Permalänk
Medlem

TFT 3/ms CRT 0,1/ms ???

Stämmer detta ?
Att CRT skärmar är 0,1 ms?!
Fan då är TFT fortfarande stenålders..... :/

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll när TFTskärmarna nu ändå är nere i såpas låg responstid att det inte märks

Permalänk
Medlem

TFT ger en helt annan sorts bild. MYCKET finare bild enligt mig. Allt är skarpt och "crisp" som man säger det på engelska. Och glödande effekter illumnerar hela skärmen. Skitfint. Efter att ha använt TFT ett tag och sedan sätter sig vid CRT känns det som att man har nått fel på ögonen och behöver glasögon eller nått.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
TFT ger en helt annan sorts bild. MYCKET finare bild enligt mig. Allt är skarpt och "crisp" som man säger det på engelska. Och glödande effekter illumnerar hela skärmen. Skitfint. Efter att ha använt TFT ett tag och sedan sätter sig vid CRT känns det som att man har nått fel på ögonen och behöver glasögon eller nått.

Hear hear!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

En CRT med 100hz och vsync är alltid mycket skönare att lira på ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
En CRT med 100hz och vsync är alltid mycket skönare att lira på ändå...

Det är din åsikt. Min å andra sidan är att en TFT med <12ms och 16,7milj färger är otroligt mycket skönare än en CRT.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk

Re: TFT 3/ms CRT 0,1/ms ???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Stämmer detta ?
Att CRT skärmar är 0,1 ms?!
Fan då är TFT fortfarande stenålders..... :/

Eehh, det finns lite andra fördelar än responstid med TFT.
Dessutom utnyttjar du inte CRT'ns responstid, eftersom du skulle behöva en uppdateringsfrkvens på 10000Hz för att klara av det. Även om du skulle kunna uppdatera i 10000Hz, så skulle du inte kunna märka någon skillnad mellan 100 och 10000Hz, eftersom hjärna och ögon inte hinner processa data så snabbt.

De flesta uppfattar 60 bilder per sekund som en fullt tillräcklig hastighet för att rörelser skall uppfattas som flytande. På TV uppdateras bilden 25ggr/s och på bio 24*2=48 bilder per sekund. Det finns ingen som klagar på att TV-bilderna uppdateras för långsamt (eller bio-film), däremot behövs 100Hz uppdateringsfrekvens för att bilden skall uppfattas som flimmerfri (beroende uppdateringssättet för TV'ns CRT-bildrör)

För att uppdatera en TFT-skärm (som har en helt annan teknik för att rita upp bilder än CRT ) med 60 bilder i sekunden behöver man en uppdateringshastighet på 60Hz (75 om man vill vara på den säkra sidan). 60Hz skulle motsvara 16,7ms responstid. Anledningen till att man ändå kan uppleva ghosting på en 8ms-skärm i vissa fall är att mätmetoden man använder sig av mäter det snabbaste färgomslaget, långsammaste färgomslag kan mycket väl ta så lång tid som 20-25ms. Egentligen så skulle det vara det långsammaste omslaget som skulle anges som responstid, men tyvärr är det inte så.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

CRT skärmar har egentligen ingen fördröjning så man kan inte mäta CRT's i MS.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Det är din åsikt. Min å andra sidan är att en TFT med <12ms och 16,7milj färger är otroligt mycket skönare än en CRT.

Pfft, inte i CS/Q3/Q4/whatever.

Permalänk
Medlem

CRT är inte bara snabbare. Dom är billigare, har bättre färgåtergivning och är ljusare.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att CRT är så mycket bättre, har ni ens provat en ny TFT?

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem

Hmm, hur många "bitar" är 16.7 milj. färger? Inte 32 väl? Får det till 4294967296, men kan ha räknat fel
Ah, kollade nu, det är 24.

Permalänk
Medlem

Re: Re: TFT 3/ms CRT 0,1/ms ???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
De flesta uppfattar 60 bilder per sekund som en fullt tillräcklig hastighet för att rörelser skall uppfattas som flytande. På TV uppdateras bilden 25ggr/s och på bio 24*2=48 bilder per sekund. Det finns ingen som klagar på att TV-bilderna uppdateras för långsamt (eller bio-film)

Jamen då räcker det ju med 24 FPS i spel eftersom det duger för bio?

Sen behöver man inte titta särskilt noga på bio för att känna att det både flimrar och uppdateras långsamt. Man ser tydligt hur det rycker i bilden vid t.ex. panoreringar. Kolla på valfri Sagan om Ringen-film så får du massor av exempel. Antalet unika bilder per sekund är ju fortfarande sunkiga 24 st, även om man visar samma bild flera gånger för att minska flimret. Visst, man lever sig ju in i filmen och tänker oftast inte på det, men det innebär inte att det inte hade upplevts som jämnare och verkligare med fler bilder per sekund.

Angående CRT vs TFT så får man fortfarande betala avsevärt mer för en TFT med jämförbar bildkvalitet mot en CRT. Och även om man köper en dyr TFT så har den fortfarande sämre färgåtergivning, dvs färgäkthet och färgrymd, än en CRT. Utöver responstiden till CRTs fördel då. Som du skriver så kan vissa omslag lätt uppgå till 25 ms (eller mer!) även om skärmen är specad som snabbare. 25 ms motsvarar 40 Hz och det är fullt märkbart.

Såvida man inte lider av platsbrist och sätter det mindre formatet som högsta prioritet, så får man helt enkelt mindre för pengarna om man köper en TFT än om man lagt samma pengar på en CRT. Missförstå mig inte, jag hade gärna sluppit min plastkub till 19" CRT på skrivbordet, men rätt ska vara rätt angående bildkvalitén.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns fördelar och nackdelar med både CRT och TFT. Är man en hardcore gamer så är det nog fortfarande CRT som gäller. Gör man annat med datorn är TFT nog att föredra i de flesta fall. Jag valde TFT för att den tar mindre plats, är snyggare, drar mindre ström och har skarpare och lugnare bild än en CRT.
Men som sagt finns det även fördelar med en CRT.

De som snackar om "25FPS bör räcka för det är det på film" har inte tagit med ljusstyrka, motion blur osv i beräkningarna. Bra artikel att läsa för de som tror att 25FPS duger för alla i spel.
- http://www.daniele.ch/school/30vs60/30vs60_1.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaGgZ

När det gäller spelande (tänker mest på FPS-lir som t.ex. Q3A) så finns det inget en TFT gör bättre än en CRT. En TFT är begränsad till 60 eller 75 Hz vilket är en nackdel och (det mest avgörande naturligtvis) så är responstiden på en CRT nästan obefintlig.
För den typen av spel är CRT överlägsen och kommer förmodligen vara det under en lång tid framöver om inte för alltid.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Var köper man de där bra CRT-skärmarna? Enda CRT:n på komplett t ex är en samsung med skuggmask (sugmask)

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Avstängd

Sony G420/G400 är riktigt bra skärmar Bästa 19" CRT's genom tiderna.

Går också under namnet Dell P992/P991, kan verkligen rekommendera dom skärmarna.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaGgZ

har en tft själv och ska köpa en CRT snart, trött på skiten nu, ja har 8ms på min, o d känns att man har d när man lirar cs t.ex.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

TFT-förespråkare påtalar alltid att färgerna är så otroligt bra på dem men det är ju inte alltid till en fördel. Vid bild & filmredigering så är det mkt viktigt att färgåtergivningen är korrekt vilket de ofta inte är på dem. Finns de som är bra på detta men då till kostnad av en sämre responstid.

Spelar ingen roll hur bra digtalkamera man har och hur mycket tid man lägger ner på bilder i Photoshop om inte skärmen visar korrekta & naturliga färger istället för överdrivna eller för blaskiga.

Det går inte att säga att den ena skärmtypen är bättre än den andra utan det är användningsområdet för skärmen som bestämmer det. En taxichaufför köper inte en liten Audi TT bara för att han/hon tycker den är snygg och alla andra skall då också göra det.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Hedersmedlem

Överdrivna/blaskiga färger kan man kalibrera så att de blir bra. Problemet med en TFT är väl snarare att färgerna inte återges lika på hela ytan, samt ändras lite beroende på betraktningsvinkeln.
Ytterligare en grej där en CRT fortfarande är bättre i vilket fall.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Många TFTer går inte att kalibrera eftersom de inte kan återge färgerna korrekt, dessutom så är det rätt så dyrt men kalibreringsutrustning. T.ex. Trinitronrören kan man kalibrera själv via Adobe Gamma och ställa ner färgtemperaturen då få en mkt bra ljus & färgåtergivning.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Ingen TFT kommer i närheten av 3ms!

Nu hittade jag inte något test på en så kallad 3ms skärm så istället tittar vi på Samsungs 913N som verkar nämnas ganska ofta här på swec. Specifikationerna säger att den har en responstid på 8ms. Den faktiska responstiden ser ut så här:

(Titta på den blå linjen)

Den lägsta upmätta responstiden ligger på 12ms, 50% högre än specifikationerna. Och då har man mätt svart-vitt-svart som är mycket snabbare än någon annan färgövergång på skärmar med TN-panel. I praktiken spelar det ingen större roll hur fort den färgövergången går då spel generellt sett använder mer än 2 färger (:)) och över hela färgskalan är medel-responstiden ~20ms.

Denna skärm är på inget sätt et undantag det ljugs precis lika mycket i specifikationerar på ALLA TN-skärmar, i många fall ännu mer: http://www.xbitlabs.com/images/other/17inch-6/1gr3.png

En 3ms skärm har antagligen ungefär samma prestanda med den lilla skillnaden att svart-vitt-svart går på 3-5ms istället för 8-12ms som på 8ms skrämarna över hela färgskalan ligger responstiden fortfarande på över 20ms. Creds till Xbitlabs som genomförde testerna.

Ursäkta om jag låter ilsken men jag bilr lika arg varje gång någon tror att den specifiserade responstiden på en skärm är sann.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
CRT är inte bara snabbare. Dom är billigare, har bättre färgåtergivning och är ljusare.

Jupp...de stämmer...jag har 4 st 22 tummare sony skärmar (bildröret då) köpt på olika ställen, billigt som folk inte vill ha längre betalat från 600:- till 1100:- eheh....nästa alla som har sålt har sagt att dom har betalat ca 10000:- st

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Jag kommer hålla min CRT ett tag till ifall, finns inget substitut om man spelar snabba fps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Ingen TFT kommer i närheten av 3ms!

Nu hittade jag inte något test på en så kallad 3ms skärm så istället tittar vi på Samsungs 913N som verkar nämnas ganska ofta här på swec. Specifikationerna säger att den har en responstid på 8ms. Den faktiska responstiden ser ut så här:
http://www.xbitlabs.com/images/other/19inch-3/9m-gr2.gif
(Titta på den blå linjen)

Den lägsta upmätta responstiden ligger på 12ms, 50% högre än specifikationerna. Och då har man mätt svart-vitt-svart som är mycket snabbare än någon annan färgövergång på skärmar med TN-panel. I praktiken spelar det ingen större roll hur fort den färgövergången går då spel generellt sett använder mer än 2 färger (:)) och över hela färgskalan är medel-responstiden ~20ms.

Denna skärm är på inget sätt et undantag det ljugs precis lika mycket i specifikationerar på ALLA TN-skärmar, i många fall ännu mer: http://www.xbitlabs.com/images/other/17inch-6/1gr3.png

En 3ms skärm har antagligen ungefär samma prestanda med den lilla skillnaden att svart-vitt-svart går på 3-5ms istället för 8-12ms som på 8ms skrämarna över hela färgskalan ligger responstiden fortfarande på över 20ms. Creds till Xbitlabs som genomförde testerna.

Ursäkta om jag låter ilsken men jag bilr lika arg varje gång någon tror att den specifiserade responstiden på en skärm är sann.

Alla som varit inne på toms hardware eller läst någon mer "professionell" recension känner antagligen redan till det där... jag tycker inte att man ska stirra sig blind på siffror och istället se till den subjektiva upplevelsen, vissa märker av det och andra inte, själv tycker jag att det är en vanesak helt enkelt.. för de som inte känner av den kvittar det vad som står på pappret.

jag tror inte att de crt-skärmar med "perfekt färgåtergivning" och trinitronbildrör är så billiga för den delen heller... om man inte räknar in begagnade skärmar då men det är som att jämföra äpplen och päron. Den som läst recensioner vet att det finns tft-skärmar med väldigt bra färgåtergivning och bättre svärta än crt-skärmar (fujitsu-siemens c19-4 som kostar runt 3k) så det är heller inte något argument att man inte kan redigera bilder på en tft, och då spelar ju heller inte responstiden nån roll.

Permalänk

har en 193p+ funkar då bra till cs source.funkar minst lika bra som med crt skärmen jag hade.så det går visst å spela på en tft

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
Alla som varit inne på toms hardware eller läst någon mer "professionell" recension känner antagligen redan till det där... jag tycker inte att man ska stirra sig blind på siffror och istället se till den subjektiva upplevelsen, vissa märker av det och andra inte, själv tycker jag att det är en vanesak helt enkelt.. för de som inte känner av den kvittar det vad som står på pappret.

jag tror inte att de crt-skärmar med "perfekt färgåtergivning" och trinitronbildrör är så billiga för den delen heller... om man inte räknar in begagnade skärmar då men det är som att jämföra äpplen och päron. Den som läst recensioner vet att det finns tft-skärmar med väldigt bra färgåtergivning och bättre svärta än crt-skärmar (fujitsu-siemens c19-4 som kostar runt 3k) så det är heller inte något argument att man inte kan redigera bilder på en tft, och då spelar ju heller inte responstiden nån roll.

Ghosting är inget som man vänjer sig vid utan snarare något man lär sig att tolerera. Jag känner inte till just fujitsu-siemens c19-4 men jag har mycket svårt att tro att en TFT kan ha bättre svärta än t.ex. en bra trinitron-skärm. Alla TFTer har väl nån form av backlight?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcemanDIF
har en 193p+ funkar då bra till cs source.funkar minst lika bra som med crt skärmen jag hade.så det går visst å spela på en tft

Det är ingen som säger att det inte går att spela på en TFT. Jag spelar på min t.ex.
Det är dock ett faktum att en TFT har vissa begränsningar och kan på vissa punkter inte vara bättre än en bra CRT. Sen att du är nöjd med din TFT, det är en annan sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim
CRT skärmar har egentligen ingen fördröjning så man kan inte mäta CRT's i MS.

Däremot kan man, speciellt på äldre crt's, se att fosforet inte slocknar lika snabbt som det borde. Vilket innebär att ljusa föremål som rör sig på en svart bakgrund kommer få en ljus svans efter sig.

Min gamla samsung var helt hopplös på slutet innan jag pensionerade den, jag hade decimeterlånga spår på skärmen ibland. Helt värdelöst i spel med mörka miljöer.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555

Visst är det den subjektiva upplevelsen som räknas men jag ser ofta folk som säger "3ms är ju ingenting, det går inte att se ghosting på en sån" eller det som retar mig mest "en 3ms skräm kan visa 333 bilder/sec medans en CRT bara visar 100 (@100Hz).

Visst är (var ) apature grille skärmar dyra även om dom fortfarande är billigare än en TFT men å andra sidan klarar dessa både att redigera bilder och spel.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Pfft, inte i CS/Q3/Q4/whatever.

Kanske lite sent men har inte varit så aktiv senaste veckan. Vem spelar egentligen CS?
Som sagt så är det ju otroligt individuellt hur man upplever CRT/TFT. Sen så försöker jag spela med en del ögongodis (ganska snyggt, vilket gör att för mig fungerar en TFT utmärkt till spel)

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

smaksak :/

Visa signatur

.fluff.