Varför kan jag inte splitta min nya disk

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte splitta min nya disk

Partition magic visar att den är Dynamisk min nya samsung 250gb.

har formaterat den med windows inbyggda men nu vill jag dela den så varför vill det inte ?

Får bara fram att "no partitions on this drive" no shit det är ju det jag vill skapa.

Permalänk
Medlem

Tjo
Eftersom Dynamiska diskar jobbar med volymer går det inte att dela på partitioner eftersom det finns inga.

Gå in i diskhanteraren, ta bort alla volymer på den disken, sen kan du H-klicka och konvertera till "Standard disk" därefter skapa de partitioner du vill ha.
Du kan ju se på bilden det kommer stå "konvertera till standard disk" isället för uppgrad....

Visa signatur

Då knackade verkligheten på dörren igen.
Jag tänkte fan inte öppna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chosen
Tjo
Eftersom Dynamiska diskar jobbar med volymer går det inte att dela på partitioner eftersom det finns inga.

Gå in i diskhanteraren, ta bort alla volymer på den disken, sen kan du H-klicka och konvertera till "Standard disk" därefter skapa de partitioner du vill ha.
Du kan ju se på bilden det kommer stå "konvertera till standard disk" isället för uppgrad....

http://chosen.dyns.net/bilder/diskhanteraren.jpg

Hej!

En fråga, vad är Dynamiska diskar bra att ha för, varför har man det?
Jag har inga partitoner men kör inte dynamisk disk, borde jag göra det då?

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk
Medlem

Med dynamisk disk finns det fler alternativ att köra på (raid, span etc.)
Man kan helt enkelt trixa mer med utrymmet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyJoe
Hej!

En fråga, vad är Dynamiska diskar bra att ha för, varför har man det?
Jag har inga partitoner men kör inte dynamisk disk, borde jag göra det då?

Dynamiska diskar är ett MS-påfund och inte speciellt användbart imho. Man kan som sagt stripa, mounta diskar som kataloger på andra diskar och liknande grejor. Men det kan blir problem att nå grejorna "utifrån" och även att nå partitionerna från tredjepartsprogram som är det problem trådskaparen hade.

Ifall man inte behöver de features som en dynamisk disk erbjuder ska man inte köra disken dynamiskt helt enkelt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Dyndiskar kör man oxå till mjuka fattigmansfemmor.

Partinfon ligger i LDB'n sist på disken och går inte att repa med testdisk eftersom LDB-strukturen är hemlighållen av BillyBoy på M$.

Som Vicotnik sa' - skit dyndisk om du inte absolut behöver.