Permalänk
Medlem

X1800 på väg till AGP

Diamond har tydligen en AGP-version av X1800 på g:
http://www.diamondmm.com/X1800256PCI.php

Lite överraskande. Trodde absolut att x1800 bara skulle släppas som PCI-e. Men det är ju upp till korttilverkarna själva om de vill göra AGP-kort eller inte.

Permalänk
Medlem

Finns det företaget fortfarande kvar?

Permalänk
Medlem

Tydligen eller så har dom återuppstått

Permalänk

aaaahhaaaawiiiieee.. ska ha ett X1800XT AGP!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Hm, men borde inte det innebära att kortet inte får nåt stöd för drivrutiner från officiellt håll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asphyx
Hm, men borde inte det innebära att kortet inte får nåt stöd för drivrutiner från officiellt håll?

Tror knappast drivrutiner blir något problem.

Permalänk
Medlem

Nej...drivrutiner lar inte direkt behovas skrivas om, om jag forstatt saken ratt; daremot kan det vara ett jatteelakt webbsidemisstag :/ Undrar just hur manga epostmeddelanden de fatt de senaste 24 timmarna..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Nej...drivrutiner lar inte direkt behovas skrivas om, om jag forstatt saken ratt; daremot kan det vara ett jatteelakt webbsidemisstag :/ Undrar just hur manga epostmeddelanden de fatt de senaste 24 timmarna..

Mm, hade ju kunnat vara som så att sidan lades upp när ATI fortfarande hade tankar på att släppa modellen till AGP. Står ju inget datum på när den är publicerad vad jag kan se så det är lite svårt att avgöra :/

Någon som mailat?

Permalänk
Medlem

Men nu får väl alla jefla AGP-fanboys ta o ge sig. Varför köpa ett så pass dyrt kort med utdöende teknik?
Har man så pass gott om pengar kanske man borde titta sig om efter ett nytt system istället.
Att köpa dyra grafikkort anses av många vara dumt, att dessutom köpa det med AGP är ju bra mycket värre. Alltså riktigt dumt.

Permalänk
Medlem

Fran anandtech:
"
Originally posted by: Cali3350

quote:
Originally posted by: Inappropriate4AT
If you're willing to buy a $375-400 card for your AGP board, why wouldn't you be willing to spend the $50 or so to upgrade to PCI-E? I don't understand why it's so important or exciting that next gen cards get bridged for AGP use...

Becuase the AGP systems we have are more then powerful enough to drive that $400 chip by themselves, and that $50 would be a completely worthless upgrade. "

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Fran anandtech:
"
Originally posted by: Cali3350

quote:
Originally posted by: Inappropriate4AT
If you're willing to buy a $375-400 card for your AGP board, why wouldn't you be willing to spend the $50 or so to upgrade to PCI-E? I don't understand why it's so important or exciting that next gen cards get bridged for AGP use...

Becuase the AGP systems we have are more then powerful enough to drive that $400 chip by themselves, and that $50 would be a completely worthless upgrade. "

Sen så handlar det dessutom inte om $50 utan runt 1000kr och uppåt om man ska något värt. Vilket kan te sig som rätt så meningslöst att lägga ut på ett moderkort som i princip är lika bra som det man har för närvarande, och som ändå kommer behöva bytas ut tillsammans med resten av systemet (inkl. grafikortet) när det är dags för en uppgradering om några år.

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte...
Det är ju uppenbart att pengar inte är ett problem när man tittar på kort i den prisklassen. En uppgradering blir det ju ändå i slutändan, det kommer man liksom inte ifrån. Vad som händer är ju att du slänger ut 5000 på ett gfx och kort därefter inser att, nej min s754 prolle duger inte längre.. Då blir det ändå till att köpa nytt moderkort.

Ni får ju också tänka på att ni, just det NI, som belastar grafikkorts tillverkarna genom att efterfråga en produkt som de inte alls vill tillverka. Det är alltså sådana som ni som gör att mitt nästa kort kommer bli dyrare än vad jag har råd med. (kanske en liten överdrift, men visst fasen har jag en poäng?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Men nu får väl alla jefla AGP-fanboys ta o ge sig. Varför köpa ett så pass dyrt kort med utdöende teknik?
Har man så pass gott om pengar kanske man borde titta sig om efter ett nytt system istället.
Att köpa dyra grafikkort anses av många vara dumt, att dessutom köpa det med AGP är ju bra mycket värre. Alltså riktigt dumt.

Jobbigt att behöva skruva ut moderkortet processorn nätagg och hela kittet när man är ivriga att spela med det nya grafikkortet, samt kan 1000kr vara mycket pengar när man har många andra räkningar att betala oxå. sen tror jag inte prestanda skilldnaden mellan agp och pcie är så grov på just dessa kort

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Jag förstår fortfarande inte...
Det är ju uppenbart att pengar inte är ett problem när man tittar på kort i den prisklassen. En uppgradering blir det ju ändå i slutändan, det kommer man liksom inte ifrån. Vad som händer är ju att du slänger ut 5000 på ett gfx och kort därefter inser att, nej min s754 prolle duger inte längre.. Då blir det ändå till att köpa nytt moderkort.

Ni får ju också tänka på att ni, just det NI, som belastar grafikkorts tillverkarna genom att efterfråga en produkt som de inte alls vill tillverka. Det är alltså sådana som ni som gör att mitt nästa kort kommer bli dyrare än vad jag har råd med. (kanske en liten överdrift, men visst fasen har jag en poäng?)

Hah, ja. Jag tror säkert att ATi börjar pumpa ut AGP-varianter av deras highend-kort för att Kalle i Bromölla har skickat ett mejl.

Börjar ett företag tillverka saker är det för att de ser en potentiell vinst i det, inte för att folk efterfrågar produkten. Och varför en annan produkt skulle bli dyrare.. vad har du för grund för det?

För övrigt finns det moderkort med s939 och AGP, och jag ser ingen anledning i världen att köpa ett nytt moderkort med samma sockel, bara för att jag vill byta grafikkort. Kommer det däremot ett nytt highendkort för AGP är det väl klart jag köper ett sånt och behåller systemet i kanske 1-2 år och sen köper ett helt nytt.

Och "AGP-fanboys". Herregud. Av alla dumma påståenden är detta i toppskiktet. Klart som fan man vill att kort ska släppas som man kan använda utan att behöva göra om hela systemet. Det har inget med fanboyism att göra.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är tryckfel. Står ju "AGP Version includes VIVO" och sen längst ner system-krav för AGP resp. PCI-e. Och har Diamond väl bestämt sig för att göra AGP-kort så kan väl inte ATI gå in och stoppa produktionen?

X1600 verkar också dyka upp som AGP:
http://www.diamondmm.com/X1600256PCI.php

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Jag förstår fortfarande inte...
Det är ju uppenbart att pengar inte är ett problem när man tittar på kort i den prisklassen. En uppgradering blir det ju ändå i slutändan, det kommer man liksom inte ifrån. Vad som händer är ju att du slänger ut 5000 på ett gfx och kort därefter inser att, nej min s754 prolle duger inte längre.. Då blir det ändå till att köpa nytt moderkort.

Varför skulle inte en s754-processor duga lika bra som en s939? Att gå över till 939 nu känns lite korkat eftersom AMD ersätter 939 med M2 våren/sommaren nästa år. Går man över till ett likvärdigt 939-system inser man lika snart att processorn inte duger längre. Och då får man ändå köpa nytt moderkort. Blir alltså dyrare till slut.

Men kan hålla med om att köper man grafikkort för 4000-5000 borde ju inte pengar vara nåt problem.

Permalänk
Medlem

Köper man ett PCI-E kort så kan man eventuellt få en slant för det på begagnat marknaden när man säljer det om något år och uppgraderar resten av systemet, ett agp kort däremot kan man nog inte sälja begagnat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Hah, ja. Jag tror säkert att ATi börjar pumpa ut AGP-varianter av deras highend-kort för att Kalle i Bromölla har skickat ett mejl.

Börjar ett företag tillverka saker är det för att de ser en potentiell vinst i det, inte för att folk efterfrågar produkten. Och varför en annan produkt skulle bli dyrare.. vad har du för grund för det?

För övrigt finns det moderkort med s939 och AGP, och jag ser ingen anledning i världen att köpa ett nytt moderkort med samma sockel, bara för att jag vill byta grafikkort. Kommer det däremot ett nytt highendkort för AGP är det väl klart jag köper ett sånt och behåller systemet i kanske 1-2 år och sen köper ett helt nytt.

Och "AGP-fanboys". Herregud. Av alla dumma påståenden är detta i toppskiktet. Klart som fan man vill att kort ska släppas som man kan använda utan att behöva göra om hela systemet. Det har inget med fanboyism att göra.

Ord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Include
Köper man ett PCI-E kort så kan man eventuellt få en slant för det på begagnat marknaden när man säljer det om något år och uppgraderar resten av systemet, ett agp kort däremot kan man nog inte sälja begagnat.

Med tanke på att det redan är brist på högpresterande AGP kort lär det knappast bli några problem att sälja ett om ett år. Finns många som sitter på snabba burkar utan PCI-E

Jag har tex inga planer på att uppgradera min XPM och mitt 3 år gamla moderkort det närmaste året utan skulle hellre köpa ett snabbare grafikkort om det krävs.

Permalänk
Medlem

Jahopp, märker att mitt klena inlägg inte höll riktigt hela vägen fram.

Jag erkänner mig besegrad på den punkten att det är upp till var och en att besluta huruvida ett AGP eller PCI-E kort passar bäst. Detta har ju med upprgraderingsplaner och nuvarande system att göra. I vissa fall är det kanske berättigat med ett inköp av AGP kort.

Men jag står fast vid att AGP korten är en belastning för grafikkorts tilverkare, varför skulle man annars försöka fasa ut AGP korten om de gav lika mycket vinst som PCI-E modellerna?
Jag kan i princip inget om produktionsteknik men det kan väl vem som helst räkna ut att omkostnaderna ökar om du ska tillverka två olika produkter istället för en.

Ang. "AGP-fanboys" , så tyckte jag det var ganska uppenbart att det inte skulle tas helt på allvar.. En mer korekt formulering skulle kanske vara "AGP-anhängare" eller nåt i den stilen.

Permalänk
Medlem

På tiden att det kom till agp. Var orolig att mitt K8N NEO2 skulle tvingas ruttna med mitt X800XT AIW i för resten av tiden som vi känner den.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

faen, tänkte precis posta den här nyheten ju...

nåja... detta är ett givet köp för mig om det kommer, då jag inte har någon lust att byta ut mitt moderkort och köpa nytt grafikkort...

JIPPIE!!! Give us already?!

AGP goes out with a bang..! (Hopefully)

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

Ja, jag har då ingen lust att byta mb just nu, är ganska nöjd med min burk.
Härligt med 1800 till AGP!

Jag tänkte i dagarna köpa ett X850XT PE, men nu väntar jag lite...

Fast frågan är om 1800 serien är så mycket bättre?

X850XT PE= har ca 90MHz högre GPU än X1800, men X1800 har lite modernare teknik?

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

X1800 krossar ett X850XTPE, that's simple mate.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Haha why? Har man råd med ett X1800 borde man ha råd med ett MK för 900:-

Visa signatur

Intel Pentium 4, 1024Mb DDR, ATi Radeon 9600Pro, IntelliMouse 3.0, fUnc sUrface 1030 .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoeL_90
Haha why? Har man råd med ett X1800 borde man ha råd med ett MK för 900:-

Om det ter sig som en helt meningslös utgift då? Ska man ändå köpa ett moderkort då, för att behaga "PCI-e Fanboys"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asphyx
Om ter sig som en helt meningslös utgift då? Ska man ändå köpa ett moderkort då, för att behaga "PCI-e Fanboys"?

Ord!

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoeL_90
Haha why? Har man råd med ett X1800 borde man ha råd med ett MK för 900:-

förstår inte varför det ena gör det det andra... om jag har råd med ett x1800xl för 4000, kanske jag vill använda de överskjutande "öronmärkta" 1000 kr till att köpa en gig ram till....

vad vet jag... med det resonemanget som du för, kan man ju lika gärna köpa 2x7800 whatever, bara man har pengarna... kan dock säga att alla inte vill göra det för att det är för mycket pengar...

poängen är att jag har en lika bra dator som 80-90% av det här forumet, men stoppas av en jävla bagatell med en ny standard... jag vill inte behöva köpa ett nytt moderkort, som jag måste lära mig igen, som jag måste ha tur med klockningen igen med, jag vill inte ha ett moderkort för 900, jag vill ha ett för 1500kr +... jag sitter bra här... ge mig ett x1800 till agp så kommer jag att kunna låta porten dö i frid till nästa gång jag uppgraderar till M2... thats it...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

Är det det bara jag som tycker att 3895:- inte är mycket pengar för ett gk? *

Är det bara jag som tycker att 900-1500 kr inte är problemet vid nytt mb , utan allt pillande och fixande för att få skiten att funka igen inklusive; pilla i alla prylar,nyinstallation mjukvara, samtal till Microsoft, etc mm.?

och

Har någon vänlig själ en trevlig länk att posta till en sida som har ett (vettigt)gk test där X1800 och X850XT PE förekommer?
EDIT:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/asus-en7800gtx... Precis vad jag letat efter
Skiljer inte så extremt mycket med mina nuvarande inställningar!
(BF2 har ju 90fps lock)

*Jag räknar kallt med att en dator behöver bytes ca vart 3:e år, antingen totalt då eller del för del under 3 år...
Om det är ett AGP gk eller PCIe gk som får min dator att funka 1-2år till spelar ingen roll för mig, det viktiga är att det gör jobbet.

Om 5-10 år ligger hela datorn på en soptipp i alla fall!

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Det skulle inte vara helt fel om nvidia får för sig att släppa ett 7800GTX i agp utförande bara för att ta upp kampen mot ati om snabbaste agp kort.

Personligen är jag nöjd med mitt grafikkort fortfarande men det är trevligt att se att agp inte är så dött som jag trodde om jag får för mej att uppgradera mitt graffekort.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Det här kortet kommer riktigt sitta fint i min burk då jag har ett msi k8n neo2 54-G som jag är hur nöjd med som helst och att en uppgradering till ett likpresterande moderkort(pci-e) kostar runt 1200:-. 1200 är rätt mycket pengar ändå.. När du kan få samma prestanda med det kortet du använder..

Visa signatur

I feel just like a child