Citat:
Ursprungligen inskrivet av weew
Om ni ska testa världens svåraste spel så prova dragons lair till nes..
Det är helt omöjligt, skulle inte förvåna mig om de inte finns nån som klarat det.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ultima
Håller med helt och hållet, vet inte hur lång tid det tog innan man bara kom över den :S
Sedan så kom man inte så mycket längre heller...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Dragon Lair till NES som många har sagt, jag kom inte ens över bryggan som är precis framför en när man startar spelet och jag gav väll upp efter en 10-15 försök. :/
Det spelet är inhumant. En kompis till mig köpte spelet och vi satt och nötte i stort sett en hel dag, klarade väl att ens komma in i slottet typ två-tre gånger. Det är såna tillfällen som jag tycker det vore bra med hårdare åldersgränser på spel: barn ska inte behöva utsättas för sån psykisk terror.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Skirn
Ghost and Goblins toppar nog ändå listan för svåraste spel, iallafall för mig. Kom nog aldrig ens till andra banan.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ArneDas
Ghosts'n Goblins - NES
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Poppu-chan
Kan inte annat än hålla med ArneDas - Ghosts 'n Goblins. Har aldrig någonsin ens varit i närheten av att klara det.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av sladder
To the earth, ett zapperpistol-spel till Nes. Helt omöjligt även om man håller pistolen mot tv:n.
Sen tycker jag att Ghost and Goblins också var riktigt svårt, jag har aldrig klarat mig igenom hela spelet.
Ghosts 'n Goblins är också riktigt svårt, men där känns det ändå som att man skulle kunna klara det med lite tur och skicklighet. Dragon's lair är bara ett hån mot din person. Jag gillar Ghosts 'n Goblins, det är ett riktigt coolt spel, men jag håller med om att de tog i lite väl mycket med svårighetsgraden även här.
To the Earth har jag också, och "helt omöjligt" är ingen överdrift. Jag har klarat det ett tjugotal gånger - med Game Genie -> oändligt med hälsa och liknande. Annars har jag nog aldrig tagit mig förbi första banan. Det här spelet är så taskigt att man blir av med en hyfsad del av in livmätare för varje missat skott. Och man behöver skjuta mycket, för det är en helt barock mängd fiender och bomber och grejer som alla brakar förbi alldeles för fort för att någon enkel männsika ska kunna klara det. På de sista banorna är det helt absurt när det kanske är sex-sju bomber på en gång som är på väg mot ens skepp och man har kanske en sekund på sig att skjuta alla, och det finns inget som heter autofire på Zappern heller. Alla jag pratat med som testat detta spelet har vittnat om ordentlig kramp i skjutarfingret, inklusive jag själv. Det går helt enkelt inte att spela genom hela spelet med samma finger, eller ens samma hand, + att de inte lagt in någon pausfunktion, så är man väl på väg så gäller det att köra. Jag kommer fortfarande ihåg ljudet av fjädern i Zapper-avtryckaren som fjädrar tillbaka efter varje avfyrning...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Snake Rattle n' Roll till NES är riktigt jävla äckelsvårt.
Jag har faktiskt klarat det, men det är inte lätt. Det fejkade 3D-perspektivet gör det ibland helt omöjligt att bedöma långa hopp, när man väl lärt sig att alla riktningar på styrkorset motsvarar en rörelseriktning förskjuten 45 grader medsols i spelet. Sen är det ganska taskiga tidsgränser på de flesta banorna också, och de sista banorna är bara taskiga överlag; is överallt och en massa halvomöjliga obligatoriska hopp. Ljuden man kommer ihåg från det här spelet är snärten från när man lapat (ja, jag stavade rätt) till en fiende och ljudet av ett försvinnande skrik när man trillar ner från en avsats. Men det är ett kul spel .
Citat:
Ursprungligen inskrivet av P37uR
Metal Gear till NES. Jävligt svårt...
Grymt spel, men det kändes som, och detta har Kojima och gänget själva erkänt i en senare intervju, att många delar av spelet helt enkelt glömts bort. Ibland får man ingen som helst information om vart man ska och kan yra runt precis hur länge som helst. En personlig favorit är labyrintdjunglerna som man inte får någon som helst ledtråd till hur man ska gå för att komma vidare. Schysst, Konami. Det största problemet jag hade med hela detta spelet var dock att när man ska spränga superdatorn (av någon oförklarlig anledning bytte de ut Metal Gear-roboten mot en "superdator" när de konverterade från MSX till NES, även om de på vissa ställen glömde att översätta dialogen) så måste man ha snackat med killen som säger hur man gör det innan man kan göra det. Första gången vi spelade det så dog vi när vi skulle göra det, och andra gången så visste vi ju redan vad man skulle göra, så vi gick direkt dit och planterade sprängdeg, men datorn gick inte sönder, bara för att vi inte hade snackat med killen som sagt hur vi skulle göra det >_< .
Dialogen i spelet förvirrade ännu mer när den blandade klassisk engrish med komplett felaktiga översättningar och namn på personer.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av spookey123
police quest 1 ...fan va svårt o hitta rätt commandon till allt
Alla quest-spelen är ologiska och bygger bara de som spelar ska orka se "You were killed - Restore, Restart, Quit ?" femhundra gånger i varje spel, men det är ändå lite OK, för de är upplagda på det sättet och till slut letar man mest efter olika sätt att dö på för det är kul i sig. Fantastiska spel, men ofta föredrar jag Lucasarts spel där man inte behöver dö lika ofta, även om de är precis lika ologiska.
--
Ett annat spel som jag hade grymma problem med var Castlevania 1, men då var jag typ 4-5 år, så jag får väl skylla lite på det .
Vill nog lägga min slutgiltiga röst på Dragon's lair som knappt borde få kallas spel.