Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

Jag skulle fixa kabeldragningen en gång till min dator, och så när jag ändå var igång så dammsög jag grafikkortsfläkten också.
Och några veckor senare så ser jag att en sladd hänger löst från grafikkortet kollar lite närmare och ser att den är till fläkten. Men grafikkortet funkar ändå jättebra.

Har även gjort sönder 3 nätverkskort och en port på switchen när det har åskat (inte dragit ut elen).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Ja, därför skrev du fel då en ström på under 10mA genom hjärtat kan vara dödande medan det krävs en bra bit över 30mA mellan armarna för att få en dödlig ström genom hjärtat. All ström som passerar mellan armarna går inte genom hjärtat.

Dör man av 10mA genom hjärtat lär man ju deftinitivt dö av 60, eller hur?

Permalänk
Medlem

ja skule plocka loss kylfläns å prolle, hela paketet från cpun för å lägga på litte ny fräsch kylpasta... tänkte passa på när ja ändå rensa pcn från dammet... happ plockar loss prollen, kylflänsen... torkar bort gammal kylpasta, trycker på ny.... sen kommer de rolia (klantiga).... när ja ska spänna fast kylflänsen i moderkortet.. ja då går spännet sönder.... billig skit i plast vettu.... happp... funderar på vad som ska göras.... funderar på å dra snöre överallt i burken för å hålla på plast... me det sket ja (såklart) i. men sen kom ja på... limpistol... kan juh limma ihop shitten... de gjorde ja å de funka, ett tag...sen bidde de för varmt i den väl inkapslade burken och limmet smälte... blåskärm i wxp och limma om... dett gjorde ja ett par gånger... dock det sist hade ja plockat loss sidan på burken så de ble inte lika hett... sen köpte ja nytt (cpukylningen asså)...
de va dock inte den nya datorn... utan en pIII detta va la för sisådär 8 mån sen nåt sånt.

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Medlem

ööhm, köpt en IE 4.0 mus, köpt en 15" compaq skärm, köpt ett 300W aopen agg, köpt en Dlink router, köpt ett codegen chassi med tillhörande 300W agg (den farliga modellen som jag nu vet varför den kallas så ^^) fast det är väll mest saker runt om datorn, inte direkt vid... en lite läskig grejj var när codegen agget small i luften och fylde chassit med rök det va skoj...........................

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk

det största misstaget var nog att jag fick ett intresse för datorer

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Jag Brände upp farsans adsl modem genom att trycka in fel adapter (12 istället fö 9)

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prodhe
Jag försökte få igång min gamla 486:a en dag. CD-romen verkade inte fungera riktigt så, i tron om att jag var en überleet datornerd, pillade jag lite på den röda strömswitchen längst bak. (115V alt. 230V)

Från 230 till 115 på den lilla switchen och från en fungerande 486:a till en totalt bränd 486:a. Det blixtrade till något så in i helvete i rummet, tätt följt av den misslyckande känslan man får när det börjar lukta bränd elektronik.

HAHA!!! Gjort precis samma sak! Vet dock inte om mitt nätaggregat var lite roligare än ditt...
Fel på datorn, 10 år gammal.... Pillar på 220/110-brytaren. BZZZZZ, POFF! Grå rök VÄLLER ut ur nätaggregatet, luktar saten och livrädd slänger man sig mot väggkontakten och rycker ut... Usch, sakerna man gör när man är liten... Har för mig att det blev nytt nätaggregat, processor och moderkort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Jag grubblade i nästan 2 dagar över varför min diskettstation betedde sig snepippat. Det visade sig att kabeln till den satt upp och ner. Riktig klassiker Men 2 dagar liksom!

Min diskett station har tills imorse lyst helt utan andledning. slet upp chassi sidan och då såg jag att kabeln satt uppochner

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett Antec Sonata II chassi.
Där ingår en färdigmonterad fläkt. Tyvärr hade den inte den normala fläktkontakten utan det var en 4-pins molex(fast med bara 2 kablar insatta då...).

Jaja, det är väl inga problem tänkte jag, tyvärr var det bara en hane, och kablarna som kommer från nätagget är ju också hanar. Jag funderade länge på hur i helvete de var funtade som bara hade en sån strömkontakt till fläkten.

Besökte lokala datoraffärer för att hitta en hona-hona adapter. Ingen hade nån sån, inte heller hade de hört talas om en sådan fläktkontakt som jag beskrev.

Kom hem, lagom förbannad, insåg att jag måste kapa 2 honor nånstans ifrån och löda ihop kablarna. Svor som en galning och tänkte, nä nu jävlar ringer jag Antec!
Fredag eftermiddag var det, jag ringer enda numret för support i Europa jag hittar, Antec i Holland.
Fick prata med nån som var rätt kass på engelska. Jag förklarade, rätt argsint, mitt problem och ifrågasatte hur de kunde skicka med en sån jävla dum strömkontakt. Han fattade inte riktigt vad jag menade, och upplyste mig om att deras egentliga tekniker var på semester och att jag borde vända mig till supporten i USA. Tyvärr skulle det dröja 2 timmar innan de öppnade där på andra sidan atlanten.

Satt där och väntade på att få ringa USA och skälla ut dem för att de var så korkade som gjort en sådan produkt.
Under tiden kikade jag på kontakten igen. Den var gjuten, gick alltså inte att öppna, men på nåt vis lyckades jag peta upp en liten plastlucka på kontakten så att själva kontaktpinnen blottades.
Förbannad som jag var började jag slita i dem med en tång, men de ville inte lossna. Då tänkte jag skit samma, jag kapar kablarna, det måste jag ju ändå göra för att fixa detta. Vänder på grunkan för att kapa kablarna så nära kontakten som möjligt, och vad ser jag!!??

Kontakten är en dubbelkontakt! Det fanns liksom en hona inbyggd på baksidan av kontakten. där kunde man trycka in en vanlig hane från nätagget...

Jag bara lade ner allt och gick i säng, utan att borsta tänderna. Man var inte så kaxig, haha....

Permalänk
Medlem

Höll på och joxade med mitt waterchillpaket lite och inser att slangen inte kommer räcka. Så jag letar reda på en annan, prolemet var bara att det inte var 10mm på den utan 9 eller nått så...
jag tar och tätar med eltejp för att fylla ut den exta millimetern som saknades. Det höll, i några veckor eller så, sen en dag när jag kommer hem från skolan så har skiten lossnat och mitt 9800pro är pissblött och fungerar mindre bra. Så det fick bli att köpa nytt helt enkelt. Så nu har jag lärt mig en sak iaf, täta _aldrig_ med eltejp.

Visa signatur

Det beror på vad man jämför med | Allt är relativt

Permalänk
Medlem

*CENSUR*

Visa signatur

| CM Stacker | Asus P5K | Intel C2D E6600 @ 3.28GHz - 1.375 volt | 2 x OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT | Raptor WD1500ADFD | Leadtek Winfast 8800GTS TDH 640MB | Xfi- Platinum | Dell 3007WFP*HC lcd | Hiper 580w | Zalman CNPS9500 | Logitech Z-5450 |

Permalänk

Jag köpte ett grafikkort från ATI.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztevie

Jag bara lade ner allt och gick i säng, utan att borsta tänderna. Man var inte så kaxig, haha....

Vart lite rädd där, beställde samma chassi igår ^^.

Råkade formatera min warezdisk förra sommaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte Intel !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0rkad
Vart lite rädd där, beställde samma chassi igår ^^.

Råkade formatera min warezdisk förra sommaren.

Ja, men då vet du att kontakten på inbyggda fläkten har en hona, haha... Vore fint om ännu fler svenskar ringer till Holland och tjatar om defekta kontakter?
Annars är jag nöjd med chassit, det är bara en hårddisk som lever om.
Chassit är helt ok, jag kör inbyggda fläkten på lägsta varven + att jag köpte en ADDA silent på 120 och stoppade den som insug fram, låter ingenting om dem. Fick ner tempen på hårddiskarna ca 10 C.
Sen är det rätt smart grej med det här stora luftintaget som man sätter över processorn så den fläkten suger in frisk luft hela tiden. Även där sjönk tempen rätt rejält, men jag ska ändå trycka in en tyst 92 mm i luftintaget eftersom tempen blir farligt hög när man klockar...

Det är ett bra köp, så oroa dig inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztevie
Köpte nyligen ett Antec Sonata II chassi.
Där ingår en färdigmonterad fläkt. Tyvärr hade den inte den normala fläktkontakten utan det var en 4-pins molex(fast med bara 2 kablar insatta då...).

Jaja, det är väl inga problem tänkte jag, tyvärr var det bara en hane, och kablarna som kommer från nätagget är ju också hanar. Jag funderade länge på hur i helvete de var funtade som bara hade en sån strömkontakt till fläkten.

Besökte lokala datoraffärer för att hitta en hona-hona adapter. Ingen hade nån sån, inte heller hade de hört talas om en sådan fläktkontakt som jag beskrev.

Kom hem, lagom förbannad, insåg att jag måste kapa 2 honor nånstans ifrån och löda ihop kablarna. Svor som en galning och tänkte, nä nu jävlar ringer jag Antec!
Fredag eftermiddag var det, jag ringer enda numret för support i Europa jag hittar, Antec i Holland.
Fick prata med nån som var rätt kass på engelska. Jag förklarade, rätt argsint, mitt problem och ifrågasatte hur de kunde skicka med en sån jävla dum strömkontakt. Han fattade inte riktigt vad jag menade, och upplyste mig om att deras egentliga tekniker var på semester och att jag borde vända mig till supporten i USA. Tyvärr skulle det dröja 2 timmar innan de öppnade där på andra sidan atlanten.

Satt där och väntade på att få ringa USA och skälla ut dem för att de var så korkade som gjort en sådan produkt.
Under tiden kikade jag på kontakten igen. Den var gjuten, gick alltså inte att öppna, men på nåt vis lyckades jag peta upp en liten plastlucka på kontakten så att själva kontaktpinnen blottades.
Förbannad som jag var började jag slita i dem med en tång, men de ville inte lossna. Då tänkte jag skit samma, jag kapar kablarna, det måste jag ju ändå göra för att fixa detta. Vänder på grunkan för att kapa kablarna så nära kontakten som möjligt, och vad ser jag!!??

Kontakten är en dubbelkontakt! Det fanns liksom en hona inbyggd på baksidan av kontakten. där kunde man trycka in en vanlig hane från nätagget...

Jag bara lade ner allt och gick i säng, utan att borsta tänderna. Man var inte så kaxig, haha....

Aj haha synd

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Ahaha, läst i princip hela tråden sen den startade ,
har skrivit någon gång också ser jag.
Känner igen en massa små dumma grejer man gjort.
Kortslutningar m.m..
Anyway:
Skulle testköra mitt nymoddade nätagg, ( nyss bytt fläkt )
och startar agget med kåpan av , el-kabeln vill inte riktigt
gå i så jag la en hand över agget och tryckte till.
Agget hoppar igång och en fin stickande känsla känns i armen,
WTF, kastar mig bakåt och rycker sladden.
Aha, jag lyckades lägga handen över lödpunkterna på kontakten
som är till skärmen.. 220 V är det i den.
Blev lite lam i armen och kände faktiskt av
hjärtat den första minuten efteråt.

Sen har noterat att det diskuterats gräsklippare i tråden
så jag tar väl med min tabbe som jag gjorde i sommras.

Hjälpte släkten att klippa gräsmattan med en el-gräsklippare, man måste dra med sig en skarvsladd efter den...
Jag trampade på sladden och kontakten på gräsklipparen
flög ur.
- Jaha, får väl sätta dit den igen då, men då ser jag att den dragit med
sig stickproppen också och den sitter ihop med uttaget.
Hmm, formar ett "tång-grepp " med fingrarna och sticker ner dom i
kontakten...
Bzzz. sprak, tick... "öhh, jasså, så skulle man inte göra"
Det lilla ticket var från jordfelsbrytaren som slog ifrån.
Tur för mig det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tabbe

Min finaste tabbe var när jag byggde min första dator för lite drygt ett år sen (se sig).

Finns det ju en tempgivare inbyggt i chassit (TT Xaser III Skull), som ska sitta vid prollen. Glad i hågen över att äntligen ha en alldeles egen dator, läser man i manualen att givaren ska sitta i närheten av processorn och heatsinken. "Skitbra" tänker jag, och klämmer fast den mellan prollen och flänsen.

Ni ser vart det här är påväg, va?

Startar burken, och tittar på tempmätaren.
50*c. 60*c. Hmm, ska den vara så varm? 70*c. Ojdå. 80*c. Dödar datorn.

Plockar loss kylflänsen, och upptäcker till min förvåning att det inte sitter nån processor i moderkortet. Letar litegrann och upptäcker att den sitter fastsmält med tempgivaren på flänsen. :\

Blev ett par timmar av ångest. Lyckades få loss processorn från flänsen, dock, och allting fungerar fortfarande... utom tempgivaren, som aldrig riktigt blev sig själv igen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Kan tipsa om att man inte ska stoppa in fingret i en Delta på 6800 rpm, talar av egen erfarenhet...

Haha, jag fick en 120 mm fläkt av en polare en gång, kylde som bara den men lät något otroligt. Den snurrade säkert i 8-10 000 rpm. Ingen vanlig 12 voltsfläkt, det var en 230 volts svetskylningsfläkt! Jag har fortfarande ärr kvar sen min hand sögs in i den. Det blev mycket blod den dagen, haha.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x / EK-AIO 360 | 32gb Corsair Vengance RGB pro 3600 | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ZOTAC RTX 3080 AMP Holo | Samsung 970/960 Evo | Corsair RM850x | Lian Li PC-O11 Dynamic | Focusrite Scarlett studio 2i2 / cm25 / Sennheiser RS175 | ACER XZ350CU | Corsair Strafe RGB MX Silent | Mionix Naos QG | Elgato Stream Deck | Oculus Rift S, Quest 2 | Creality Ender 3 v2

Permalänk
Medlem

Förr i tiden gjorde man en del intressant.

Nätagg hade inte något skydd mot överbelastning på 486-tiden (iaf inte mitt). Lyckades koppla en strömsladd till floppyn ett snäpp fel så att 5V och jord kortslöts - resultat var ett stort rökmoln och förkolnade plastbitar överallt i lådan (från den smälta kabelisoleringen).

Brukade hotswappa ISA-kort, t.ex. sätta i ett nytt nätverkskort medan datorn var på och sedan ladda drivrutiner och köra på som inget hade hänt.

Plockade ur IDE-hårddiskar under drift, åkte till en kompis och kopierade prylar, kom tillbaks och satte i disken igen.

Förutom en av sladdarna från nätagget ovan så pajade jag inget under dessa övningar, så det kanske inte passar i tråden egentligen

Permalänk
Medlem

Skulle på en AST Bravo MS6233 testa att koppla en gammal floppykabel mellan det integrerade grafikkortet och mitt Matrox Millenium II PCI. När jag satte på datorn så startade den inte, men när jag tog av locket så kom det ett stort rökmoln från floppykabeln. Grafikkort och moderkort överlevde men floppykabeln var totalt grillad!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle göra iordning min dator för försäljning och dom var på G dom som skulle köpa den...

Jag drar igång burken och ser att jag ej stoppat in HD sladden jag dumhuvet glömmer stänga av burken sätter i sladden paaaaaaaaaaang blixt sprak...

Det var den HD det haha,,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Sax är inte heller bra att använda. Min kusin gjorde det förra året.

Han dog.

R.I.P

Permalänk
Medlem

2004-10-11 08:54

Senast nån skrev före ni grabbar börja skriva idag i denna tråd

Rise from the dead!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuBuliciouz
Jag balanserade min burk på näsan en gång, tappa den nerför ett stup, hände ingenting, funkade fin fint efteråt, fan vilka klena grejjor ni har

Men... ?!? Varför gör man så ??.......Snubblade på chassits lock och ramlade så att jag tog emot med handen på det nya fina,dyra moderkort jag just höll på att installera..Det var det moderkortet....

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

hotswaping är framförallt för, scsi diskar, tapebackups å liknande i server miljö. Ingenting annat. Man e inte så dum att man hotswappar mindre små skitsaker(förutom de saker som e till för de) eller ens håller på å pillar på saker om man har en helt ok dator. Rätt som de e säger de POFF sen kan man inte somna senare framåt natten. Skillnad om de är en gammal 286,386,486 då har man juh inte förlorat så mkt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

jag råkade stoppa in lillfingret i en 12v fläckt som kördes i 24v. vita väggar med röda prickar på sen;P

Permalänk

HAHAHAHA fan va sköna historier

jag gillar den här speciellt då jag nästan gjort samma sak :):

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av makos
Har haft sönder två 120mm fläktar med stortån. Har man datorn på golvet med öppen sida och vill lägga upp fötterna på den, så blir det som det blir och man stoppar stortån i fläkten.

så rycker man upp knät i bordet sen rasar skärmen ner i ansiktet =)....

jag har också datorn under bordet, hade den öppen och skulle lägga upp fötterna på den, när fossingarna kom på villovägar så missade jag dock fläkten som tur var, så det hände inget.

Däremot så hade jag sönder en cpufläkt förrut. Hade precis köpt den och skruvat fast den på cpufläsen. Startade upp datorn och började kolla tempen under maxload i windows och det såg bra . Sen kom jag på den smarta ideen att jag skulle känna hur mycket den blåste också för att jämföra med gamla fläkten, då lyckades man ju få in ett finger i fläkten, pang, så lossnade ett blad och hela skiten började vobbla och låta som fan, var bara å stänga av datorn och lägga fläkten på hyllan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlsson86
mittagg har skrämt mig ordentligt 2 ggr den här månaden..vette fan va som hände men jag startade ett spel och sen när datorn laddade spelet så slocknade datorn bara. jag tänkte jag och skulle slå igång den igen men inget hände..tryckte några ggr i ren desperation men inget..testade dra ut elkabeln och vänta 20 sek sen stoppa in den igen då funka och de var som inget hade hänt..2 ggr har de hänt och de är inte ens samma spel man har startat...j*vligt knepigt iaf...

Det där låter som läckande/trasiga kondensatorer carlsson86, kolla på kondensatorerna runt cpu-socklen. Om dom är spruckna eller läcker är det läge att börja söka efter ett nytt moderkort eller dator.

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk

Hände samma sak med min 120mm panaflo fläkt som flåsade på jävligt bra.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Kul att läsa det här inlägget enda från 2003 =D. Aja mitt fall är ju såklart processorns pinnar... dagen då jag fick den nya Zalmanfläkten och tog i för hårt på när jag tog bort flänsen så CPU'n hängde på och in i chassiplåten, 2 av pinnarna blev böjda och till sist lyckades jag också bryta av en av dem.

Visa signatur