Permalänk
Medlem

Brus i Altec-Lansing MX5021

Har nyligen köpt ett paket Altec-Lansing MX5021. När de väl var uppackade och installerade så uppstår det ett brus när jag sätter igång högtalarna. Detta är mycket irriterande. Har testat att dra om kablar osv vidare så det är ingen yttre störning som orskar bruset.

Min undran är om alla högtalare av modellen har detta brus. Försäljaren påstår att det är så på alla högtalare av denna modell.

Bruset är inte högre än att det överröstas när högtalarna används, men det är ändå irriterande.

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.

Permalänk
Medlem

Stämmer tyvär att alltid finns ett konstant brus i högtalarna.
Någon som vet ifall detta gäller alla högtalre eller bara just MX5021?
Hur är det t.ex. med Creative MegaWorks 250D?

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk
Medlem

Mina MX5021 brusar också.

Visa signatur

The free will shall carry the day
drop the bomb and wash the filth away
let the napalm rain

Permalänk

Antar att högtalarna är kopplade till datorn?. Blir väldigt lätt brum/brus från datorn, den är inte byggd för att ha låg brusnivå iom att switchat nätagg används. Finns en del galvaniska avskiljare som kan lösa delar av bekymmret. Bäst är att använda optisk spdif, då finns ingen metallisk ledare som kan överföra bruset. Brukar dock inte finnas i "dator" högtalare/förstärkare

Permalänk
Medlem

Förstärkaren i högtalarna brusar ju en del. Det gör det på mina Z-2300 också. Dock inte hörbart för än man skruvar upp rätt rejält. Kan ju vara så att det kommer lite brus från ljudkortet med. Jag har dock lyckats ta bort det helt genom att stänga av både line-in och micingången på mitt ljudkort.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Problemet med MX5021, är att de brusar ganska rejält så fort man slåt på dem, även om man inte har någon signalkälla ansluten. Det är alltså ett konstant brus jämt, det har inget med signslkällan, line-in eller micingången att göra.

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekan.se
Problemet med MX5021, är att de brusar ganska rejält så fort man slåt på dem, även om man inte har någon signalkälla ansluten. Det är alltså ett konstant brus jämt, det har inget med signslkällan, line-in eller micingången att göra.

Då är det helt enkelt en taskig förstärkare i dem, eller något annat som gör att det brusar.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

mina creative 5800 brusar inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Då är det helt enkelt en taskig förstärkare i dem, eller något annat som gör att det brusar.

Det är inget som är fel, alla är tyvär så. Tycker personligen att det är väldigt dåligt när man lägger 1500+ för ett par hötalare att de inte ens kan vara tysta! Jag märkte de tyvär inte föens efter någon månad när jag hade bytt fläktar i datorn så den blev tyst, hade jag märkt de tidigare hade jag lämnat tillbaka dem, men var tyvär försent för det.

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekan.se
Det är inget som är fel, alla är tyvär så. Tycker personligen att det är väldigt dåligt när man lägger 1500+ för ett par hötalare att de inte ens kan vara tysta! Jag märkte de tyvär inte föens efter någon månad när jag hade bytt fläktar i datorn så den blev tyst, hade jag märkt de tidigare hade jag lämnat tillbaka dem, men var tyvär försent för det.

Var det så dyra högtalare? Trodde det var nått billigt skit från Altec Lansing i typ 400-500 kronorsklassen. Jag hade blivit riktigt förbannad om jag hade köpt högtalare för 1500+ och det hade brusat i förstärkaren.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Var det så dyra högtalare? Trodde det var nått billigt skit från Altec Lansing i typ 400-500 kronorsklassen. Jag hade blivit riktigt förbannad om jag hade köpt högtalare för 1500+ och det hade brusat i förstärkaren.

Precis! Jag blev riktigt förbannad. Fick lämna tillbaka högtalarna mot 10% avdrag. Var visst inte öppet köp om man öppnat kartongen.

Köpt ett par Z-2300, istället. De funkar fint. Dock lite väl mycket bas...

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calvin
Precis! Jag blev riktigt förbannad. Fick lämna tillbaka högtalarna mot 10% avdrag. Var visst inte öppet köp om man öppnat kartongen.

Köpt ett par Z-2300, istället. De funkar fint. Dock lite väl mycket bas...

Går att plocka bort det mesta av basen lite snyggt i EQ'n.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Fan funderade på att köpa ett par mx5021, men nu har jag ångrat mej.. får hålla mej till mina Altec lansing ada 885.