Conroe snabbare än Athlon X2

Permalänk
Medlem

Single Cycle SSE förklarar ganska mycket och de spelen dom testade. Då dom flesta spel i dags läget utnyttjar/använder SSE.

Permalänk
Medlem

Det intressanta blir ju hur priset hamnar.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

jajjemen. ganska otroliga siffror faktiskt! 40% bättre prestanda i fear med hjälp av ny plattform! inte illa alls.

får väl gå på no.21s förklaring

AM2 har inte verkat särskilt intressant överhuvudtaget. ingen större skillnad från 939. dyrare minnen är det enda känns det som. men detta ser ju oerhört trevligt ut, nu får man börja spara till ny dator i sommar då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ja asså - värdelös test innan vi ser pris/prestanda i överklockat läge.

Köpa dyrt och snabbt - ingen konst.

Köpa billigt och snabbt - konst.

Du vet att de testade mot en processor som kostar närmare 10k, eller du kanske tror att den kommer kosta mer AMDs high end processorer är dyra de också, 4800+ kostar t.ex. runt 6500:-...

Permalänk

Conroe kommer sitta som en SMÄCK i PowerMac.

Permalänk

Jag är övertygad om att Intel processorn är bättre än den AMD de körde mot, dock ej hur mycket. Inte skulle Intel lansera en produkt som är sämre än AMDs, med det menar jag inte att Intel alltid är bäst utan att det är en konkurens fråga. Detta är klart ett steg i rätt riktning, dualcore med mer perstanda än tidigare och svalare än tidigare, om man nu skall tro de fakta som givigts.

Permalänk

lustiga av allt är att inget slår en Fx-57 fortfarande. kanske om man klockar, men klockar man fx då isf.

lustigt, inte ens fx-60 slår den i spel. än så länge. kan också bero på att spelen inte stöder dc sen har ju fx-60 2.6Ghz per core va ?.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är ovanligt många dumma kommentarer i denna tråden!!

Givetvis skiter man i om det är intel eller amd... det är prestanda som gäller till de pengarna man har råd att lägga.

Jag tycker det största felet av dem var att överklocka AMD systemet! Vad är det för vits med det? De har ju inte överklockat intel processorn. De skall givetvis testa mot det snabbaste som finns idag, man kan ju inte sitta och gissa vad andra framtida processorer kommer att ha för prestanda och jag hoppas att AMD gör likadant med test av sina kommande processorer då man får en gemensam referens. För övrigt är väl typ fx60 det dyraste man kan köpa idag.

Givetvis är det bra med helt oberoende tester och ännu bättre om man har möjlighet att testa själv... men anandtech har nog mer kunskap än de flesta här så säger de att prestanda siffrorna är tillförlitliga och de dessutom använt sitt eget F.E.A.R demo så litar jag mer på dem än de här i tråden som säger att det är skit.

Prestandaökningarna på upp till 40% mellan två processorer som släpps med 8månaders mellanrum är enastånde allt annat är skitsnack.

Detta är bättre än någon kunnat hoppas och fin fint för konkurrensen och därmed oss konsumenter, tack tack intel säger jag!

Permalänk

roligt överlag att intel äntligen har kommit med nåt bra till stationära datorer, för det var några år sen dom gjorde de känns de som.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Notera att det var Intel som förberedde testerna.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

även om intel är MYCKET bättre i testen nu så kostar nog

cpu 6000 kr sen har man inte råd till mer

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk

köper man intel så stödjer man drm

http://idg.se/ArticlePages/200603/08/20060308125941_NOK/20060...

Intel pressar tillverkare att använda drm-skydd

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
köper man intel så stödjer man drm

http://idg.se/ArticlePages/200603/08/20060308125941_NOK/20060...

Intel pressar tillverkare att använda drm-skydd

AMD är med i samma soppa som intel vad gäller drm... så även de flesta stora amerikanska företag. Så vad skall du då köpa?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Oj, en ny processor är snabbare än en gammal. Kors i taket.

Thank You!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Då kan man lungt köpa Intel även i nästa dator också.

Har man köpt en P4a så spelar det nog ingen roll om konkurenten är 3ggr så snabb, bara drar hälften så mycket ström och kostar en trejedel så mycket, den personen köper märket iaf.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Nej dra på trissor!

Vi lever i intressanta tider. För min del är det viktigt att det finns ett stabilt mellansegment (som t ex A64 3000+/3200+) där man får bra prestanda för liten peng. Topp-prollar som FX har aldrig varit ett alternativ för mig och jag tror många håller med.

Ser fram emot att byta platform i framtiden! Det är roligt att lära sig nått nytt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Ser väldigt lovande ut, litar iaf Anandtech i det här fallet.

AMD is going down hoppas jag

Alltså, du är ju bara för löjlig. Hur kan du hoppas att ett företag går under? Utan AMD hade vi suttit på PII idag.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Intel finally set to smash AMD in performance stakes

http://www.hexus.net/content/item.php?item=4843

Permalänk
Medlem

Själv hajjade jag till redan på förstasidan.....
"Quad-core 65nm Kentsfield" Den vill jag veta mer om.....

Permalänk
Medlem

hmm, va inte det här den sidan som jag länkade i en tidigare nyhet?

Permalänk
Avstängd

fy vad processorn i sig kan göra för skillnad i SPEL liksom. verkar lite lurt med testet, men vi får se!

Permalänk
Medlem

Haha, det är riktigt roligt att läsa kommentarerna från de som omöjligt kan tro att en Conroe slår en FX-60 i spel.

Men man kan inte jämföra en gammal med en ny processor säger en del av er. Dock så kommer jag ihåg flertalet trådar i höstas som handlade om Pentium M's spelprestanda, varvid man kunde läsa kommentarer i stil med "Äh, vänta bara tills nästa AMD kommer, då ska du få se på prestanda".
Ännu roligare blir det när vissa jämförde Pentium M (gjord för bärbara datorer om någon glömt) med AMD's FX-serie (som vitt jag vet kostade det dubbla och var gjord för high-end desktopsystem).

Hursomhelst, mycket imponerande gjort av Intel, och som Hakkenarsk sa: "Conroe kommer sitta som en SMÄCK i PowerMac. :D"

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Vill se riktiga oberoende tester, utan Intels eller AMDs inblandning i det hela. Dessförinnan är dessa tester rätt värdelös och definitivt inget att hänga i julgranen

Permalänk

jo, de där me 40% låter mycke. de e svårt å tro på en så stor skillnad. intel kanske tänkte: om vi ändå ska få den att framstå som bra så kan vi ju alltid ta i lite extra, bara för att övertyga de dom tvivlar.
mhm joho, de återstår att se men jag hejar normalt på intel men de här är lågt till och med för dem...

Permalänk
Medlem

Det var väl kanske delvis detta (om det visar sig vara realistiskt) som gjorde att herr Jobs valde bort PPC. Han var ju imponerad av Intels kommande produkter. Och ja, den är som gjord för en PowerMac.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
de preliminära testerna på AM2 har inte visat någon direkt skillnad från 939.

Vadå? Har du sett nån annan än Thg? Vilket inte är värt nått alls.

@Capeman: Så du tror inte han blev imponerad av Cell prollen?
Ibm tog för mkt betalt helt enkelt. Men visst timingen är perfekt om man vill gå över till Intel. Då det verkar att börja släppa för dom.

Hoppas den blir så bra som möjligt då Amds priser kommer falla. Amd har ju haft höga priser då deras chip varit överlägsna.

Permalänk
Medlem

Så himla kul och ser hur alla AMD fanboys gör bort sig totalt här inne.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Jo, hoppas resultaten stämmer och att AMD har nåt i bakfickan isåfall..:)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av per79a
Ta med en stor nypa salt, inte värt ett skit under de förutsättningarna. Intel förberett datorer för testing, hahaha...

Det var en helt annan inställning när AMD för några månader sedan jämförde sig med Intel. Då var det applåder och jubbelrop och förnedring av Intel. Nu säger jag inte att du var delaktig i det men vad har Intel gjort som är så dåligt jämfört med AMD?

Eller är det bara de unga som skriker av lycka när AMDs logga visas för de inte minns något annat än att AMD är bra?

Detta börjar bli ruskigt likt linux/windows debatter där linux är guld och gröna skogar...

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Det var en helt annan inställning när AMD för några månader sedan jämförde sig med Intel. Då var det applåder och jubbelrop och förnedring av Intel. Nu säger jag inte att du var delaktig i det men vad har Intel gjort som är så dåligt jämfört med AMD?

Eller är det bara de unga som skriker av lycka när AMDs logga visas för de inte minns något annat än att AMD är bra?

Detta börjar bli ruskigt likt linux/windows debatter där linux är guld och gröna skogar...

Skillnaden var väl att Znet kort därefter kunde bekräfta testerna, eller ifall det nu var innan...