Aldrig mera Dell! Aldrig, aldrig, aldrig!

Permalänk
Medlem

Överklockning är inte trams. Det är ett effektivt sätt att spara massvis med pengar. Kolla på min processor. Jag har en FX-57 för 2400 kr. Det var inte ens svårt att få upp den dit.

Mitt grafikkort är lika snabbt, om inte snabbare, än ett X1900XTX, som kostar en tusenlapp mer.

Den här datorn hade kostat runt 25000 med komponenterna som är såhär bra från början. Nu kostade den knappt 17000.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Beroende på typ av rdram du kör avgör om du kan köra single inte Dell.

Den typen av rdram jag hade (800mhz) körde man parvis och de två platserna som var lediga sattes dummys.

Permalänk
Medlem

Suck..

Menar inget ont men jag tycker personligen Dell är s*** eftersom min kompis har en dell som han ville byta HDD på från 40 gb till 120 gb, men då hittade den inte den nya HDDn som han hade stoppat in och det blev en massa problem. Så sen när han satte tillbaks den gamla HDDn på 40 gb så startade den inte ens, utan va bara igång ett par sekunder.

Visa signatur

CPU: Intel Core 2 Quad @ 2.4 Ghz | GPU: Gainward 8800 GTS 512 mb | PSU: Corsair 550 W | Moderkort: Asus P5k Premium | Minnen: Corsair XMS TWIN2X 2048 mb | HDD: Seagate Barracuda 250 GB | Övrigt: Windows Vista Home Premium 32 bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Dell datorer är dom bästa i sitt slag. Man köper ju ingen Dell om man ska överklocka och busa lite. Dom är inte gjorda för det pga att dom vänder sig till 99% av vanliga användare. Den lilla bråkdelen som klockar datorer och tramsar köper ju ingen DELL ...Men den som säger att Dell datorer är dynga har aldrig haft en DELL. Stabilare dator i grundutförande från dell är svår att hitta....Har ingen Dell själv men min dotter.

Även om man godtar "nackdelen" med att inte kunna överklocka så kan jag inte hålla med om att Dell är det stabilaste och bästa i sitt slag direkt. Enligt mina erfarenheter är de sällan speciellt tysta och eftersom det enbart varit Intel som gällt för Dell i kombination med hur mycket bättre AMDs alternativ varit de senaste åren så är Dell-burkarna inga under av prestanda heller. Det enda som kan vara bra med Dell är det relativt låga priset (vilket kan diskuteras) och deras support (om man behöver den).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
dell är skitbra.

billiga
snabba leveranser
superb support
snälla vid reklammationer

köper alltid dell till alla som ej överklockar.

Haha du kan int emena att Dell är billiga? En dator som de tar 16k för kan man utan problem bygga ihop själv för 10k.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

zzplutozz:
Fast det här är en leasningdator jag fick för fyra år. Då hade jag ingen tanke på att överklocka. Det är nu när jag är luspank jag vill klocka upp den några hundra MHz och koppla in en 256:a med dummy, men nej då. Det går inte.

EDIT:
radioactiv:
Jag instämmer. Jag har sett deras priser jämfört med t.ex. Datorbutiken. Oj, vilka överpriser. Dock är de billiga vid lesningdatorer via hem-pc, men nu tänker jag på priser som en vanlig konsument.
EDITERING SLUT

/

Jag tror min dator skulle bli ganska mycket bättre om jag fick totalt 768 MB eller 1024 MB. I Win2k så är det ca 50 MB längre minnesanvändning på en burk jag testat, men jag gillar inte det och kör på XP. Och därför ska jag lägga in Linux, men det är inte bara att byta utan vidare. Och i Ubuntu så behöver man ändå ha så mycket kraft som möjligt. Sen ska jag byta till Slack eller liknade och lära mig ha en smal, men ändå arbetsvänlig desktopdist som inte använder rpm-paket.

Och kom ihåg en sak. Ni vet inget om vem det är ni pratar med. Bara för att du tycker det är en skitsak att köpa nya minnen, så är det kanske inte för mig.

Alla har inte samma ekonomiska förutsättningar. Min chans var att ta mig råd att köpa en pinne. Det gick inte. Nu sitter jag med en pinne jag inte kan använda och som jag inte får ut samma pris för.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
Haha du kan int emena att Dell är billiga? En dator som de tar 16k för kan man utan problem bygga ihop själv för 10k.

Du får gärna posta ett sånt exempel innan du öppnar din mun

Permalänk
Medlem

Re: Suck..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znitso
Menar inget ont men jag tycker personligen Dell är s*** eftersom min kompis har en dell som han ville byta HDD på från 40 gb till 120 gb, men då hittade den inte den nya HDDn som han hade stoppat in och det blev en massa problem. Så sen när han satte tillbaks den gamla HDDn på 40 gb så startade den inte ens, utan va bara igång ett par sekunder.

Och du utgår från att din kompis gjorde allting 100% rätt?

Permalänk

dell är för vanliga användare, och sen arzei har helt rätt, hans dator är ett gått exempel. dator för 17000, men den är klockad och han har sparat grymt mycket pengar på de.

Permalänk

Jag har ägt 2 problemfria dellburkar genom åren och bara varit nöjd med dessa.
När man vill köpa en dator som är körklar och man inte vill greja med klockning och moddning är det enligt min mening ett bra val.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk

räven1337 och Almostunreal:
Det är helt rätt. Dell är för de som inte oss som kan mer. Det är för typ ointresserad som vill ha sin dator som typ kontorsdator. Jag gissar att de i allmänhet bara vill ha en dator. De strunar i hur den fungerar. Det viktiga kanske är att den fungerar och att det inte är omständligt.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Jag tycker dell är helt ok. Måste säga att dom har de bästa märkesdatorerna. Även om dom är ''dyra'', så har dom ju klart bäst priser när det gäller märkesdatorer.

Supporten är inte speciellt dålig heller enligt en pollare till mig, som har en dell. Han har ringt in två gånger, första gången var en ''modem fråga''. Löstes av dell Supporten. Andra gången så var det om en xp-skiva som han inte hade fått med från början. Dom skickade en direkt

Kan dock inte säga hur supporten är när det gäller hårdvara, då min polare aldrig haft problem med det.

Permalänk
Medlem

Min godtrogna P2 333mhz Dell Dimension som vi köpte via mammas jobb 1998 fungerar än idag och står som webbserver samt firewall och går 24/7. Bättre felfria datorer finns inte.

De är inga överklockningsmonster men vem fan orkar...

Gällande support så är ju kunskapsnivån olika hos varje människa, nu är detta vanliga dödliga människor som inte leker med datorer 24/7 och smeker kolsyreis för några extra mhz.. så lite överssende måste man ändå ha.

Permalänk

Def_Dog:
Fast ännu en gång. Det är tråkigt att jag inte kan överklocka, men det primära är att jag inte kan uppgradera minnet på ett sätt de angav att det skulle gå.

Sen att jag inte kan överklocka den gör det lite mer irriterande, men det primära är internminnet.

Och innan hade de ett nummer för storkundssupport och de svarade snabbare och bättre.

/

Där är en på support som är helt värdelös dock. Jag känner igen personens röst och har pratat med vederbörande mer än en gång när mitt grafikkort gick sönder. Och då var det dåliga ursäkter en gång. Jag rapporterade det till de andra och då sköttes det mycket bättre.

Den personen ansåg att streck över hela skärmen var normalt och inte berodde på hårdvarufel. Fast det tyckte kollegan och kortet byttes ut dagarna efter. Sen var det också trasigt och då ringde jag och då kom de typ dagen efter och så fick jag ett helt annat som var bättre med och det gick sönder för några veckor sen... Och då hade jag ingen garanti.

Jag har inte haft någon vidare tur med den här datorn om man säger så...

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

de som säger att dell är dyrt borde verkligen ttitta igen.

Jag skulel köpa en ny dator för ett antal månader sen. jag och en kompis satt då och tittade igenom varenda "bygg själv" sida vi kunde hitta.
för lika mycket pengar som jag gav för mig dell hade jag aldrig fått lika mycket. det närmsta vi kom fram till va runt 1500:- mer då utan skärm eller nåt...

angående supporten så har jag själv ingen erfarenhet än. Men för en kompis pajjade nånting de kom hem till honom samma vecka fixade felet på plats.......

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ill-k
de som säger att dell är dyrt borde verkligen ttitta igen.

Jag skulel köpa en ny dator för ett antal månader sen. jag och en kompis satt då och tittade igenom varenda "bygg själv" sida vi kunde hitta.
för lika mycket pengar som jag gav för mig dell hade jag aldrig fått lika mycket. det närmsta vi kom fram till va runt 1500:- mer då utan skärm eller nåt...

angående supporten så har jag själv ingen erfarenhet än. Men för en kompis pajjade nånting de kom hem till honom samma vecka fixade felet på plats.......

Specar samt pris?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Det går visst att klocka en Dell utan att byta PLL-chip osv..

Jag klockade en Dimension XPS 600Mhz till 800Mhz med ett program som heter CPUFSB.
Funkar kanon.

(Klockar även en Tyan Tiger MPX utan problem,samma program...)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][19 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Guru jag lovar, han är riktigt datakunnig mer än jag ^^
så han hade gjort allting rätt men dem löste de aldrig så dem slängde den har jag för mig så de blir ett hembygge för dem istället

Visa signatur

CPU: Intel Core 2 Quad @ 2.4 Ghz | GPU: Gainward 8800 GTS 512 mb | PSU: Corsair 550 W | Moderkort: Asus P5k Premium | Minnen: Corsair XMS TWIN2X 2048 mb | HDD: Seagate Barracuda 250 GB | Övrigt: Windows Vista Home Premium 32 bit

Permalänk

herbamare: Fast Dell har sagt att det inte går att klocka deras datorer. Supporten sa att det stängt av de möjligheterna.

Och när en kille här också säger att hans dator är omöjlig att klocka får man lita på det.

Fast det med minnet retar mig enda tills jag får en ny dator. Och det kommer dröja många, många månader.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

De flesta har gått på en dell propp någon gång.

Jag bygde min dator själv 2000 och fick för mig att byta nätagg eftersom jag köpte en billig låda med en billig PSU, jag hade en gammal dell och det agget såg rejälare ut. Dålig ide, trots att alla kontakter passade, small det och slog lågor ur nätagget då jag koppla in strömen. Efter litte googlande så såg jag att dell har för vana att byta plats på några kablar i kontakterna för att de endast ska gå att köra dell agg på dell och inte använda deras PSU på andra datorer. Hittade dock en guide med vlika kablar man skulle byta plats på, men det var lite för sent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Det går visst att klocka en Dell utan att byta PLL-chip osv..

Jag klockade en Dimension XPS 600Mhz till 800Mhz med ett program som heter CPUFSB.
Funkar kanon.

(Klockar även en Tyan Tiger MPX utan problem,samma program...)

XPS-Dxxx samt XPS-Rxxx gick/går att klocka med mjukvara från OS... Men de känns lite väl gamla numera.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
herbamare: Fast Dell har sagt att det inte går att klocka deras datorer. Supporten sa att det stängt av de möjligheterna.

Och när en kille här också säger att hans dator är omöjlig att klocka får man lita på det.

Dell har och har haft massor av olika datorer. Det är inte omöjligt att överklocka en Dell, oftast så saknas det dock inställningar i BIOS för överklockning.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Vicotnik:
Och när jag då frågar Dell vad moderkortet heter så säger dem: "Det heter bara Dell". :-S

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Specar samt pris?

p4 3,0ghz ht 64em
2024mb ddrII
7800GTX 256
160gb hdd
samt skrärm och tillbehör....

ca 14000:-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ill-k
p4 3,0ghz ht 64em
2024mb ddrII
7800GTX 256
160gb hdd
samt skrärm och tillbehör....

ca 14000:-

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=169681

Lite dyrare än 14k om man ska ha en bra skärm till, men ett paket som presterar bättre, är mer flexibelt och har potential att bli riktigt, riktigt tyst.

Man kan även göra det lite billigare genom att t.ex. välja en billigare låda än Antec P150. Just när de gäller skärmar är Dell svårslagna (jag har en själv ), det är bl.a. därför det är svårt att sätta ihop ett ihopplock som spöar Dell-systemet på alla punkter utan att det blir en bit dyrare.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Vicotnik:
Och när jag då frågar Dell vad moderkortet heter så säger dem: "Det heter bara Dell". :-S

Ja det har ju något internt lagernummer med, men de är då inte ett moderkort du bara kan köpa i handeln, så har du en dimension 8100 så får du nöja dig med att kalla moderkortet för dell moderkort dimension 8100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=169681

Lite dyrare än 14k om man ska ha en bra skärm till, men ett paket som presterar bättre, är mer flexibelt och har potential att bli riktigt, riktigt tyst.

Man kan även göra det lite billigare genom att t.ex. välja en billigare låda än Antec P150. Just när de gäller skärmar är Dell svårslagna (jag har en själv ), det är bl.a. därför det är svårt att sätta ihop ett ihopplock som spöar Dell-systemet på alla punkter utan att det blir en bit dyrare.

Speciellt om du skall ha med ett OS i beräkningen antar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=169681

Lite dyrare än 14k om man ska ha en bra skärm till, men ett paket som presterar bättre, är mer flexibelt och har potential att bli riktigt, riktigt tyst.

Man kan även göra det lite billigare genom att t.ex. välja en billigare låda än Antec P150. Just när de gäller skärmar är Dell svårslagna (jag har en själv ), det är bl.a. därför det är svårt att sätta ihop ett ihopplock som spöar Dell-systemet på alla punkter utan att det blir en bit dyrare.

jaa klart man kan få bättre men med allting dvs...ekonomin räcker inte till mer :P...men jag tycker inte man kan säga att man betalar över pris då =/
när det gäller ljudnivån så kan jag inte klaga....vart schockad över hur tyst den var. hade en laptop förrut och när jag fick den tyckte jag den va riktigt tyst...nu låter den som ett flygplan jämfört med den här

Permalänk
Medlem

Tur att jag själv aldrig köpt en Dell Hoppas de löser sig

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.