Försvinner bruset med nytt ljudkort?

Permalänk

Försvinner bruset med nytt ljudkort?

Alla vet ju att nforce 2 korten har det dör störiga brus problemet som man ibland inte får bort.
Frågan är om bruset försvinner med ett annat ljudkort än det inbyggda eller beror det på chipset ellet nåt annat så det inte spelar någon roll om man byter ljudkort?

Permalänk
Medlem

har inte ett nforce 3 moderkort, men har ett inbyggt ac97 eller vad det heter, och satt in ett nytt ljudkort, och det funkah perfekt nu

Visa signatur

Dell Inspirion 8600c, 1.6 ghz 512 mb ati 9600 pro 80 gb

Permalänk

Så du hade det där bruset före du skaffa det nya eller?

P.S. nforce 2 heter det inte nforce 3.....

Permalänk
Medlem

Har inte heller ett nforce moderkort men hade också problem med brus när jag använde mitt inbyggda ljudkort. Det hördes speciellt tydligt om jag rörde runt musen. Det var extremt irriterande så jag köpte mig ett SB Live kort och nu är allt brus borta

Permalänk
Medlem

Bruset beror på drivrutinerna. Har själv haft problem i spel tex och började byta drivsarna. Testade byta ut all drivrutiner jag kunde :). Grafik/moderkort/ljud osv. Till slut hörde jag inte bruset längre :). Funkar klockrent nu.

Permalänk
Medlem

Jag hade brus med mitt SB live så jag köpte ett audigy 2 istället så blev allt bra

Permalänk

ok thx kanske ska ta och skaffa ett nytt ljudkort.

Permalänk
Medlem

Det är inte själva ljudkortet som är problemet utan det är drivrutinerna som Artman säger, så testa byta till främst moderkortet och grafikkortet.
Jag har själv ett Nforce2 med Soundstorm och det fungerar klockrent nu.
Iofs var jag tvungen att stänga av ACPI för att det skulle fungera tillfredsställande.
Då behöver korten inte dela på IRQ's.

Du kan testa det annars, det löser problemet för en hel del.

/Martin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Har inte heller ett nforce moderkort men hade också problem med brus när jag använde mitt inbyggda ljudkort. Det hördes speciellt tydligt om jag rörde runt musen. Det var extremt irriterande så jag köpte mig ett SB Live kort och nu är allt brus borta

aha d e därför d brusar när man rör på musen, jäkla AC97

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett konstat brus i min höga lur/högtalare hela veckan. Försökt med allt, ny drivrutiner till allt, testade gammla också, testade live CD med linux, formaterade och installera linuxformaterade och instalerande WIN XP x64 edition, ja allt. Var precis på väg att beställa ett nytt ljudkort när jagg satte på högsta volym och spelade Ozzy Osbourne - Bark at the moon på högsta voly, så försvann det! w00t!

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk
Medlem

när jag hade brus köpte jag lurar med volymkontroll på sladden, skruva ner lite, så hördes de inte mer... men det var väl en "ghetto lösning"

Visa signatur

Cooler Master Centurion 5 | MSI K8N NEO4-F | AMD Athlon 64 x2 4400+ 2mb | 2048 mb Corsair Value s | Radeon X1800XT 512MB | Hiper Type-R 580W Blue | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung Spin Point 250gig SATA 2 | Samsung 19" Syncmaster 913V |

Permalänk
Medlem

Jag har samma skumma problem med mitt nForce4 kort. Speciellt om man t.ex. surfar och scrollar med mushjulet.

Varje hack på scrollhjulet blir en "bzzzit" i lurarna. Scrollar man genom att ta tag i listen och drar den så blir det ett sammanhängande "bzzziii" i lurarna!

Jobbigt!

PS! Visst är mina "bzzzit" och "bzzzii" välljudande beskrivningar!?

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

Nåt som hjälpte vissa med detta problem och nforce2 var att dra ner "master volume" och dra upp "wave" istället