Permalänk
Medlem

Ny dator, som alla andra...

Tjena, jag har redan tittat runt ett tag på det här forumet nu men hittade ingen som träffade min ekonomi 8-)

Jag behöver, som ni kanske redan förstått :P, en ny dator. Den jag sitter på för tillfället har jag haft i över 4 år nu så prestandan är lite varierande.. På grund av min otroligt låga kunskap om just datordelar så måste jag be om hjälp, det känns lite förnedrande men vem skrattar bäst när jag sitter där med min nya dator?

Jag siktar på en hållbar dator eftersom jag har ekonomin att finansiera den. Absolut max ligger runt 20.000kr, men jag ser hellre att den hamnar runt 17-18.000 (Kanske t.o.m. 16.000)

Jag kräver absolut ingenting av er som hjälper mig och förstår att ni gör det för att ni vill, inte för att ni måste.. Så jag uppskattar det väldigt mycket om ni skulle kunna hjälpa mig med ett hyfsat paket.

Jag behöver varken skärm, tangentbord, mus eller högtalare så jag hoppas på att få ihop ett riktigt monster

Datorn skall främst användas till Spel.. Nästan bara spel

Permalänk
Avstängd

Leta lite mer nästa gång.

Här är en länk som jag hoppas du kan få lite nytta av.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56972...

Det rä en dator som jag håller på att forma och slutspriset kommer ligga på mellan 15-16 000 danska kronor.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket, väldigt läsvärd post och precis det jag söker.. Jag hänger dock inte med i termerna än men det kommer.. Jag är som dig, jag skall ha det som passar bäst och jag har råd att vänta. Har plöjt en bit av tråden nu och skall sitta här hela kvällen och läsa resten

Tips för andra om ni kollar igenom den här tråden i samma syfte som jag skrev den... Skapa ett enkelt .txt dokument där ni skriver de olika sakerna som blir förslagna inkl. för- och nackdelar. Ger fin struktur på det hela och gör det mycket enklare att välja när det väl kommer till kritan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neriath
Tack så väldigt mycket, väldigt läsvärd post och precis det jag söker.. Jag hänger dock inte med i termerna än men det kommer.. Jag är som dig, jag skall ha det som passar bäst och jag har råd att vänta. Har plöjt en bit av tråden nu och skall sitta här hela kvällen och läsa resten

Tips för andra om ni kollar igenom den här tråden i samma syfte som jag skrev den... Skapa ett enkelt .txt dokument där ni skriver de olika sakerna som blir förslagna inkl. för- och nackdelar. Ger fin struktur på det hela och gör det mycket enklare att välja när det väl kommer till kritan

Jo, man kanske skulle skriva ner för och nackdelar (det som skrivs om dom) för att ha bättre överblick. Själv håller jag allt i huvudet men med det riskerar man att bli "blind" och låsa sig vid något samt så kan man ju faktiskt glömma vissa saker. Hittills tror jag det funkar med huvudmetoden men jag kanske ska sätta mig ner och skriva upp alla föreslagna delar bland de olika komponenterna och sen skriva lite kommentarer msat sätta lite "betyg". Det kanske kan hjälpa även om jag nästan har format hela min dator nu

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Du är alltså i princip färdig, då jag ser att din post är seriöst uppbyggd och att du verkligen försöker lära dig så mycket som möjligt om dina delar, så kanske min dator till slut blir väldigt lik din.. Du stämmer inte för plagiat eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neriath
Du är alltså i princip färdig, då jag ser att din post är seriöst uppbyggd och att du verkligen försöker lära dig så mycket som möjligt om dina delar, så kanske min dator till slut blir väldigt lik din.. Du stämmer inte för plagiat eller?

Nä, men lyckas du klocka högre än mig så vet man aldrig

Just nu är det ju moderkort jag avvaktar, ska ju släppas några väldigt väldigt snart. Risken är dock att jag slår till tidigare än så. Tänkte ju ha datorn till helgen då jag flyttar in i en ny lägenhet

Minnen är det jag mest försöker att få en bra bild av just nu, men jag har aldrig förstått mig på minnen så där är det kämpigt

Sen är det kylaren till processorn som jag heller inte har bestämt riktigt.

Annars är det andra rätt så spikat, även om det kan bli en kovändning, men då ska det finnas extrem fakta bakom isf

Ska snart uppdatera den andra länken med mina senaste tankar. Så fort jag har lite grepp om minnen och moderkort tänkte jag.

Hoppas det blir bra för dig och liknar den min väldigt mycket kan det vara extremt intressant med klockresultat Om du nu ska klocka dvs Jag köper ju min för att klocka!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

En bra sak att börja med är att nämna vad datorn huvudsakligen skall användas till, typ, spel? 3D redigering? också vidare.

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Minnen är det jag mest försöker att få en bra bild av just nu, men jag har aldrig förstått mig på minnen så där är det kämpigt
Sen är det kylaren till processorn som jag heller inte har bestämt riktigt.

Det låter som om du har problem med precis det som jag har, minnena känns som om alla är lika bra oavsett pris, det är bara kvantitet jag går på egentligen. Moderkortet förstår jag ingenting utav så jag kommer helt förlita mig på dina efterforskningar.. Kylare har jag heller ingen aning om eftersom storlek på fläktar o.s.v. inte säger mig något.

Citat:

Hoppas det blir bra för dig och liknar den min väldigt mycket kan det vara extremt intressant med klockresultat Om du nu ska klocka dvs Jag köper ju min för att klocka!

Jag vet att klockning ger högre prestanda till ett visst pris, men det är inte det i första hand jag skall göra, givetvis så ifall den är byggt för klockning så skall jag ta och titta närmare på hur, varför och fördelar med det. Kanske ger ett mycket bättre prestanda

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neriath
Det låter som om du har problem med precis det som jag har, minnena känns som om alla är lika bra oavsett pris, det är bara kvantitet jag går på egentligen. Moderkortet förstår jag ingenting utav så jag kommer helt förlita mig på dina efterforskningar.. Kylare har jag heller ingen aning om eftersom storlek på fläktar o.s.v. inte säger mig något.

Jag vet att klockning ger högre prestanda till ett visst pris, men det är inte det i första hand jag skall göra, givetvis så ifall den är byggt för klockning så skall jag ta och titta närmare på hur, varför och fördelar med det. Kanske ger ett mycket bättre prestanda

Man kan ju inte garantera att en opteron 165 klockar bra men jag köper den enbart för att försöka få upp den väldigt högt. Ska man inte klocka tror jag det rekommenderas med en X2 4xxx nånting. Men vet inte exakt.

Så det jag siktar på är att klocka rätt fint samt ha en snabb dator för spel. Kan ju vara bra att veta, men en del framgår nog utav trådden som finns.

Innan hade jag uppfattningen om att kvantitet var det enda, men jag har ju redan bestämt mig för 2x1 GB. Kollade först på väldigt billiga men nu håller den här på att sluta väldigt dyrt. Men ska man inte klocka så är det ju dom billigaste som gäller typ, vad jag har förstått. Nu lutar det lite år PC4000 för mig, hrmma.. vi får se...

Moderkortet jag ska köpa är ett som är klockvänligt, annars tror jag att Asus ska vara bra om man inte ska klocka. Kan i värsta fall bli Asus för mig också om inte det kommer nya RD580 snart

Ju större fläkt, desto mer luft kan den transportera ju och ju kallare borde det bli, samt så låter dom inte lika mycket tydligen

Har man riktig tur med systemet jag satsar på så kan jag klocka upp till FX-60 men det är aknske lite för mycket att hoppas på. Sen vet man ju inte heller om Opteron 165 fortfarande är lika klockvänliga som dom tidigare tillverkade men det tror jag nog allt (hoppas)

Nu ska jag sova. Blir mer infonyttigt iomrgon

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Jo, jag är i stort med på vad du valt.. Det enda jag inte tycker om det är din Cross Fire.. Jag vill ha SLI om något. Sedan funderar jag på hur mycket jag är beredd att lägga för att satsa på ett dubbelt grafikkort. Hur bra är två stycken i jämförelse med ett dyrare egentligen. Sådana saker måste jag titta på.. Har läst lite om det men långtifrån tillräckligt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neriath
Jo, jag är i stort med på vad du valt.. Det enda jag inte tycker om det är din Cross Fire.. Jag vill ha SLI om något. Sedan funderar jag på hur mycket jag är beredd att lägga för att satsa på ett dubbelt grafikkort. Hur bra är två stycken i jämförelse med ett dyrare egentligen. Sådana saker måste jag titta på.. Har läst lite om det men långtifrån tillräckligt

Jag är inbiten ATI så därför faller det naturligt med den tillverkaren. Dock verkar SLI lite bättre men jag tror det är jämnt mellan dom, och ATI har ju fördelen med aa och sånt vad jag har förstått och i 1600x1200 ska ATI vara lite bättre.

Sen kommer jag satsa på ett graffe från början men med möjlighet att köra cross-fire, det är iar min tanke.

Men jag är superlack över att nätaggregatet jag tänkte köpa inte finns någonstans. Det var ett Silverstone strider 560W. Hrm, jaha då blir det att råplugga nätaggregat igen *snyft* Kanske blir ett 650W Zeus istället då (också Silverstone).

Ska uppdatera min egen tråd senare ikväll!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
JMen jag är superlack över att nätaggregatet jag tänkte köpa inte finns någonstans. Det var ett Silverstone strider 560W. Hrm, jaha då blir det att råplugga nätaggregat igen *snyft* Kanske blir ett 650W Zeus istället då (också Silverstone).

Är du säker på detta? är inte http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SILST56F det aggregatet? ST måste stå för Strider

Då väntar jag mig lite interessant läsning ivkäll då

PS: Du har fått mig såld på samma chassi som dig i alla fall Det kommer levererat med alla fläktar och sådant eller? Det var i alla fall så jag förstod det när jag läste en recension

Permalänk
Avstängd

Så var min egen tråd uppdaterad med all den senaste infon, vet inte om det tillkommit så mcyket tankar angående produkter men håll till godo, eller vad jag ska säga

Japp, chassit är extremt snyggt tycker jag och det har fått bra recensioner, men frågan är om Antec ändå inte är bättre, men jag är en gamler. Ser inget negativt alls med Lexa.

Det agget du länkar till är en beställn ingsvara men just nu är jag nästan bara glad för att det blir det andra som jag kommer att beställa, vilket det är ser du i min tråd

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)