Motherboard Monitor-liknande program till AMD 64?

Permalänk
Medlem

Motherboard Monitor-liknande program till AMD 64?

Jag har börjat klocka lite smått och saknar därför ett bra program som visar information om busshastigheter, volt och temperaturer, ungefär som motherboard monitor men det funkar ju inte till nyare moderkort som mitt.

Jag har redan Everest och Nvidias nTune men de är inte lika bra.
Så vad finns det för olika program som kan visa sådan information för min dator?

Edit: Postade i fel forum.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

testat speedfan?

cpu-z är rätt användbart för att hålla koll på det mesta förutom temperaturer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

MBM funkar fint på mitt system. Fast det är mest till för att hålla koll på temperaturer. CPU-Z och liknande program är bättre för att hålla koll på frekvenserna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Everest Ultimate 2006 använder jag, funkar riktigt bra,
everest ultimate 2005 och everest home visar min temp fel, bara 2006 som visar rätt. I everest finns även CPUID som är riktigt bra (lite mer än cpu-z)

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Jag fick MBM att fungera nu men Everest Ultimate verkar vara bättre.
Även denna version av Everest visar fem grader lägre GPU-temp än Nvidias program, den visar också grafikkortets originalklockfrekvens på 350MHz och inte 420Mhz som det är klockat till. Synd att det visar fel temp (om det inte är Nvidias program som visar fel) för jag vill ha ikoner nere vid klockan som visar tempen på både CPU och GPU, får väl lägga till fem grader själv. Det verkar inte funka som MBM, ikonerna försvinner när jag stänger huvudfönstret och då försvinner ju vitsen med att ha dem.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Det går att ordna i mbm5. Om du går in i settings och sen temperatures och väljer den temperatur du vill och trycker på visual så finns det en liten ruta där det står "show in system tray".
Du kan klicka i både cpu och gpu då alternerar de nere vid klockan..

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk
Medlem

introstand: På min dator kan jag inte få MBM att läsa av GPU:n, bara moderkortets tre sensorer; CPU, NB och lufttempen. Tray-ikonerna vet jag hur man får men jag vill även ha GPU-tempen där.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
introstand: På min dator kan jag inte få MBM att läsa av GPU:n, bara moderkortets tre sensorer; CPU, NB och lufttempen. Tray-ikonerna vet jag hur man får men jag vill även ha GPU-tempen där.

Krävs tredjepartsprogram för det. Jag använder t.ex. ATITool som skickar tempen till MBM. Vet att det finns nåt program för nVidiakort som klarar det oxå, kommer inte ihåg vad det heter dock.

edit: Hittade. Och det verkar som ATITool funkar för nVidiakorten oxå numer.
- http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50587...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Stort tack Vicotnic, det funkade!

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
introstand: På min dator kan jag inte få MBM att läsa av GPU:n, bara moderkortets tre sensorer; CPU, NB och lufttempen. Tray-ikonerna vet jag hur man får men jag vill även ha GPU-tempen där.

Jo då det funkar hur bra som helst! Jag har ett likadant moderkort.. Gör exakt som det står i den här tråden bara.

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=6798&highlig...

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av introstand
Jo då det funkar hur bra som helst! Jag har ett likadant moderkort.. Gör exakt som det står i den här tråden bara.

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=6798&highlig...

Ja, jag fick det nyss att funka med Vicotnics länk, jag kände inte till dessa plugins förut.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hjälpsam

Jag kan myacket varmt rekomendera Samurize
http://www.samurize.com/modules/news/

Via den visar jag över min taskbar;
Cpu: belastning core0 core1 & total, temp
Gfx: temp core & ambient, core & mem hastighet
Moderkort; nb temp, 3.3v 5v 12v, minnes användning
Nätverk: Total upload/download sedan omstart
HDD: ledigt utrymme per disk, temp

Och på skrivbordet (inte i fönser utan klistrat på wallpaper);
Klockan, lokalt väder, nu på tv, kalender, winamp controller

Använder rivatuner och speedfan som plugins för att få info till Samuraize. Mycket läckert program, designa din desktop med vilken info du vill hur du vill.

EDIT;
bra exempel på vad man kan göra med den om man orkar mecka lite
http://www.samurize.com/modules/myalbum/photos/3379.jpg

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Kan Samurize visa saker i systray? Jag körde Samurize för länge sen men har nästan hela tiden saker som täcker hela min desktop, så jag la ner det.

Skulle gärna vilja ha ytterligare program som funkar som MBM, eftersom MBM är nedlagt och inte utvecklas längre.

Hur min systray ser ut nu:

Moderkort, CPU, hårddiskarna och GPU.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hjälpsam

Inte i systray, över taskbaren sade jag

Kör taskbaren på vänster sida av vänstra skärmen, och övre den ligger min huvudövervakning.

Skall ta en screenie när jga kommer hem.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Inte i systray, över taskbaren sade jag

Jo, jag fattade det. Bara undrade ifall Samurize även kunde göra något liknande det jag har nu.

Över taskbaren förresten.. Menar du ovanför den eller ovanpå den? För ovanpå skulle ju funka för mig; en förlängd systray typ.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hjälpsam

Ovanpå. Finns säkert plugins/dll:er som någon knackat ihop för att köra viss info i systray med. Skulle inte förvåna mig. Du har två möjligheter till att köra Samuraize ovanpå taskbaren, den ena är "Allways on top combatmode" som overridar all annan allways on top. Men kan ge problem med fullskärms saker, att den flimmrar igenom där.. inte så kul alltid. Den andra är att du tar bort taskbarens allways on top och sätter "Allways on top" (canligt läge) med samurize.

Ett tag körde jag till och med med en paket/kolli tracker på skrivbordet som sade till mig när jag kunde gå till posten.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Jag kan myacket varmt rekomendera Samurize
http://www.samurize.com/modules/news/

Tack för tipset, det verkar vara ett vettigt program om man orkar lära sig hur det funkar, ska kolla lite närmare på det senare.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hjälpsam

Det är inte svårt alls att mecka med, klipp och klistra i editorn.

"moderkortet" har jag gjort själv (stulit lite kod till den dock). Desktoppen har jag stulit rakt av, och modifierat efter egna behov.

EDIT;
Såg nu att den körde med fel mobo bild... den skall naturligtvis vara vriden 90grader

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI