Produkttest: Cooltek Hurricane

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Cooltek Hurricane

Vi tittar närmre på en "gamermus" från den något okända tillverkaren Cooltek, som erbjuder 1600 dpi och en accelerationsförmåga på 20 G. Den är relativt stor och har totalt fem knappar inklusive scrollhjulet. Är den en värdig konkurrent till Logitech och Microsofts möss?

Läs produkttestet: Cooltek Hurricane

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

undrar om det står logitech på kretskorten om man öpnar den...

ungefär som i MS möss

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det ser ut som en hybrid mellan Microsofts Intelli Explorer 4.0 och Logitechs MX500?

Permalänk
Medlem

Trodde det bara var en licenstillverkad pryl men den verkar ju ha knepiga buggar som inte Logitech eller MS-möss har.

Permalänk
Medlem

Flipp eller Flopp? F L O P P ! ! !

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

"Bugg i den optiska sensorn som gör spel omöjliga att spela"

Åfan, en gamermus! Dagens skämt.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

underbart med detta test, va precis på väg att köpa musen.. men givetvis ångrar jag mig nu!

tack.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
underbart med detta test, va precis på väg att köpa musen.. men givetvis ångrar jag mig nu!

tack.

Jag kan rekomendera razer diamondback, kostar bara en hundring extra och den fungerar

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Jag kan rekomendera razer diamondback, kostar bara en hundring extra och den fungerar

Hur mycket bättre än en MX510 är den då? älskar greppet om MX och Razern ser så låg och lång ut.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Med all respekt för den som genomförde testet....en bugg uppstår endast i en programvara, ej i en mekanisk/optisk del. Är det fel i en mekanisk/optisk del, så är det i regel en skadad/felmonterad del, eller ett konstruktionsfel. Vederbörande skulle ha testat en mus till innan han publicerade testet. Om även den andra musen uppvisar liknade fel så betyder det säkerligen att alla mössen som tillverkats lider av samma åkomma. Jag väntar således på en uppdatering av testet innan jag avskriver musen som...skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Jag kan rekomendera razer diamondback, kostar bara en hundring extra och den fungerar

Ja, det är en bra mus.

Sen håller jag verkligen inte med recensenten gällande:
"Cooltek Hurricane är som tidigare nämnts mycket stor vilket ökar precisionen väldigt mycket vid svepande rörelser."

Det låter ju som att te.x Diamondback har sämre precision på grund av att den är betydligt mindre än testmusen. Nej, det beror på mycket andra saker än just storleken på musen, inte minst användaren. Jag köper att en del, kanske många, har lättare att använda en stor mus, men det är inte att likställa med bättre precision. Så, slutwhinat.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Bättre och köpa en MX510, man vet att den är grymt bra iaf

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
underbart med detta test, va precis på väg att köpa musen.. men givetvis ångrar jag mig nu!

tack.

Köp en MX518, är så otroligt skön!
Det är den bästa mus som finns enligt mig! ^^

Permalänk

Tråkigt att det är en sån bugg i en spelmus, själv har jag en A4 Tech X7 med 2000dpi som jag är väldigt nöjd med, kostade endast 200 spänn på gekås.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
Med all respekt för den som genomförde testet....en bugg uppstår endast i en program vara, ej i en mekanisk/optisk del. Är det fel i en mekanisk/optisk del, så är det i regel en skadad/felmonterad del, eller ett konstruktions fel. Vederbörande skulle ha testat en mus till innan han publicerade testet. Om även den andra musen uppvisar liknade fel så betyder det säkerligen att alla mössen som tillverkats lider av samma åkomma. Jag väntar således på en uppdatering av testet innan jag avskriver musen som...skit.

Vi har en till likadan mus på väg till oss, och visar det sig att recensionen är fel så kommer givetvis en rättelse!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Discokungen
Citat:

Musrörelserna var dock mycket följsamma och det märks att denna mus har sex stycken flytdynor under sig vilket hjälper för att få ner friktionen. Musmattorna som användes i detta test var Ulti-Mat samt IceMat Black.

Jämfört med en Logitech MX518 eller en Microsoft Intellimouse 3.0 låter Hurricane mycket mindre på en IceMat Black som med vanliga möss har ett rätt irriterande susande ljud.

Det där irriterande susande ljudet är för att ni har en mus på en frostad glasskiva... Vem kom på en sån musmatta? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
Tråkigt att det är en sån bugg i en spelmus, själv har jag en A4 Tech X7 med 2000dpi som jag är väldigt nöjd med, kostade endast 200 spänn på gekås.

Jag letade mus på Gekås men jag hittade bara sopiga "kontors" möss.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
Med all respekt för den som genomförde testet....en bugg uppstår endast i en program vara, ej i en mekanisk/optisk del. Är det fel i en mekanisk/optisk del, så är det i regel en skadad/felmonterad del, eller ett konstruktions fel. Vederbörande skulle ha testat en mus till innan han publicerade testet. Om även den andra musen uppvisar liknade fel så betyder det säkerligen att alla mössen som tillverkats lider av samma åkomma. Jag väntar således på en uppdatering av testet innan jag avskriver musen som...skit.

Tyvärr har vi pressläggningstid som måste hållas. En ny mus är på väg till oss så vi kan ta reda på om detta var en defekt mus eller inte, självfallet kommer vi uppdatera er läsare om den är annorlunda än musen vi precis testat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Tyvärr har vi pressläggningstid som måste hållas. En ny mus är på väg till oss så vi kan ta reda på om detta var en defekt mus eller inte, självfallet kommer vi uppdatera er läsare om den är annorlunda än musen vi precis testat.

Jag kan bekräfta att det inte bara är den musen som är defekt.. Har provat med 3olika möss och alla har samma symptom..

Dessutom väger dom alldeles för lite..

Flopp enligt mig

Permalänk
Medlem

Den där musen är en näst intill identisk kopia (formmässigt) av Logitech MX1000!

En sak angående testet:

Citat:

Generellt brukar man säga att ju fler flytdynor desto bättre då de gör så att friktionen mellan musen och musmattan minskar.

Hmm... Så friktionen blir alltså lägre när musen får större kontaktyta med musmattan? Jag vet inte om jag helt missförstått något nu, men självklart blir friktionen lägre med färre dynor, inte fler. Det säger ju sig självt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Den där musen är en näst intill identisk kopia (formmässigt) av Logitech MX1000!

En sak angående testet:

Hmm... Så friktionen blir alltså lägre när musen får större kontaktyta med musmattan? Jag vet inte om jag helt missförstått något nu, men självklart blir friktionen lägre med färre dynor, inte fler. Det säger ju sig självt.

Inte nödvändigtvis då du med färre dynor får MER friktion på varje enskild punkt, medans med fler dynor så får du MINDRE friktion på varje enskild punkt. Detta måste vara en avvägning givetvis. Jag håller dock med dig om att formuleringen är lite tokig.

I övrigt, om man är ute efter en billig och väl fungerande mus, varför inte köpa Microsoft Laser Mouse 6000? Den kostar 365:- ungefär och äger denna "billiga" mus åtta gånger om.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

äger denna mus 8 gånger om??? äger? hur står det till med svenskan. Jag utgår ifrån att du menar bättre, betydligt bättre, överlägsen ?. Väldigt många här inne "äger" än hit och än dit. Använd en ordbok nästa gång och ta reda på vad ordet betyder. En ordbok kan du ÄGA, kanske har du en sådan i din ÄGO ;).

Permalänk
Medlem

Inte för att vara irriterande och petig nu, brukar inte vara det, men måste bara svara dig då jag läste om din hänvisning till ordboken.

Man ska kanske inte klaga på andras användande av svenskan då man själv skriver programvara som "program vara" och konstruktionsfel som "konstruktions fel" (se inlägget du postade 14:50) ;).

Sätter förresten en femma eller två på att jag förmodligen själv också har gjort något grammatiskt fel i detta inlägg!

Meningen var i.a.f. att visa att denna typ av inlägg är onödigt då man förr eller senare själv också gör misstag, sålänge alla fattar vad som menas är ingen skada skedd!

Angående musen så tycker jag den är kusligt lik min MX500, fast vänta nu, vid närmare beskådning av min mus är den där kanske mer lik en MX700?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Angående musen så tycker jag den är kusligt lik min MX500, fast vänta nu, vid närmare beskådning av min mus är den där kanske mer lik en MX700?

Nope, den skiljer sig en del från MX500 och MX700. Däremot är den, som jag skrev i förra inlägget, extremt lik MX1000:

Permalänk
Medlem

Föredrar Logitechs möss.. dom passar mina feta labbar bättre. Sedan kör jag hör sens
i de flesta spelen så en vanlig liten matta räcker.
Nackdelen många upplever med Logitechs möss är att med nya
SetPoint är knappprogrammeringen ganska begränsad.
Finns dock en lösning på detta.
[uberOptions] Enable all options on all buttons in SetPoint

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

1
Mitrix, tack för att du visade på mina misstag i mitt föregående inlägg, även då du hade fel i sak. Felen jag begick låg nämligen i avstavningen, inte i något annat. Och det är nu rättat och klart

2
grammatiska fel och stavfel är inte det samma som att använda ett ord (i detta fall ordet äga) och försöka få det till att bedyda något annat. Det är därför man använder sig av en ordbok.

3
Där anser jag att du har fel. Om människor försöker ändra ett ords bedydelse så uppstår det missförstånd, (jag erkänner dock att mitt var medvetet).Och jag förstår därför fullt och väl vad du menade med att mitt inlägg var onödigt. Men det är så otroligt trist med allt "ägande" än hit och än dit i vart och vartannat inlägg, så jag överreagerade.

Avslutningsvis: jag ber om ursäkt doolar för mitt påhopp, det var fult och onödigt gjort. Jag får skylla på lågt blodsocker.

Med respekt,

Larsioni

Permalänk
Hedersmedlem

Har man gått sladdlös är det svårt att gå tillbaks så det får bli en allt för dyr G7 för mig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
Med all respekt för den som genomförde testet....en bugg uppstår endast i en programvara, ej i en mekanisk/optisk del. Är det fel i en mekanisk/optisk del, så är det i regel en skadad/felmonterad del, eller ett konstruktionsfel. Vederbörande skulle ha testat en mus till innan han publicerade testet. Om även den andra musen uppvisar liknade fel så betyder det säkerligen att alla mössen som tillverkats lider av samma åkomma. Jag väntar således på en uppdatering av testet innan jag avskriver musen som...skit.

Buggar är i programvara, och det är nog något som finns i optiska möss. Hela tekniken bakom optiken fungerar nog inte utan någon form av firmware/styrprogramvara. Felet kan ju också bero på något produktfel i komponenter, men det kan ju även vara dålig kodning av den grundläggande mjukvaran som sköter optiken.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Avslutningsvis: jag ber om ursäkt doolar för mitt påhopp, det var fult och onödigt gjort. Jag får skylla på lågt blodsocker.

Med respekt,

Larsioni

Tackar för ursäkten, jag var just på väg att skriva ett svidande svar, men hoppar det med tanke på ursäkten.

Dock vill jag påpeka att använda ett ord som "äga" i detta sammanhanget på ett data och spelforum som Sweclockers är inte kan anses som dålig svenska i mitt tycke. ALLA här vet innebörden av detta slanguttryck. Så länge man håller sig på en rimlig nivå anser jag att det kryddar språket och kan vara riktigt roligt!shiftone!11 Hoppas du förstår min poäng.

I övrigt tenderar min svenska att vara åt det bättre hållet, jag är inte perfekt då det trots allt var tolv år sedan jag avslutade gymnasiet med betyget 5 i svenska språket.

Tack för mig.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Ja, det är en bra mus.

Sen håller jag verkligen inte med recensenten gällande:
"Cooltek Hurricane är som tidigare nämnts mycket stor vilket ökar precisionen väldigt mycket vid svepande rörelser."

Det låter ju som att te.x Diamondback har sämre precision på grund av att den är betydligt mindre än testmusen. Nej, det beror på mycket andra saker än just storleken på musen, inte minst användaren. Jag köper att en del, kanske många, har lättare att använda en stor mus, men det är inte att likställa med bättre precision. Så, slutwhinat.

"Här kommer jag ge mina subjektiva åsikter kring musen i olika typer av arbete."

Visa signatur

Skriv in den signatur som ska visas under alla dina inlägg i forumet.