Permalänk
Medlem

LCD vs CRT

Sitter med en bra 19" skärm från Iiyama men är såååå sugen på en "platt"

Söker argument för en uppgradering. Det första har jag ju nämnt utöver det drar LCD mindre med ström.....

Ge mig gärna fler så jag kan välta resten av familjen!

Permalänk
Medlem

Själv finner jag ingen anledning att köpa en platt då jag har tillräckligt med utrymme..
Hmm detta var väl nästan så off Topic som man kan komma

On T:
prova att söka lite, finns otroligt mycket trådar om just TFT skärmar...

Permalänk

mycket snällare för ögonen. och skarpare bild.

Permalänk
Medlem

1. Man kan sitta framför den hur länge som helst utan att få ont i ögonen. 2. Den tar mycket mindre plats. 3. Det är digital teknik vilket ger bättre bild. 4. Det är mycket snyggare än den stora crt klumpen. 5. Den drar mindre ström. 6. Den är lättare att transportera om man t.ex. lanar mycket. 7. Det finns större skärmar än crt (mer tum alltså). Det var mina argument.. hoppas dom duger...

Permalänk
Medlem

Man tackar för visat intresse och en snabb sammanställning.

Om jag skulle vända på frågeställingen, vad talar för den gamla kanonen........?

Permalänk
Medlem

Korrekt färgåtergivning, oslagbar svärta, ej låst till en upplösning och förhållandevis billiga.

Permalänk
Medlem

Skarpare bild är det ju utan tvekan med CRT, inte TFT. Du slipper larv som döda pixlar också.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Skarpare bild är det ju utan tvekan med CRT, inte TFT. Du slipper larv som döda pixlar också.

Inte en chans att det är skarpare på CRT, det eftersom att TFTs har ett bestämt antal pixlar, och när du kör skärmen i dess standardupplösning används varje sådan pixeln för en pixel av det som visas. Går inte att få skarpare än så.

Permalänk
Medlem

Beror på hur tätt pixlarna sitter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Korrekt färgåtergivning, oslagbar svärta, ej låst till en upplösning och förhållandevis billiga.

du glömde ingen ghosting (eftersläpningar)

Permalänk
Medlem

Ghosting är individuellt.

Förhållandevis billiga.Vill man nu ha 21" eller större CRT så kostar dem en del (bra skärmar då)

TFT-skärmar blir inte suddiga i hörnen som många CRT-skärmar blir, det beror på att man inte har ett katodstrålrör som alstrar bilden via elektronbombardemang.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det lutar åt att jag behåller den gamla för nu blev jag bara förvirrad!

Alltjämnt tack för alla kommentarer kring detta ämne.......:confused:

Permalänk
Medlem

Man slipper bli nerstrålad av elektroner om man har LCD/TFT iaf (ingen strålning med dom). Har du inte jordade eluttag så är strålningen 100 gånger högre, vilket är anledningen till att jag byter ut min 22" CRT mot en 37" LCD TV snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hugo
Det lutar åt att jag behåller den gamla för nu blev jag bara förvirrad!

Alltjämnt tack för alla kommentarer kring detta ämne.......:confused:

Ja om du inte behöver en ny skärm så är det lite onödigt att gå att köpa en ny, men om du vill vara onödig så tycker jag du ska köpa en LCD!

Det är inte lätt att bestämma sig här i livet!
En LCD må ha sina baksidor men jag tycker att om man idag ska köpa en ny skärm och inte är beroende av absolut färgkalibrering (för grafiskt arbete) så ska man lägga sina pengar på en LCD.

Permalänk
Medlem

ni glömmer att det ska vara bra svarstid(ms) på en bra skärm också. Är en viktig egenskap. Ofta har 20 tum och större väldigt höga. Vill man hitta en 20"skärm med liten svarstid...då får man pröjsa en hel del.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

min 19" gick ju på en del , men det är bra gregor osso och 4 ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hugo
Om jag skulle vända på frågeställingen, vad talar för den gamla kanonen........?

En 19" TFT kostar 3-5000:-, Att behålla dim gamla skärm är gratis

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

CRT CRT CRT CRT <3<3<3<3

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

CRT är ju mycket billigare än LCD. Men LCD är så sköna=D

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Jag har både och, en Dell 20" LCD och en 19" Trinitron.

Tycker det beror helt på vad du ska använda den till. Texter och grafik känns skönare att läsa på LCD skärmen, men spel klarar jag inte av att köra på den. Kan ju bero på att jag spelar/spelat ganska mycket.

Att skärpan är bättre kan annars bero på att jag kör 1600x1200 på 19" skärmen och den har några år på nacken.

Kan inte påstå att det är något ekonomiskt kap att köpa LCD skärm, köp om du inte spelar mycket och om du är i behov av plats!

Permalänk
Medlem

LCD är mycket skönare för ögonen. Hatar budget CRT där bilden är sned någonstans på skärmen - dvs ett rakt streck är inte ett rakt steck över skärmen.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beck
LCD är mycket skönare för ögonen. Hatar budget CRT där bilden är sned någonstans på skärmen - dvs ett rakt streck är inte ett rakt steck över skärmen.

Låter som icke flat screen. Nej, jag tycker aldrig man ska köpa en budgetskärm om man gör något mer än att surfa o kolla mailen på datorn. Det är nästan underligt ibland med sånna som lägger ut 12-15 tusen späk på en dator och sen sitter med en föråldrad 15" CRT.

För mig personligen är maximal innlevelse i spel det viktigaste. Självklart är det då viktigt att grafiken är fin, men stor bild och bra högtalare gör ännu mer.

Permalänk
Medlem

Jag siter med en 15" lcd skärm=(. Och så hör man att en kompis till mig nyss fått en 19" skärm med 3ms:(. Gissa om man blir förbannad.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

En stor TFT skärm är grymt skönt att sitta vid!
Jag kör på en 20.1" TFT och har aldrig märkt av eftersläpningar. Dem som gnäller på eftersläpningar har CRT-skärmar.

Enbart positivt med TFT!

Visa signatur

Stationär Compucase 400W .:. AMD64 3700+ San Diego .:. Gainward 7900GT .:. MSI K8N NEO4 .:. WD 250bg SATA 16mb .:. 1024 PC3200 .:. 20" TFT (hp 2035) .:.
Bärbar Acer TravelMate .:. 2,8ghz .:. 256 ram .:. 40gb .:. ATI Mobolity Radeon 9000 IGP .:.
Jobbedator IBM T60 .:. 2,16ghz dual 2 core .:. 2gb ram .:. 100gb .:.

Permalänk
Medlem

TFT?? Vad är det?(nu känner man sig noobig som fan)

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olof The Great!!
TFT?? Vad är det?(nu känner man sig noobig som fan)

haha sök på google eller nått

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olof The Great!!
TFT?? Vad är det?(nu känner man sig noobig som fan)

En TFT-skärm är en LCD-skärm som använder en aktiv matris av transistorer för att visa bilden. I stort sett alla platta datorskärmar och LCD-TV är TFT-skärmar. Sedan finns de olika sorters TFT-skärmar, varav de vanligaste är TN-film, MVA/PVA och IPS.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Som många har sagt, du får int ont ögonen, den är PLATT ;P. Själv har jag också funderat på detta då jag har en 20" IBM P200 som är lite rolig sådär på LAN. Den väger då i alla fall 30kg...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Kanske blir det argumentet med trötta ögon som får mig att öppna plånboken. Brukar få en hel del grus i ögonen när jag sitter länge vi datorn. Detta trots att jag har en bra skärm Iiyama Pro 451 och kör med en uppdateringsfrekvens på 75Hz. Blir det garanterat vilsammare med en TFT tar jag den. Åter tack för att ni håller frågeställningen vid liv. Frågan verkar inte helt "off Topic" trots allt....

Permalänk
Medlem

jag råkar gilla mitt alldeles egna tjernobyl.
skämt åsido, tfter kan inte visa svart
de har släpningsproblem
allt annat än "deras" upplösning ser helfel ut
de är dyra
de är ömtåliga

hursomhelst, om du har en budget crt, så kanske det är värt att byta, men jag VÄGRAR BYTA MIN CRT, en viewsonic e92f+sb innan den går sönder. och enda skälet till att jag skulle ta något annat då är att det knappt går att få tag på crter numera

om du måste köpa skärm, köp kvalitet, du kommer inte ångra det.

Eizo, Viewsonic, mfl. HJÄRTA.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.