Conroe snabbare än Athlon X2

Permalänk
Medlem

Jag tror att intel har lyckats få till det den här gången.
Tror inte att dom skulle gå ut och fuska till sig direkt lite vinster för dom skulle inte tjäna på det i längden. Dom är ju redan i blåsväder med AMD.
Även om prestandan va kanske lite för bra eller 40% mot AMD värsting så kan ma ta det med ett nypa salt men att tvivla på att Intel skulle göra bort sig den här gången tror jag inte på. Det är deras nya platformen och skulle dom misslyckas med den så ligger dom risigt till, eller AMD kommer att knappa in på dom ännu mer. Att dom bygger på P-M kan bara inte misslyckas tycker man ju.

Det man kan undra är vad AMD har att dra fram nu. Det har skrivits lite att dom har en helt ny byggteknik på G (har bara läst om det för nån månad sen men kommer inte alls ihåg det så bra.), stog här på sweclockes hemsida.

Intel har jämfört en processor som inte finns på marknaden än utan kommer om några månader.
Intels cpu är redan med 0.65nm teknik och det är oxå ett steg före AMD.

Jag misstänker att Intel tar ledningen just nu eller under 2006 men att AMD ganska snart kanske Q4 eller i början av 2007 visar sitt rätta jag igen och utjämnar det.

Men det är många andra faktorer som kommer att avgöra vilken som säljs bästa och det är först och främst priset. Sen kommer jag personligen att kolla mycket på värme/strömförbrukningen.
Den som är svalast och kan kylas tystast vinner hos mig. Man köper ju kanske en medelprocessor och få upp farten på den så är man nöjd till tusen.

Intel har jagat nu ett bra tag och det är naturligt att hinner ikapp. Börjar se ut som på grafikkorts sidan där ATI slåss mog Nvidia. Kungarna byts ut med jämna mellanrum.

Själv jagar jag medelsystem som är svala/tysta men som kan naffsa High end i baken.
Återstår att se vem som sitter på kronan 2006

Permalänk
Avstängd

Jag sa för länge sedan att det skulle bli svårt för AMD att möta Conroe. Och att AMD antagligen skulle förlora prestandakronan.

Men jag tror ändå inte på den där skillnaden. Intel har delat ut testdatorerna, dom har installerat allt och confat själva. Dom har till och med gjort egna demon som benchas istället för vanliga. Dessutom kör dom crossfire på RD480 vilket man inte borde lita på alls.
Så i verkligheten kan det ändå vara ganska jämt. Men jag skulle tro på att intel ligger minst 10% före vid samma frekvens ändå. Kanske mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag sa för länge sedan att det skulle bli svårt för AMD att möta Conroe. Och att AMD antagligen skulle förlora prestandakronan.

Men jag tror ändå inte på den där skillnaden. Intel har delat ut testdatorerna, dom har installerat allt och confat själva. Dom har till och med gjort egna demon som benchas istället för vanliga. Dessutom kör dom crossfire på RD480 vilket man inte borde lita på alls.
Så i verkligheten kan det ändå vara ganska jämt. Men jag skulle tro på att intel ligger minst 10% före vid samma frekvens ändå. Kanske mer.

Ja det har jag oxå trott på för att dom tillkännagav att dom skulle börja bygga sin nya plattform på P-M och alla vet hur bra den är men den räckte inte fullt ut mot A64 men att modifiera den och lägga till lite mer grejer skulle nog få den mycket vass och jag tror oxå att den riktigt bra plattform.
Men det som har förviratt oss lite är att vi har kännt till vad Intel har i planerna medan AMD har ju suttit på sin krona och vi har inte vetat riktigt vad har mer att dra ut ur sin ficka. Men nu få AMD nåt att jobba på och det skall bli riktigt intressant att se vad dom kommer med. Intel har listat ut vad som behövs för att vinna.
Men nåt säger mig att Amd har ett Ass i bakfickan och det är IBM. Tyckte att jag läste det att dom har nåt väldigt fint på gång.
Är det nån som kan nåt mer om det så skriv gärna.

Hittade lite info dock är osäker om Amd tar till sig den här metoden.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=557755

Och för dom som har glömt den här intervjun
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=558133

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Intel har inte tappat någon ledning däremot har dom legat efter prestandamässigt på processor sidan.

precis, det jag diskuterade också och skrev citat.t -->> "ledning". hade amd vart större med den prestandan dom har idag så hade dom legat nr.1 allt i allo vilket dom inte gör, bara prestanda/pris mässigt.

än så länge är det så här: man får mer för pengarna när man köper en processor ifrån AmD, hårt kanske men så är det, får se om intel kmr med några relativt billiga prollar så att amd har nåt att konkurrera med för det vi har sett hittils har vart flopp bortsett ifrån det här med concroe vilket nog inte riktigt stämmer heller då intel har stått för kakan precis som boris han skriver, vi får se helt enkelt.

zie: jag som har uppfattat quad då, trodde vi snackade 4a cores inte 2 som visas på bilden, quad sli = 4a gkort, 4a kärnor/cores eller är jag trött och borde sova ?

Citat:

YOYO Dualcore
Men nåt säger mig att Amd har ett Ass i bakfickan och det är IBM. Tyckte att jag läste det att dom har nåt väldigt fint på gång.

håller med där, har med hört/läst om det.
Men ett 'a'ss har dom säkert nånstans i bakfickan, skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

som sagt skare bli ruskigt trevligt o se extreme edition versionen på conroe, prismässigt äre ju de som slås med FX modellerna. om nu EE versionen blir på 3 Ghz eller liknande, så kan den ju vara ruskigt trevlig visst, dyr för oss dödliga, men det är ju FX-60 oxå

A.N'doja: 4 kärnor äre ju fortfarande, kolla på processorn i mitten på bilden, den har 2 kärnor, men de är inte separerade.utan sitter ihop eller vad man ska säga. Quad core versionen av keensfield har 2 kärnor som sitter ihop, o så 2 st sånna enheter, svårt o beskriva så här sent när hjärnan inte går på högvarv direkt på översta processorn äre 2 kärnor i varje sån där kvadratisk enhet. det är bara pentium D (den längst ner på bilden) som har 2 kärnor separerade.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
som sagt skare bli ruskigt trevligt o se extreme edition versionen på conroe, prismässigt äre ju de som slås med FX modellerna. om nu EE versionen blir på 3 Ghz eller liknande, så kan den ju vara ruskigt trevlig visst, dyr för oss dödliga, men det är ju FX-60 oxå

A.N'doja: 4 kärnor äre ju fortfarande, kolla på processorn i mitten på bilden, den har 2 kärnor, men de är inte separerade.utan sitter ihop eller vad man ska säga. Quad core versionen av keensfield har 2 kärnor som sitter ihop, o så 2 st sånna enheter, svårt o beskriva så här sent när hjärnan inte går på högvarv direkt

http://images.anandtech.com/reviews/tradeshows/2006/IDF/Conro...

på översta processorn äre 2 kärnor i varje sån där kvadratisk enhet. det är bara pentium D (den längst ner på bilden) som har 2 kärnor separerade.

i feel you, my bad before, men det var mest menat som ett exempel då jag skrev att när nåt släpps så är det inte det senaste intel/amd har produserat, utan dom ligger steget förre, rätt mycket också.

nog likaså för -alla- företag i denna brans/chen iaf.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

http://voodoopc.blogspot.com/

Bra artikel om Anandtechs test.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL

det luktade illa efter ja läste detta..

..om detta stämmer, stackars Intel :/:/

men alltså, detta är ju precis som om intel har gjort nåt/betalat olika sidor för dom här prestanda testerna eller att testsidorna fubblar sönder men det verkar inte troligt, varför skulle dom floppa sig så hårt ?.dessutom är det seriösa sidor ? aja stämmer detta så är de mest lol

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Vore ju inte första gången INTEL riggar nått ...

Rigged INTEL benchmarks ( http://www.vanshardware.com/reviews/2002/08/020822_AthlonXP26... )
Rigged INTEL compilers ( http://www.swallowtail.org/naughty-intel.html )

Rigged Skype ( http://blogs.zdnet.com/ip-telephony/?p=947 ).

(saxat från voodopc forumet)

Permalänk

men ge er med intel skitet, smutskastning whatever jag tror testerna är ärliga bara det att ingen trott AMD skulle få smisk i spel av Intel men bit i det dura äpple och inse
att AMD är smiskad i detta fall kommer förmodligen vara det när conroe finns att köpa

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

hehe, hade det inte varit just Intel som sprungit ifrån AMD här så hade ungefär 50% av alla negativa kommentarer försvunnit

Kul att se folk som kämpar in i det sista med att hitta någon form av förklaring för att AMD ska vara herren på täppan även i fortsättningen för att sedan komma med: "jag är inte fanboy".

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL

Men de påståendena bör man ju kunna kontrollera genom att jämnföra resultaten mot någon annan som har en FX-60 och Crossfire.

Finner väl annars tre saker jag inte håller med om.
#1, DFI RDX200 är väl visst en entuiast moderkort.
#2, Tycker nog Cool-and-Quiet fungerar alldeles utmärkt.
#3, Jag har inte sett något som bevisar att AMD har stora prestanda vinster att hämta från att gå till DDR2. Nu har jag ju inte sett motsatsen heller men att hävda att de faktiskt har det är väl att gå händelserna lite i förväg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
hehe, hade det inte varit just Intel som sprungit ifrån AMD här så hade ungefär 50% av alla negativa kommentarer försvunnit

Kul att se folk som kämpar in i det sista med att hitta någon form av förklaring för att AMD ska vara herren på täppan även i fortsättningen för att sedan komma med: "jag är inte fanboy".

Det är väl snarare att människor som du är blinda för fakta. Man ska alltid ta tester där ena motparten sätter ihop systemen med en nypa salt. Eller tror du kanske på alla reklam du ser på tv också?

Som jag nu har förståt så var det inte ens senaste bios på DFI moderkortet. Kan man se på bootup sekvensen där inte ens cpu ses "Unkown cpu.. bla bla".
Samt att delar av programvaran kom från Intel.

Jag har väldigt svårt att tro att Intel cpu:erna helt plötsligt skulle bli mellan 20-30% snabbare. Det skulle i så fall var en av de största prestanda skillnader från en generation till en annan någonsin.

Edit: Och bara för att få tyst på din andra klagomål. Jag kör intel på alla andra maskiner här hemma. Att jag skulle vara fanboy kan du köra upp där bak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
lustiga av allt är att inget slår en Fx-57 fortfarande. kanske om man klockar, men klockar man fx då isf.

lustigt, inte ens fx-60 slår den i spel. än så länge. kan också bero på att spelen inte stöder dc sen har ju fx-60 2.6Ghz per core va ?.

Men även FX-57 har hård konkurens vad det gäller spel.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/780-kwu.JPG

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Men även FX-57 har hård konkurens vad det gäller spel.

Sen kan man ju undra hur många procent av användarna som köra med flyttande kväve..... Lär bli en jävla dyr datorrigg i så fall

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det är väl snarare att människor som du är blinda för fakta. Man ska alltid ta tester där ena motparten sätter ihop systemen med en nypa salt. Eller tror du kanske på alla reklam du ser på tv också?

Som jag nu har förståt så var det inte ens senaste bios på DFI moderkortet. Kan man se på bootup sekvensen där inte ens cpu ses "Unkown cpu.. bla bla".
Samt att delar av programvaran kom från Intel.

Jag har väldigt svårt att tro att Intel cpu:erna helt plötsligt skulle bli mellan 20-30% snabbare. Det skulle i så fall var en av de största prestanda skillnader från en generation till en annan någonsin.

Edit: Och bara för att få tyst på din andra klagomål. Jag kör intel på alla andra maskiner här hemma. Att jag skulle vara fanboy kan du köra upp där bak.

Vi vet ju att det finns kapacitet i de gamla P3orna. P4orna satte krokben för sig själva och nu är intel tillbaka med en ny processor baserad på PIII Jag är inte speciellt förvånad.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer

Den ende jag kan komma på så här på rak arm som inte törs stå för att han är fanboy är nog Dahl faktiskt. Skit samma för det enda man kan va säker på vare sig man är AMD-fanboy eller Intel-fanboy (för det finns säkert en hel del sådana också eller hur?) är att inget varar för evigt.

Permalänk

Vore kul om de satte lite press på AMD. Intel har ju inte haft särskilt mycket att komma med de senaste åren.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk

Har kört AMD sålänge jag kan minnas. Måste säga att det är väldigt skönt att se att dom får press på sig. Då kan kanske båda tillverkarna pressa så mycket som möjligt istllet för att lägga ner resurser på DRM och annat som är delar av Satans verk.

Permalänk
Discokungen
Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

En liten filmsnutt från testet också.

http://www.youtube.com/watch?v=whhhGud47TI

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har väldigt svårt att tro att Intel cpu:erna helt plötsligt skulle bli mellan 20-30% snabbare. Det skulle i så fall var en av de största prestanda skillnader från en generation till en annan någonsin.[/B]

Ja om de hade fortsatt bygga med P4-arkitekturen så hade det inte varit trovärdigt. Men nu bygger dem väl snarare på Pentium M i en ny platform som inte ska finnas på markanden förrän om 6månader. Tycker att det är väldigt trovärdigt.

Citat:

Sen kan man ju undra hur många procent av användarna som köra med flyttande kväve..... Lär bli en jävla dyr datorrigg i så fall

Och det är ju ett genomtänkt inlägg när vi pratar värdlsrekord i 3dmark? Varför göra extrema jämförelser?

Du borde istället jämföra med den kylning som de använder för AMD när de tar världsrekord. För det är väl inte luft dem kör med?

Sluta smutskasta Intel utan fakta...

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Sluta smutskasta Intel utan fakta...

han smutskastar inte intel, han sa bara att det är nog "många" som kör med flytande kväve, och svaret är nej, han äger ju endel intelrigg hemma själv så ?, me 2 btw så jag är heller ingen Intel hatare eller amd "fanboii", men det är jobbigt med folk som inte kan förstå fakta och det är jobbigt med folk som inte förstår att aMd är bättre idag än vad intel är, folk köper inte intel, folk köper amd, varför ? det är billigare,bättre,mer prestanda för pengarna, utvecklar inte lika mycket värme, drar inte lika mycket ström, så med andra ord _köper_ man en intel Idag så är man ju intelfan iaf, men efter ett tag så måste dom ju sitta och tänka "varför köper jag en inte legentligen, för att den är bättre ?, nej, för att den är billigare ?,nej, för att den är strömsnålare ?, nej, för att den är kallare?, nej = ehm vad har jag gjort ?.

för övrigt så är fx-57 snabbare i spel än vad fx 60 är så frågan är om concroe tar fx i spel, ?? dom hade klockat concroe'n men ska man klocka fx-57 lika många procent så bye bye concroe i spel prestanda. och hur länge har fx-57 funnits ? , preics, concroe existerar inte i affärerna förns om runt 6 månader enligt rykten. så jag tycker det är alldeles för tidigt att spekulera hur såkallat bra concroe är, jag tycker personligen bara det är skoj att Intel släpper nåt som äntligen kan få amd att känna att det finns lite konkurrens i världen för det har inte existerat på bra länge, kanske hårt för er som älskar intel men hårt ska de va för så är det.

alla mina system i 9 år tillbaks har vart intel utom dom 2 åren och nu förstår jag varför jag inte kör intel längre och förstår varför jag kör amd.

annars funkar min P3a underbart här hemma :D, sitter och tankar på den och lillbrossan får spela lite cs när han är här på den med sitt geforce4 titanium :D.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

men conroe är dualcore.. så du kan inte jämföra den med fx 57an..
och sen visade det sig att när anandtech gjort om testerna till amds fördel ledde conroe fortfarande med 20-30%..

det ENDA man kan ifrågasätta är att conroe är en framtidsprolle och inte en som finns idag.. det är det enda som skulel vara till fördel för intel.. och då kan man fråga sig varför inte AMD har någon framtidsprolle att visa upp..

edit: fösök inte säga att amd inte haft konkurans.. intel regerar ju på bärbartmarknaden..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
det ENDA man kan ifrågasätta är att conroe är en framtidsprolle och inte en som finns idag.. det är det enda som skulel vara till fördel för intel.. och då kan man fråga sig varför inte AMD har någon framtidsprolle att visa upp..

hur vet du att Amd inte skulle ha ?, för att dom inte visar upp en ?

som sagt, vi som sitter på forum och har datorintresse i livet vet så lite så det är inte ens lönt att skriva en sån menings om att "och då kan man fråga sig varför inte AMD har någon framtidsprolle att visa upp", det har varken du eller jag ingen aning om.

sen att skriva framtidssäkert kan man inte göra, finns _inget_ framtids säkert så jag tycker folk bör lägga ner ordet framtidssäkert, ba korkat.

sen att concroe är DC men inte Fx-57 är inget att skylla på, jag tycker att släpper man en ny cpu som i detta fallet dom gör super reklam för så ska man ta _alla_ konkurrenternas cpu i benchin,spel m.m. inte ta en prolle och klocka den 200Mhz medans dom klockar concroe mycket högre, ba random liksom.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Vad jag menade va att AMD inte visar upp någon av sina nya processorer / plattformer.. de sitter säkert på massa i sina fabriker, men så länge de inte visar upp så kan vi bara tro att intel leder.. vi kan ju bara gå på det vi har sett.. särskillt när oberoende testare som anandtech gjort testerna

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Citat:

Vad jag menade va att AMD inte visar upp någon av sina nya processorer / plattformer.. de sitter säkert på massa i sina fabriker, men så länge de inte visar upp så kan vi bara tro att intel leder.. vi kan ju bara gå på det vi har sett.. särskillt när oberoende testare som anandtech gjort testerna

hehe nu får du faktiskt vakna till lite hörru, intel leder ingenting i prestanda i spel/benchin. vet du varför? för att dom har ingen prolle som vi folket kan köpa som vinner i ex: spel prestanda mot konkurrenternas prollar, alltså amd, ett test så random som detta , so ?, oavsett om concroe är 50ggr bättre i allt än vad amd nånsin kmr att bli så finns prollen fortfarande inte att köpa och med andra ord så har AmD prestanda kronan, punkt.

ska man verkligen gå på allt man ser ??, tror inte det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

AmD prestanda kronan på desktopmarknaden..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

AmD prestanda kronan på desktopmarknaden..

det är ju de vi snackar om, så länge vi inte ser/använder/kör/ en annan prolle som bevisar motsatsen så är det som gäller det vi ser idag, inte om 6 månader.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
hehe nu får du faktiskt vakna till lite hörru, intel leder ingenting i prestanda i spel/benchin. vet du varför? för att dom har ingen prolle som vi folket kan köpa som vinner i ex: spel prestanda mot konkurrenternas prollar, alltså amd, ett test så random som detta , so ?, oavsett om concroe är 50ggr bättre i allt än vad amd nånsin kmr att bli så finns prollen fortfarande inte att köpa och med andra ord så har AmD prestanda kronan, punkt.

ska man verkligen gå på allt man ser ??, tror inte det.

Du missade att den har WR va? Finns att köpa => http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307536

Visa signatur