Conroe snabbare än Athlon X2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Är det bara jag som tycker det är ovanligt många dumma kommentarer i denna tråden!!

Givetvis skiter man i om det är intel eller amd... det är prestanda som gäller till de pengarna man har råd att lägga.

Jag tycker det största felet av dem var att överklocka AMD systemet! Vad är det för vits med det? De har ju inte överklockat intel processorn. De skall givetvis testa mot det snabbaste som finns idag, man kan ju inte sitta och gissa vad andra framtida processorer kommer att ha för prestanda och jag hoppas att AMD gör likadant med test av sina kommande processorer då man får en gemensam referens. För övrigt är väl typ fx60 det dyraste man kan köpa idag.

Givetvis är det bra med helt oberoende tester och ännu bättre om man har möjlighet att testa själv... men anandtech har nog mer kunskap än de flesta här så säger de att prestanda siffrorna är tillförlitliga och de dessutom använt sitt eget F.E.A.R demo så litar jag mer på dem än de här i tråden som säger att det är skit.

Prestandaökningarna på upp till 40% mellan två processorer som släpps med 8månaders mellanrum är enastånde allt annat är skitsnack.

Detta är bättre än någon kunnat hoppas och fin fint för konkurrensen och därmed oss konsumenter, tack tack intel säger jag!

jag tror det är så att Intel gjorde så för att man inte skulle kunna jämföra det med tester som gjorts tidigare på FX60. Så ifall de skulle va nått skumt med resultaten (vilket det säkert är) så syns det inte lika bra pga överklockningen.

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Skillnaden var väl att Znet kort därefter kunde bekräfta testerna, eller ifall det nu var innan...

Jepp. Därför är jag lite sugen på att se tester med FEAR gjorda av andra med X1900XT. Då kan man få en liten annan uppfattning och en eventuell "bekräftelse". Får nog ge mig ut och googla lite

Om testerna inte är "manipulerade" så har AMD att jobba. Personligen tycker jag Quad-core verkar intressant. Speltillverkare har gjort misstaget att sent börja med dubbla trådar i sina spel. Jag hoppas de ger stöd åt fler än 2 trådar när dem ändå har börjat titta på det.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Det var en helt annan inställning när AMD för några månader sedan jämförde sig med Intel. Då var det applåder och jubbelrop och förnedring av Intel. Nu säger jag inte att du var delaktig i det men vad har Intel gjort som är så dåligt jämfört med AMD?

Eller är det bara de unga som skriker av lycka när AMDs logga visas för de inte minns något annat än att AMD är bra?

Detta börjar bli ruskigt likt linux/windows debatter där linux är guld och gröna skogar...

Amd utmanade Intel på lika vilkor, Intel ställde inte upp... Nu har vi inte sett nån utmaning från Intel utan dom har bara fixat i ordning ett par maskiner, du ser inte skillnaden?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

skulle vara skoj om dom ställde upp på amd test bara för att knäcka deras arogans..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Amd utmanade Intel på lika vilkor, Intel ställde inte upp... Nu har vi inte sett nån utmaning från Intel utan dom har bara fixat i ordning ett par maskiner, du ser inte skillnaden?

Nu var ju inte det Conroe det gällde, så det har inget med saken att göra, eller hur.

Varför skulle Intel fuska nu för att sen bli fett förnedrade när oberoende testare lägger händerna på Conroen om 6mån? DET vore dålig publicitet det. Den som lever får se helt enkelt.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Små pojkarna gråter och snyftar och sedan kommer och säger att det bara är fake..
visst, tror nog mer på ANANDTECH än Era subjektiva åsikter. Tror att de vet vad fan som gäller.

Sedan finns det en riktig poäng, och det är att Conroe borde ju jämföras med det Nya som kommer från AMD och inte med X2 som varit ute ett tag.

Annars är det ju DRM och trusted computing som också kommer spela roll i mitt nästa val..
dock sitter jag med en X2 och är nöjd att med värme och ljud etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi

Sedan finns det en riktig poäng, och det är att Conroe borde ju jämföras med det Nya som kommer från AMD och inte med X2 som varit ute ett tag.

De testar den mot det snabbaste som går att uppbringa samt överklockar, vad mer kan man begära?

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi

Varför? Intel har en Conroe att testa med nu, så varför inte jämföra mot vad AMD har nu?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Varför? Intel har en Conroe att testa med nu, så varför inte jämföra mot vad AMD har nu?

De kunde ju förvisso testat mot sina egna Pentium Ds, men de får ju mer och bättre publicitet när de testar den mot den snabbaste/dyraste av AMDs prollar som dessutom är överklockad!

Permalänk
Medlem

Om man nu utgår ifrån att resultaten är felaktiga, vilket några verkar göra. Skulle man inte kunna se det?

Att skaffa en Fx-60 och två X1900XT är kanske inte det lättaste men för vissa går det ju faktiskt, kan man inte köra samma tester bara och jämnföra med de publicerade resultaten?

Sen vad Intel systemet gäller, hur fuskar man fram positiv prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
De kunde ju förvisso testat mot sina egna Pentium Ds, men de får ju mer och bättre publicitet när de testar den mot den snabbaste/dyraste av AMDs prollar som dessutom är överklockad!

Givetvis ett bra val. Att dessutom bjuda in en oberoende sajt för att testa är och bra publicitet. Det är ingen tvekan om att den är bättre än FX60 men och andra sidan så ska den inte börja säljas förrän till sommaren. Frågan är vad AMD kan matcha med. Jag tror Intel har gjort något bra och AMDs "försprång" finns kanske inte länge kvar. Personligen tycker jag det är bra att Intel kommer ikapp för då måste AMD sänka priserna lite till

Någon som vet om AM2 ska komma samtidigt som intels nya platform?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det snabbaste som Intel kan få tag på med nått som dom själva bara har i labmiljö... Jaja...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk

lägg ner denna attityd? allvarligt talat, har folk som ni något på ett hårdvaruforum att göra?

som sagt, en 40%-ig prestandavinst är ju något alldeles utomordentligt trevligt. hade inte brytt mig om det så vore gjort på hitlers egna cpu och pol pots moderkort.

Permalänk

ja det är bra att intel har concroe och hoppas att det går vägen för intel för det är dags nu, på tiden alltså, men ändå inget "wow".

Amd har släppt många olika processorer som har vunnit i dom flästa prestanda tester mot intels processorer under ett lång tid, alldeles för lång tid, nu kmr concroe i sommar, men fortfarande för tidigt att spekulera vilket som är vad och tar vad,men ädnå inte så konstigt då amds x2 har vunnits ett bra tag nu, concroe går fortfarande inte att köpa så..

..när det släpps ska de bli skoj och se vad amd har att komma med, om concroe är bättre prestanda mässigt är det bara bra, för då sänker amd sina priser (förmodligen inte då just concroe är inget hot, men tekniken ifrån concroe är..)

..och folk köper bättre amd prollar ist.
Kan inte tänka mig att intel säljer ut concroe för en billigare peng, gör dom inte det så är intel tillbaka på steg 1 igen, för dyrt för folket, titta bara vad deras hig-end segment kostar ? pff, skulle aldrig få för mig att köpa en intel prolle _idag_ för deras priser när jag kan få bättre processorer ifrån amd för billigare peng, så det gäller att dom säljer concroe relativt billigt.

att concroe vänder intels teknik på sina prollar och sedan blir ett "hot" för amd tvekar jag inte alls på, men amd ligger fortfarande allmänt steget före, punkt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Visst det ultimata vore ju om Intel var aningens snabbare på spel, då blir AMD tvugna att sänka priset rejält.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Om man nu utgår ifrån att resultaten är felaktiga, vilket några verkar göra. Skulle man inte kunna se det?

Att skaffa en Fx-60 och två X1900XT är kanske inte det lättaste men för vissa går det ju faktiskt, kan man inte köra samma tester bara och jämnföra med de publicerade resultaten?

Sen vad Intel systemet gäller, hur fuskar man fram positiv prestanda?

Detta är ett test gjort av AnandTech också. Detta är dock riktat till X1900-serien när den kom.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2679&p=12

Följande är test-systemet:
ATI Radeon Express 200 based system
AMD Athlon 64 FX-57
2x 1GB DDR400 2:3:2:8
120 GB Seagate 7200.7 HD
600 W OCZ PowerStream PSU

Ett X1900XT får 93 fps i Fear med Fx57 utan AA i upplösningen 1280x960.
Om jag förstår det rätt så motsvarar det minst testet denna nyhet handlar om vilket ger FX60 (iof överklockad) en fps på 132.

Alltså ganska troligt med nya ATI drivar, och en bättre cpu öka dessa fps? Svårt att säga att det är exakt samma inställningar.

Jag tycker i alla fall att det talar för sig själv. Intel Conroe är en cpu som smiskar dagens processorer. Frågan är väl om den är lika bra i jämförelse med övriga processorer när den finns i butik?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Visst det ultimata vore ju om Intel var aningens snabbare på spel, då blir AMD tvugna att sänka priset rejält.

precis, det är just det intel behöver, _endast_ det, för vad intel får i sisoftsandra skiter fullständigt folket i, skit i sisandra. det är spel folk sysslar med, 3d applikationer m.m.

inte är snabba, inget snack om saken, men i spel har dom inget att säga till om än så länge. fixar dom det, grattis.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

um amds första 65nm prolle ska väl komma 2007.. så om nu intels conroe kommer till sommaren anser jag att amd ligger steget efter..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
um amds första 65nm prolle ska väl komma 2007.. så om nu intels conroe kommer till sommaren anser jag att amd ligger steget efter..

i utvecklingen ja, men intel har direct inga planer på quadcore vad jag vet om eller ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
i utvecklingen ja, men intel har direct inga planer på quadcore vad jag vet om eller ?

nått citat jag läste lovade dem 10tals cores i varje cpu 2010.. men minns inte var.. och det kan varit någon spåare som sa det också bara..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Citat:

nått citat jag läste lovade dem 10tals cores i varje cpu 2010.. men minns inte var.. och det kan varit någon spåare som sa det också bara..

vilka lovade, och det är väl inget märkvärdigt eller ?, tekniken går så fortfram, dessutom har dom redan massor som vi inte har en aning om, du tror att när dom har ex quadcore så släpper dom det direct ?, knappast, dom ligger steget föreoss , har säkert redan quadcore som funkar gallant men ger ut lite info så folk ska "woow" och länkta, så var de innan iaf.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

verkar lovande

angående 2,4,10 cores så är det ju knappast något nytt under solen? om jag inte minns helt fel har Sun haft 10 eller om det va så mycket som 14 cores i minst en modell de säljer. Visst det riktar sig inte till desktopanvändare men den har iaf fler än 2 cores

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Det lär stämma ganska bra. 2005 introducerades dual core, 2007 kommer quad core. 2009 kanske octa core kommer då, och innan 2010 är slut kan vi säkert ha ännu fler cores. Tänk också på att de första dual core-prollarna använda 90 nm. 65 borde duga till quad då, och 45 till octa. Men samtidigt går ju även tillverkningskostnaderna ner, inte bara per transistor utan även per chipyta. Alltså borde 45 nm räcka till mer än 8 cores. Sen har det ju även snackats om en tillverkningsteknik för AMDs SOI som förminskade cachen till 1/5 av dagens storlek.

Iofs kanske man istället koncentrerar sig på andra saker. AMD ska ju börja med integrerad pci-express t ex och man kan ju även tänka sig andra liknande saker.

Permalänk
Medlem

Tänk på att den har 4mb L2 cache medans Amd än så länge kör 2*1Mb. Amd Am2 med en Htt på 300 och mer och 4 Mb cache tror jag att inte skillnaden blir så stor längre. Sen kanske amd 65nm teknik ger nya fördelar plus att ändringar i kärnan med stor säkerhet kommer att göras. Jag har svårt att tro att Amd byter sockel bara för skojs skull.

Amd har ju fortfarande en överlägsen minnescontroler.

Men jag måste säga att jag blev väldigt imponerad av att kärnorna delar chachen. Vilket jag gissar ger väldigt stora fördelar i singeltrådade situationer.

Permalänk
Avstängd

det låter fint med conroe:)
att den är snabbare än amdx2 låter bra men man får hoppas på att amds värre x2or kostar lika mycket som intels klenaste conroe.

det har gått lite segt för intel nu men dom kanske kan ta ledningen igen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
det låter fint med conroe:)
att den är snabbare än amdx2 låter bra men man får hoppas på att amds värre x2or kostar lika mycket som intels klenaste conroe.

det har gått lite segt för intel nu men dom kanske kan ta ledningen igen?

ledning, knappast. det krävs mycket för det, mer än 1 år för det. så kanske runt 2007 (23%) tippar jag till det, bara att kolla statisiken och procential mätning vad folk köper till sina datorer, tester, pris m.m.

intel får helt enkelt göra mycket för att ta "ledningen", men folk glömmer en viktig grej enligt mig, Intel är fortfarande större än amd, Och Intel "behöver" inte concroe för att fortfarande vara större ett till två år framöver, däremot behöver amd hela tiden ligga på top of the line helt enkelt för att folk ska bli övertygande om att det är amd som gäller.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Intel har inte tappat någon ledning däremot har dom legat efter prestandamässigt på processor sidan.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Notera att det var Intel som förberedde testerna.

ja precis som amd´s test, eller vad man ska kalla det när de bjöd in intel, men inte inte dök upp, då byggde amd ihop en egen intel burk. ungefär samma sak. då vare inget rabalder över att det faktiskt vad amd som satt ihop den

även om detta inte säger allt då det återstår att se vad som finns i sommar när conro kommer, vad man därmot kan slå fast är att intel är på stark frammarsh igen. vilket faktiskt kan löna sig, även om man gillar amd, för detta sätter ju lite press på amd att få fram något.

att de överklockade amd:n är ju rätt naturligt, då det visar vad amd måste göra med nuvarande design om de ska kunna matcha, kanske kommer det nått nytt från amd. jämn konukrans gynnas konsument, det tycker i alla fall jag,

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Alltid lika genomtänkt att skriva inlägg om själva nyheten utan att läsa nyheten. Det första man hittar i artikeln (längst upp, sida 1) är:

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2713

En bild på Kentsfield Quad-Core...

Permalänk
Medlem
Visa signatur