Permalänk
Medlem

m0n0wall?

Hej! Fungerar m0n0wall som en router i princip?

Om jag kör:
Modem -> PC med m0n0wall -> Switch -> Datorerna (Samt en Accesspunkt för trådlöst)

Kommer det funka då? Blir m0n0wall pc'n min DHCP server som delar ut interna IP? Samt har den någon form av inbyggd brandvägg?
Kan jag köra på en vanlig PC, hur bra dator behöver jag då?
Sen ska jag bara ha två nätverkskort så fixar själva m0n0wall med vilket som är för internet in och vilket som är nätverket ut?

Mvh. Micke

EDIT: Kan lika gärna passa på och fråga om ni vet någon bra accesspunkt? Har en Netgear WGR614v6 routern nu som inte är tillräckligt stark så det räcker i hela huset (gammalt hus med tegel på utsidan och massa betong i väggarna), vill ha så man kan byta antenn gärna för det går inte på min router. Och vill ha med trådlöst, inget med dhcp eller brandvägg.

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Det där borde fungera alldeles ypperligt. Du behöver inte så jättekraftig dator, det är viktigare med två schysta nätverkskort som inte belastar processorn. Men om du inte har en 100mbit lina och en hyffsad burk så räcker det.

m0n0wall har inbyggd brandvägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
Det där borde fungera alldeles ypperligt. Du behöver inte så jättekraftig dator, det är viktigare med två schysta nätverkskort som inte belastar processorn. Men om du inte har en 100mbit lina och en hyffsad burk så räcker det.

m0n0wall har inbyggd brandvägg.

Okej. Går det bra med alltså udner 1ghz? Kanske runt 400-500mhz? med runt kanske 128-256mb ram?

Kan man öppna portar i m0n0wall?

//Micke

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk

Vad har du för uppkoppling?
Om du har ADSL räcker en det med en Pentium 2 med 64MB ram. Jag har Telia 8mbit och kör med en Celeron 266 nerklockad till 200 med 96MB ram och det fungerar utmärkt.

Satsa på vettiga nätverkskort, något från 3com eller Intel, går att få billigt på tradera. Jag köpte två Intel Pro/100 på tradera för under 100-lappen.

Går alldels utmärkt att öppna portar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Vad har du för uppkoppling?
Om du har ADSL räcker en det med en Pentium 2 med 64MB ram. Jag har Telia 8mbit och kör med en Celeron 266 nerklockad till 200 med 96MB ram och det fungerar utmärkt.

Satsa på vettiga nätverkskort, något från 3com eller Intel, går att få billigt på tradera. Jag köpte två Intel Pro/100 på tradera för under 100-lappen.

Går alldels utmärkt att öppna portar.

Just nu sitter jag på 24/1 ADSL på långt avstånd så får ungefär 8/1. Men kommer förhoppnigns få ner fiber och då blir det 10/10 eller 100/10.

Får kolla på nätverkskort!

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Jag kör m0n0wall på en Soekris net4801 den har en 586 processor på 266 MHz. Jag kommer iofs bara upp i 20 mbit/s i tptest vet inte om det är routern som begränsar eller nätet. Sitter på Bredbandsbolaget 100 mbit lina.
Den här AP hade väldigt bra pris. Jag vet inte hur bra den fungerar men borde vara ok.

http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&product...

Permalänk
Medlem

Hur bra skulle det gå med en ibm aptiva PII 300mhz med 96mb ram samt två nätverkskort baserade på rtl8139 chippet? har 2 nonamkort med det chippet hemma

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 12/9 VDSL-uppkoppling, får ut 1,3M/s ned och ~ 0,9M/s upp. Har ett hemmanätverk med fyra switchar bakom en m0n0wall som agerar brandvägg och DHCP-server. Bittorrent och surfning utövas ständigt, och jag har inte märkt av några som helst problem med att m0n0wallen segar ner.

M0n0wallen körs på en Pentium I på 133mhz med 128MB RAM och ett 16M CF-kort som HDD.

Har två medelmåttiga NIC i den, kostade runt 150 spänn vardera. Fungerar utmärkt.

Edit: Lånar tråden lite. Blev nyfiken på det trådlösa. Hur fungerar det med trådlösa accesspunkter? Är det bara att koppla in, och så styrs de sedan från m0n0wallen? Eller agerar de själva någon typ av router med DHCP-server och ett admin-gränssnitt? Hur konfigurerar man en accesspunkt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olli
Lånar tråden lite. Blev nyfiken på det trådlösa. Hur fungerar det med trådlösa accesspunkter? Är det bara att koppla in, och så styrs de sedan från m0n0wallen? Eller agerar de själva någon typ av router med DHCP-server och ett admin-gränssnitt? Hur konfigurerar man en accesspunkt?

Tänk dig en router, utan dhcp, brandvägg osv. Utna bara med trådlösa!
En switch utan portar, bara wlan. Du konfigurerar de oftast genom http (som en router)

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Accesspunkter (Trådlösa Switchar), kort fattat "AP", är ganska enkla att ha å göra med.

Jag kör såhär hemma, har en Ipcop burk som har 3 nätverkskort, ett för BBB ethernet, ett för Lan och ett för Wlan.

Angående konfigurering av APn, första gången jag bootade min så hade den ett fast ipnummer satt från frabrik, och det anslöt jag till med hjälp av en "installationsskiva".

Efter jag konfat om APn så att den hade en ipadress som passade mitt Wlan så kopplade jag in den i min Firewall och sen confade jag lite Wlan regler på firewallen sen konfade jag vilka macadresser som fick access i APn, dessa inställningar gjordes även på firewallen.

Fungerar ypperligt, när det är nån polare som har köpt en ny laptop så surfar man först in på Ipcop burken och lägger till macadressen och sen gör man samma sak på accesspunkten, den har ett fast ipnummer i samma range som DHCP servern i Ipcop ger ut till alla laptops.

Den AP jag har är från Linksys och är av modell WAP54G, den fungerar ypperligt och är inte så fasligt dyr.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Oftast är routrar och dylikt ex; 192.168.1.1 osv.
Om min AP har 192.168.1.1 och m0n0wall'en med? Vad händer då? Ska ja byta till 192.168.1.2 i APn eller byts den automatiskt i dem? Om ni fattar vad jag menar.

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
Oftast är routrar och dylikt ex; 192.168.1.1 osv.
Om min AP har 192.168.1.1 och m0n0wall'en med? Vad händer då? Ska ja byta till 192.168.1.2 i APn eller byts den automatiskt i dem? Om ni fattar vad jag menar.

Det första man igentligen gör, eller iallfall vad jag gör, när jag kommer i kontakt med en ny AP.
Det är att man drar ur nätverkssladden ur sin dator, och kopplar in APn direkt i burken med antingen rak eller korsad kabel.

Sen stoppar man i den skiva man fått med, vad jag vet så kommer det i de flesta fall med en skiva som för första gången hjälper dig surfa in på din AP och därifrån ändra inställningarna.

Om vi säger rent exempelvis att du skulle koppla in din AP med samma Ipnummer som din Brandvägg, så skulle det uppstå en IPkonflikt och förmodligen skulle hela ditt intärna nät gå ner ett tag.

Eller så dör antingen Brandväggen eller APn av från näten så dom ej är kontaktbara.
Så som sagt, det första du borde göra är att koppla in den i din burk så du är 100% säker på att det inte uppstår några otrevligheter, för din AP kommer förmodligen INTE byta ipnummer själv från fabrik.

Vad du sen kan göra när du väl har kontroll över grejjerna är att sätta IPnummret i APn aldeles efter det som är inskrivet i Brandväggen.

Exempelvis är att om din Brandvägg har 192.168.1.1 så borde din AP ha 192.168.1.2, detta är ingen regel eller ett måste utan mer som en vägvisning för dig så du lättare håller koll på vad som har vilken adress.

Lycka till för övrigt!

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]