Permalänk
Medlem

Ops Tappade Cpu´n I Vattnet !!!

Idag när jag skulle ta bort mitt cpu block för att jag skulle byta slangkopplingar så hände det sjukaste !
Jag hadde precis tagit ut allt vatten och hällt det i en spann som var på golvet mellan mina ben.
Jag fick kämpa för att ta bort det förbaskade blocket, men tillslut gav det vika, men vad är nu detta cpu´n satt kvar på blocket :S
Jag har sett detta hända innan och det är ingen fara utan bara att försiktigt ta bort den igen.
Så jag började vicka lite nätt, och PLUMS, rätt ner i spannen med allt vatten!!!
Hur tror ni min reaktion var när jag såg detta hända ?
Jag tog upp den snabbt, kollade på den så att allt stod rätt till, och jag tog fram mossans hårfön och började föna som en galen fjortis.
När allt såg torrt ut satte jag på cpu´n igen och bootade, och allt funkade perfekt !

Tro det eller ej men detta är 100% sanning!

EDIT: Stavning och tillägg.

Jag har nu kört processorn i 2 dagar och inga fel har påträffats, har klockat den och den håller fan bra
kom upp i 3600 idag utan problem!

Permalänk
Medlem

Neej! Vilken jäffla tur, sålänge du inte skojjsar med oss... ;D

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Haha det brukar vara så:p
Och bara grejerna får torka så ska dom funka:D

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

ja tror dig, det var ju ingen ström i den för tillfället, då är det lungt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

hahaha shit :D,

där hade du tur iaf

de va din A64 3200+ eller?

Permalänk
Medlem

Kör du den klockad nu? Det kan ju vara så att inget fel framkommer förens du klockar den. Men komponenterna klarar sig rätt bra mot vatten om man är snabb med att få bort det, till skillnad från ESD vilket tar död på den direkt. Så du gjorde rätt att ta fram hårtorken direkt och inte sörja en dag eller två innan man kommer på att man kankse kan torka den.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

haha ne det e sant jag hadde tur, men asså jag har hållt åp med vattenkylning så mycket så det e inte första gången nått sånt händer.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som de flesta processorer är vattentäta.. Faran ligger väl i så fall i att man slarvar med att torka den så att den fortfarande är blöt när man monterar och använder den.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Dom är inte vattentäta men det tar ett tag innan vatten tränger in i kretskortet. Dock är det fortfarande en risk att den går sönder genom kortslutning eller liknande. Det är inte bra att tappa en processor i vatten oavsett om den överlevde en gång eller inte. Det är minst lika stor chans att den går sönder.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Varför skulle den gå sönder av lite vatten när det inte är ström kopplad?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

hehe, misstanker att hjartat slog dubbla slag dar ett tag!

Permalänk
Medlem

Rosten kommer!

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

ja fy fan ! men snart ska jag lägga upp ett galleri med bilder på allt det nya, tror ni kommer tappa hakan när ni ser detta! detta är rätt extremt
måste bara fixa mitt sli, får inte skiten att funka, datorn hittar inte sli när bägge korten är ikopplade och det lilla kortet är vänt.. :S

Permalänk
Medlem

Den rostar inte. Men vad tror ni igentligen? Det handlar om kretsar. Testa själv och bada din processor, låt den ligga i en dag eller två. Torka den noga, sätt in den i datorn. Jag kan lova dig att den då är körd. Vill du veta varför? Jo jag har tidigare sagt det men det var tydligen ingen som fattade. DET TRÄNGER IN VATTEN I KRETSKORTET!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja om den ligger där ett tag ja, men detta handlar om kanske 3 sek.
Under vattnet, och det vadestilerat vatten.

Permalänk
Medlem

Jag hade låtet din ligga i torkskåpet i två veckor innan jag provade

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

haha men jag har inte tid till sånt trams! fan har stressat den som fan nu och inga fel har påträffats!

Permalänk

Är inte konstigt att den funka problem fritt efter. Värmespridaren täcker ordenligt själva kärnan och alla kondestarorer runt den så inget vatten har kunna komma in.

Bra att det funka allafall.
Nu kan vi kasta våra processorer i vatten utan att oroa oss....:D

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

XD wie! det är så kul att leka med vatten ! känner mig som jag va 5 och lekte i badkaret tihi

Permalänk
Avstängd

Fan vicken tur
Om det hade hänt mig hade jag nog bara blivit arg för jag skulle nog tro att den är 100% förstörd om man tappar den i vatten. Sen kanske någon kompis säger till mig att torka den men då hade jag nog redan öppnat den och undersökt hur det såg ut, den är iallafall trasig

menmen. nu vet man att den håller!

Permalänk
Medlem

yeah ! det e bra att skriva detta så att folk fattar och inte bara kastar skitet sen

Permalänk
Medlem

funderar att bada min p4 nu bra ide tycker jag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Den rostar inte. Men vad tror ni igentligen? Det handlar om kretsar. Testa själv och bada din processor, låt den ligga i en dag eller två. Torka den noga, sätt in den i datorn. Jag kan lova dig att den då är körd. Vill du veta varför? Jo jag har tidigare sagt det men det var tydligen ingen som fattade. DET TRÄNGER IN VATTEN I KRETSKORTET!

Kretskortet? Inte många processorer som har kretskort, de gamla slot-processorerna möjligtvis. A64orna har vad jag vet keramisk packning och borde vara relativt okänsliga för vatten, iaf under kort exponering. Athlon XP har organisk packning som intiutivt känns känsligare (jag bara gissar här) men det är knappast en vätskeuppsugande svamp.

Jag ska bada med en Pentium MMX och testa, ska bara komma på var jag lagt den först.

edit: Så där. Nu får den ligga tills imorgon kväll sen blir det testkörning i helgen när den fått torka ordentligt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hehe fan va skönt

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Kan ju inte bli korrtis utan ström ju;), men det är klar, lite skraj hade man ju blivit...:)

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Kretskortet? Inte många processorer som har kretskort, de gamla slot-processorerna möjligtvis. A64orna har vad jag vet keramisk packning och borde vara relativt okänsliga för vatten, iaf under kort exponering. Athlon XP har organisk packning som intiutivt känns känsligare (jag bara gissar här) men det är knappast en vätskeuppsugande svamp.

Jag ska bada med en Pentium MMX och testa, ska bara komma på var jag lagt den först.

edit: Så där. Nu får den ligga tills imorgon kväll sen blir det testkörning i helgen när den fått torka ordentligt.

kom med en uppdatering när du testat den så kan vi kanske komma fram till något konkret om känsligheten för vatten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clearion
Kan ju inte bli korrtis utan ström ju;), men det är klar, lite skraj hade man ju blivit...:)

Hehe eller hur det var ju inget o oroa sig för då?

Permalänk
Discokungen

Men vattnet kanske inte torkar om det tränger in och DÅ blir det kortis

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
[B]Kretskortet? Inte många processorer som har kretskort, de gamla slot-processorerna möjligtvis. A64orna har vad jag vet keramisk packning och borde vara relativt okänsliga för vatten, iaf under kort exponering. Athlon XP har organisk packning som intiutivt känns känsligare (jag bara gissar här) men det är knappast en vätskeuppsugande svamp.

Visst är det väl ett kretskort, på ovansidan sitter själva coren och en drös avkopplingskondensatorer och på undersidan sitter pinnarna...

Vet inte vad det är tillverkat av men det känns/ser ut precis som vanliga kort tycker jag - dvs glasfiber/epoxy. Inte någon svamp direkt, men lite fukt kanske det kan suga upp efter ett tag...

Permalänk
Medlem

hmmm...jag kan ju räkna upp vad jag gjort med en gammal p4 jag hittade i vårt grovsoprum...

1. Gnuggat cpun mot: katten, mattan, kläder och låtit den stå framme för katterna. De gillar att sparka boll med små saker...

2. Rengjort den med vanligt kranvatten.

3. För att verkligen vara säker på att den var ren från bakterier, kokade jag den i en kastrull i ungefär 10 minuter.

4. Dragit av en pinne, stoppade tillbaka den i hålet.

Slutsats... Den klarade allt, och funkade perfa i ungefär ett halvår då jag övade på att dra av IHS:en. Kapade lite för djupt och...R.I.P....

heheheheheh

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w