6600GT SLI eller ett 7800GT?

Permalänk
Medlem

6600GT SLI eller ett 7800GT?

Tjena,

Testade precis F.E.A.R. och blev lite putt när det inte flyter så bra som jag skulle vilja med mitt 6600GT 128 pci-e. Så nu börjar man ju tänka på uppgradering...

Men vad är bäst? Ett till 6600GT (SLI) eller bara ett 7800GT (eller annat=?).

Rent prestandamässigt känns ju ett 7800GT bättre, tror jag. Men om man räkna fps/krona så kanske ett till 6600GT inte är så dumt ändå! Vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett 7800GT lätt. 6600GT kommer väl inte ens i närheten oavsett om dom körs i sli? Och eftersom inte alla spel utnyttjar sli, så känns det som ett dumt val.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Ett 7800GT lätt. 6600GT kommer väl inte ens i närheten oavsett om dom körs i sli? Och eftersom inte alla spel utnyttjar sli, så känns det som ett dumt val.

Håller med om allt förutom att SLI funkar inte med alla spel. Det är fel, du kan skappa spel profil för SLI så att den kan utnytja de båda kortet i alla spel.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ah, ok då har jag fått det lite om bakfoten.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

6600GT i SLi kommer upp till (och blir lite bättre än) 6800ultra, men 7800GT utklassar dessa kort.

2 * 6600GT 256mb = 3358kr enligt Buggy: http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=6600gt+256...

1 * 7800GT 256mb = 3495kr enligt Buggy: http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=7800gt

Skillnaden i pris är ju väldigt liten så jag skulle ha valt 7800GT.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

skillnaden i pris är ganska stor eftersom han redan har ett 6600GT och bara behöver köpa ett till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stevie
skillnaden i pris är ganska stor eftersom han redan har ett 6600GT och bara behöver köpa ett till...

Oj det missade jag... *skäms*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk

han kanske kan sälja sitt gamla för ~1000kr + ~1400kr för ett nytt 6600gt = ungefär 2400kr. Så det är väl runt 1000kr skillnad mellan 2st 6600gt och ett 7800gt. Men hur som helst är 7800gt bättre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte010
6600GT i SLi kommer upp till (och blir lite bättre än) 6800ultra, men 7800GT utklassar dessa kort.

2 * 6600GT 256mb = 3358kr enligt Buggy: http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=6600gt+256...

1 * 7800GT 256mb = 3495kr enligt Buggy: http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=7800gt

Skillnaden i pris är ju väldigt liten så jag skulle ha valt 7800GT.

http://www.datorhandel.com/se/categories/103A47002/products/G...

x2 = 2772kr är alltså en skillnad på 723kr tycker jag är ganska mkt.

jag skulle ta 2x 6600GT för det är mer status

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

ääh, köp ett Connect3D X800GTO och flasha om och klocka så har du ju ett 850XT typ

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
ääh, köp ett Connect3D X800GTO och flasha om och klocka så har du ju ett 850XT typ

Fel, en X800XT/XTPE

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Oj, skrev fel ursäkta

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Ojoj, här rullar svaren in, tackar tackar! Har dock lite följdfrågor:

1. Men hur är det med minnet egentligen, kan man "dela" det med SLI? Har ju bara 128mb på mitt 6600gt...

2. Kan jag använda sli-kortet till att köra fler än 2 skärmar på? (projektor, touchscreen och normala tänkte jag)

3. Vad är skillnaden mellan 7800GT och GTX?

4. Måste det vara exakt samma kort om man ska köra SLI, dvs samma märke och lika mycket minne? Måste de köra gpu'n och minnet på samma hastighet också?

5. Vad är roligast/bäst att överklocka? Ett 7800GT eller 2 6600GT (eg, vad ger relativt sett bäst poäng i 3dmark...)

6. Jag hittar inga benchmark tester med 7800 korten på tomshardware, har ni någon bra länk? (För det måste väl finnas antar jag )

7. Om man kör SLI, kan man då avaktivera det "sekundära" kortet när man inte vill använda det (inte spelar), känns ju trist om fläkten måste gå hela tiden.

8. Hur mycket extra kräm kräver SLI av nätagget? Har bara 350W (Antec Phantom) nu...

Vore superdupertacksam för alla svar och tips!!

Visa signatur
Permalänk

3. GTX har 4 fler pipelines och högre klockfrekvenser.

4. Vad jag vet så måste det vara samma bios på grafikkorten, men det hade kommit någon fix till detta i nya drivisar, men för att vara säker så är det bra att ha samma märke/modell.

5. Ett 7800gt ger mest poäng i 3dmark.

8. Köp ett på runt 500W och se till att 12V ligger på bra nivå.

Permalänk
Medlem

1. Du kommer bara tt ha 128mb grafikminne om du behåller dit 6600 och köper ett identiskt. Båda korten måste ha samma data i minnet.

Sälj det du har och köp ett 7800gt.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!