Oblivion - monstren alltid på samma level som en själv?

Permalänk
Medlem

Varför är alla så extremt fokuserade på levels hit och dit? Jag kör spelet på en svårighetsgrad som är lite svårare än default och jag tycker att det är alldeles utmärkt. Vissa monster är enklare, andra svårare och vissa väldigt svåra. Det är kul och utmanande, räcker inte det? Vad fasen spelar det fär roll vad för level monstrena har?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Kerberos: Visst, du har rätt. Det ska vara svårare. Har dock läst att det blev FÖR svårt för
vissa konfigurationer på TES-foumet, men det handlar nog mer om spelarna än om spelet.

Mymantheman: Den där texten konfirmerade ju i princip bara "problemet".

"Generally, they ensure that any quest or dungeon the PC encounters while roaming the
countryside is doable, assuming the PC is moderately prepared and the developers didn't
intentionally throw a non-random high level creature into the mix."

Mao: du kan klara ALLA quests och ALLA dungeons på låg level eftersom monstren anpassas
efter dig. Som "Minsc och Boo" delvis bekräftar.

Iofs så läste jag att du var tvungen att ha nått en viss level för att kunna acceptera vissa
quests. Det vore ju bra.

Men men, det ska redan var en mod på G, och då kanske det här problemet redan är ett icke-problem. Ska se om jag hittar den.

Matte010: Problemet är nog hur man tänker sig spelvärlden. Jag
vill veta att där ute någonstans finns ett monster så mäktigt att
det kommer slakta mig bara jag närmar mig det, men att jag, om
jag levlar upp som faen, någon gång i framtiden kan döda det
och få någon grym skatt för det. Eller, att när jag går ner i en
dungeon, tro att det i slutet av den ligger en skatt och väntar
som kan vara vadsomhelst, och inte något som slumpas fram
efter min level.

Om man inte tänker så, så spelar det naturligvis ingen roll. Inget
av sätten är heller rätt eller fel. Det är bara det att för oss som
inte gillar nuvarande system så tar det bort extremt mycket av
viljan att... ja, spela spelet.

Permalänk

Jag tycker att det är helt totalt värdelöst att monster levlar upp tillsammans med mig. Jag har spelat åtskilliga timmar och jag har fortfarande inte åkt på pisk av någon (förtom diverse soldater). Hur kul är det på en skala? Jag vill ju för fan kämpa lite för att överleva...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Lite av spelglädjen försvann faktiskt när jag läste det där
Hoppas det kommer en fix.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

sålde mitt spel PGA level shiten.. allt blev så himmla tråkigt.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Att det finns områden som är för farliga att vistas i är ju själva grejjen med sådana här spel, att kanske sukta efter den där coola borgen som så high-levels vaktar och så... Vore ju rätt B om borgen är ungefär lika svår i början av spelet som end-game... Men men, installerar spelet nu för att ta reda på hur det känns när man spelar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så dumt.. då har man sneakat i vansinne i onödan då, i rädsla för att möta nåt övermäktigt såhär i början (någon drake vore najs btw )

tjena anarkizt btw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
så dumt.. då har man sneakat i vansinne i onödan då, i rädsla för att möta nåt övermäktigt såhär i början (någon drake vore najs btw )

tjena anarkizt btw

Det finns ytters få drakar kvar i Tamriel... och du vill inte möta de som finns kvar

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

Hallå, dra upp svårighetsgraden, då blir det rätt besvärligt.

Sedan stod det ju att dungeons när man "roamar" anpassas efter level. Dvs det finns väl då många dungeons man kan komma åt när man inte roamar, tex genom quests. De borde ju kunna vara svårare då.
/A

Permalänk
Medlem

Jag finner spelet vara hyffsat utmanande. Det beror väl delvis på att jag har en karaktär med hyffsat pissiga attribut, men även i spelet i sig. Lycka till att slakta Umbra eller köra igenom alla Mage Guild´s quest som LVL 1 karaktär. Alla monster är ju dessutom olika svåra. Jag är iallafall spänd när jag går in i grottor och liknande, då det även finns en hel del fällor och jag som en hemmagjord Battlemage klass har relativt lite HP.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag tycker att det är helt totalt värdelöst att monster levlar upp tillsammans med mig. Jag har spelat åtskilliga timmar och jag har fortfarande inte åkt på pisk av någon (förtom diverse soldater). Hur kul är det på en skala? Jag vill ju för fan kämpa lite för att överleva...

Dra upp svårighetsgraden?

Det är bra att monstrena skalar. Annars skulle spelet bli för svårt för dom som bara gör mainquesten, eller för lätt för dom som gör allt annat först.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

Dom som spelar mycket fps och Hack & Slash ala Dungeon Siege förstår nog inte vad alla gnäller på utan kommer nog gilla det här systemet. Vi andra som gillat Morrowind, BG-serien, Fallout-serien, Gothic-serien och dom andra flesta andra bra rollspel som gjorts kommer ha svårt för det här helt enkelt.

Visa signatur

Go for the eyes, Boo, GO FOR THE EYES! RAAAAAAAAAAAURGH!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minsc & boo
Dom som spelar mycket fps och Hack & Slash ala Dungeon Siege förstår nog inte vad alla gnäller på utan kommer nog gilla det här systemet. Vi andra som gillat Morrowind, BG-serien, Fallout-serien, Gothic-serien och dom andra flesta andra bra rollspel som gjorts kommer ha svårt för det här helt enkelt.

Morrowind skalade fienderna också.

Jag tycker det är underbart. Jag är redan level 13 och har inte ens börjat på Main Quest... om jag kommer till oblivion efter att jag levlat upp (fått max rank i alla guilds, gjort alla småquests osv) och möter level 2 saker blir jag ju inte lite besviken...

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Morrowind skalade fienderna också.

Inte alls på samma sätt, i Morrwind kunde du bli fet ägd om du gick in i en dungeon av fiender med bra mycket högre level än en själv, och med bra mycket bättre rustning än en själv. Man kunde också få tag i riktigt bra vapen tidigt om man var smart nog. Så det var inte alls att alla dungeons, loot etc var balancerade efter en själv där.

Visa signatur

Go for the eyes, Boo, GO FOR THE EYES! RAAAAAAAAAAAURGH!!!

Permalänk
Medlem

testade att sätta svårighets skalan på svåraste, det som är bra är att man kan ändra svårighets graden in game utan att starta om, ni som tycker det är lätt, dra upp på svåraste så åker ni på pisk av ALLA och det är lite där felet är eller hur?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minsc & boo
Dom som spelar mycket fps och Hack & Slash ala Dungeon Siege förstår nog inte vad alla gnäller på utan kommer nog gilla det här systemet. Vi andra som gillat Morrowind, BG-serien, Fallout-serien, Gothic-serien och dom andra flesta andra bra rollspel som gjorts kommer ha svårt för det här helt enkelt.

Ja det har du nog rätt i, själv störde jag mig som sjutton på att laddade spel i Diablo 2 spawnade in alla monster igen. Gjorde så att man var tvungen att spela tills nästa waypoint för att slippa döda alla igen. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta system, det har uppenbarligen för och nackdelar. Det allra bästa hade varit om man kunde välja om man ville ha de som det är nu eller mer som det är i Baldurs Gate och dess likar.

Märks det av mycket att det är ett spel som utvecklats även till konsol för er som spelar pc versionen?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Läste på morrowind forumet och tyckte att det verkar stämma bra, Pga att Oblivion nu också finns på konsoll (360) blir spelet mer actionorienterat, spelet skall tilltala en bredare massa (yngre spelare)så har mycket av spelet anpassats till just lättare action rpg med l33t l00t och manglar slakt istället för att smyga och se om man verkar klara av ett uppdrag och om inte skjuta upp det till ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mymantheman
Läste på morrowind forumet och tyckte att det verkar stämma bra, Pga att Oblivion nu också finns på konsoll (360) blir spelet mer actionorienterat, spelet skall tilltala en bredare massa (yngre spelare)så har mycket av spelet anpassats till just lättare action rpg med l33t l00t och manglar slakt istället för att smyga och se om man verkar klara av ett uppdrag och om inte skjuta upp det till ett senare tillfälle.

Tja, vet inte om jag håller med om svårighetsgraden kommer eftersom det finns på konsol. Daggerfall hade i princip exakt det här systemet och det var ju till PC.
Jag tycker det bästa är en blandning, jag kan inte uttala mig ännu hur det funkar i långa loppet.
Men en sak som är säkert var att i Morrowind var det grymt trist om man var högre level och sprang runt och fick quests där det inte fanns något motstånd. Någon nämnde också att man kunde få väldigt bra vapen tidigt. Det stämmer ju helt men var ju ännu en sak som ledde till att spelandet blir grymt obalanserat. Jag minns att jag rätt snabbt fick full uppsättning med deadric rustning och svärd. Plötsligt dog allt omedelbart på alla quests.

Jag håller dock med de andra att det borde finnas fler ställen som man inte vågar ge sig in på eftersom monstren är för svåra.

/A

Permalänk
Medlem

CorranHorn: Ja det känns som att det är utvecklat för konsoll och sedan portat till PC. Inte att
det är utvecklat med båda i åtanke. Främst inventoryt visar ju detta.

Fast det är inget större problem. När man väl vant sig tror jag faktiskt inte det är något
problem alls.

Aka_the_barf: Mmm, höjer man svårighetsgraden så blir allt svårt. Man kanske till och med kan modda så att allt blir OMÖJLIGT. Saken är att det inte är där skon klämmer.

Problemet är fortfarande att jag vet vad jag kan förvänta mig i vilken dungeon jag än går in i. Därinne kommer finnas monster som är slumpade för att passa min level, och skatter likaså. Visst höjer jag svårighetsgraden så kommer de monstren vara svårare, men det kommer de vara också när jag har levlat upp 20 levlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minsc & boo
Menyn där du ser ditt namn, stärntecken etc..

Ja kunde ha blivit det bästa rollspelet ever, men det här förstörde det mesta för mig. Ska ge det ett tag till dock. Som sagt vad är poängen att levla och hitta bra vapen om man kan klara spelet som level 1?

Kanske inte level 1, men level 9 går visst alldeles utmärkt

http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=300885

Tacka vet jag Morrowind. Konsoler ska inte vara alltför inblandade när ett pc-spel skapas, då går det åt skogen

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Så som jag har uppfattat det så är det skitsamma egentligen. Även om man ligger på samma level så kan man vara bra på helt olika saker. När man går upp i level så får man ju välja 3 områden som man vill bli bättre på. Hur stor är risken att NPCs har valt precis samma områden som du själv?

Sen finns det ju olika moves och dylikt som man kan lära sig av tränare. Om det är något som ingår i level-systemet tvekar jag faktiskt på.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Finns några moddar som fixar detta och fler är på gång. Kolla in t.ex http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=297892
De officiella modforumen uppdateras ofta med nyheter http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showforum=25
Problemet jag finner större med detta system är att ingen hänsyn tas till *hur* spelaren går upp i nivå. Det räcker med att träna en av sina huvudfärdigheter för detta ska inträffa. Att då träffa på fiender på ens egen nivå när resten av sina förmågor ligger kvar på nivå 1 är inte speciellt roligt. Problemet beskrivs bra här - http://www.uesp.net/w/index.php?title=Oblivion:Character_Crea...
Men men, det löser sig nog med tiden. Precis som med Morrowind tror jag det kommer dyka upp allt fler moddar som gör så alla kan justera spelet till precis sin smak. Det som är Oblivions största styrka, kan bara bli bättre allt eftersom

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MWest
Problemet är fortfarande att jag vet vad jag kan förvänta mig i vilken dungeon jag än går in i. Därinne kommer finnas monster som är slumpade för att passa min level, och skatter likaså. Visst höjer jag svårighetsgraden så kommer de monstren vara svårare, men det kommer de vara också när jag har levlat upp 20 levlar.

Det ligger en del i detta, men jag tycker faktiskt att det här systemet är ganska bra. Vilket jag inte trodde att jag skulle tycka. För första gången på flera år tycker jag att det är riktigt kul att spela datorspel.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Nån som sett att svårighetsgraden kan ställas in eller? Om du ställer den till det svåraste så tål en level 1 rått runt 50 pilar. Och en Zombie runt 40 pilar + 20 slag. Och du själv tål man väl kanske 5 träffar från en råtta och 3 av Zombien. (I första fängelsehålan)

Räcker inte det som utmaning?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Gambit, det du beskriver är bara obalanserat, och det är inte det man är ute efter. Man är ute efter ovissheten om vad som skall komma (hittade en cave ganska omgående tex, en stor stor grotta med bara råttor och goblins typ.. jag väntade mig hela tiden nåt större, nån rejäl bandit eller nåt liknande; nejdå allt som fanns var råttor och goblins (level 1)

Permalänk

Någon som testat NPC-static modden?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Dra upp svårighetsgraden?

Det är bra att monstrena skalar. Annars skulle spelet bli för svårt för dom som bara gör mainquesten, eller för lätt för dom som gör allt annat först.

Det är ingen lösning. Om jag drar upp svårighetsgraden så åker jag på pisk av alla (istället för ingen), vilket inte heller gör spelet roligare. Jag vill kunna spöa vissa, men samtidigt veta om att det finns monster som är betydligt starkare än mig, vilket innebär att jag ser det som en morot att levla upp, just för att kunna spöa de där monstrena.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Jag tycker att problemet är att utrustningen skalas snarare än att motsåndarnas level skalas. Pga hur karaktärssystemet ser ut så är nästan utrustningen viktigare än level, vilket gör att det nuvarande systemet med att få t ex komplett ebony vid level 16-17 (i princip, om man dungeoncrawlar litet) låser en väldigt hårt vid en viss grad av "effektivitet". Imo så borde t ex standard-rustning *aldrig* vara nåt annat än iron/stål för humanoider, oavsett spelarens level. Bossar kan ha enstaka bra grejer på sig, men inte som nu när banditer springer omkring i det dyraste deras level tillåter.

Random-levels fungerar bra (och ger en lagom "range" av olika svårighetsgrader per dungeon) för de utspridda sakerna och quests, men det borde slängas in en större drös av minim-levels. Arena-fighterna borde alla ha lägsta-levels, och sen skala *upp*, inte vara möjliga att klara vid en godtycklig level.

Nåja lär vara en mod ute för detta ikväll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Dra upp svårighetsgraden?

Det är bra att monstrena skalar. Annars skulle spelet bli för svårt för dom som bara gör mainquesten, eller för lätt för dom som gör allt annat först.

Men är det så svårt att fatta???
Det är inte nivån folk klagar på, utan att den håller sig konstant genom hela spelet.
Vad fan är meningen med att levla upp om man hela tiden har lika lätt/svårt att döda samma jävla monster?

Och var det verkligen så hemskt svårt att spela Morrowind?
Var det så att du började gråta när du gick vilse i skogen i början (ja, utan fasttravel eller kompass eller halva kartan enablad från start) och stötte på ett monster som du var chanslös mot?

Eller gjorde du som alla andra som älskade Morrowind, att du kämpade på, timme efter timme, tränade, tog lektioner och tränade upp skills, samlade pengar och köpte bättre vapen, blev överlycklig varje gång du levlade eller fick tag i något bra eftersom effekten av ditt kämpande blev uppenbar direkt, och sedan gick tillbaka och fick din belöning genom att nu kunna döda monstret i fråga.
Sedan upprepas ju detta genom hela Morrowind, man får KÄMPA sig uppåt, ta en bit i taget.

Att i Oblivion kunna klara mainquesten vid level 9, eller bli arena-champion vid level 1, det är ju bara totalt skrattretande.

Det borde verkligen ha kommit två versioner av Oblivion - en hardcore och en konsol/lamer-version. Hade nog inte varit SÅ svårt att konfigurerar om lite här och där och få ut två versioner.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt. Känns som man kastat 500 kr i sjön.
Som alla andra säger vad finns det för mening med att levla om alla fiender anpassas efter vilken lvl man är själv?