Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

min lärare är elak

Permalänk

min lärare är elak

hej vi hade prov (1poöng ifrån mvg)
det jag hade fel på var att han påstår att scsi:s överföringshastighet är snabbare än sata jag påstår det motsatta kan ni hjälpa mig att överbevisa??
Tack //LiGhTeR

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

scsi är snabbare än sata ja..
så din lärare har tyvärr rätt

jag tror knappast att du kommer upp i överföringshastigheter som liknar den här med sata-diskar...

det är iofs en raid-0 array men ändå

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk

Bra att bevisa genom att använda en raid array med en enkel disk

Scsi klarar 320MB/s och jag har för mig att en version med 640MB/s är på gång. Diskarna i sig är snabbare de med.

Permalänk
Hedersmedlem

självklart är en disk som snurrar 15k/rpm snabbare

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Skriv ner frågan exakt så kan vi nog hjälpa dig att hitta något kryphål

SCSI är snabbare men om frågan är dåligt formulerad så kan du nog få rätt ändå.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Finns gammla varianter som är slöare än SATA. Men den teortiska överöfringshastigheten är ju inte det intressanta. Jag menar hur ofta kommer man upp i 150mb/sek med en SATA disk.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Scsi är som sagt 20MB/s snabbare än sata2 i spec. hastighet, tyvärr är det ofta så att scsi dessutom är bättre på att utnyttja den teoretiska hastigheten pga. intelligentare protokoll än ide.

Du hade fel på frågan, acceptera det och skyll inte på elak lärare säger jag.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Hehe inte alltid som de nyare protokollen spöar de gamla

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetage
scsi är snabbare än sata ja..
så din lärare har tyvärr rätt

jag tror knappast att du kommer upp i överföringshastigheter som liknar den här med sata-diskar...

http://hem.bredband.net/b113013/0/40647.jpg

det är iofs en raid-0 array men ändå

Hmmmm... Tycker jag känner igen den där bilden....:p

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury Beast 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 ] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Hmmmm... Tycker jag känner igen den där bilden....:p

jag var ju tvungen att gräva fram den här på forumet

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kan dina saker kan du säkert argumentera. Fast du kanske bara chansade?

Säger någon SCSI tänker jag nog på gammla hederliga SCSI-I vilket är långsammare än Sata I.
Fast visserligen brukar dom flesta proven vara dåligt formulerade. Det skulle bli lite jobbigt att läsa igenom 10 frågor som skrivits på 30sidor.

Med tanke på ditt betygsystem går du väl i gymnasiet. Som en tröst kan jag säga att betygen delas ut i form utav ett lotterisystem, det har aldrig varit rättvist.

Permalänk
Avstängd

Vadå, man ger ju sig själv betyg - ingen annan gör det. Vill man ha mvg i ett ämne så gör man de krav som ställs för att få det.

Permalänk

Jag har läst en hel del där det står att SATA ska vara snabbare än scsi men är det inte så så är det inte så bara att acceptera helt enkelt men tack iaf
frågan va följande:
Vilken av följande är snabbast i dags läget:
IDE SCSI SATA

och jag som va helt hundra efter att läst en jädrans massa forum o artiklar om saken att SATA va snabbare tyvärr hittade ja inte artiklarna igen men som sagt tack iaf

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

SCSI U320 är fortfarande kungen.:D

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury Beast 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 ] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bestgirllover
Jag har läst en hel del där det står att SATA ska vara snabbare än scsi men är det inte så så är det inte så bara att acceptera helt enkelt men tack iaf
frågan va följande:
IDE SCSI SATA

och jag som va helt hundra efter att läst en jädrans massa forum o artiklar om saken att SATA va snabbare tyvärr hittade ja inte artiklarna igen men som sagt tack iaf

Med tanke hur frågan var formulerad så ser jag inga fel på lärares rättning.

http://en.wikipedia.org SCSI 5 MB/s Fast SCSI 10 MB/s Wide SCSI 20 MB/s Ultra SCSI 20 MB/s Ultra Wide SCSI 40 MB/s Ultra2 SCSI 40 MB/s Ultra2 Wide SCSI 80 MB/s Ultra3 SCSI 160 MB/s Ultra-320 SCSI 320 MB/s SSA 80 MB/s FC-AL 200 MB/s SAS 3Gbit 375 MB/s -------------------------------- SATA 150MB/s SATA II 300MB/s SATA-IO plans to further increase the maximum throughput of Serial ATA to 600 MB/s, 4.8 gigabits per second (Gbit/s), around the year 2007.

Du kanske läste om SATA-IO?

Permalänk
Medlem

Antagligen stod det att sata 2 har through put på 3Gbit/s vilket är samma som för SAS, dock så har sata 2 inte lika hög reell överföringshastighet(fråga mig inte varför ).

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

enligt mina erfarenheter gillar jag inte scsi så mycke men jag hade en rutten scsi disk, kanske därför.. En 10gb compaq scsi med en aslång flatkabel som var allt annat än flat .. lät som f*n gjorde den också

aja lite offtopic där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bestgirllover
IDE SCSI SATA

När du ändå är i farten kan du ju påpeka för din lärare att SATA minsann också är IDE, och att om han tänker på PATA borde han skrivit det. Är läraren schysst förstår han att du är påläst, är han inte schysst kommer han att snäsa av dig eller försöka bortförklara sitt misstag. Det enda du har att förlora på det är betyget.

@robe90: En SCSI-disk är så mycket mer än en hårddisk... det är en sinnesupplevelse!

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T