju någon mer vara drabbad av något eller komma att drabbas och sånt får vi aldrig veta.
Folk som vi lär känna via Swec kan vara samma anonyme person som vi läser om i morgontidningen som dött i en bilolycka. Jag tycker det är skrämmande.
Med att vi inte vet hans namn menar jag att vi inte vet något om honom egentligen förutom hur sjuk han är. Det är synd tycker jag.

Jo, jag är oftast väldigt dryg, oförskämd och spydig.
Vet inte varför, är inte det i verkliga livet.
Det är bra att du säger till mig så jag kan skärpa mig.
Hade ju varit riktigt tråkigt ifall folk placerade mig på ignore

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Nja, vi ska inte gå in i det den där diskussionen. ÖÄ är ju borta tyvärr och vi vill inte få pales tråd låst.

Tja, det är ju iallafall 7000 som är här relativt dagligen.
Vi vet om Pales sjukdom och problem och vi lider med honom men rent statistiskt så borde ju någon mer vara drabbad av något eller komma att drabbas och sånt får vi aldrig veta.
Folk som vi lär känna via Swec kan vara samma anonyme person som vi läser om i morgontidningen som dött i en bilolycka. Jag tycker det är skrämmande.
Med att vi inte vet hans namn menar jag att vi inte vet något om honom egentligen förutom hur sjuk han är. Det är synd tycker jag.

Jo, jag är oftast väldigt dryg, oförskämd och spydig.
Vet inte varför, är inte det i verkliga livet.
Det är bra att du säger till mig så jag kan skärpa mig.
Hade ju varit riktigt tråkigt ifall folk placerade mig på ignore

Tänker man så, så är det lite lustigt. Man känner får en viss kontakt/närhet med folk man skriver till, eller folk man har sett på internet. Läser man sedan något om olyckor m.m. i tidning känns det konstigt/orealistiskt, om man vet vem han/hon är på internet. Man får ha i åtanke att internet är så pass stort och utbrett att man säkert har snackat med diverse pedofiler, b-kändisar, dödssjuka m.m. utan att veta om det. Kanske till och med den otrevliga grannen som är ens bästa spelkompis.

---

Som jag har sagt tidigare tvivlar jag dock inte en sekund på att Pale inte skulle klara detta. Så det är bara att fortsätta kämpa och inte ge upp hoppet, vilket jag inte heller tror han skulle göra.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

det som jag har läst så verkar du inte förlorat hoppet, magnefikt
som du säger så händer det mycket på canser-fronten, hoppas att de hittar en lösning och att det slutar lykligt

kämpa på

kan någon fylla in mig i lite luckor?
Vad e det för typ av canser elakartad några syster tumörer?

Permalänk
Vila i frid

Oj, har missat att folk skrivit i tråden.
Men jag mår ganska bra, lite seg bara, men det beror nog lite på att jag knaprar lungnande lite då och då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor

kan någon fylla in mig i lite luckor?
Vad e det för typ av canser elakartad några syster tumörer?

Du kan få en snabb sammanfattning...

Slutet av 2003

Jag får jäkligt svårt att andas, och skriver denna tråd
Åker till akuten efter påtryckningar av flickan plus en del här ifrån.
Får en värktabblet och blir hem skickad med en kallelse till lungröntken.

Får svar på att det är en tumör mellan lungorna, 15 x 5 cm
De tror att den är godartad till en början.
Gör biopsi (vävnadsprov) som gör fruktansvärt ont ett antal gånger. De misslyckas två gånger här i Eskilstuna, blir skickad till Uppsala för att göra det där, dom misslyckas dom med. Så en till två veckor efter det får jag åka tillbaka för att operera bort en liten bit utav tumören för att dom ska kunna komma fram till vad det är för sort och så.

Efter det har dom kommit fram till vad det är. Lymf cancer. Cancer i lymfkörtlarna.
Gör en massa undersökningar och innan allt är klart för att böja med cellgifter har det kommit fram att den är Agressiv.
Att det sitter i Halsen, bröstet, magen längs ett stort artär som jag inte minns vad det heter. Och 4st till runt om i magen.

Efter 3 omgångar cellgifter har alla utom den i bröstet försvunnit helt.
Den i bröstet är mer än 50% borta.
Jag får tre omgångar till, efter det är det bara död vävnad kvar av tumören.

Dom strålar runt 20 omgångar för att vara säkra på att inge canver överlevde i det området.
Nu är det i början av sommaren 2004.

Ungefär samma tid som jag först fick andnöd fast ett år senare ringer min mobil när jag är på mitt dåvarande jobb.
Det är min läkare som ringer för att medela resultatet av den senaste Datortomografin.
Cancern är tillbaka, precis under strålfältet har det kommit en ny liten tumör.

Samma visa igen med en massa prover och undersökningar.

När allt är klart för behandling sitter cancern i bröstet och på hjärtsäcken.

Får 4 omgångar cellgifter, denna gång en annan sort.

Efter det gör jag en högdos behandling och transplantantion
Högdosen går ut på att man får så mycket cellgifter att alla vita blodkroppar dör.
I fem dagar får jag cellgifter 24/7.
Efter det sätts mina egna stamceller tillbaka.

Stamceller är det som senare blir vita blodkroppar.

Får ligga på sjukan i ett litet isolerat rum i totalt en månad ungefär. Får sedan låna en lägenhet utav uppsalas akademsika sjukhus i två veckor.

Nu börjar snön försvinna.

Det är 2005 och jag har vart utan behandling ett tag, får veta att den lilla tumören i bröstet klarat sig. Blir strålad ett antal gånger, minns inte riktigt hur många. Runt 20 kanske.

Nu är det sommar 2005, vart utan behandling sen juni.
Går på återkoll i augusti.
Får veta 3 veckor senare att cancern är kvar. Plus att det är "multibla tumörer i lungorna"

Finns ingen behandling just nu. Utan får käka bromsmedicin tills dom kommit på någe bra.

Ska försöka få hjälp på ett sjukhus som behandlar med alternativ medicin.

Annars ett ställe i Danmark som blandar Alternativ medicin med "vanlig cancer behandling"

Ska tillbaka till sjukan den 10/10, tills dess vet jag inte så mycket vad som händer.

Hehe, kort sammanfattning

Permalänk
Relik 📜

Go for it!

Såntdär alternativtjafs kanske kan vara värt att ge sig på.

Märks att du gett dig fan på att ge cancern en rejäl match! Sådant tycker vi om!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Musikälskare

fan va gött att du är positiv iaf, låter som det hoppas verkligen dom kommer på en bra metod att bli av med cancern, jobba på mannen !

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Fy fabian vad envis sjukdom det kan vara. Ganska fantastiskt hur mycket man kan tåla ändå.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på den där alternativa behandlingen. Jag har själv diabetes typ 1 och om jag fick möjligheten skulle jag inte tveka när det gäller transplantation av cellöarna i bukspottskörteln och sånt för att slippa den här skiten. Jag vet inte vad riskerna är i ditt fall men jag tror att det är värt det. Inte för att jag kan jämföra min situation med din men...

Kämpa på! Det finns alltid människor som älskar dig och som behöver dig! Jag blir glad av att höra att du inte ger upp. Låt inte den där lilla jäveln i dig vinna

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Japp kämpa på, jag håller tummarna för dig.
Varje gång jag donerar en slant till cancerfonden så ska jag tänka på dig

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Kämpa på mannen! Tänker på dig!

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Kambatte! Hoppas verkligen att ni hittar nåt som biter på skiten. Hur gick det på ditt senaste besök på sjukan?

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Ska tillbaka till sjukan den 10/10, tills dess vet jag inte så mycket vad som händer.

Hoppas att du fick några positiva besked nu! Hade dom hittat något bra?

Men vad dom än säger lär du klara det till slut, du verkar ha vad som krävs för att jaga cancern på flykten!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Allt detta får en att tänka om hur drastiskt livet kan förändras =/
Kämpa på för tusan!

Permalänk
Medlem

Hur gick det på sjukan Pale?

Permalänk
Medlem

måste vara jobbigt när sån skit kommer tillbaka :/. är bra att du håller modet uppe. bara försöka hålla det på topp så ska du se att det går bra!
sen kan man ju dra den gammla: det kunde vara värre, jag kunde tex ha dessa cancer tumörer men ligga här utan både ben o armar...

hmm jag kanske blir tvungen att gå till läkaren med min inflamerade tå(snacka om patetiskt med tanke på dig) tror det är nagel trång...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Hoppas allt blir bättre Pale.
Förjävla trist.

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Hoppas att du fick några positiva besked nu! Hade dom hittat något bra?

Men vad dom än säger lär du klara det till slut, du verkar ha vad som krävs för att jaga cancern på flykten!

Njae, gick väl sådär.

Ska upp till Uppsala igen någon gång i början av november. Där ska dom göra en datortomografi.
Sen se om det går att göra ett vävnadsprov.
Möjligt att dom gör ett benmärgsprov oxå.

Min familj ska testas för om någon kan vara möjlig Donatör till ny benmärg.
På päronen är det väldigt liten chans. Typ 1 på 100 att någon av dem passar.
Har bara ett syskon som har båda samma mamma och pappa. På honom är det ungefär 25% att det fungerar.

Men benmärgstransplantantion är inte aktuelt just nu.
Förra vintern gjorde jag ju Stamcells transplantantion, och det tar tid att återhämta sig efter det.
Inför en benmärgstransplantantion så får man rejält med cellgifter för att ta död på benmärgen.
Benmärgen produserar vitablodkroppar. Det som är imunförsvaret.
Har man inget imunförsvar så är det jälvligt stor risk att man blir sjuk. Och kan inte kroppen ta hand om det, så är det stor risk att man dör. Bara en sådan sak som en förkylning.

Själva ingreppet är riskfyllt bara det. Sen att min kropp ska ta emot den nya benmärgen.
Sen efter det ska den nya vara tillräkligt stark för att ta kål på cancern.

=

Inte så bra odds.

Om det dyker upp nya mediciner, vilket det ofta gör. Så blir jag förfrågad att vara med som "testkanin"
Dom kan inte garantera någe, och dom är inte 100 på alla bivärkningar. Men jag är nog villig att prova mycket.

Medicinen jag äter nu, är ett cellgift, fast i väldigt liten mängd. Det hjälper ofta att bromsa tillväxten utav cancerceller och ibland skjuta tillbaka den lite. Så jag "köper tid" genom att äta dessa.

+/-

- Jag hatar uppsala! ( mår dåligt utav staden pga. anledningen till att jag vart där)
- Ännu mindre gillar jag deras canceravdelning som är som en tillbaka till 70-talet resa.
- Det gör förbannat ont att göra vävnadsprov.
- Ännu ondare gör det att ta benmärgsprov.

+ Det kan dykaupp någe nya möjligheter.
+ Bätre doktorer i uppsala.
+ Sjuksyrrorna har nog saknat mig
+ Doktorn har lovat mig en ordentlig omgång Morfin innan vävnadsprovet

Permalänk
Hedersmedlem

Får än en gång önska dig all lycka! Jag håller, precis som alla andra, tummarna för dig.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
+ Doktorn har lovat mig en ordentlig omgång Morfin innan vävnadsprovet

Om du får den iaf en timme innan det ska göras så har du ju iaf något att se fram emot Jag önskar dig också, som alla andra, lycka till. Jag hoppas det går bra.

Permalänk
Medlem

jag jobbar på europas största läkemedels distrubition(stavning). så alla läkemedel, sprutor som du får har kanske jag tagit i

jag ska plocka rent idag så du har allt du behöver! hjälper man en med människa lite iallafall

morfin beställning alltså...till uppsala universitets sjukhus heter det va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[PALE]
Jag önskar dig lycka till och hoppas att verkligen att det skall vända och att du skall bli återställd. Jag vet att du är i goda händer på Ackis, de må vara 70-talskänsla på avdelningen du kommer till, men personalen och läkarna är som sagt väldigt kunniga.

Återigen lycka till!

Permalänk

En sak jag inte har klart för mig är varför man, som i Pales fall där man flera gånger gjort cellgifter samt strålbehandling tills det bara återstår död vävnad av cancern, inte fortsätter med strålbehandling typ varje månad i ett år, för att verkligen vara säker på att allt är borta. Just nu känns det ju som om de skulle ge antibiotika-kur och sluta med den 2 dagar innan man bör sluta med den så att det finns ett fåtal bakterier kvar som kan återkomma, kanske resistenta aswell.

Jaja, det finns säkert en anledning till allt. Hang in there man!

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

kan dom inte operera ut cancern då och döda "resterna" med cellgift?

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
En sak jag inte har klart för mig är varför man, som i Pales fall där man flera gånger gjort cellgifter samt strålbehandling tills det bara återstår död vävnad av cancern, inte fortsätter med strålbehandling typ varje månad i ett år, för att verkligen vara säker på att allt är borta. Just nu känns det ju som om de skulle ge antibiotika-kur och sluta med den 2 dagar innan man bör sluta med den så att det finns ett fåtal bakterier kvar som kan återkomma, kanske resistenta aswell.

Jaja, det finns säkert en anledning till allt. Hang in there man!

Att dom inte fortsätter stråla ett tag efter beror nog på att det är ju inte specielt nyttig strålning. Skulle nog få motsatt värkan om man inte hade cancer.
Däremot varför man inte ger små doser cellgifter efteråt vet jag inte, för mig låter det klokt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
kan dom inte operera ut cancern då och döda "resterna" med cellgift?

Att dom inte opererar i mitt fall är att en av tumörerna (den som alltid har funnists där, typ själva "mamma-tumören") Sitter mellan bröstbenet och hjärtat, så det är en riskfylld opreation.
Plus att om man missar någe, eller skär i cancervävnad så sprider den sig snabbare. Cancercellerna kommer ut i omloppet och sätter sig lite överallt.

Zion: Ja det är jäkligt bra läkare där, alla är trevliga och "informativa" man får veta om man frågar. Och dom tar sig oftast tid att förklara om man inte fattar.
Sjuksyrrorna gillar jag oxå

Utom en, lika skräckinjagande som den läskiga feta mat-tanten i lågstadiet
Hon fick typ jaga mig en gång när jag inte ville bli stucken

Permalänk
Medlem

Läste i Illustrerad vetenskap för några veckor sedan om "Magiska kulor mot cancer" Där man skickade in fettkulor med cancermedicin i kroppen som trängde in i cancertumören, när den hade trängt in så bröts fettet ner och medicinen kom på så sätt mycket bättre åt själva tumören. På råttor så stannade tillväxten av cancertumörer näst intill helt av, däremot med vanlig cancermedicin så fortsatte den växa dock bromsad.
Man kunde också öka dosen av medicin och få större effekt utan att öka biverkningarna.

Läkarna hoppas och tror att den här kuren ska hjälpa mot dotter tumörer också.

www.illivet.com kan man tydligen läsa mer, har själv inte varit inne och kollat.

Detta kanske inte är något som skulle kunna hjälpa mot din typ av cancer, jag har ju ingen aning om cancer öht så vad vet jag. Men jag tänkte att man kan ju sträcka ut dom chanser man har så du får så många chanser som möjligt iallafall.

Lycka till du fixar det här.

Permalänk
Medlem

Posta det några sidor tillbaka
http://www.illustreradvetenskap.com/polopoly.jsp?d=147&a=2690

2006 ska de börja testa på människor. Fast vet inte om de kommer testas i Sverige, kommer väl vara i USA...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Vila i frid

Ja det är bara att vänta och se om det börjas testa.

Det uppfattning jag har fått så är sverige ganska stort inom cancerforskning och medicin.
Pratat med flera andra i Europa och Usa som har vetat va Uppsalas sjukhus va för någe och att dom forskar mycket. Har äver hittat när jag sökt just min sjukdom om undersökningar och sådant som gjorts just i Uppsala.

Igentligen är min sjukdom inte så farlig, oftast lättbotat. Bara det att jag är en av de få som fått en "undergrupp"

Permalänk
Medlem

Jag kom och tänka på en sak.. Med cellgifter är det väl att de har ihjäl alla celler som förökar (förökar!? ^^) sig väldigt fort, och då även cellerna som producerar hår?
.. Och det var väl därför folk ofta tappar hår när de har fått cancer..
Eller har jag bara fått det om bakfoten?

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk
Medlem

Jag har hört att man tappar allt hår i samband med strålbehandlingen.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Det är av cellgift som man tappar hår. Det som NauSea stämmer bra.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C