koda om .avi till vad?

Permalänk
Medlem

koda om .avi till vad?

Har en inspelad videofil som .avi format på min disk. Storlek 300mb.

Nu vill jag kommer ner betydligt i filstorlek (80-90% komprimerat), med så liten kvallitest förlust som möjligt.
Bibehålla bildkvaliteten fast få själva videon mindre i pixel storlek?

vilket format ska jag konvertera om till?

är lite inne på att använda windows moviemaker... eller finns bättre alternativ?

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Medlem

det finns det TMPGenc där har du lösningen, men att komprimera den 80-90 % utan förluster... nja det e svårt...

Visa signatur

CloNe Me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anibe
det finns det TMPGenc där har du lösningen, men att komprimera den 80-90 % utan förluster... nja det e svårt...

ok, jag får testa lite olika inställningar då...

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Hedersmedlem

VirtualDubMod och codecs plus lite kunskaper är allt som krävs egentligen. Jag rekommenderar XviD, det är fritt och trevligt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
VirtualDubMod och codecs plus lite kunskaper är allt som krävs egentligen. Jag rekommenderar XviD, det är fritt och trevligt.

Tycker du Virtualdubmod är bättre än TMPGenc? tycker inte jag, men saken är som... ja

Visa signatur

CloNe Me

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig testat TMPGenc. Laddar hem nu och återkommer med ett uttalande senare.

edit: TMPGenc är för det första inte gratis, för det andra verkar det vara ett program för att koda saker till MPEG och MPEG2. Man har inte i närheten av de möjligheter man har med VirtualDubMod.
Egentligen kan man nog inte jämföra de två alls.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: koda om .avi till vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yacuzhi
Har en inspelad videofil som .avi format på min disk. Storlek 300mb.

Nu vill jag kommer ner betydligt i filstorlek (80-90% komprimerat), med så liten kvallitest förlust som möjligt.
Bibehålla bildkvaliteten fast få själva videon mindre i pixel storlek?

vilket format ska jag konvertera om till?

är lite inne på att använda windows moviemaker... eller finns bättre alternativ?

Vilken format(codec) har den nu?, AVI säger ju inget. Är den okomprimerad eller vad?

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Re: Re: koda om .avi till vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Vilken format(codec) har den nu?, AVI säger ju inget. Är den okomprimerad eller vad?

Nu är det xvid.

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: koda om .avi till vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yacuzhi
Nu är det xvid.

Hur lång är filmen? I vilken upplösning?

Är den XviD nu kommer du troligen aldrig att kunna få ner storleken på den utan att kvaliteten blir betydligt sämre. Dessutom är det aldrig att rekommendera att använda en destruktivt komprimerad källa.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: koda om .avi till vad?

512 x 384

45 minuter.

380mb

jag vill ner till typ max 25mb. Hur ska jag komprimera då?
till vilket format?

kvaliten kvittar väl, bara man kan se något liksom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Hur lång är filmen? I vilken upplösning?

Är den XviD nu kommer du troligen aldrig att kunna få ner storleken på den utan att kvaliteten blir betydligt sämre. Dessutom är det aldrig att rekommendera att använda en destruktivt komprimerad källa.

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Hedersmedlem

Med VirtualDubMod och en XviD-codec kan du koda om till vilken storlek du vill. Rekommenderar att du kör 2-pass och ställer in precis den storlek du vill ha så kommer filen att få den storleken.

Angående inställningar för XviD-codecen så finns det säkert guider som förklarar vad iställningarna är för något ifall du googlar. Hittade denna t.ex.
- http://www.gromkov.com/faq/conversion/xvid_options.html

Oftast behöver man inte ändra så mycket från standardinställningarna.

Allmänna guider som kan vara bra finns bl.a. på
- http://www.videohelp.com/
- http://www.doom9.org/

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Med VirtualDubMod och en XviD-codec kan du koda om till vilken storlek du vill. Rekommenderar att du kör 2-pass och ställer in precis den storlek du vill ha så kommer filen att få den storleken.

Angående inställningar för XviD-codecen så finns det säkert guider som förklarar vad iställningarna är för något ifall du googlar. Hittade denna t.ex.
- http://www.gromkov.com/faq/conversion/xvid_options.html

Oftast behöver man inte ändra så mycket från standardinställningarna.

Allmänna guider som kan vara bra finns bl.a. på
- http://www.videohelp.com/
- http://www.doom9.org/

ok, jag ska prova koda med xvid genom virtualdub då, och välja en liten output fil...

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Medlem

45 minuter och 25mb. Jösses, lyckas du så grattis. Kanske bör du kika lite på x264. Relativt ny codec men som ofta slår xvid. Bra är nog om du drar ner upplösningen med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Nu fick jag till en .wmv på 44mb 160 x 100 typ.

lite för dålig kvalla på bilden.
jag vill ha ner filstorleken till 10mb typ....är det möjligt..? =(

vaf händer om jag kör med lägra framerate, påverkar det storleken?
om jag går från 25 till 15 ?

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yacuzhi
Nu fick jag till en .wmv på 44mb 160 x 100 typ.

lite för dålig kvalla på bilden.
jag vill ha ner filstorleken till 10mb typ....är det möjligt..? =(

vaf händer om jag kör med lägra framerate, påverkar det storleken?
om jag går från 25 till 15 ?

Ja. Då kan du få ner storleken. Men bilden kommer "hacka" mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yacuzhi
Nu fick jag till en .wmv på 44mb 160 x 100 typ.

lite för dålig kvalla på bilden.
jag vill ha ner filstorleken till 10mb typ....är det möjligt..? =(

vaf händer om jag kör med lägra framerate, påverkar det storleken?
om jag går från 25 till 15 ?

Du verkar inte tänka längre än 1 sekund innan du ber om hjälp.

Visa signatur

5.times {print "Lär dig ruby!"} http://poignantguide.net/ruby/

Permalänk
Medlem

autogk tror jag passar de som inte vill ställa in så mkt saker mer än storlek på fil. det använder virtualdub som vicotnic rekommenderar. använder det mycket själv till enkel videredigering. men glöm bibehållen kvalitet. varje gång du kodar om en film tappar den.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*