Conroe snabbare än Athlon X2

Permalänk
Melding Plague

Conroe snabbare än Athlon X2

<font style="font-size: 10pt"><b>Conroe snabbare än Athlon X2</b></font> <small class="small">onsdag 8 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
AMD har med sina Athlon 64-processorer länge varit det givna valet för spelentusiaster. Men skall denna tid vara över i och med Intels lansering av Conroe?
<br />
<br />Under IDF har Intel ställt ut två stycken datorer för tester. Den ena är Intel-baserad med en Conroe-processor i 2,66 GHz på ett Intel 975X moderkort, medan den andra är AMD-baserad med en överklockad Athlon FX-60 som kördes i 2,8 GHz. Båda datorerna använde ATI Radeon X1900 XT i Crossfire, och 1 GB internminne.
<br />
<br />Intel hade förberett med några diverse tester. <a href="http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2713" target="_blank">Anandtech</a> var på plats och testkörde de båda datorerna. Resultaten är minst sagt intressanta. Conroe-datorn vann samtliga tester, och i speltesterna var marginalerna stora - i ett test med FEAR var Conroe 40 % snabbare än sin konkurrent!
<br />
<br />Givetvis är det alltid en viss osäkerhetsfaktor när Intel, som är partiska i målet, installerat testdatorerna. Men enligt Anandtech fanns det ingenting som tydde på några orättvisa inställningar, men för säkerhets skull bör man nog vänta på oberoende tester innan sista ordet är sagt.
<br />
<br />Frågan är hur mycket av Intels försprång som kommande Socket AM2, DDR2 och RD580 kan äta upp.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var som fan.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Känns lite fel att förknippa Intel med spel..;)

Permalänk
Medlem

Det där litar jag inte på för fem öre.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Då kan man lungt köpa Intel även i nästa dator också.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

får se riktiga tester sedan när produkterna finns ute ... testar som inte intel har gjort

men det är bra att intel börjar skärpa sig iaf!

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Problemet med Intel är inte enbart hastigheten längre. Deras senaste utspel om DRM processorer osv som mer eller mindre tvingar in all, konsument som teknik leverantörer i den hårda fållan, visar för mer oförstående till deras kunder.
Hastighet må vara en sak, men jag tänker inte sponsra deras stil med mina pengar även om de skulle visa sig vara bättre än konkurenterna. (Om man till slut inte har något val finns det ju biblioteks kort och en massa böcker som försakats pga datorer )

Visa signatur

Don't eat the yellow snow

Permalänk
Medlem

AMD är ju också med i trusted computing....
Som tidigare sagts, jag väntar nog med att hoppa högt tills jag ser jämförelser med AM2 av oberoende källor. Dvs inte THG

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Ja, men de testar en produkt som inte är ute på marknaden än mot en som vatt ute ett tag redan... och vem vet hur mycket den där Conroen kommer kosta när den väl kommer ut och hur bra den kommer vara jämfört med en AMD i samma prisklass...

Permalänk
Medlem

Ta med en stor nypa salt, inte värt ett skit under de förutsättningarna. Intel förberett datorer för testing, hahaha...

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem

Så kallade "tester" av det utvecklande bolaget skall inte bara tas med en liten nypa salt, de skall tas med hela döda havet som krydda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
AMD är ju också med i trusted computing....
Som tidigare sagts, jag väntar nog med att hoppa högt tills jag ser jämförelser med AM2 av oberoende källor. Dvs inte THG

Nu var det iof www.anandtech.com som stod för reviewen. Conroen i testen är "standard" varianten med 1066FSB och 2mb level2 cache. Extreme Edition varianten kommer köras i 1333Mhz FSB med 4 mb level2 cache.

http://www.x86-secret.com/?option=newsd&nid=909

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Ja, men de testar en produkt som inte är ute på marknaden än mot en som vatt ute ett tag redan... och vem vet hur mycket den där Conroen kommer kosta när den väl kommer ut och hur bra den kommer vara jämfört med en AMD i samma prisklass...

Innan detta spinner av som det har gjort på digg.com... Jag är objektiv och bryr mig inte ett dugg om vilken tillverkares processor som sitter i min dator så länge den är bra.

Visst Conroe ska inte komma ut för om 6 månader och visst FX-60 har varit ute i ~2månader. Men om man ska göra en benchmark vad ska man då jämföra med? FX-60 är det värsta som finns ute på marknaden idag och överklockad dessutom. Intel kan väl knappast göra mer än att köra deras processor mot de värsta som AMD har att erbjuda.

Problemet är att AMD inte har sagt att det kommer bli några större förändringar iom AM2 sockeln vilket ska komma ut kring Conroe. Visst dom kommer byta minne, men de preliminära testerna på AM2 har inte visat någon direkt skillnad från 939. Vi får hoppas att AMD lyckas lancera något som kan matcha den preliminära prestandan av Conroe. Vi snackar endå runt 20-40% i skillnad från de snabbaste på marknaden idag det är ett gigantiskt hopp framåt.

Det ska bli intressant när "riktiga" benchmarks börjar dyka upp. Hur som helst så är detta bra, det sätter press på AMD att utveckla något liknande eller sänka sina priser, vilket vi alla vinner på i längden.

Permalänk
Medlem

Vad blir priset på en Conroe när den kommer ut? nån som vet??

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är bara roligt att se att Intel kommer med en ny processor som är riktigt snabb.
Jag är inte någon fanboy jag har ägt både AMD och Intel, det jag bryr mej om är prestanda.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ser väldigt lovande ut, litar iaf Anandtech i det här fallet.

AMD is going down hoppas jag

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

"Quake 4 running the 1.0.5.0 patch at 1280 x 1024 with High Quality settings. The only demo available was Intel's own demo"

"Next up is a Half Life 2 Lost Coast demo, once more an Intel supplied demo "

Alla spel var förinstallerade av Intel och Anandtech hade en timma på sig att testa datorerna. Ja vi får väl vänta på en mera partisk test.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Så kallade "tester" av det utvecklande bolaget skall inte bara tas med en liten nypa salt, de skall tas med hela döda havet som krydda.

Det där var den bästa liknelsen jag någonsin har hört

Den är ju säkert bättre eftersom de går ut med det. Frågan är ju som sagt vilken AMD-processor man får för samma pengar när båda har släppt nya "värstingar"..

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
"Quake 4 running the 1.0.5.0 patch at 1280 x 1024 with High Quality settings. The only demo available was Intel's own demo"

"Next up is a Half Life 2 Lost Coast demo, once more an Intel supplied demo "

Alla spel var förinstallerade av Intel och Anandtech hade en timma på sig att testa datorerna. Ja vi får väl vänta på en mera partisk test.

Du glömde

"F.E.A.R. gets its own page for a couple of reasons:

1) It's the only gaming benchmark that we're using that doesn't use an Intel provided demo. This is the same demo we use in our tests. "

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Ser väldigt lovande ut, litar iaf Anandtech i det här fallet.

AMD is going down hoppas jag

Jag hoppas verkligen att testerna stämmer. (Som många andra här i tråden skiter jag i vilken tillverkare som ligger bakom processorn jag har i burken, bara man får mycket kraft för pengarna). Att glatt basunera "AMD is going down" är bara korkat. Dålig konkurrens leder bara långsammare utveckling och högre priser. Och AMD är väl i dagens läge de enda som kan mäta sig med intel.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt speciellt som Intel har visat att dom kan släppa processorer som inte är tokdyra, men det är ett ½år kvar tills den där finns på marknaden. Den som lever får se hur det ser ut då. Det finns ju mer att ta i beaktande än ren prestanda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

skönt att intel verkar ha något att komma med igen, tom kallare CPUer, inte dåligt.... men den som lever får se som sagt

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Ja asså - värdelös test innan vi ser pris/prestanda i överklockat läge.

Köpa dyrt och snabbt - ingen konst.

Köpa billigt och snabbt - konst.

Permalänk
Medlem

Intrssant att se fall ett oberoende test ger bättre resultat i AMDs fördel. Sen att jämföra en cpu som finns på dagens marknad med Intels framtida cpu är lite unfair imo. Conroe VS AM2 är de test som faktist är relevant.

Permalänk
Medlem

Oj, en ny processor är snabbare än en gammal. Kors i taket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Känns lite fel att förknippa Intel med spel..;)

ööö vilken sten har du legat under? Pentium M har rätt så hyffsad spelprestanda.

Edit: Det hade varit lite intressant om dom presenterat lite temperatur resultat med under load.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Gillar inte Intel speciellt mycket men detta var verkligen imponerande! Det skulle betyda att nuvarande "vanliga" A64 tex 4000+ ligger kanske på 60-70% bakom Conroe? Det är isf många år sedan om ens vi har sett så stor prestandaökning i spel! Kan det verkligen stämma? Baserar detta på FEAR testet och inte på Intelinstallerade testerna.

Permalänk
Medlem

Den här prylen tycker jag verkar mycket intressantare, också från Intel.
http://www.bit-tech.net/news/2006/03/08/intel_liquid_cooler/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Gillar inte Intel speciellt mycket men detta var verkligen imponerande! Det skulle betyda att nuvarande "vanliga" A64 tex 4000+ ligger kanske på 60-70% bakom Conroe? Det är isf många år sedan om ens vi har sett så stor prestandaökning i spel! Kan det verkligen stämma? Baserar detta på FEAR testet och inte på Intelinstallerade testerna.

Men tänk på att denna processor kommer att lanseras i sommar någon gång och kommer då att jämnföras med AMDs AM2 plattform (om den nu kommer ge så mycket extra vet ja inte) så den kommer alltså inte jämnföras med dom nuvarande "vanliga" A64orna...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Här var det livat.. Jag håller med Zie, har ingen skillnad för mig vad är för tillverkare som gjort min prolle, så länge den är snabb och billg. Punkt.

Visa signatur

DN1D