SweClockers drop!

Aldrig mera Dell! Aldrig, aldrig, aldrig!

Permalänk
Medlem

Re: Aldrig mera Dell! Aldrig, aldrig, aldrig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Nu är jag förbannad! Och jag är inte bara lite förbannad. För jag känner sådant hat mot Dell att jag kan förklara krig mot dem!

Det här är grunden:
Min dator är något gammal (fyra år), men jag har inte råd att köpa ny. Jag ringde supporten och undrade om jag kunde få gamla Rambus till subventionerat pris, men det gick inte. Jag sa att det var för dyrt för att köpa nya två eftersom Rambus måste jobba i par.

Då säger supportkillen att det inte alls är nödvändigt. Enligt honom skulle det fungera om man kopplade ihop en pinne med en dummy. Dummy är en platsbit med kontakter som vanliga minnen, men det innehåller inga minneskretsar. Och jag har redan två dummy i min så det är ju perfekt.

Jättebra tänkte jag och köpte en 256:a.

Det här är utlösande faktorn:
Ur med alla kablar, ut med ena dummyn i med minnet, i med ström, skärm, tangentbord och mus. (förkortas hädanefter sstm). Datorn startas. Skärmen är svart och datorn piper taktfast. Shit tänkte jag. Något är fel. Jag stänger genast av.

Ur med alla kablar, i med sstm i med dummyn igen och starta. Ingen fara. Datorn går in i Windows som vanligt.

Då fick jag en idé. Jag stängde av datorn, bla bla, bort med ena originalminnet, i med dummy (så det är 256 och 3*dummy) och igång med datorn och gissa vaaaaad! Samma taktfasta pip, skärmen död.

Alltså känns det som att BIOS blockerar möjligheten att köra minnen som singel. Jag använder fortfarande Dells egna dummys.

Så f you Dell. Ni bekräftade idag att BIOS är modifierad och låst för att förhindra överklockning. Så varför har ni förhindrat att man måste köra dubbla minnen? Ni kanske rent av ser det som ett sätt att tjäna pengar?

But listen up suckers! Det är min jävla dator och då ska jag kunna göra precis vad jag vill med den. Om jag fuckar upp den, ja, då är det mitt fel.

Om någon unge överklockarna den och bränner processorn, ja, då lär det märkas och är det inom garantitiden så får Dell avsäga sig ansvar. Om det nu är låst så ska det kunna låsas upp.

Det verkar helt oväsentligt att det är min dator. De vill fortfarande ha kontroll och bestämma över den. Är inte det helt sjukt?

Bekräftande frågor:
Rambus/RIMM/RDRAM ska väl gå att köra ensamt med dummy? Jag har hört det från två olika källor och jag har sett personer som sålt Rambus med dummy så det borde ju stämma?

Och kan min teori var sann att de blockerat? Dell har själva sagt att det kan arbeta som singel med dummy. Är det då inte märkligt att min inte kan det?

MrRunaway

PS Ursäkta mina mycket vulgära ordval, men det är väldigt frustrerande att ha köpt en pinne Rambus 256 MB och sen fungerar den inte för att Dell lekt storebror. *suck*
PS

Jag har inte läst igenom hela tråden så detta kanske redan har tagits upp.....

Rambus måste köras i par. Jag har iofs bara jobbat med rambus vid 3 tillfällen, men de datorerna klarade inte av att jobba med en "dummy".

Enligt konsumentlagen har du rätt att häva ditt köp innom 14 dagar. Dvs Dell måste betala igen dina pengar du lagt ut + att de måste betala frakten tillbaka till dem. Eftersom supporten "lurade" dig att köpa ett minne som inte fungerade på din dator så gissar jag att du kan skicka tillbaka dem senare än 14 dagar.

Om du returerar dem så kan du sedan spana in tradera eller blocket, efter rambusminnen, då kommer du säkert hitta ett par stycken till betydligt trevligare priser.

Lycka Till!

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Re: Re: Aldrig mera Dell! Aldrig, aldrig, aldrig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Jag har inte läst igenom hela tråden så detta kanske redan har tagits upp.....

Rambus måste köras i par. Jag har iofs bara jobbat med rambus vid 3 tillfällen, men de datorerna klarade inte av att jobba med en "dummy".

Enligt konsumentlagen har du rätt att häva ditt köp innom 14 dagar. Dvs Dell måste betala igen dina pengar du lagt ut + att de måste betala frakten tillbaka till dem. Eftersom supporten "lurade" dig att köpa ett minne som inte fungerade på din dator så gissar jag att du kan skicka tillbaka dem senare än 14 dagar.

Om du returerar dem så kan du sedan spana in tradera eller blocket, efter rambusminnen, då kommer du säkert hitta ett par stycken till betydligt trevligare priser.

Lycka Till!

What he said.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

Rdram med 850 och 850e chipset måste köras i par.
Rdram med 820 chipset kan köras singel.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite nyfiken på en sak .... har du ringt supporten och felanmält minnet? De säger att det ska fungera med din dator och det gör det inte. Då ska det väl bara vara att prata med dem och be dem skicka ett nytt. Eller vägrar de att göra det?

Sen var det någon som raljerade över att de frågade om on/off knappen var på eller att sladden är i. Vi som supportat vänner, släkt, jobbkamrater vet att man aldrig ska ta något för givet. Ja, jag har varit med om att det just varit det som är problemet (att folk t ex dragit ut sladden eller att de har glömt att de stängt av datorn på PSU'n). Om någon som jag är "support" för ringer mig och säger att datorn inte fungerar frågar jag de först om de kollat att alla sladdar är i och att den inte är avstängd. Betyder inte att jag är korkad utan att det är lika bra att kolla av det självklara innan man tar sig vidare.

De DELL jag haft erfarenhet av hos vänner etc. har överlag funkat bra och i några fall tuffar de på fortfarande efter många år. De är som sagt nog inte fört L33T dudes som vill överklocka men för en stor del av användarna ger de bra valuta för pengarna.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Detta är min uppfattning om dell från när ja har hjälpt min kompis med sin Dell när man ringer till dells support verkar dem inte riktigt veta vad dem snackar om alltid men dem vill gärna hjälpa till och ger ett svar iaf men vem vågar pipa iväg och köpa minne till en gammal dator som kanske inte pallar storleken på minnet som vi skulle göra till kompisens dator han ville köpa ett 512 sticks kort och slänga in i sin gammla burk ringer Dell och frågar om det passar då fick vi som svar Det borde fungera tycker jag, Vad är det för svar??
men dem ska ha alla credit för att dem alltid är villiga att hjälpa iaf

EDIT: minnet fungerade inte som tur va va d schyssta snubbar på INET så vi fick byta minnet mot 2 256 minnen för en liten mellan peng

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

Mitt företag har slutat köpa Dell... Först för att övertyga supporten att det är ett fysiskt fel på datorn tog förlång tid. Eller som en support kille sa "felet finns inte i mitt diagonistk program så felet kan inte finnas" ARGHHH! Bara att sitta i säkert fem timmar innan dom accepterade att det var ett fysiskt fel gjorde oss less(jag kostar också pengar). Sedan att hårdvaran är inte snabb, ger skumma fel som inte alltid är korrekt men billig. Vi räknade att priset per burk blir ungefär 40-70% dyrare. Dock deras bärbara har vi haft lite problem med även om dom är jobbigt söliga ibland.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av electro
Dock deras bärbara har vi haft lite problem med även om dom är jobbigt söliga ibland.

ja för intel processorerna i Dell datornerna är mycket slöare än dom i IBM eller HPs eller din propp köpt på datorbutiken.

Jag måste säga att 96% av allt gnäll på forumet emot dell beror på SBS. Otroligt att folk blir griniga och sura för att dom själva inte förstår
sig på hur datorer fungerar eller har läst igenom de avtal de ingått.
Fy skämms på er

Dom gånger jag själv har ringt in till supporten har allt fungerat klockrent, Inga problem med att dom hjälper en att felsöka hårdvaran och jag har fått delarna dagen efter.

Om du har problem med hur du ska sätta ditt ramminne så
rekommenderar jag användar handboken till din datorn
digitalformat-> HÄR

och funkar minnet fint i en annan maskin kan det ju vara minnes-sloten på ditt moderkortet som är trasig.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Min DELL upplevelse

För att dela min DELL upplevelse med er: Sitter själv på en 3½ år gammal Dell Dimension 8200. Har bytt hårddiskar i den vid flera tillfällen samt andra IDE-enheter såsom brännare, och aldrig haft några bekymmer. Nya PCI kort har fungerat utmärkt. Har till och med dragit ner hela datorn i golvet från skrivbordet. Bara tunneln (eller vad man ska kalla det) från processorfläkten lossnade, och den var lätt att sätta dit. Allt fungerade som vanligt. Vet inte hur DELL datorerna är idag, men min rullar på fint iallafall ^_____^

Permalänk
Medlem

Hmm, vi har en Dell och den har vi haft i 2½ år utan det minsta problem.
Har bytt minnen, lagt in extra hårddiskar och jag har aldrig haft en så stabil dator som den. Detta berättade jag för dzidzius som sa att den var omodifierbar ^^
Sen som du säger, du har haft Dell i 4 år utan problem och 1 litet problem gör att du aldrig någonsin kommer köpa eller använda något från dem mer?
Känns som lite fjortisbeteende även om du förmodligen är mycket äldre än så :/

Visa signatur

[Datorn] Core2Duo E8400 3.0 ghz ][ Abit IP35 Pro ][ Gainward 9800GTX ][ Seagate Barracuda 200+300+500 GB ][ Crucial Ballistix 2x1024 MB ][ Tagan 480w ][ Gigabyte 3D Aurora

Permalänk

MrRunaway - Köpte du minnet från Dell? Isåfall borde du kunna returnera det.

Om du inte gjorde det så... taskigt läge... Du borde kanske lämnat in datorn för uppgradering av minnet eftersom du uppenbarligen inte har kompetensen att göra det själv?

Och vadå överklocka? Att en Dell precis som alla andra märkesdatorer är svåra att överklocka vet väl vem som helst som har lite koll på datorer. Om du nu har det varför köpte du en Dell då?

De som jämför pris på märkesdatorer med en bygge från datorbutiken har antagligen ingen koll på vad det kostar att ha en supportorganisation. En märkesdator är dessutom byggd med betydligt högre krav på exempelvis strålning mm.

Gissar på att medelåldern i den här tråden ligger runt 14...

Mvh/Nicklas

Permalänk

Många glömmer ochså att man får med mjukvara till en Dell...

Jag har själv haft en Dell och den burken fungerade riktigt bra men håll inte måttet för 4 hårddiskar och det är inget konstigt med det för burken var inte bygg för det...

Nästa dator kan mycket möjligt bil en Dell om jag hittar ett bra paket som passar mig just då...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Globe_87
jag har fått en dell av min skola den är 3 år gammal nu.
men jag har inget låst bios
och jag har köpt egna minnen och satt i datorn (ddr)
jag har aldrig använt mig av dell:s support. kanske skulle ha gjort det eftersom att min hdd "klonkar" lite.
men annars så är min dell den mest stabila dator jag använt fast den är lite för slö. så jag kan inget annat än rekomendera dell

fast din historia får mig att tänka i andra banor.
när du hör av dig till suport och får felaktig information DÅLIGT MYCKET DÅLIGT!!!

Läs innan du skriver. Informationen han fick av Dell stämmer.

Visa signatur

The truth is yet to be discovered

Permalänk
Medlem

Dell gör faktiskt bra grejer, men jag skulle aldrig köpa en sån.
Farsan har företagsdator och när jag började tycka att det vara dax för dem att uppgradera så öppnar jag burken och ser att det sitter någon grön plast bit ivägen för att förhindra att man byter/sätter in nya grejer. odd... man borde få uppgradera själv även om man inte klockar och har sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nirmah
Dell gör faktiskt bra grejer, men jag skulle aldrig köpa en sån.
Farsan har företagsdator och när jag började tycka att det vara dax för dem att uppgradera så öppnar jag burken och ser att det sitter någon grön plast bit ivägen för att förhindra att man byter/sätter in nya grejer. odd... man borde få uppgradera själv även om man inte klockar och har sig.

Nej allt som är grönt betyder "TA BORT MIG" dvs det är delar som är enkla att ta bort
om man vill komma åt saker under.

det är bara att uppgradera bäst du vill.

inte så mkt man kan göra förutom att stoppa i mera minne, ny hdd, cdrom eller div. pci/agp kort.
uppgradera processorn går ju också bara man är lite händig.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Dell nu med dubbelt minne..
vaddå dubbeltminne? AJHAHAH!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Dell är prefekt för folk som inte vill skruva med sin dator.

Tyvärr går en del som vill skruva på Dells billiga paketerbjudanden och köper en billig dator som är svår att uppgradera och skruva med. Inte Dells fel utan kunden som köper fel vara för ändamålet.

Jag rekommenderar Dell till alla som vill ha en billig märkesdator med supportavtal att köra som den är utan modifikationer. Till de andra som har större krav så rekommenderar jag att bygga själv eller ta hjälp av någon som kan att bygga själv.

Enligt min erfarenhet beror 90% av alla fel på datorer på SBS. Alltför många verkar jobba enligt mottot "Friskt kopplat, hälfen brunnet" hellre än att ta en timme att söka efter en instruktion hur man gör innan.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Dell säljer billiga datorer med billiga komponenter, det är deras affärsidee och dem säljer mest av alla.Har alldrig ägd en dell men dem duger säkert till lite surfning och vanligt kontors arbete. Angående din dator, är du inte nöjd med den , sälj skiten och bygg nåt själv.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbrolle
Dell säljer billiga datorer med billiga komponenter,

Har du aldrig ägt en så undrar jag hur du vet detta, hörsägen?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |