Konstigt telefonsamtal från USA...

Permalänk
Hedersmedlem

Konstigt telefonsamtal från USA...

Jag måste bara berätta vad som precis hände. Hemtelefonen ringer och nummerpresentatören säger "out of area". Jag tänker okej... Det har jag aldrig sett förut... Jag lyfter luren varav en röst säger "Congratulations, you have just won a trip to (någon ö), To collect your price press nine and you'll be transfered" Vanligtvis skulle jag bara slänga på men att dom snackar på engelska och att presentatören säger out of area väcker mitt intresse. Jag trycker och blir direkt kopplad till en tjej som på flytande amerikansk engelska säger "This is cathy, whom am I'm speaking with". Jag hinner knappt svara Anders innan samtalet bryts/det blir tyst.

Jag är väldigt fundersam vad detta kan ha varit, inte för att tror jag har vunnit en resa, men varför ringer någon från USA till mig? Till min hemtelefon... Jag känner för att gå till botten med detta och varför inte vända sig till de några av dom smartaste personerna i Sverige?

Permalänk
Medlem

För att sno dina pengar? Kreditkort funkar världen över

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Aftonbladets nätupplaga hade nåt om det för ett par veckor sedan. Ett vanligt bedrägeriförsök som går ut på att locka med en resvinst som man måste delbetala för att få utnyttja. Problemet är bara att resan finns inte och när uppringaren väl fått ur den uppringde diverse bankuppgifter så är man rökt.

Hittade en artikel om det, dock inte Aftonblaskan
http://www.sr.se/vastmanland/nyheter/artikel.asp?artikel=6649...

Tillägg:
Finns tydligen direkt på nätet också.
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/utskrift/0,3258,680...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo precis som de flesta som är insatta i datorer trodde jag direkt att det skulle vara en bluff för att få personuppgifter eller kortnummer, men det skulle vara kul att snacka lite med någon på deras bekostnad Kanske ringer dom via Skype, det skulle bli väldigt dyrt att ringa USA-Sverige för att lura folk?

Hittade något på Flashbacks forum, tack för länkarna ska kolla upp det mer...

Permalänk
Medlem

Hehe vilket sammanträffande,
jag hade läst om det där för ett par veckor sen..
Och när jag precis ska börja måla om mitt rum så ringer de där jävlarna..
Jag tryckte inte 9 utan jag la på och kände mig som james bond (en liga är ute efter att lura mig)

Permalänk
Medlem

Samma sak här i norge, men trycker du 9 här så har jag för mig man blev debiterad en viss summa på sin telefonräkning. Men ta det jag säger med en nypa salt för jag är inte 100% säker.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som dom har haft lite olika strategier enligt vad jag har läst mig till. Denna där någon verkligen kommer att tala med dig (vilket jag iaf tyckte det lät som, även om det bröts eller något annat), verkar vara väldigt ny. Dom har även kört att man ska ringa ett nummer till Wing Free Sverige för att få sitt pris. Det verkar ha gått till såhär att man måste betala någon typ av summa och uppge sitt kreditkortsnummer och personnummer. Sedan medans man har snackat med dom i 10min så har pengarna dragits, för att man inte ska kunna spärra sitt kort. Smarta jävlar.

Ska kolla telefonräkningen noga vid nästa tillfälle, även om jag inte förstår hur dom tekniskt ska kunna debitera mig något när JAG inte ringt dom utan dom ringde mig... Fan vad schysst det hade varit, man ringer sin polare och skriker haha nu svarade du, jag drog just 100kr på din telefonräkning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie

Ska kolla telefonräkningen noga vid nästa tillfälle, även om jag inte förstår hur dom tekniskt ska kunna debitera mig något när JAG inte ringt dom utan dom ringde mig... Fan vad schysst det hade varit, man ringer sin polare och skriker haha nu svarade du, jag drog just 100kr på din telefonräkning

vadå blocket har ju samma grejj när du betalar en annons? En brud som fråga om man accepterar kostnaden på 20kr, och så trycker man på ettan.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att man ringer till blocket Här var det ju att man blev uppringd.

Permalänk
Medlem

En såndär ringde till mig för ett par veckor sedan. Direkt när man hör orden "Won" "Free" och "Cruise" på engelska går ju tankarna till störande blinkande fejkinternetreklam. Så jag la på efter runt 15 sekunder.

När jag senare Googlade om detta fick jag reda på att det hade vart flera människor som blivit lurade på pengar.
Kan inte förstå hur människor på allvar tror att de vunnit någonting utan att ha deltagit i ett lotteri, och när de dessutom måste förskottsbetala borde väll alla varningsklockor ringa.

Självklart syntes inte nummret på nummerpresentatören eftersom att "den" ringde från ett callcenter.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Självklart syntes inte nummret på nummerpresentatören eftersom att "den" ringde från ett callcenter.

Snackade du med någon? Funderar på om det är en riktig person som sitter och snackar med folk för att få ut nummer från dom...

Meddelandet jag fick från alla 3 telefoner med presentatörer sa att nummret kom utanför täckningen. Jag har aldrig fått ett sådant felmeddelandet, callcenter, företag osv i Sverige ger alla annorlunda felmeddelanden om nummret inte kan "avslöjas". Jag har även haft folk ringt från Danmark och Norge och nummret har kunnats presenteras (de nordiska länderna kanske har något avtal). Därför antog jag att samtalet kom någonstans ganska långt ifrån, tex USA.

Hur som helst, det är alltid bra att ta upp sånt här så att folk kan läsa om det innan dom blir lockade av att ge ut kortnummer osv. Tack för länkarna, det var det jag var ute efter.

Permalänk

De ringer väl från caribien eller något liknande.
Otroligt att folk inte hört talas om det.
Har stått väldigt mycket i lokaltidningen om det... för ett halvårsen minst dock.
Något radioprogram gjorde något roligt om det också.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Fick samma samtal förra månaden. Lade på direkt

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ringde till mig också en gång ,fattade ju direkt att det var bluff för att det var en utländskt samtal och varför skulle jag plötsligt vinna nåt, inte hade jag tävlat på nån utländsk sida heller... jävla bluffmakare.

Permalänk
Medlem

Det här är ju läskigt. <Kan sätta en femma på att det är CIA. Du har inte märkt av några psykiska problem efter samtalet

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Fick nyss ett samtal

Lyssnade på det samtidigt som jag satt och småflinade, lade på efter jag blev ombedd att trycka på 9:an. Helt sjukt att folk kan gå på sånt här.

En av grundstenarna i alla lotterier är ju att du deltagit, vilket man i detta fall med största sannorlikhet inte har gjort

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Fick nyss ett samtal

Lyssnade på det samtidigt som jag satt och småflinade, lade på efter jag blev ombedd att trycka på 9:an. Helt sjukt att folk kan gå på sånt här.

En av grundstenarna i alla lotterier är ju att du deltagit, vilket man i detta fall med största sannorlikhet inte har gjort

Japp, en sådan affärside att man lottar ut lyxresor gratis låter inte direkt som vinstgivande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Snackade du med någon? Funderar på om det är en riktig person som sitter och snackar med folk för att få ut nummer från dom...

Nej, Därför jag benämnde den som "den".
Det var en inspelad kvinnlig röst som försökte att övertyga mig att trycka "9" och sedan ge ut mitt kortnummer.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Skriver detta meddelande från en ö i karibien.

Permalänk
Medlem

umm.. Ringer man helt spårningssäkert med VoipBuster och Skype elr vadå? Annars borde dem ju ha använt något som är spårningssäkert lixom.. Är VoipBuster helt spårningssäkert elr?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem

Dom ringde hit också

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Dem ringde mig också men jag svarade aldrig för att det var helskumt nummer så kvinnan spelade in sig på min telefonsvarare om att jag hade vunnit en resa till en ö i Karibien.

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Skriver detta meddelande från en ö i karibien.

Säkerligen, dock inte en vunnen resa från dom här

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Medlem

Jag vann en resa på någon jävla skraplott nere i Spanien. De skulle komma till vårat hotell och hämta oss så vi kunde skriva på papper och allt som skulle fixas innan vinsten.

Vi visste sedan innan att de skulle hämta oss och ta med oss till ett rum där man får sitta frånskild från de andra tills man skriver på och köper ett hus där nere.

Man vinner ju aldrig.

Permalänk
Medlem

"Congratulations! You have won a..." *klick*

Så lär det när de ringde till lilla mig :p. Morsan ringde lite senare och sade att det stod "out of area" på nummerpresentatören så de hade ringt dit också. Djävla marodörer.

Visa signatur

|C2D E6400||MSI 975X Platinum PU ed.|2x512 G.skill HZ PC6400|Tagan 500W Dual engine|Connect3D X1800XT|

Permalänk
Medlem

De ringde till mig också, men tyckte att det lät som en telefonsvarare så la på pga att jag trodde att det var någon som busrignde eller nått.. Hade varit ganska roligt att insitera att man hade ett jättekonstigt banknummer, typ 200-siffror

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Meh, varför ringer de inte mig, jag vill också vinna en resa

Permalänk
Hedersmedlem

Så de ringer upp folk i Sverige? Bara på random? Undrar hur många samtal som nappar.. det finns många lättlurade människor där ute. det är vid sådana här tillfällen jag funderar på att skaffa fast telefon.

Den här artikeln fick mig att garva för snart ett år sedan, han ringde dock själv upp.

http://sydsvenskan.se/lund/article98769.ece

(OMGZ YOU HAVE W0N TEH PR1ZE!1oneone)

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

När ni trycker siffran de säger kopplas samtalet på DIN begäran vidare till en annan telefon och plötsligt är det DU som betalar för samtalet. Ha deta i bakhuvudet när ni blir uppringda nästa gång.

Mest troligt är det något telefonnummer på en söderhavsö med egenvald minutavgift, tex $1.99 /minut.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

en kompis blev uppringd för några årsen.. då han själv bara var 15 stack han givetvis och hämtade syrrans VISA tror det var runt 8k som försvann