Permalänk
Medlem

Spärr i Netgear RP614?

Tjabba

När jag kommer upp i höga hastigheter med mitt internet så kollapsar min router verkar det som. Hörde något om någon spärr eller att routern kan vara strypt?

Kan det vara så att den är det? Isåfall hur tar jag mig till väga för att lösa det? Går det att lösa det utan att köpa en ny?

Tack på förhand
/David

Visa signatur

Beware af afganer

Permalänk
Medlem

jag har en sån. den har max throughput (WAN<->LAN) på 11Mbit/s.

om man bara har 10Mbit går det bra.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

okej okej.
Men jag har 24/1 så det är lite mer än 11. Så jag måste nu köpa mig en ny router då?

Visa signatur

Beware af afganer

Permalänk
Medlem

Fick detta svar från Netgears support:

[RP614V3 har en throughput på 70-90Mbps, RP614v2 20 Mbps och RP614(v1) 5 Mbps.]

Jag bytte upp mig från v2 till v3 och nu ligger jag på 85Mbps ner och 60Mbps upp.

Permalänk
Medlem

Oj det dära låter ganska intressant.

Du skulle inte kunna hjälpa mig med att få fram en länk v3 och en lite guide på hur man ska ta sig till väga?

Mvh David

Visa signatur

Beware af afganer

Permalänk
Medlem

Datorbutiken säljer RP613v3 (www.datorbutiken.com)

Visa signatur

...Gurgel

Permalänk
Medlem

Vad säger ni? Jag kör med en RP614 v1, har jag bara ~5 mbit då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGimp
Vad säger ni? Jag kör med en RP614 v1, har jag bara ~5 mbit då?

Svar: Ja. Eventuellt marginellt högre.

Vill ni kräma ur det sista ur routern gå in under WAN Setup och kryssa i disable SPI.
Då stängs SPI-firewallen ner, i praktiken innebär detta är skyddet mot överbelastningsattacker inte är igång. Men hur många DoS-attacker sker det mot privatpersoner nuförtiden?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Äh vadfan. Nu blir jag ju sur Dock så klarar jag av att tanka i ~800k så den kanske ändå inte stryper...

Permalänk
Medlem

Hög ping med NetGear RP614

Hej.

Jag har en NetGear RP614 V2 för att dela en 10 Mbit/s internetanslutning mellan två datorer. När jag inte delar anslutningen med routern fungerar internet som det ska, men med den inkopplad går det knappt att spela spel online och det går i allmänhet väldigt segt.

Jag har även mätt pingen till olika servrar med ett "traceroutprogram". Med router i stiger pingen väldigt mycket (i programmets diagram från grön till röd "limit"), utan är pingen normal.

Kan att öppna någon port lösa detta, eller kanske att uppgradera från RP614 V2 till V3?

Tack på förhand!

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGimp
Äh vadfan. Nu blir jag ju sur Dock så klarar jag av att tanka i ~800k så den kanske ändå inte stryper...

800KB/s är ju ungefär 6.4Mbps (klassisk, inte helt korrekt, 8x800 räkning), så du ligger ju någonstans en bit ovanför...

Som sagt, 5Mbps är bara ett riktvärde, beroende på trafiktyp kan du komma marginellt högre...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Jag har en Netgear RP614
när jag tankar med Toorent program
så kommer jag bara upp i 40 kbs
på upload speeden och när jag skickar
filer över Skype kommer jag upp i 460 kbs
jag sitter på 24/24 C-sam Internet
skicka gärna svar till Limpskruven@hotmail.com

MVH: Leffe

Permalänk
Medlem

Hittar bara den här: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETRP614IS hos datorbutiken, är den likvärdig som RP614v3 förutom att den verkar ha 90Mbit/s Thoughput? Är den prisvärd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarzan
Hittar bara den här: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETRP614IS hos datorbutiken, är den likvärdig som RP614v3 förutom att den verkar ha 90Mbit/s Thoughput? Är den prisvärd?

Det där är RP614v3 antagligen,

En bild på v2 eller v1

Visa signatur

Permalänk
Medlem

IS och v3 är samma router.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sonson
IS och v3 är samma router.

Nej,

IS är italy sweden, och betyder vilka språk man får installationsanvisningar på och behöver inte betyda varken v1, v2 eller v3 utan är "versionslöst" (Läs andra trådar på detta forum).
V3 är version 3 av hårdvaran och alltså något helt annat.

Däremot har v1 och v2 slutat tillverkas och i stort slutat säljas, så i praktiken har du rätt (då det inte går köpa en RP614, vare sig GE, IS eller NL utan att få v3)

IS = Landsbeteckning
Vx = Version.

Rätt namn skulle vara RP614v3IS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det där är RP614v3 antagligen,

En bild på v2 eller v1

Okej men då blir det nog att införskaffa sig denna då jag har en v1 som tappar uppkoppling hela tiden vid hög belastning.

Permalänk
Medlem

Det handlar väl verkligen inte om någon spärr, mer än att routern är kass.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Det handlar väl verkligen inte om någon spärr, mer än att routern är kass.

Mer att routern är gammal..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kass är den nog inte, har själv haft V1 V2 och V3..

kan bara säga att i v3 kan jag köra 17 mbit ner från internet (har ingen snabbare lina att pröva)
samtidigt som att ladda up i nästa 1 mbit.. inte heller några problem..

ett sätt är att stänga av allt på routern och kolla om detta går snabbare.. sedan sätta på vart efter..

kolla också om datorn är optimerad för höga hastigheter.. kom ihåg att 1-2 mbit ner "tycktes" mycket när xp etc. gjordes kan behövas fintrimmas lite..

hur som helst, tycker jag routern har funkat bättre än V2, som dog lite då och då, så man fick en ny från netgear som var v3..