Permalänk

Bredbandsbolaget skrotar VDSL

I en intervju med Peder Ramel på IDG så framgår det att BBB kommer att avveckla VDSL tjänsten.

http://www.idg.se/ArticlePages/200510/14/20051014101746_CS/20...

"Bredbandsbolagets vd Peder Ramel förklarar att man kommer att lägga ner sin vdsl-tjänst på grund av att den är för dyr i drift."

Permalänk
Medlem

jevla schlajjnor. hur kan den vara för dyr i drift i jämförelse med fiber, de ger ju 10/10 där för en bråkdel av priset.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Men suck, fick ju "precis" mitt VDSL

Permalänk
Medlem

Citatet från VD:n ger intrycket att det är BBB egna VDSL som skall dödas, men sedan i slutet tycker jag man får intrycket att det är gamla bostream som avses. Någon som vet?

Permalänk

Japp, måste vara lite surt att bli av med sådan bra upload.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wrekdeck
Citatet från VD:n ger intrycket att det är BBB egna VDSL som skall dödas, men sedan i slutet tycker jag man får intrycket att det är gamla bostream som avses. Någon som vet?

Nej, Bostream VDSL dödas ju uppenbarligen, annars hade ju inte artikeln ens funnits. Förstår det som att han syftar på deras egna VDSL-tjänst.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Öh?
Så överkopplingen från mitt Bostreams VDSL till BBB "VDSL" var bara 3 månaders plågan för ingenting, för nu skall jag "uppgraderas" igen..?!

Skulle det hända då lämnar jag detta "företag" snabbare än de kan skicka sina fakturor.

Hoppas på Comhem eller någon annan leverantör.. Dock inget som har med Telenor att göra. Tvi..

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

jahapp... om vdsl försvinner får man väl gå tillbaka till chello som nu har 8/8. Vägrar sitta med 1mbit i upload.

Permalänk
Medlem

Tog en 25 minuter av min lunchrast och ringde till BBB.

Bredbandsbolagets nuvarande VDSL tjänst skall avvecklas tillförmån för ADSL "där de kan erbjuda många mer tjänster" (antagligen bredbandstv etc). De vet inte när men jag fick känslan att det sker ganska snart.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Avstängd

Om deras testförsök med VDSL2 slår väl ut så kommer det kanske lanseras 2006 2007 ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

ack, jag sitter på deras vdsl nu, 12/9 har haft den i 2 år minst, suck finns fiber i alla husen runt omkring mig men självklart inte i mitt hus, vi valde comhem som den optimala lösningen, bra förening eller hur.

Comhem är precis som telia snackar massa skit om höga hastigheter bla bla men i själva verket gör dom inget åt det, chello ligger på 8/8 redan vilket är mkt bättre en comhems ynka 8/1 som dom lär fortsätta med så länge det går.

Internet karriären är över!

att BBB har blivit nollor är ingen nyhet, sen dom började köra tjänster via telefon nätet har dom blivit precis som alla andra bolag som säljer bredband. Sälja så billig och så dålig hög hastighet nerladdnings uppkopplingar som möjligt, för det lurar folk.

I själva verket tror jag anledningen dom uppgraderar 10/10 fiber lösningen till 100/10 e för att dom förlorar kunder på sin fiber lösning för folk väljer glocalnet 10/1 adsl för 200 spänn i månaden istället för bredbandsbolagets indragna fiber på 10/10 för 350 i månaden, för folk fattar inte skillnaden.

Om dom sätter 100/10 kan dom garanatera sig att folk väljer det över adsl leverantörerna för folk ser ju bara nedladdningshastigheten "100mbit".

Men jag får lägga min tillförlit i comhem som har sagt nått om 100/100 mbit men jag har pratat med en vänn som jobbar på comhem och han säger att snacket om 2006 är bullshit kanske 2008 dom har sjukt mkt uppgraderingar att göra och måste dra nästan hela näten.

100/100 ligger mycket närmare i framtiden hoss chello användarna.

edit: mailat bbbs kundtjänst nu ska försöka få svar på sak om detta är sanningen och när tjänsten isåfall dör ut, jag tänker kräva omedelbar uppsägning direkt när min tjänst dör. Vägrar sitta på adsl, får bli utan nät tills comhem kommer med lite upload, tills dess kan jag snylta lite wlan

Permalänk
Medlem

enligt källa på comhem så kommer comhem att erbjuda 100/50 och 50/20 eller liknande siffror i början på nästa år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av finkeln
enligt källa på comhem så kommer comhem att erbjuda 100/50 och 50/20 eller liknande siffror i början på nästa år

Intressant! På vilken nivå i organisationen är källan?

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Avstängd

hm 100/50 ... det har jag svårt att tro på men vi får väl snart se .... 2006 kommer ju med raska steg

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

släkting som sitter på huvudkontoret på Birger Jarlsgatan

Permalänk
Medlem

hmm underligt, det jag har fått veta av min vänn som dock inte är någe högt uppsatt men jobbar som installatör och sånt i deras nät, så har inte deras nät tillräckligt med kapacitet ännu för någon större förändring, och deras dragningar behöver massa med arbete för att uppgraderas. Jag kan tyvärr inte hela biten men jag ska fråga han lite mer ingående vad problemet var.

Men om er källa säger dessa hastigheterna så pass tidigt är man ju lycklig, men jag skulle nog inte ta ut nått i förskott man vet hur det brukar bli med företag som lovar för mycket.

Permalänk

Nu har det gått lite för långt med BBB och deras framfart. Jag har haft bostream VDSL, tog deras skit när dom sänkte hastigheten och gav mig BBB VDSL, fortsatte betala samma pris. Var dessutom utan internet i nästan 2 månader. Nu ska dom sänka hastigheten igen till 24/1 men dom vill att jag ska fortsätta betala 379kr i månaden när TDC ger samma tjänst för 299. TDC here I come!

Permalänk
Medlem

Stjärt! Ja vad ska man säga, blir jag av med mitt VDSL blir ju iaf tanten glad, då kommer vi flytta. Vägrar att sitta permanent med en uppkoppling är hedenhös upp.

Permalänk
Medlem

Alla former av intern information har ju en tendens av att vara lite osäkra...=)

Det var vad han sa, men det behöver ju inte stämma för det. man får helt enkelt ta allt med en nypa salt tills nåt officiellt är sagt.

Permalänk
Medlem

Stackare... inte nog att ni blev sänkta från 26 till 12.. nu ska ni få lumpet 24/1 istället...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Comhem är precis som telia snackar massa skit om höga hastigheter bla bla men i själva verket gör dom inget åt det, chello ligger på 8/8 redan vilket är mkt bättre en comhems ynka 8/1 som dom
lär fortsätta med så länge det går.

Comhem tillhör iaf. den klungan me bättre hastigheter, Själv skickar jag i en 130-140kBps, vilket är t.om lite mer än 1Mbps. Men de ändå såklart som många andra, tråkigt med lite upload.

Permalänk
Medlem

från idg.se

I artikeln uppgavs felaktigt att bredbandsbolagets vd Peder Ramel förklarar att man kommer att lägga ner sin vdsl-tjänst på grund av att den är för dyr i drift. Det stämmer inte.
Artikeln publicerades urspungligen 2005-10-14 10:15
Rättelsen publicerades 2005-10-14 14:59:17

Tydligen ett missförstånd, bbb vdsl kommer ej att stängas ner.

Permalänk
Medlem

Åhå?
Mao vad var det för info som jag fick från kundtjänst? Vad sjutton håller de på med??!!

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Om det ändå hade varit smärtfritt och hade gått snabbt att lämna en ISP.
Inte ens inkopplingen kan de fixa snabbt.

Lite skillnad på UPC, man går till siba och hämtar sin box och 1min-3tim senare så sitter man och laddar freeware, och inte någon 1-3mån inkoppling som BBB.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Om det ändå hade varit smärtfritt och hade gått snabbt att lämna en ISP.
Inte ens inkopplingen kan de fixa snabbt.

Lite skillnad på UPC, man går till siba och hämtar sin box och 1min-3tim senare så sitter man och laddar freeware, och inte någon 1-3mån inkoppling som BBB.

ganska meningslöst o jämnföra kabel internet där skiten redan finns i kabeln med adsl där man fysiskt måste koppla in folk.

Permalänk

nu är det så att jag tror på dakke

Comhem har cirka 2 milnjoner om inte mera kunder i landet med deras Docis 1.0
Ska dom utväckla Docis 3.0 på 1 månad under alla dessa nät det fins inte en Chans jag skulle vilja pongtera att Det kommer bli uppload.
Men det kommer vara kanske 1 område som får testa de och sen ökar dom.
Sen måste dom sicka nya modem till alla och hur billigt är de m.m
NI kan nog tyvärr glömma 100/100 comhem 2006 .

Det är vad jag tror men som dankke säger så är UPC ett så mycket mindre Nät som skulle kuna fixa det Betydligt fortare innan ens Comhem är färdiga.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
nu är det så att jag tror på dakke

Comhem har cirka 2 milnjoner om inte mera kunder i landet med deras Docis 1.0
Ska dom utväckla Docis 3.0 på 1 månad under alla dessa nät det fins inte en Chans jag skulle vilja pongtera att Det kommer bli uppload.
Men det kommer vara kanske 1 område som får testa de och sen ökar dom.
Sen måste dom sicka nya modem till alla och hur billigt är de m.m
NI kan nog tyvärr glömma 100/100 comhem 2006 .

Det är vad jag tror men som dankke säger så är UPC ett så mycket mindre Nät som skulle kuna fixa det Betydligt fortare innan ens Comhem är färdiga.

ComHem har inte i närheten av 2 miljoner kunder! Byta modem behöver det ej då de nuvarande Motorola modemen har stöd för docsis 2.0.

Permalänk

Hyperone Det kommer baseras påp Docis 3.0 inte 2.0

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Hyperone Det kommer baseras påp Docis 3.0 inte 2.0

Även Docsis 3.0 är bakåtkompatibelt med Docsis 2.0. Så modemen fungerar med tekniken.
Men inte med full hastighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Tog en 25 minuter av min lunchrast och ringde till BBB.

Bredbandsbolagets nuvarande VDSL tjänst skall avvecklas tillförmån för ADSL "där de kan erbjuda många mer tjänster" (antagligen bredbandstv etc). De vet inte när men jag fick känslan att det sker ganska snart.

IPtv finns redan för ADSL, finns kunder som har IPtv, Voip (iptelefoni) samt Vanlig uppkoppling på "upp till 24"

Det som avvecklas vad jag vet är att tidigare Bostreamkunder får 12/9 istället för 26/26. Tänk på att VDSL inte kan erbjudas till många eftersom kravet är högst 1200 Meter ifrån telestation.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

En sak som slår mig är att Scream hade max 300m för 26/26, varför kopplar då inte inte BBB in dessa kunder på 12/9 iställetför 24/1?