Var har entusiasmen tagit vägen?

Permalänk
Melding Plague

Var har entusiasmen tagit vägen?

<font style="font-size: 10pt"><b>Var har entusiasmen tagit vägen?</b></font> <small class="small">söndag 18 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=720" target="_blank">Sudhian Media</a> funderar på vad som hänt med hårdvaruentusiasmen. Artikeln börjar med funderingar om förr då varje FPS betydde något och varje bråkdel av en procent av extra prestanda var värt det extra arbetet. Artikeln fortsätter med iaktagelser att väldigt många helt enkelt inte är intresserade av sådana tweaks längre utan värderar tysta datorer som inte krashar, sedan om prestanda blir lidande är inte det hela världen.
<br />
<br /><i>Browsing through our own Sudhian forums shows our readers trading in their tower systems for small form factors for portability and an overall quieter system. Noise has become one of the largest concerns in computer now. Sure a system can be super fast but if it sounds like a helicopter taking off it’s not going to win too many buyers over. Overclocking is also becoming less emphasized with more people wanting a headache-less stable system. Components have become fast enough to where that extra little kick overclocking gives isn’t worth it anymore.</i>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=720" target="_blank">Sudhian Media</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Folk har väl blivit klokare helt enkelt.

Permalänk

En tyst dator är en bra dator

Permalänk
Inaktiv

jag känner igen mig i mycket, mest pga att jag helt enkelt inte anser PC-spelen hålla samma klass som konsol-spelen. Jag e trött på att tweaka o grejja för att saker ska funka någorlunda bra. Istället för att leka med configs och regkeys så startar jag upp Jak III på min PS2, slår på projjen och surroundet, sätter spelet på 16:9 och progressive scan, ljudet på dolby, and we are good to go.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare, med tanke på vad dagens datorer är kapabla till som de är utan att behöva överklockas eller hårdvarumodifieras, så är man mer mån om ljudnivå och stabilitet. Förr kunde man ju köra fläktlöst på många system och hade väl då mer tid och ork att få ut mer av datorn på det viset. Men hårdvaruentusiasmen lever ju fortfarande, det är ju bara till att läsa runt i forumen, kanske inte i samma utsträckning bara.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Hårdvaran ligger långt före spelen helt enkelt.

Jag skiter i ljudnivån.
Min data låter som fan, den är på dygnet runt.
Sover i samma rum som den.

Permalänk

Det första som slog mig och kanske det viktigaste är följande:
Överklockningsmöjligheterna idag är ungefär lika stora som för 5 år sen. Grovt räknat. Men en procent av prestandan då var ju ofantligt mycket mer!! Idag har vi så pass bra hårdvara att en procent inte ger så mycket som det gjorde på den tiden. Dessutom är ju hårdvaran billigare överlag.
Då kan man offra den prestandan på en tystare dator! Och en oklockad (alltså inte överklockad för att vara ordagrann) idag behöver ju rätt kraftig kylning om man jämnför med en Celeron 300MHz som va en populär processor att klocka förr.. Den kunde man ju köra helt passivt oklockad och gick utan problem upp i nära 500MHz med bara en bättre fläns och fläkt på!
Om man ska göra samma sak idag så behövs det ju minst ett bra vattenkylningssystem! Anledningen är ju ganska uppenbar..
Det är min teori iallafall

EDIT: Bygger på min teori lite:
För fem år sen va det ju mer eller mindre standard att det kraschade lite då och då. Oavsett om man klockat sin prolle eller inte. Nu för tiden blir man ju riktigt förvånad när saker och ting kraschar! Det som orsakar en krash idag är ofta till följd av för hård klockning, förr va det mer mjukvaruproblem.. Så en överklockad dator som inte va riktigt stabil förr i tiden kraschade ju inte märkbart mycket oftare än en oklockad, vilket är fallet idag!

Intressant ämne att diskutera iallafall...

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

hårdvaran är bättre helt enkelt, Det har gått utför för oc'ing sedan good old socket A <3

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Folk har väl blivit klokare helt enkelt.

Från klockare till klokare.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

för det första så har dom börjat göra så jädrans bra kylflänsar så det inte är någon ide att byta för att få någon skillnad och så märker man ingen skillnad när man får ut dom där 10 mhz ut av 300 på gpu det är så ovärt.. den ända nyttan jag har av maxa min skit är att man kan få lite mer 3dmark för skoj skull..

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CityHasse
En tyst dator är en bra dator

En tyst dator är en tråkig dator! Skulle vara vattenkylning, vet inte om den är tyst eftersom jag aldrig träffat nån...:(

Tacka vet jag att slänga ut tusenlappar för de där extra FPSen samt 3Dmark poängen:) Att man sedan under tiden nästa blåser bort av fläktar som sveper runt vardagsrummet som orkaner är en del av charmen...

Måste öppna sovrumsfönstret nu, måste ha tvärdrag...ska köra en runda 3Dmark!

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Från klockare till klokare.

Funderat på att byta site namn? (SweKlokers, det låter inte riktigt bra)

Jag föredrar helt klart att datorn är tyst framför att den presterar sjuka resultat.
aner snarare att programerarna har laggt mindre kraft på att få spelen till att flyta när hårdvaran blivit bättre. där av att det hackar lite här och var på system som inte är "topnotch"

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Jag försöker vara så "die-hard" entusiast jag bara har råd med, är man bara ute efter en tyst och stabil dator så köper man oftast det i mellansegmentet, men som sagt, jag lägger vantarna på det jag har råd med, och försöker klocka, men som "eXcore2000" sa här ovan för mig så är det mest för 3DMark's skull.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
hårdvaran är bättre helt enkelt, Det har gått utför för oc'ing sedan good old socket A <3

Håller med.
Det är därför man sitter kvar med sin barton. socket A ftw! Nöjet med att sitta och tweaka är ju anledningen till att man har kvar sitt gammla slitna FX5200

Men jag tror det stämmer. Prestandan i moderna komponenter är redan så otroligt hög att OC inte längre är någonting som betyder lika mycket. Visst överklockas det, men inte med samma inlevelse och entusiasm som förr, med undantag från vissa av oss då. När jag hade min P1 200MMX så var det ju riktigt kul att känna att man efter 2 timmars pillande fått upp den ytterligare kanske 4-5Mhz... nu idag så spelar det liksom ingen roll, för systemet har redan tillräckligt med kraft för att det lilla extra man kan presa ut genom att verkligen lägga ner sin själ i det är så lite att det inte känns mödan lönt... Då gör man ju hellre så att man tar all den där extra kraften man har och kapar ner lite, för att skapa ett stabilt, och gärna tyst system. Fast det är ju lite av en konst det med, så jag tror inte att entusiasmen gått förlorad, den har bara bytt inriktning.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Visst betyder OC fortfarande mkt. Sitter man med en 20"+ tft o ska köra i 1600x1200+ så behöver man kräma ur mer från komponenterna för att kunna fluffa på med grafiken. Om man nu inte har råd med absolut vassaste prollen o vassaste grafikkorten.
Urvalet av produkter att klocka (processorer/grafikkort) är också ofantligt mkt större idag jämfört med för 5 år sedan.....I det stora utbudet letar man idag efter pärlor att klocka....Opteron 144/146....x800GTO/GTO2 som exempel. Man jagar billiga produkter som klockar mkt bra. Förr hade du endast några få prollar/grafikkort o välja emellan från varje tillverkare.

EDIT: Sen verkar det faktiskt som att extremkylning o extrem vattenkylning (talar nu inte om de billiga legopaketen) är lite på dekis..... tyvärr.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd

Jag överklockar inte längre, jag underklockar, mycket tuffare. Är nere på 1,1 V, kommer inte lägre p.g.a. moderkortet som jag inte har hittat någon undervoltmod till än.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Något som jag tycker förstör en hel del av nöjet nu är att om man ska ens ligga i närheten av "eliten" så måste man ut med så ofantliga mängder pengar. För bara ett litet tag sedan när Man tex kunde köpa en amd för under 2000kr (tex 1700+), ett mderkort för 1400kr, ett grafikkort för 3-4000kr och ett schyst bh-5 minne inte alltför dyrt. Nu ska man köpa färdigkockat en cpu 10000kr, 2xNvidia 78000gtx (helst 512mb st) för 14000kr, moderkort 2000:-, minne 3000:- för att inte nämna att "vanlig" kompressor kylning knappt räcker till längre utan man ska ha någon sorts hemmabyggd kaskad. Självklar finns det små undantag som de nya opteron det är sådanna saker som höjjer entusiasmen hos vanligt folk. Billiga prylar som man kan nå nästan upp i elitens prestanda. Och vem vill sätta lödkolven i 2 grafikkort fö summan 14000:- då ska man ha en hyffsad budget för att kunna ta den risken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jag överklockar inte längre, jag underklockar, mycket tuffare. Är nere på 1,1 V, kommer inte lägre p.g.a. moderkortet som jag inte har hittat någon undervoltmod till än.

Ohm's lag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Något som jag tycker förstör en hel del av nöjet nu är att om man ska ens ligga i närheten av "eliten" så måste man ut med så ofantliga mängder pengar. För bara ett litet tag sedan när Man tex kunde köpa en amd för under 2000kr (tex 1700+), ett mderkort för 1400kr, ett grafikkort för 3-4000kr och ett schyst bh-5 minne inte alltför dyrt. Nu ska man köpa färdigkockat en cpu 10000kr, 2xNvidia 78000gtx (helst 512mb st) för 14000kr, moderkort 2000:-, minne 3000:- för att inte nämna att "vanlig" kompressor kylning knappt räcker till längre utan man ska ha någon sorts hemmabyggd kaskad. Självklar finns det små undantag som de nya opteron det är sådanna saker som höjjer entusiasmen hos vanligt folk. Billiga prylar som man kan nå nästan upp i elitens prestanda. Och vem vill sätta lödkolven i 2 grafikkort fö summan 14000:- då ska man ha en hyffsad budget för att kunna ta den risken.

Agree!
Inte köper man ett nytt graffe idag för flera tusen, oftast mer än 4, och sen sätter lödkolven i det...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet var vi är

Permalänk
Medlem

värsta Gilette-taktiken verkar det som

Permalänk
Medlem

Jag tror att folk vill tysta ner sina datorer lite mer nu för att man har på dem i stort sätt 24/7 förr i tiden när man satt med en 75mhz:are så kanske man lirade lite Quake och sen stängde man av datorn men nuförtiden när alla har bredband så låter man hellre datorn stå på under natten för att få klart dem där förbannade semesterfilms nedladdningarna.

Då är ju självklart det goare med en tyst dator än en snabb dator,..

Jag tror detta är en av många orsaker iaf.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk
Medlem

När jag köpte ny dator sket jag fullständigt i ljudnivån försvinner ändå när man spelar på hög volym som den är optimerad för

Permalänk
Medlem

Själv kan jag tänka mig att offra lite prestanda för att få en tystare dator. Nu väntar jag bara på en sorbotan-skiva från England, undrar hur lång tid det kan ta för leverans därifrån

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

jag stör mig inte så mycket på ljudet från datorer, det ända som jag skulle vilja ha är en 100% stabil dator som aldrig hänger sig

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är varför vissa blir så oentusiastiska när någon har köpt det senaste inom datorer.

Permalänk
Medlem

Ska inte säga att jag varit nån extrem nisse på OC egentligen, det roligaste är att hitta en bra balans mellan ljudvolym/prestanda. Självkart klockar jag, men som någon annan sa, pressar jag t ex inte ut de sista 100Mz'en och samtidigt behöva höja en vcore med en väldans massa mV. Datorns ljudvolym prioriterar jag nästan före prestandan idag, tål inte högljudda datorer som ska tugga 24/7.
Det var en av anledningarna till att jag skaffade vattenkylning, för att ha en rel. tyst dator, samtidigt som man kan pressa ut mer prestanda ur prylarna, utan att ljudvolymen ska behöva lida.
Man bygger ju datorn utifrån sitt behov, och det är nog inte så konstigt att fler och fler intresserar sig för en tyst dator, då fler och fler har på den dygnet runt nu för tiden.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Idag försöker jag alltid hitta den perfekta ballansen mellan en stabil överklockning och en tyst dator. Förr tänkte jag inte så mycket på ljudnivån utan det var bara större flänsar och fler & snabbare fläktar för att nå resultat som gällde

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

eftersom jag har tinnitus och min dator står på 24/7 VILL jag ha en burk som låter mycket.
sedan så prioriterar jag mycket att den skall vara sval.
eftersom den som sagt står på 24/7

Permalänk
Medlem

Jag har tinnitus och jag hatar alla oljud...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Vad har tinnitus med saken att göra, jag förstår inte?