Permalänk

Man kan tappa håret i samband med strålningsbehandling mot hjärntumörer. Det är också risk för att håravfallet blir permanent med strålning, något som vanligen inte sker med cellgifter. Strålning är väldigt hård mot kroppen.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Återigen önskar jag Pale lycka till, och hoppas att du klarar dig ur det här och kämpar vidare.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem

visste ni att även dinosarier hade cancer, den har funnits ganska länge. tråkigt för dinosarna att det inte fanns medicin då. man har tur att man lever i en tidsålder där det finns läkemedel mot cancer iallafall!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Att dom inte fortsätter stråla ett tag efter beror nog på att det är ju inte specielt nyttig strålning. Skulle nog få motsatt värkan om man inte hade cancer.
Däremot varför man inte ger små doser cellgifter efteråt vet jag inte, för mig låter det klokt.

Well, om du kommer ihåg kan du ju fråga någon läkare om du får chansen igen. Förmodligen har de en bra anledning, men kan ju vara kul att veta den också. Aldrig dumt att lära sig något nytt.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Well, om du kommer ihåg kan du ju fråga någon läkare om du får chansen igen. Förmodligen har de en bra anledning, men kan ju vara kul att veta den också. Aldrig dumt att lära sig något nytt.

Hmm... ja... av vilken anledning kan nu radioaktiv strålning vara dåligt för kroppen?
Kanske av samma anledning som cellgift är dåligt?
Att bota cancer går ju ut på att döda cancern. Att fortsätta stråla skulle, som -pale- säger, öka risken för fler mutationer och därmed skapa cancer igen.
Cellgifter hindrar ju cellers återväxt och anledningen till att man slutar med det är för att annars skulle man dö.

Det är svårt att få bort cancer... det är superceller som återhämtar sig fort och förökar sig fort.
Det är det som är det svåra. Att stoppa cancern utan att stoppa något annat.

Jag beundrar -Pale- för hans kämparanda. Det är sånt som gör den stora skillnaden mellan att klara det och inte klara det.

Cellgifter kan göra en person riktigt dålig och det kan slå ut ett redan svagt immunförsvar samtidigt som man redan från början är rätt utsatt efter strålningen.
Fast som lekman tror jag också att cellgifter efter borde ha positiv verkan. Vad har man att förlora liksom?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jag förstår att du inte gillar Uppsala Pale. Har en avlägsen släkting som när han var i samma ålder som jag anar att du är fick en mycket aggressiv cancer. Som jag har förstått det hade de mycket mer otrevliga och oprecisa behandlingar då. Han höll i alla fall på att dö flera gånger bara av behandlingen och kräks fortfarande, 30 år senare, när han åker förbi sjukhuset där han behandlades. Då förstår man att det var tuffa år. Han har sagt också att han hellre skulle dö än att gå igenom den behandlingen igen.

Läkarna var tydligen helt övertygade om att han skulle dö och de avrådde honom från att ens börja behandlingen. Men han överlevde mot alla odds och jag hoppas verkligen att du kan göra detsamma!

Permalänk
Vila i frid

Ni som pratar om hår och så.
Så här är det:

Cellgifterna förhindrar celler från att dela sig. Vilket medför att man tappar håret då det inte kan växa. Jag tappade även naglarna under en hård behandling. Eller snarare några veckor efter.
Det är andra saker som blir dåligt oxå, så som slemhinnor och så. Vilket gjorde att jag fick en skön infektion i munnen.
För er som är intresserade kan jag säga att man har slemhinnor i ändtarmen oxå. Så att vara hård i magen under en cellgiftsbehandling är allt utom skoj

Strålning gör även det att man tappar hår. Men bara där man blir strålad.
Mitt har dock växt ut igen, innan hade jag ett mönster utan hår på bröstet. Men det kan bli permanent om man har oflyt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
För er som är intresserade kan jag säga att man har slemhinnor i ändtarmen oxå. Så att vara hård i magen under en cellgiftsbehandling är allt utom skoj

Under de där två meningarna var nog ingen riktigt intresserad haha

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Under de där två meningarna var nog ingen riktigt intresserad haha

Hehe...

Permalänk
Medlem

[-Pale-] inget nytt?
var snart 2v sedan sista rapport.
Hoppas du mår bra.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

som CS folket säger "GL HF", dock så tvivlar jag på "HF" delen i ditt fall, men att du kommer att klara dej, det vet vi allihopa;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Min far dog i cancer så vet hur det är när någon lider av det. Hoppas bara allt går vägen och behandlingen hjälper.

Good luck, mate.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Vila i frid

Hmm...
Vad som är nytt...

Jag ska in på tisdag och göra ett vävnadsprov. Innan hade dom ingen läkare som vågade göra det på mig, då det sitter så illa till.
Men nu skulle dom göra det iaf. Tror dom tar från tumören bakom bröstbenet.
Vore läskigt om dom tar i lungan.

Mina föräldrar och bror har blivit testade om dom kan vara donatorer vid en eventuell benmärgstransplantantion. Inte fått någe svar om det ännu.

Annars är det nog inte någe nytt.
Mår fortfarande bra och mina blodvärden är det inge konstigt med.

Det ända jag märker är att jag är trött, sover 10-12 timmar om dagen.
Och att jag blir anfådd lättare.

// Pale

Permalänk
Medlem

Jag säger lycka till återigen, det kommer gå bra ska du se!

Jag snubblade över tråden idag av en slump, skönt att se att den är öppnad, har undrat många gånger hur det står till med dig.

Mvh Jonny L

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk

Jobbar du nu?
Njut av livet!

/Erik

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk

Detta är ej spel... Alla ska behandlas lika dant. även om det är äldigt sorgligt med cancer så ska det ej finnas på spelavdelningen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Detta är ej spel... Alla ska behandlas lika dant. även om det är äldigt sorgligt med cancer så ska det ej finnas på spelavdelningen...

har du ens nån aning om varför den här tråden finns kvar?

[On]

Hoppas att det går bra för dig.

Aldrig kul med cancer

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jösses! [ÅÅÅNEJ! EN TRÅD SOM INTE HANDLAR OM SPEL!! VART E SWECLOCKERS PÅVÄG?!!]

Han har en sjukdom och ville fråga Lunaspice en sak o få råd., Det är ju inte så att han frågar om om hur många koppar havre han ska ha i till sina cocosbollar ffs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbe
har du ens nån aning om varför den här tråden finns kvar?

[On]

Hoppas att det går bra för dig.

Aldrig kul med cancer

obbe... själv har jag inte hunnit läsa om tråden innan ÖÄ dog ut.. har du kanske lust att upplysa en ovetande kanske?

jag är rätt nyfiken.. om tråden fått stå kvar så är det mtk intressant i mina ögon.

hoppas att den drabbade blir frisk och kan fortsätta hänga på swec.

lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

men snälla väx upp.

Visa signatur

| Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2| Ryzen 7 9800X3D 4,7Ghz | 32Gb Corsair DDR5 6000Mhz | Asus TUF RTX 4080 Super OC| Kingston FURY 2TB | Corsair RM850x | Fractal Design North TG|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
obbe... själv har jag inte hunnit läsa om tråden innan ÖÄ dog ut.. har du kanske lust att upplysa en ovetande kanske?

jag är rätt nyfiken.. om tråden fått stå kvar så är det mtk intressant i mina ögon.

lycka till

Läs den nu då. Den står gissningsvis kvar (har blivit flyttad hit) för att Pale har cancer, och vi vill veta hur det går med honom? Men jag vet inte.. Med en sån här tråd är det ju svårt att veta..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_

lycka till

Eftersom det var så många här på swec som undrade hur det var med Pale så valde moderatorerna (stavning?) att flytta tråden hit så att han kunde fortsätta att upplysa oss.

enkelt

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Vad som är okej eller inte bestämmer jag.

Förstår vi varandra?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Har själv en kompis som fick cancer i början av sommaren, känns helt sjukt jobbigt. Men han ska göra totalt sex behandlingar som tar ett bra tag. Tror han är inne på den sista eller näst-sista behandlingen. Så jag vet hur det känns när någon drabbas av cancer...

Visa signatur

Intel Q6600|Antec Sonata II |Gigabyte P35-DS3|7800GT|4096Mb |900Gb HD |Logitech Z-5500|LG 22" |X-fi XtremeMusic|Philips SHP895
SteamID: Baebis
http://live.xbox.com/member/baebis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Vad som är okej eller inte bestämmer jag.

Förstår vi varandra?

Okej, Har också en kompis, eller en föredetta klasskamrat, som har cancer så det är sorgligt..

hoppas bara jag får göra likadant så blir jag nöjd=)
Får man snacka ut om sina problem här alltså, då gör jag gärna en tråd=)

Permalänk
Medlem

Dags för någon moderator att rensa lite i inläggen. Driver bort från ämnet. Vi vill veta vad som händer med Pale. Vi vill inte höra en massa tjat om att det här inte är ÖÄ.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Okej, Har också en kompis, eller en föredetta klasskamrat, som har cancer så det är sorgligt..

hoppas bara jag får göra likadant så blir jag nöjd=)
Får man snacka ut om sina problem här alltså, då gör jag gärna en tråd=)

Att tråden "återupplivades" efter att ÖÄ togsbort va nog blandannat att i många trådar jag skrev om helt andra saker så gick folk offtopic och undrade hur det var med mig. Och att folk helt enkelt bryr sig.

Men om du vill skapa en tråd om "al'a gamla ÄÖ" typ "jag har en finne på näsan som är jättestor" och lägger den i spelforumet så lär den försvinna fort.

Har lite svårt att se eller förstå vad det är som gör det så upprörd.

-------------------------------------

För att uppdatera lite.
I tisdags var jag inne på biopsi. (vävnadsprov)
För att se att de tumörer som tillkommit i lungorna var av samma sort som den cancer jag har.

Blev först glad att jag slapp göra den i uppsala. Men nu tänker jag aldrig mer gåmed på att göra det här hemma.
Fy så snåla på förmedicinering dom va.
Fick en tablett som skulle vara lungnande. Sa redan innan att denhär kommer inte göra ett skit för mig. Men jodå, det skulle den sa dom.
Men som sagt, märkte ingenting. Sa att jag förbrukat allt för många sådana för att det skulle hjälpa nu.
Då fick jag en spruta i armen. Kändes väll ungefär som att dricka några öl.
Bad flera gånger om att få morfin eller väldigt mycket lungnande, men fick inge mer alls.

Vilket resulterade att jag fick en panikatack medans jag låg inne i datortomografin. Vilket kunde ha resulterat i att jag bankat sönder en apparat för för flera miljoner.
Efter det gav dom mig en omgång lungnande och en sköterska klädde sig i blydräkt och stod innne och lungnade mig medans apparaten gjorde sitt.

För er som inte vet hur ett biopsi går till:

Många här har säkert använt eller iaf sett ett "tennsug", ett sådant man tarbort överflöd när man löder.
Läggtill en 10-15cm lång kanyl av modell tjock, så har ni vad man drar ut vävnad med.

Den körde dom in mällan revbenen in i lungan och trycker av.
På väg till lungan är det mycket i vägen, så det knakar och krispar härligt. När dom trycker av makapären så gör det redigt ont.

Att jag är så förbannat rädd för att göra detta beror på att de 6 första gångerna jag gjorde detta så misslyckades dom. Efter det blev jag skickad till uppsala. Även där misslyckades dom och det slutade med att jag fick operera ut en liten bit av den största tumören.

Men nu mår jag ganska bra igen. Kan inte andas så djupt, men men, får så det räcker. Lite svullen där dom stack och antagligen vid ena lungan, för jag känner hur det tar emot revbenen när jag andas.

Jag stavar illa vanligtvis, nu har jag ganska mycket smärtstillande i kroppen och orkar inte kolla så noga. Så beklagar för det.

Permalänk

Aj, det gjorde ont i kroppen när jag läste det där.. Biopsi, the horror..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Aj! det gör ont bara jag läser ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Fan vad hemskt det måste vara när man inte får mer bedövning ,, snåla jävlar

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207