Permalänk
Medlem

Opt 165, DFI Ultra-D, klockningshjälp!

Hej,

Jag har suttit hela natten här och försökt klocka min Opteron, jag kommer upp i 2,45Ghz Vid org. volt. med Minnesdivider 5:6 vilket jag anser vara en rätt hög prestandaförlust på minnena. Jag har helt enkelt kört fast. tempen är bra på processorn vid denna klocken 23c idle och 38c load vid dubbla instanser av Prime95 torturetest. kan tilläggas att jag är toknoob på detta och ej har klockat mina minnen eller liknande, när jag försöker höja min FSB så bootar datorn om sig innan windows inloggningsskärm kommer upp. provade att höja vcore till både 104% samt 111% det hjälpte inte ett smack. Några tips hur jag skall komma vidare?

Specs, se sign.

edit: Dubbelpostning av misstag då min browser hängde sig. admin: snälla ta bort den andra posten och stryk inte båda då det inte var meningen att dubbelposta!

edit2: Jag har nu fått datorn att ligga dual Prime95 stabilt i 12h @ 2,6Ghz. Problemet med att jag kör mina minnen på 70% kvarstår dock.

Mvh
Olov

Permalänk
Avstängd

har du testat å sänka minnenas mhz?? när du höjer din FSB

Permalänk

vcore? htt multiplier? har du läst överklockningsguiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
vcore? htt multiplier? har du läst överklockningsguiden?

Jadå, jag har läst guiden.

Körde som bäst 270x9 (HTT * 3) minnesdivider 4:5 @vcore 1,32 som jag tror är original, dock verkar dewt som jag beskrev innan inte hjälpa med att höja vcore.

Permalänk

har du sata diskar? Vilken port har du satt diskarna i? För var det inte dfi som villa ha dom i 3-4 istället för 1-2?

Permalänk
Medlem

ökat chipset voltage ? prova sänka HTT till X 2.5 och sen prova 1.5v på Vcore mm.. prova sänka minnes divider till 166 eller 133 för att se om det är processor som spökar ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

freknemuff: har du sata diskar? Vilken port har du satt diskarna i? För var det inte dfi som villa ha dom i 3-4 istället för 1-2?

Ja, den sitter på 4:an

pytonOrm: jag sitter nu i Windows @ 2700Mhz! inte märkt några konstigheter ännu men det får Prime95 avgöra inatt..

drog ner minnena till 133, ökade vcore till 1,49 samt chipsettet ett snäpp. dock verkar Prime95 få fel efter ca 15s. kan vara värt att dra ner fsb:n lite

Permalänk

heddan låter bra ju ! 300x9 med 1.49V är bra ju. min fixar inte mer än 288x9 stabilt med 1,5V. fast å andra sidan går den lite varmt samt att vreg suger och ger spänning mellan 1,4-1,5 nu. nätagget är lite klent med.

får se om jag ska byta moderkort+nätagg... ett nytt rd580+tagan 580W hade ju inte vart piss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
har du sata diskar? Vilken port har du satt diskarna i? För var det inte dfi som villa ha dom i 3-4 istället för 1-2?

Undrar bara var du har läst det? Tror iaf jag kör mina i port 1 & 2. Ska det sänka max overklock i vissa fall lr vad... nånting jag missat?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Undrar bara var du har läst det? Tror iaf jag kör mina i port 1 & 2. Ska det sänka max overklock i vissa fall lr vad... nånting jag missat?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55301...

Där tex, har läst det lite överallt men aldrig provat då jag köra med ide diskar.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag datorn i 2,61Ghz @ 1,46v (290x9) (HTTx3). Dock tvingas jag med dessa inställningar köra Minnena i 140Mhz, Divider: 10:7. Dessutom är ena coren i processorn lite instabil, (core0) och crashar efter 20-30min när jag kör dubbla instanser av Prime95. Core1 tuffar på problemfritt. Snälla hjälp mig att felsöka detta, dvs. komma med tips på hur processorn kan göras stabilare samt hur jag skall gå tillväga för att få en bättre divider på minnena.

edit: Jag kör SATA disken på SATA-4.

Permalänk

de där minnena ska fixa ddr500 ju. vad är nästa divider inställning?

jag har ungefär samma problem. ena instansen av prime lägger ner efter 20-30 min. jag kör just nu i 288x9. självklart kan det vara proppen som inte fixar mer men jag gissar att kylning, nätagg och moderkort inte fixar mer.

å andra sidan kan det vara minnena med... mina körs i 235@2,5-3-3-7-1 nu vilket är ganska mkt för dessa gissar jag på. måste köra memtest86 ordentligt innan jag kan utesluta minnena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
de där minnena ska fixa ddr500 ju. vad är nästa divider inställning?

jag har ungefär samma problem. ena instansen av prime lägger ner efter 20-30 min. jag kör just nu i 288x9. självklart kan det vara proppen som inte fixar mer men jag gissar att kylning, nätagg och moderkort inte fixar mer.

å andra sidan kan det vara minnena med... mina körs i 235@2,5-3-3-7-1 nu vilket är ganska mkt för dessa gissar jag på. måste köra memtest86 ordentligt innan jag kan utesluta minnena.

Jag har löst problemet med processorn, fick klocka ner lite och kör nu @2,6Ghz dock primestabilt i 12h över natten. Mina minnen körs i 2-3-2-5. Antar att jag måste släppa lite på dessa om jag skall kunna få upp frekvensen på minnea och närma mig 1:1... Vet dock ej hur man gör detta samt hur man räknar ut vilka timings man skall höja för att kunna klocka frekvens osv. Jag vet alltså ingenting kan man samanfatta det som

edit: nästa divider till det bättre är 4/5 (5:4 kanske det skrivs)

Permalänk

heddan

Om du har problem med ena coren kan muligens en cpu-burn in lösa ditt problem. Kolla länk:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=81048&pp...

Visa signatur

DFI Lanparty UT nf4 Ultra-D, Super LanBoy, Athlon64 X2 4400+, Astek WaterChill KT03-L20, Tangan TG580-U22, 2*512 Twinmos Speed Premium PC3500 BH5

Permalänk
Medlem

affenaffe: Oooh, tackar... ja det ser ju onekligen mycket intressant ut
Dock ser jag det som ett större problem att jag inte kan få mina minnen att gå bättre jsut nu

Permalänk

nä du får nog testa cl3 tror jag för att nå över 250.

hmm intressant med den där cpu burn in. sugen på att testa men fattar inte riktigt hur det går till. bränner de in på en hastighet och vcore som inte är stabilt? sen skulle jag vilja ha den prime varianten som de kör...

även ganska intressant det där med att IHS kan ha dålig kontakt med den ena kärnan. MEN det verkar lite riskigt att installera XP120 på två nakna kärnor. verkar väldigt farligt. satsar nog på annan kylning innan en sådan operation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
nä du får nog testa cl3 tror jag för att nå över 250.

hmm intressant med den där cpu burn in. sugen på att testa men fattar inte riktigt hur det går till. bränner de in på en hastighet och vcore som inte är stabilt? sen skulle jag vilja ha den prime varianten som de kör...

även ganska intressant det där med att IHS kan ha dålig kontakt med den ena kärnan. MEN det verkar lite riskigt att installera XP120 på två nakna kärnor. verkar väldigt farligt. satsar nog på annan kylning innan en sådan operation.

Vad kör du med dina 2GB? och hur gör jag för att öka frekvensen? precis samma sak som med processorn har jag hört, men hittar det ingenstanns!

Permalänk
Medlem

Skit i Prime, kan ge jättekonstiga problem som aldrig märks annars. Vissa kan omöjligt köra dubbla prime ens i stock trots att processorn är normalstabil 500mhz över orginal.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Vad kör du med dina 2GB? och hur gör jag för att öka frekvensen? precis samma sak som med processorn har jag hört, men hittar det ingenstanns!

Minnesfrekvensen ändras med FSBn. Timings hittar du i DRAM-sektionen, högst upp i GENIE BIOS-delen i ditt BIOS. Det finns inget lätt sätt att veta vilka timigns du måste släppa på, bara testa steg för steg samt köra Memtest därimellan. Memtest finns i BIOS, så du kan aktivera det längst ned i GENIE BIOS. Då startar det istället för att datorn bootar från CD eller Hårddisk. Du måste alltså avaktivera det i BIOS igen om du vill boota till Windows.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Minnesfrekvensen ändras med FSBn. Timings hittar du i DRAM-sektionen, högst upp i GENIE BIOS-delen i ditt BIOS. Det finns inget lätt sätt att veta vilka timigns du måste släppa på, bara testa steg för steg samt köra Memtest därimellan. Memtest finns i BIOS, så du kan aktivera det längst ned i GENIE BIOS. Då startar det istället för att datorn bootar från CD eller Hårddisk. Du måste alltså avaktivera det i BIOS igen om du vill boota till Windows.

Ok! Tackar och bockar för det var precis detta jag letade efter!

Aja då blir det att dra hem fort som fasen och tweaka efter jobbet! Vore skönt om jag kunde få upp dem i 235 eller liknande för att sedan minska på mina dividers... En fråga till som har kommit upp nu är dock hur högt jag bör gå med mitt graffekort. Vad är en bra temperatur att hålla sig under vid full load? vad bör man akta sig för vid överklockningen etc.? Tänkte överklocka via ATI Control Center. lägger in en skärmdump på mina 3Dmark05 resultat när jag kommer över 11k med stabila komponenter sedan. Om jag nu gör det