Permalänk
Medlem

Dator som kraschar/startar om

Vet inte riktigt om detta ligger i rätt avdelning.

Jo min dator har börjat starta om sig själv med några dagars mellanrum, ungefär som att trycka på resetknappen. Mao kommer det inga felmeddelanden utan det bara startar om. Detta kan hända precis när som helst, antingen att jag gör något vid datorn eller att den bara "idlar". Idag händet det för 20 minuter sen och innan dess var det 2 dagar sen det hände. Datorn kan ha varit på i allt ifrån 2 timmar till 1 dygn.

Jag har precis installerat om Windows så där är det inga problem. Inga nya programvaror heller utan jag kör med i princip samma grejer som jag gjort i flera månader. Har även kollat eventloggen i Windows men där ser man ingenting överhuvudtaget som skulle vara fel. Det är inga värmeproblem heller för temperaturerna ligger stadigt på det dom ska ligga på. Jag fick tipset om att det kan vara nättagget som strular men hur sjutton kollar man det ?

Finns det något sätt att stresstesta datorns olika komponenter för att köra uteslutningsmetoden ?

Nättagget är iaf ett Antec Truepower 380w och är 2½ år gammalt (det som satt i den absolut första Antec Sonata lådan).

Det fruktansvärt frustrerande att inte veta exakt vad som är fel i datorn eftersom man inte får några felmeddelanden.

En polare sa till mig (lyssnade inte riktigt 100% på det han sa) att man kan ställa in i Windows någonstans att man får en blåskärm istället för en omstart. Får man då olika felkoder för varje gång det händer så är det nätagget som strular. Har han rätt eller fel ?

edit: Det enda nya som tillkommit till datorn är en Netgear Router (som ballar ur ibland och man är tvungen att starta om den). Men inte sjutton kan det spela någon roll ? eller ?

edit2: Får 341W på eXtreme PSU Calculator men det har aldrig varit några problem tidigare.

// Jonte - som börjat tappa tålamodet.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Testa minnena med Memtest86 som inte körs i windows utan läggs över på cd eller diskett för att sedan boota ifrån det mediumet.

Kolla över fläktar så dom snurrar och inte är igendammade.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ändrat så att windows inte startar om vid fel men nu blir det tokhäng på datorn istället. Går inte att göra nånting förutom att trycka på resetknappen....

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu har jag testat minnena med memtest86 i 2 timmar utan att hitta några fel. Ska nu plocka isär datorn och göra rent den ordentligt hade jag tänkt.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem