Mitt bredband är slöare med trådlös router.

Permalänk

Mitt bredband är slöare med trådlös router.

Mitt fiber-bredband har blivit slöare nu när jag kopplade in en trådlös router Jensen Air:link WBR 7954 V1 innan hade jag kopplat en nätverkskabel från uttaget direkt in till nätverkskortet i datorn och då hade jag nästan 100 Mbps sändna och mottagna. Men nu är det 40 Mbps och på båda testerna har jag kört TPTEST 3.12. Jag kör ju inte trådlöst kör ju fortfarande med kabel också och inställningarna för nätverkskortet står på Auto som det gjorde innan. Det jag har kopplat in i routern är min dator och min Xbox 360 men den hade jag inte på när jag mätte var bara nätverkskabeln som var i helt enkelt men den ska väl inte tjuvdra för det?

Har tagit bort antennen som följde med och stäng av att den ska hitta trådlösa stationer och de.

Permalänk

Med största säkerheten "througputen" som inte orkar mer. Den orkar helt enkelt inte mer än 40Mbps mellan WAN och LAN.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Med största säkerheten "througputen" som inte orkar mer. Den orkar helt enkelt inte mer än 40Mbps mellan WAN och LAN.

Okej hur ska man lösa det på för något sett?

Permalänk

Du får räkna med viss förlust på en router oavsätt vad om du inte vill sätta upp en dator till att routra trafiken. Men du får leta en starkare router helt enkelt. En Dlink Xtreme Gaming edition vore kanske nåt? Eller vad de nu heter

Permalänk
Medlem

Eller så konfigruerar du om routern till en Switch förutsatt att du får mer än en IP från din ISP (stänger av DHCP servern i routern och kopplar inkommande som idag sitter i WAN till valfri LAN port). Men jag har ingen aning om den trådlösa delen fungerar efter denna ändring. Testa o se!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Du får räkna med viss förlust på en router oavsätt vad om du inte vill sätta upp en dator till att routra trafiken. Men du får leta en starkare router helt enkelt. En Dlink Xtreme Gaming edition vore kanske nåt? Eller vad de nu heter

Har ju fått den här helt gratis och den fick bäst i test i DinSide och TV2 och det är som det märks ett norskt märke.

Har ju en dator som jag inte använder iofs men det är en gammal dator 400 MHz och resten av komponenterna är lika sunkiga.

Men skulle jag få bättre prestanda om jag skulle t.ex skaffa mig en icke trådlös router och isf hur mycket mer kommer jag att få?

Kommer det att ge någon märkbar skillnad med den där värsting D-Linken?

EDIT: Har en switch som jag också har fått gratis, men däremot har jag inte två IP-adresser vet inte om man får det heller, men om jag kan få det är det de bästa sättet då? Vill verkliugen göra allt för att få upp bättre hastighet igen, men som sagt vill ju helst inte köpa en massa dyra routrar.

Permalänk
Medlem

*borta*
Läste igenom en gång till och såg att du körde med kabel via routern.

Permalänk
Medlem

De där med Trådlöst eller inte i en router spelar ingen större roll. Det är hur mycket througput den klarar. Dlinks "gaming" router för ~ 1300 kr ska klara runt 80 Mbit - 90 Mbit på WAN porten och den har även trådlöst - Dlink DGL-4300.

Det bästa är ju en Switch som brukar klara 100 Mbit. (i praktiken får man ut 98-99 Mbit)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Din PC på 400Mhz räcker långt om du skall ha den som en router.

Se till att du har två nätverks kort(3com eller intel, är en rekomendation).
Plocka sedan bort allt onödigt i datoren, du behöver en CD läsare och en diskett enhet.

Ladda sedan hem m0n0wall och bränn ut en CD iso.
Stoppa in en diskett och starta sedan upp.

Använd sedan din router som switch, så har jag gjort med min netgear router, det trådlösa fungerar utmärkt. Koppla bara inte något på WAN sidan på routern..

Visa signatur

"Do not learn from your mistakes, learn from the mistakes of others"

Permalänk

Behöver ju inte en trådlös router kommer troligtvis inte att anända det trådlösa då det blir segare och mer instabilare, så vad ska man ha för någon bra som är med trådar?

Permalänk

Som sagt, Dlink DGL-4300 är nog ett bra vall då den i vart fall ligger i närheten av 100Mbps jämfört med många andra enheter ;). För 80-90Mbps borde väll vara fullt godkänt också?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Som sagt, Dlink DGL-4300 är nog ett bra vall då den i vart fall ligger i närheten av 100Mbps jämfört med många andra enheter ;). För 80-90Mbps borde väll vara fullt godkänt också?

Hur står sig DGL-4100 mot den där DGL-4300, tänkte om den trådlösa var snabbare än den med tråd men om de är lika snabba eller så, så tar jag den med tråd såklart då jag inte har någon användning av trådlöst i mitt hem.