SweClockers drop!

Aldrig mera Dell! Aldrig, aldrig, aldrig!

Permalänk
Medlem

Aldrig mera Dell! Aldrig, aldrig, aldrig!

Nu är jag förbannad! Och jag är inte bara lite förbannad. För jag känner sådant hat mot Dell att jag kan förklara krig mot dem!

Det här är grunden:
Min dator är något gammal (fyra år), men jag har inte råd att köpa ny. Jag ringde supporten och undrade om jag kunde få gamla Rambus till subventionerat pris, men det gick inte. Jag sa att det var för dyrt för att köpa nya två eftersom Rambus måste jobba i par.

Då säger supportkillen att det inte alls är nödvändigt. Enligt honom skulle det fungera om man kopplade ihop en pinne med en dummy. Dummy är en platsbit med kontakter som vanliga minnen, men det innehåller inga minneskretsar. Och jag har redan två dummy i min så det är ju perfekt.

Jättebra tänkte jag och köpte en 256:a.

Det här är utlösande faktorn:
Ur med alla kablar, ut med ena dummyn i med minnet, i med ström, skärm, tangentbord och mus. (förkortas hädanefter sstm). Datorn startas. Skärmen är svart och datorn piper taktfast. Shit tänkte jag. Något är fel. Jag stänger genast av.

Ur med alla kablar, i med sstm i med dummyn igen och starta. Ingen fara. Datorn går in i Windows som vanligt.

Då fick jag en idé. Jag stängde av datorn, bla bla, bort med ena originalminnet, i med dummy (så det är 256 och 3*dummy) och igång med datorn och gissa vaaaaad! Samma taktfasta pip, skärmen död.

Alltså känns det som att BIOS blockerar möjligheten att köra minnen som singel. Jag använder fortfarande Dells egna dummys.

Så f you Dell. Ni bekräftade idag att BIOS är modifierad och låst för att förhindra överklockning. Så varför har ni förhindrat att man måste köra dubbla minnen? Ni kanske rent av ser det som ett sätt att tjäna pengar?

But listen up suckers! Det är min jävla dator och då ska jag kunna göra precis vad jag vill med den. Om jag fuckar upp den, ja, då är det mitt fel.

Om någon unge överklockarna den och bränner processorn, ja, då lär det märkas och är det inom garantitiden så får Dell avsäga sig ansvar. Om det nu är låst så ska det kunna låsas upp.

Det verkar helt oväsentligt att det är min dator. De vill fortfarande ha kontroll och bestämma över den. Är inte det helt sjukt?

Bekräftande frågor:
Rambus/RIMM/RDRAM ska väl gå att köra ensamt med dummy? Jag har hört det från två olika källor och jag har sett personer som sålt Rambus med dummy så det borde ju stämma?

Och kan min teori var sann att de blockerat? Dell har själva sagt att det kan arbeta som singel med dummy. Är det då inte märkligt att min inte kan det?

MrRunaway

PS Ursäkta mina mycket vulgära ordval, men det är väldigt frustrerande att ha köpt en pinne Rambus 256 MB och sen fungerar den inte för att Dell lekt storebror. *suck*
PS

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Re: Aldrig mera Dell! Aldrig, aldrig, aldrig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Nu är jag förbannad! Och jag är inte bara lite förbannad. För jag känner sådant hat mot Dell att jag kan förklara krig mot dem!

Det här är grunden:
Min dator är något gammal (fyra år), men jag har inte råd att köpa ny. Jag ringde supporten och undrade om jag kunde få gamla Rambus till subventionerat pris, men det gick inte. Jag sa att det var för dyrt för att köpa nya två eftersom Rambus måste jobba i par.

Då säger supportkillen att det inte alls är nödvändigt. Enligt honom skulle det fungera om man kopplade ihop en pinne med en dummy. Dummy är en platsbit med kontakter som vanliga minnen, men det innehåller inga minneskretsar. Och jag har redan två dummy i min så det är ju perfekt.

Jättebra tänkte jag och köpte en 256:a.

Det här är utlösande faktorn:
Ur med alla kablar, ut med ena dummyn i med minnet, i med ström, skärm, tangentbord och mus. (förkortas hädanefter sstm). Datorn startas. Skärmen är svart och datorn piper taktfast. Shit tänkte jag. Något är fel. Jag stänger genast av.

Ur med alla kablar, i med sstm i med dummyn igen och starta. Ingen fara. Datorn går in i Windows som vanligt.

Då fick jag en idé. Jag stängde av datorn, bla bla, bort med ena originalminnet, i med dummy (så det är 256 och 3*dummy) och igång med datorn och gissa vaaaaad! Samma taktfasta pip, skärmen död.

Alltså känns det som att BIOS blockerar möjligheten att köra minnen som singel. Jag använder fortfarande Dells egna dummys.

Så f you Dell. Ni bekräftade idag att BIOS är modifierad och låst för att förhindra överklockning. Så varför har ni förhindrat att man måste köra dubbla minnen? Ni kanske rent av ser det som ett sätt att tjäna pengar?

But listen up suckers! Det är min jävla dator och då ska jag kunna göra precis vad jag vill med den. Om jag fuckar upp den, ja, då är det mitt fel.

Om någon unge överklockarna den och bränner processorn, ja, då lär det märkas och är det inom garantitiden så får Dell avsäga sig ansvar. Om det nu är låst så ska det kunna låsas upp.

Det verkar helt oväsentligt att det är min dator. De vill fortfarande ha kontroll och bestämma över den. Är inte det helt sjukt?

Bekräftande frågor:
Rambus/RIMM/RDRAM ska väl gå att köra ensamt med dummy? Jag har hört det från två olika källor och jag har sett personer som sålt Rambus med dummy så det borde ju stämma?

Och kan min teori var sann att de blockerat? Dell har själva sagt att det kan arbeta som singel med dummy. Är det då inte märkligt att min inte kan det?

MrRunaway

PS Ursäkta mina mycket vulgära ordval, men det är väldigt frustrerande att ha köpt en pinne Rambus 256 MB och sen fungerar den inte för att Dell lekt storebror. *suck*
PS

jodu, mycket skit om dell har man snappat upp i sina dar... Vet du om de fortfarande låser bios på det där sättet i sina nya burkar?

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem

fy fan för dell ja jo, men det ska gå att köra dummy som du säger !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kan ni gissa om jag ringer ARN och Konsumentombudsmannen imorgon? Jag SKA ha ersättning för pengarna jag lagt ut. En hög ambition är att jag ska få två pinnar Rambus så jag kan få det där minnet jag velat ha. Datorn kommer hålla bättre då.

Jag spelar inte, jag chattar, surfar, läser, skriver och spelar in tv. Med 256-512 MB i minne hade gjort skillnad.

Nu förstör dem alla möjligheter. Jag har inte råd att köpa en dator i den ekonomiska situatutionen jag är nu.

Om man får en Dell så ska man garanterat formatera den direkt när man får den och lägga in egen XP-skiva så man slipper deras skumma tilläggsprogram.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte bra att bios låses? Det borde väl göra så datorn blir mer stabil? Eller har jag fel?

Många frågor på en gång. Men det du säger att datorn hållt i fyra år låter inte som ett skäl att undvika Dell. Ingen av de datorer jag köpt från byggare har hållit sig stabila så länge.

Permalänk

Jo, usch för DELL! Min kompis ringde supporten en gång, och vet ni vad det första dom svarade va? Dom sa "Har du kollat sladden där bak?", och min kompis undrar vilken sladd och dom säger "Jo, du vet den där sladden".

Inte bra...

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Dell suger så jävla hårt. Fyfan vad de suger. Alla Dell datorer är omodifierbara. Man ska köpa "deras" kompontenter för dubbla priset och halva prestandan.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är fullt förståligt varför överklockningsfunktioner inte finns på en märkesdator. Är man intresserad av överklockning köper man förmodligen inte en sån dator och möjlighet till överklockning skulle bara öka antalet supportfall där en klåfingrig användare pysslat med inställningar som han/hon inte har kunskap nog att pyssla med.

Angående minnet har jag ingen direkt koll på exakt hur RDRAM funkar, har varit påläst nog att undvika skräpet själv ;). Märkesdatorer är dock ofta kräsna vad gäller minnet och man bör se till att minnet man köper verkligen är garanterat att klara den dator man har, om man inte vill chansa förstås.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Oj, det bokstavligen florerar bra kritik med många argument!

Permalänk
Medlem

Eh du sa att du provade med 3 dummys och en rambus.. Varför provar du inte med ett rambus minne och en dummy och låter de andra 2 slotsen vara tomma? Se om datorn startar då?

Permalänk
Medlem

zulbat:
Moderkortet är bytt en gång, CD-läsare en gång och grafikkortet två gånger.

C22H28N2O:
*haha* Klassiskt när de inte vet.

dzidzius:
Jag såg det när jag räknade ut vad en dator kostade.

Vicotnik:
Jo visst. Jag sa det till en kompis. Fast om lille Kalle brassar på matströmmen till minnen till 25 V så går den sönder. De slipper supportsamtal och ärende. Det kostar pengar. Det förstår jag, men om man väljer att överklocka och den går sönder så borde garantin upphöra. Om de nu kan modifiera och designa BIOS:et så borde de kunna låsa upp det så det märks och en havererad dator ersätts inte och felsökningar får användaren själv stå för.

Så visst förstår jag att de låser, men det borde gå att låsa upp för den som kan eller vill. Moderkortet är bytt på min dator och ändå så sitter Sandra 2005 min service tag. Det är lite scary...

/

deus:
Självklart. Det finns ju delade meningarna, men jag ska då aldrig köpa Dell igen kan jag lova.

robe90:
Jag glömde det, men jag ska testa det. Dock så tror jag inte den fungerar för annars skulle dummysen inte sitta där över huvud taget. Om du köper en dator med DDRAM så sitter där ju inte dummys på platserna du inte använder. Så det känns som de måste sitta där.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

16-bitars RDRam minnen körs i par medans 32-bitars RDRam minnen körs som single... vad har du för typ av minnen i burken?

Man bör ha en viss förkunskap innan man börjar pilla i datorn.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jo, det är sant.

Jag ska kolla efter jag käkat.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Aldrig mera Dell! Aldrig, aldrig, aldrig!

Citat:

PS Ursäkta mina mycket vulgära ordval

vaddå vulgära ordval? :s sådär ser de ut när man e glad

nej men de där va skitigt gjort..

ska komma ihåg att inte ens tänka på dells support när morsans burk krånglar då

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

zulbat:
Moderkortet är bytt en gång, CD-läsare en gång och grafikkortet två gånger.

MrRunaway

Detta har de naturligtvis kommit fram till på ett trevligt sätt med hemservice utan att klaga?

Om samma hårdvara fallerat på en pc-byggare dator hade de nog däremot grinat och sagt att du använt datorn fel. Även om du haft som du har hos Dell 3 års försäkring.

Alltså jag tycker inte att du skall klaga för mycket. Han gav dig ju ändå support efter att garantin gått ut.

Dock tycker jag det är konstigt att så mycket hårdvara fallerar på en perfekt byggd märkesmaskin.

Permalänk
Medlem

skruvis:
Jag har svårt att bekräfta det du säger. Det är inte något jag sett eller hört någonstans.

Pulchi:
Jag skulle vilja sälja datorn och köpa ny, men det är inte så billigt tyvärr.

zulbat:
Supporten är inte så bra, men servicen är bättre. Fast upplägget på datorn är inte så bra.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

skruvis:
Jag har svårt att bekräfta det du säger. Det är inte något jag sett eller hört någonstans.

http://www.rambus.com/products/rdram/rdram_faq.aspx

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig att köpa Dell. Skulle inte ens vilja ha en om jag fick den gratis. Just p.g.a. sånna här saker. Ska man ha en dator ska man för fan få göra vad man vill med den och det är därför jag alltid kommer att köpa på t.ex. DB.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

En riktig eliteöverklockare modifierar naturligtvis dellmoderkortet med ett nytt PLL-chip så han kan överklocka den, resten piper & gnäller på något forum om att det inte går!

Så summasumarum är att kan man överklocka en Dimension 4/8xx0 så ska man hamna i överklockarnas hall of fame.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jennia:
Vilken fråga tänker du?

skruvis:
Jag har snackar inte om överklockning i detta fall utan uppgradering. Minnet är dessutom testat ihop med dummy i en annan dator och då fungerade det.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

skruvis:
Jag har snackar inte om överklockning i detta fall utan uppgradering. Minnet är dessutom testat ihop med dummy i en annan dator och då fungerade det.

MrRunaway

Jo jag vet, sorry för off-topic..

Vad har minnet för beteckning du köpt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Dell suger så jävla hårt. Fyfan vad de suger. Alla Dell datorer är omodifierbara. Man ska köpa "deras" kompontenter för dubbla priset och halva prestandan.

Jag har själv en bärbar dell och har satt i mer minne i den. Bara köpte det billigaste som fanns och det funkar kanon. Jag tycker att Dell får mycket skit, för mycket skit.

Det är nog bara ett vanligt sbs-fel som ställer till det tror jag och inte Dells fel.

Ett råd till många swecare, de som känner sig träffade kan följa detta råd ni andra om ni vill:
Läs på innan ni försöker er på saker och sluta skyll på andra faktorer!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Om det är en Dimension 8100/8200 med 850 chipset ska du ha sådana här minnen.

www.tradera.com/auction/Minnen/aid_25810402

Har du en Dimension med 850E chipset ska det vara 800-40 istället för 800-45.

Så vad är det för modell du har?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med en till som har exakt samma minne som jag och han hade inga problem att köra det som singel med dummy.

Skaka på huvudet är det enda jag kan göra.

Det är väl inte så konstigt att det känns som att Dell satt någon form av blockering?

Man kan ju t.ex. blanda minnen som PC3200 och PC2700 ihop, det är bara att det går på långsammaste hastigheten.

Jag säger som min kompis: Jag blir så trött!!

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har fått en dell av min skola den är 3 år gammal nu.
men jag har inget låst bios
och jag har köpt egna minnen och satt i datorn (ddr)
jag har aldrig använt mig av dell:s support. kanske skulle ha gjort det eftersom att min hdd "klonkar" lite.
men annars så är min dell den mest stabila dator jag använt fast den är lite för slö. så jag kan inget annat än rekomendera dell

fast din historia får mig att tänka i andra banor.
när du hör av dig till suport och får felaktig information DÅLIGT MYCKET DÅLIGT!!!

Permalänk
Medlem

Det känns lite som man får prata med c-laget på supporten. Innan hade jag ett nummer för storkundssupport och de var trevligare. De tjafsade inte när mina delar bytes ut. Det var liksom inget snack om att de inte skulle bytas ut. Den delen skötte dem bra.

Det känns bara så bittert att man får prata med stolpskott som bara nästan ger rätt information. Det känns som deras mentalitet handlar mycket om att begränsa datorn väldigt mycket. Små chassi, speciella fästen, speciella lådor.

De är inte gjorda för vi som kan lite mer än vanliga människor som köper Dell. Det är ju mer ringa och få den levererad.

Jag ska i alla fall ta ett snack med dem imorgon för jag är inte nöjd. Eftersom de bara säger att deras moderkort heter "Dell" så är det svårt att själv leta.

EDIT: Korrekturläsning avslöjade att ett inte glömts bort samt att jag hade ett tankesprång. Detta är korrigerat och gäller i styke ett.

MrRunaway

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du la ner hälften av den energi som du använder i den här tråden till att klanka på varumärket Dell och deras anställda, på att tjäna lite pengar istället, så skulle du nog ha råd att köpa "bättre" grejjer.

Men å andra sidan så verkar du inte göra annat än att spekulera över Dell´s Bios-"blockering".. så det jag kan rekomendera dig i övrigt är faktiskt ett Nintendo 8-bit med två handkontroller!

Lycka till!!

Visa signatur

hmm... varför är inte allt gratis?

Permalänk
Medlem

dell är skitbra.

billiga
snabba leveranser
superb support
snälla vid reklammationer

köper alltid dell till alla som ej överklockar.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
dell är skitbra.

billiga
snabba leveranser
superb support
snälla vid reklammationer

köper alltid dell till alla som ej överklockar.

superb support <-- *host host* va?? vi talar om DELL här va? Alltså folket som bad mig kolla om on/off var på på "baksidan" när deras helt nya burk hängde sig halvägsgenom booten...
snälla vid reklammationer <-- *pekar uppåt* 3 veckor efter tillbakalämning för att de skulle komma fram till att moderkortet var defekt, 4 veckor till innan de skickade ut en ny...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Dell datorer är dom bästa i sitt slag. Man köper ju ingen Dell om man ska överklocka och busa lite. Dom är inte gjorda för det pga att dom vänder sig till 99% av vanliga användare. Den lilla bråkdelen som klockar datorer och tramsar köper ju ingen DELL ...Men den som säger att Dell datorer är dynga har aldrig haft en DELL. Stabilare dator i grundutförande från dell är svår att hitta....Har ingen Dell själv men min dotter.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]