Temperaturer åt skogen WDC 250 gig

Permalänk
Medlem

Temperaturer åt skogen WDC 250 gig

Tjenare!

Jag köpte en ny dator i veckan och köpte två stycken Western Digital Caviar Diskar på 250 gig stycket. Jag missade att köpa SATA-kablar till dom och fick bara med en så jag körde på den så länge, alltså bara med hälften av lagringsutrymmet jag hade betalat för. För att hålla lite koll på min nya dator instalerade jag Speedfan och Everest och såg där att hårddisken låg på runt 38 grader. Dagarna gick och jag tog mig tid att köpa in en extra SATA-kabel så jag kunde utnyttja båda diskarna och det är då mina konfunderingar börjar.

Jag pluggar i disk två och den snurrar glatt igång precis som den första och jag formaterar den och är allmänt glad åt mer utrymme. Dock får jag en smärre chock när jag startar Everest och ser att Disken uppger temperaturen 58 grader Celsius! Jag får panik och stänger av datorn fort som attan eftersom 58 känns som en onyttigt hög temperatur. Skruvar sönder burken och börjar känna på Min förstadisk. Visst 38 grader vid lite Idle körande verkar vara okej, den är lite lagom ljummen så jag går vidare och känner på den stekheta disken. Samma känsla. Över rumstemperatur men inget som stör. Nehepp då såg jag väll fel då tänker jag och startar datorn men skruvar inte på sidan för att kolla under drift. Men disken visar fortfarande 58 grader men den känns inte varmare än sin tvilling. Då kommer ju frågan: Vad ska jag göra åt det här? Kan jag ha en riktigt rutten temperatursensor på disk2 eller vad kan anledningen till denna annorlunda temperatur?

Diskarna är 2 stycken WDC WD2500KS-00MJB0 och sitter med cirka tio centimeters mellanrum längst nere i chassit.

Visa signatur

Deus Ex Machina

Permalänk

Skulle nog gissa på en konstig tempsensor. 20 graders skillnad lär det inte bli om du inte satt en väldigt konstigt.

Om du vill kan du ju flytta båda till den andres position, och börja med att bara koppla in den disken som visade 58 grader (som nu sitter på den andres ursprungliga plats). Om den fortfarande visar runt 58 så är det garanterat ingen fara.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Ahh det är ju en möjlighet men då lär det bli svårt att kolla temperaturerna om man inte kan göra det i BIOS. VEt inte riktigt om jag bara ska skita i temperaturen eller göra en reklamation. Kan ju tilläga att disken funkar prima i övrigt.

Visa signatur

Deus Ex Machina

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T00b
Ahh det är ju en möjlighet men då lär det bli svårt att kolla temperaturerna om man inte kan göra det i BIOS. VEt inte riktigt om jag bara ska skita i temperaturen eller göra en reklamation. Kan ju tilläga att disken funkar prima i övrigt.

Tempmätarna är åt helvette på WDc 250gb, det har konstaterats förut...
Min 200gb i samma serie maxar 34 grader, å sååå stor skillnad är det ju faktiskt inte på dem.

Känn på disken! Bränner du dig så är det för varmt helt enkelt

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk

Som ovanstående skrev så har det varit många som haft problem med felaktiva temperaturvärden på just de Westerndiskarna. Alltså är inte disken så varm utan programmen rapporterar fel temp.
Det kan vara fel på tempsensorn, eller på programmen. Vill du vara säker så släng iväg ett mail till Westerns support och beskriv problemet.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |