Permalänk

boot.ini + xp

Hello!

Jag har fått problem efter slarv i boot.ini.
Tog bort ena HDD (kallar den #2) och idiotredigerade även kvarvarande rad i boot-filen.
XP vägrar såklart starta.
Satte nu tillbax #2 igen, men kan bara starta på den & inte den jag EGENTLIGEN vill starta på.
Har läst tidigare svar som hjälpt datoranvändare i min sits, de har dock haft tillgång till diskettstationer.. Provade ist att bränna "de tre" filerna och starta från skiva, men nix, det blev fel igen..
Måste jag sätta in diskettstation eller är det bara att ominstallera?
Alternativet 'reparera' lockar grymt, men hur tusan vet jag vilket adminlösen jag har?
(Har inget minne av att jag nånsin lagt in nåt, men läst tidigare inlägg om att det finns knepiga sätt att komma på/lösa det..)

dundertacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Prova kopiera boot.ini från den hårddisk som går att starta till den andra.
Inte säkert det fungerar, men kan knappast göra skadan värre...

Permalänk
Medlem

Re: boot.ini + xp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabbagabbahey
Hello!

Jag har fått problem efter slarv i boot.ini.
Tog bort ena HDD (kallar den #2) och idiotredigerade även kvarvarande rad i boot-filen.
XP vägrar såklart starta.
Satte nu tillbax #2 igen, men kan bara starta på den & inte den jag EGENTLIGEN vill starta på.
Har läst tidigare svar som hjälpt datoranvändare i min sits, de har dock haft tillgång till diskettstationer.. Provade ist att bränna "de tre" filerna och starta från skiva, men nix, det blev fel igen..
Måste jag sätta in diskettstation eller är det bara att ominstallera?
Alternativet 'reparera' lockar grymt, men hur tusan vet jag vilket adminlösen jag har?
(Har inget minne av att jag nånsin lagt in nåt, men läst tidigare inlägg om att det finns knepiga sätt att komma på/lösa det..)

dundertacksam för hjälp

Adminlösenordet skapar man alltid i installationen. Om du på något sätt inte gjort det, har du inget lösenord. Tryck isåfall enter när den frågar efter lösenord.

Visa signatur

must!

Permalänk
Hedersmedlem

Att du inte lyckas att fixa det med en CD-skiva beror nog på att MBR som windows lägger på disketter (som letar efter ntldr) inte hamnar på skivan.

Ditt bästa hopp är nog som du försökt komma in i återställningskonsollen. Därifrån ska väl kommandot bootcfg kunna hjälpa dig.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

komandot fixboot från recovery consolen kan kanske hjälpa också.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm