kan inte köra prime95 i mer än 5sek... farligt?

Permalänk
Medlem

kan inte köra prime95 i mer än 5sek... farligt?

hej

jag har en newcastle 3500+ som jag kör i 237fsb x11 = 2600mhz
jag laddade ner prime95 för att se om det var stabilt men jag kan bara köra det i ca 5 sek sedan står det
"FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file."
är detta något att vara orolig för?
jag kan köra 3DMark 03 och 05 stabilt och jag har kört Need for speed Most wanted i flera timmar utan problem...

MVH// Stefan

Permalänk
Avstängd

du kan ju ha den klocken ett tag och se om datorn hänger sig eller "flummar" på något ovanligt sett. om den gör det så klockar du ner lite

Permalänk
Medlem

det kan bli lite vita artefakter nere i vänster hörn men annars funkar den bra....:P

Permalänk
Hedersmedlem

klocka ner......du kommer få problem förr eller senare

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Ja... du borde ha den stabil , fast det bestämmer du egentligen själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Den är inte stabil för fem öre. Visst, om du inte har något emot spontana omstarter och program som spårar så är det väl inget problem. Dock tror jag att du blir ganska ledsen den dagen som registret blir korrupt och filsystemet är totalt felskrivet vilket leder till en massiv dataförlust.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

24 h straight MINST....annars har du problem

Klassikern är 3dmark, memtest (windows-varianten) & prime95 samtidigt över natten =).......knäcker det mesta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta reda på vad det är som inte hänger med i 237 fsb istället före att bara klocka ner.

Är det minnerna, behöver de mer ström kanske? Inbränning?

Temps på cpu? Är den för varm? Behöver den matas med mer spänning/bättre kylning?

"lite vita artefakter nere i vänster hörn". Har du klockat graffet? I så fall, klocka ner til orginal. Det kan påverka Prime, läste jag någonstans, om man kör Gpu för hårt.

Låst Agp/Pci till 66/33?

Vad har du för nätagg och vad ger de för spänningar?

Gi][Gurra:
Det böver inte automatiskt betyda att man får problem med sitt system bara för att det inte klarar Prime i 24 timmar. Prime gör beräkningar datorn oftast aldrig gör i normala fall, och då under höga tempratur förhållanden. Fast det så klart, lite mer än 5 sekunder ska man väl begära för att kalla datorn någolunda stabil.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Ta reda på vad det är som inte hänger med i 237 fsb istället före att bara klocka ner.

Är det minnerna, behöver de mer ström kanske? Inbränning?

Temps på cpu? Är den för varm? Behöver den matas med mer spänning/bättre kylning?

"lite vita artefakter nere i vänster hörn". Har du klockat graffet? I så fall, klocka ner til orginal. Det kan påverka Prime, läste jag någonstans, om man kör Gpu för hårt.

Låst Agp/Pci till 66/33?

Vad har du för nätagg och vad ger de för spänningar?

Gi][Gurra:
Det böver inte automatiskt betyda att man får problem med sitt system bara för att det inte klarar Prime i 24 timmar. Prime gör beräkningar datorn oftast aldrig gör i normala fall, och då under höga tempratur förhållanden. Fast det så klart, lite mer än 5 sekunder ska man väl begära för att kalla datorn någolunda stabil.

Jag vill bestrida det du säger :P. Det ligger en del sanning i det du säger, men i slutändan händer ändå alltid samma sak. Möjligtvis om du bara slösurfar några minuter om dagen, att det inte händer något då. Låt datorn stå på en dag utan att göra något så kan jag nästan garantera en bluescreen eller omstart.

24h är verkligen ett slags minimum i mina ögon. annars kan man vänta sig GROVA problem vad gäller t.ex. spel. Sedan kan ju prime-felen förstås orsakas av annat än hårdvaran(lat som jag är kallar jag allt som inte tillhör OS:t för hårdvara).....teoretiskt......men det är hittills inget jag själv varit med om.

Prime är bara ett av de grundläggande tester man bör köra för att stabilitetstesta sin dator.

En dator är en analog apparat som vars olika interna signaler tolkas digitalt. När ettorna inte längre är ettor utan lika gärna kan vara nollor får man problem ;P...
Sedan kan förstås temperatur förvärra situationen. Detta brukar dock statistiskt handla om rätt extrema fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

24 timmar elller inte. Jag tar det igen "Det böver inte automatiskt betyda att man får problem med sitt system bara för att det inte klarar Prime i 24 timmar"

Mitt sys i sign klarar prime i 5½-6 timmar och jag har hittills aldrig haft en frysning/bluescreen/omstart. Klarat att spela alla spel (bla Doom, HL, Halo2, CS) felfritt. Förutom spel så använder jag datorn till att encoda mycket film vilket är en hel del prosessor krävande, ibland upp till 3 filmer samtidigt. Förutom det klarar datorn alla benchar jag har kört hitills, i 4,5GHz: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52956...

En annan sak är att jag kan köra Prime + SuperPi 32M samtidigt utan fel, vilket inte min brors dator klarar, och hans system har klarat Prime i 24 timmar ett antal gånger.

Edit: Det finns program som är än mer krävande än vad Prime är.

Den där sista raden du skrev stämmer väl ändå inte så bra va?
Kan lätt påstå att tempraturer är ganska avgörande om en dator går stabilt eller inte.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra

24h är verkligen ett slags minimum i mina ögon. annars kan man vänta sig GROVA problem vad gäller t.ex. spel.

Jag tycker inte att 24 timmar är minimum för att vänta sig grova problem , men då är det
stabilt i alla fall. Har man inom en timma problem i prime så tycker jag det klassas som grovt , men jag kör 10 timmar oftast (ibland mer) dock så finns det chans jag ändå stöta på problem men det har inte hänt.

OCCT på ena kärnan samt Prime95 på andra är bra att köra.

Permalänk
Medlem

ett annat program man kan köra är OCCT, googla så hittar du det... har ett 30 minuterstest som enligt mig på min rigg har fungerat lika bra som Prime i 24h... Prime kan vara lite dumt, jag fick ju erfara den ökända Primebuggen med min winnie, därav började jag med OCCT ist...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

Jag kör min newcastle 3500+ i samma klock som du och jag kan inte köra Prime95 heller men den har fungerat överklockat några veckor nu. Tror inte det är nåt du behöver oroar dig för.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Barton 2500+ som jag körde i 3200+ (200fsb rakt av), hade aldrig några problem. Körde den så i ett halvår kanske innan jag brydde mig att Prima, den klarade inte mer än 20sek kanske innan jag fick samma problem som trådskaparen. Men eftersom jag inte hade haft några problem på sex månader så struntade jag glatt i det och behöll klocken tills jag sålde datorn. Det är klart att man skall sträva efter att ha en Primestabil klock, på den tiden visste jag inte vad jag sysslade med direkt. Min nuvarande klock är Primestabil i minst 2 timmar då jag inte kört längre ännu. I jämförelse med att min gamla burk inte klarade ens 20sek så känner jag mig inte särskilt oroad gällande min nuvarande klock.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!