Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Problem att kombinera Nvidia och ATI

Permalänk
Medlem

Problem att kombinera Nvidia och ATI

Jag försökte stoppa in två grafikkort i min bruk för att kunna använda mer än 2 skärmar. Det ena är ett Geforce 7800GT och det andra ett Radeon X800GTO.

Problemet är att varje gång jag försöker instalera drivrutinerna till ATI kortet och startar om kommer jag inte in i windows igen. Laddningsskärmen fryser efter att stapeln gått tre varv och sen blinkar de till en BOSD och sen startar den om. Felsäkert läge fungerar dock bra så jag kan gå in där och plocka bort drivrutinen igen och efter de kommer jag in i windows som vanligt.
Jag har testat med 3 olika versioner av ATIs egna drivrutiner + de som kom med på CD (connect3D) och Omegas nyaste men det verkar inte göra någon skillnad.

Jag försökte också ta bort att den startar om vid BOSD så man kunde hinna läsa meddelandet men antingen har jag gjort fel eller så fungerade de inte.

Vad säger ni? är det misson impossible eller?

Permalänk

Jag tror du har gjort något man inte ska göra , man kan väl ändå inte ha 2 helt olika grafikkort , eller.......

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd

hoppas du skojjar ? du kan ju inte trycka i ett ati o ett nvidia kort ?

Visa signatur

[Amd Athlon64 3500+ 2.2Ghz]-[Abit kn8 Nforce4]-[1024 DDR]-[GeForce 7800GT 256mb]-[Seagate Sata 250Gig]-[Cambridge MegaWorks 550 THX]
[3dmark06 3841p]-[3dmark03 16319p]-[3dmark05 8018p]

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte kunna de? Borde väl vara som att trycka in två nätverkskort av olika modell ungefär.

Permalänk
Medlem

Det går inte!!! håhhå ändå..om du har sli så kan du ha 2st nvidia om du har crossfire kan du ha 2x Ati.. lol

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hört att det ska gå att köra två PCIe-kort tillsammans ifall man har två platser, men jag har aldrig testat det själv. Känns som det är något som kanske kan ställa till problem dock. Har du testat att installera korten i en annan ordning? Byta plats på korten skulle jag nog testa som nästa steg.

edit: Känns lite overkill med två så pass snabba kort. Kan du inte försöka få tag på ett billigare PCI-kort istället. Det borde krångla mindre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 64AthloN
Det går inte!!! håhhå ändå..om du har sli så kan du ha 2st nvidia om du har crossfire kan du ha 2x Ati.. lol

Vem har sagt att han försöker köra SLI/Crossfire?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Vem har sagt att han försöker köra SLI/Crossfire?

Du har rätt, ursäkta mig..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det går iaf inte att samköra korten för ökad prestanda så sälj ditt X800GTO och köp ett till XFX 7800GT

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det blir nån konflikt mellan drivrutinerna. Hur man ska lösa det isåfall vet jag ej.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Som sakt, jag försöker få till detta endast för att kunna köra fler skärmar, INTE för att jag vill ha någon prestanda vinst så som SLI eller Crossfire ger, och jag är mycket väl medveten om att det inte fungerar ;).
länk till min tidigare tråd där det påstogs att det skulle fungera med två PCI-e kort: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54781...
Då var det ifs tal om ett X850 istället för det 7800GT jag sen köppte men principen är ju den samma.

Vicotnik: Ett PCI kort var vad jag hade tänkt igentligen. men när jag ändå skulle köpa ett nytt tänkte jag att jag lika gärna kunnde använda de X800 jag redan äger.
Dessutom vill jag väldigt gärna ha ett ATI kort då de bara är dom som stödjer den TV-ut lösning som jag brukar använda och jag vet inte om de skulle vara lättare med ett PCI. Dessutom kostar PCI korten oftast mer än de billigaste PCI-e.

De saker som jag ska testa med är att byta plats på dem och dra en "ren" windows instalation.

Permalänk
Avstängd

blandar du diesel i din bensin bil med?

Permalänk
Medlem

Är de seriöst bara jag som sätt folk köra med mer än en modell på grafikkort i en dator?
har ni inget vättigt att skriva så låt bli snälla.

titta på denhär tråden t.ex. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47336...
han har tydligen lyckats dock inte med PCI-e.

Permalänk
Medlem

HaHa !!
Ja du kan ju försöka ett tag till (i eviheter) för du kommer aldrig lyckas.

En liten liknelse: Ta den absolut mest trafikerade vägsträcka du känner till, tänk dig den under rusnings timmen.
Ta sen bort ena körrikningen MEN släpp på bilar i båda rikningar ändå.

IT JUST WONT WORK !

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
HaHa !!
Ja du kan ju försöka ett tag till (i eviheter) för du kommer aldrig lyckas.

En liten liknelse: Ta den absolut mest trafikerade vägsträcka du känner till, tänk dig den under rusnings timmen.
Ta sen bort ena körrikningen MEN släpp på bilar i båda rikningar ändå.

IT JUST WONT WORK !

/Homer_S1

Din liknelse liknar ju ingenting. Båda korten har ju varsin dedikerad lina så vad menar du?

Även om korten på något sätt delade på bandbredden så erbjuder PCIe X16 ganska mycket av den varan. Och även om det fanns en flaskhals där så hade det inte resulterat i de problem som trådskaparen har.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ursäkta för att jag kanske låter lite barsk nu..

Men varför i helvte ska du ha ett XFX 7800GT och ett X800GTO???
Okej, din 1'a prioritet är inte att få SLI, men vafan!!
Om du nu så hemskt gärna vill ha 4 skärmar samtidigt, Då kan du väl lika gärna sälja ditt X800 och köpa en till XFX så får du nästan gratis +60% prestanda? Plus att det garanterat funkar, synkat tillochmed!

Why not? Man är ju bara beng i huvet om man tackar nej till praktiskt taget gratis prestanda/kompatabilitet. Men visst, sitt du och försök ha 2 olika kort, om du tycker det är skoj så

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Tror det blir enklast om du bara kööper ett billigt pci grafikkort. Det ska fungera iallafall. Sen kan du sälja ditt x800GTO. Det behöver inte vara ett bra kort alls för att köra mer än 2 skärmar. Kanske ett GF4 räcker.