Vågar man köpa Vista överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
"Vem vet?" Du tydligen, då du kallar Vista ett "Big Brother-system". Du verkar ha insider-info som få av oss har tillgång till.

Ja, eller så tror du blint på de tusentals rykten som sprider sig på nätet.

Nej, jag vet inte... Men vet du då?
Vet du någon som vet mer än utvecklarna på Microsoft?

"Trusted Computing" finns ganska dokumenterat vid det här laget tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babel haffo
Jag kommer personligen aldrig att byta helt och hållet till linux, pga att det är så jävla svårt att installera grejjer, tycker microsoft har löst det fint, dubbelklicka och allt är klart, i linux så ska man hålla på med massa skit och komlimera eller vad det nu heter, varför inte bara klicka och allt är klart.

Det där har du nog fått lite om bakfoten.

4.5 GB !
Det är mycket (iaf för en simpel laptop i synnerhet med dubbla OS), men då hoppas/tror jag att det finns en massa trevliga applikationer!?

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Jag trodde vi redan hade diskuterat klart angående det faktum att TCPA är avstängt som standard i Windows Vista? Visserligen kan det komma hårdvara eller mjukvara som kräver TCPA i Windows, men det är väl ditt val att införskaffa den?
Återigen skulle jag också vilja påpeka att www.againsttcpa.com är en ganska löjlig sajt då det inte klart och tydligt står vilka som står bakom den. Man kan klicka hur många gånger som helst på User Against TCPA och inte se ett skit. Bara puckon döljer sig bakom svarta masker när de demonstrerar.
En sån här debatt ger gärna känslan av att många människor lider av lättare eller svårare paranoia, som mer än gärna tar sig uttryck i rädslan över att någon ska komma på vad de gör på internet.
Bill Gates vill inte döda dig.

Avstängt... Det avgör väl programmeraren?

Det är ju själva operativsystemet vi pratar om nu, inte ett igångstartat program som Word eller Photoshop. Operativsystemet ligger ju till grund i allt du gör, alla dina installerade program, dina sparade filer, kontakten med all din hårdvara etc.

Har du mjukvaran i din dator (vilken du inte blir av med eftersom det är självaste operativsystemet) så behöver du ingen hårdvara.

Permalänk
Medlem

äh någoen noerd kommer snart fixa att man kan installera windows program i linux^^ då jäklar hehe

denna tanke är inte realistisk..bara bekväm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Över menar du? OS X tar inte 4.5 GB i utrymme efter en installation.

Min OS X tog 5gig

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babel haffo
Jag kommer personligen aldrig att byta helt och hållet till linux, pga att det är så jävla svårt att installera grejjer, tycker microsoft har löst det fint, dubbelklicka och allt är klart, i linux så ska man hålla på med massa skit och komlimera eller vad det nu heter, varför inte bara klicka och allt är klart.

Går att fixa så du kan installera program så.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag såg att en kille skrev att Vista kommer få fler att byta till Linux. Ho ho! Här är jag. Jag ska byta till Linux p.g.a. Vista och jag har börjat lite smått nu, men jag måste konvertera tusentalsfiler först och se att det fungerar.

Vista kräver 1 GB vad jag hört och rekommenderar 2 GB.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Själv hoppas man fortfarande att snubbarna på Apple snart kommer att inse hur mycket cash de skulle tjäna om de får PC-spel att funka på Mac. Det enda som hindrar mig från att köpa en Mac är det faktum att jag är en gamer. När farsan började på Metasoft kom han hem med en Powerbook och SHIT vad jag blev förälskad i den...

Jag har inget speciellt emot Windows i sig. Det är bara det att dels så gör MS allt på ett ganska krångligt sätt och sen finns det bättre OS. Jag menar, det är faktiskt ganska patetiskt att Aero Glass ska behöva kräva halva mitt grafikminne konstant, när Macarna gör samma sak med runt en åttåndel så mycket minne.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nej, jag vet inte... Men vet du då?

Nej, därav avsaknaden av propagandainlägg från min sida.
Ignoransen hindrar dock tydligen inte dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Själv hoppas man fortfarande att snubbarna på Apple snart kommer att inse hur mycket cash de skulle tjäna om de får PC-spel att funka på Mac. Det enda som hindrar mig från att köpa en Mac är det faktum att jag är en gamer. När farsan började på Metasoft kom han hem med en Powerbook och SHIT vad jag blev förälskad i den...

Jag har inget speciellt emot Windows i sig. Det är bara det att dels så gör MS allt på ett ganska krångligt sätt och sen finns det bättre OS. Jag menar, det är faktiskt ganska patetiskt att Aero Glass ska behöva kräva halva mitt grafikminne konstant, när Macarna gör samma sak med runt en åttåndel så mycket minne.

Sen att Mac OS X inte erbjuder ett helt funktionellt gränssnitt där allt tolkas utifrån XML och erbjuder dig att göra vad du vill hur du vill är väl en helt annan sak?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JemyM
Avstängt... Det avgör väl programmeraren?

Ehm, nej. Det avgör användaren.

Och det där med bakdörr hos windows kryptering? Vilkas kryptering litar du på då? Det var inte länge sen som all krypteringsmjukvara från USA var tvungen att ha USA bakdörrar åt NSA, så alla som höll på med det då hade uppenbarligen inga problem med att ge bakdörrar.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
äh någoen noerd kommer snart fixa att man kan installera windows program i linux^^ då jäklar hehe

Finns redan så man kan köra win program under linux system

sen finns ReactOs... hoppas de får tummen ur och släpper ett grymmt os så slipper vi allt vad pyttemjuk heter.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Och det där med bakdörr hos windows kryptering? Vilkas kryptering litar du på då? Det var inte länge sen som all krypteringsmjukvara från USA var tvungen att ha USA bakdörrar åt NSA, så alla som höll på med det då hade uppenbarligen inga problem med att ge bakdörrar.

En av de många fördelarna med öppen källkod; man kan lita på grejorna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Ehm, nej. Det avgör användaren.

Säkerhetsluckor eller bakdörrar för myndigheter har jag inga problem med. Efter en juridisk process kan myndigheter skydda landet mot hot.

Men nu när Microsoft officiellt avslöjat att dom står för fascism så är det inte med samma lättsamhet jag investerar i ett operativsystem från dem.

Det är en mycket stor skillnad på att ha en bakdörr eller säkerhetslucka, till att vi måste svara "Ja" på att företagsorganisationer gratis får allt dom vill veta utan att ens frågat om det; annars får vi inte ens starta datorn.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Men nu när Microsoft officiellt avslöjat att dom står för fascism så är det inte med samma lättsamhet jag investerar i ett operativsystem från dem.

Nu blir jag väldigt nyfiken. Kan du förtydliga dig lite? Det känns som att du baserar dina påståenden enbart på en snabb genomgång av propagandasidor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men nu när Microsoft officiellt avslöjat att dom står för fascism

Åh fan, vart då?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att de dessutom äter småbarn gör ju inte saken lättare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var någon här som sa att Apple skulle tjäna om de fick igång PC-spel.

Jag vill vrida lite på det och säga: Om Linux och Apple får till ett bättre samarbete med speltillverkarna så att spel även går att lira på Linux och Apple (utöver Windows) så kommer Microsoft få stora problem.

En kompis pappa jobbade som journalist. Han skulle hjälpa mig ett redigera ett dokument på PC i Pagemaker - som han kan väl. Jag fick gå ifrån för att inte börja skratta. Jag har sällan hört någon svära och skrika så mycket över hur dålig PC är. *hehe* Men vaaa faaan! Jävla skit! Men vad är det här? Amen, jag klickade ju inte. Och massa saker. Ja, ni kan tänka er.

Tänk om fem-tio år när hem-PC-datorerbjudande kommer ut. Jag tror inte att Linux kan vara det som gäller, men det måste absolut vara ett val, eller ha hårdvara som fungerar i Linux.

Det saknas fortfarande en hel del jobb från hårdvarutillverkarna. Min scanner jag köpte för ett tag sen verkar inte ha Linuxprogram. Där måste tillverkarna skärpa sig! Och inte förrän dess kan Linux få ett ordentligt genomslag. Fast tänk på DVD. Det började komma runt 1999 har jag för mig och då hörde jag att det skulle ta fem år innan det slog genom. Det tog något år till, men nu är det ju verkligen DVD som gäller. Och snart är Blueray/HDTV-DVD på igång. Om kanske fem år så är apparaterna utbytta i hemmen? Det tar tid, men Linux har en ljus framtid som väntar hoppas jag. Det måste bara få bort sin nördstämpel lite... Ubuntu är en dist som många skulle kunna vänja sig vid, men försök få morsan att använda Slack. Det går ju inte.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppeman
Nu blir jag väldigt nyfiken. Kan du förtydliga dig lite? Det känns som att du baserar dina påståenden enbart på en snabb genomgång av propagandasidor.

Fascism är den ideologi som grundar sig i en auktoritet som motverkar demokrati och liberalism.

TCPA grundar sig inte på "Var vill du gå idag?" utan "Det är bäst för dig att vi tar hand om vad du gör".

Det finns inga tydlig indikation om att TCPA skall anses som ett "valfritt" alternativ, utan snarare något användare inte skall kunna undvika. Ideologin basar sig I att jag som användare inte skall bestämma själv var, hur och när jag använder min egen dator.