Kommer ATi någonsin släppa bättre drivisar ?

Permalänk

Kommer ATi någonsin släppa bättre drivisar ?

Har nyligen gått över till linux och jag och min brorsa spelar mycket wow, vi har fått igång det jättebra utan probs i wine men. bara för att han har ett nvidia kort så får han kanske 30 fps, där jag får 15. Och då har jag en 3000+, han 2000+ processor á la AMD. jag har 1024 mb RAM, han 512. han har ett litet Geforce 4, jag har 9600 pro.
Så man kan ju lätt säga att Nvidia > ATi, vilken dag som. Men kommer ATi någonsin bli bättre eller ska man investera i ett nytt graffe ??

Permalänk
Medlem

De håller på att bättra sig, men i dagsläget ligger som du säger Nvidia långt före. Skillnaden mellan att använda drivarna nu och när jag provade första gången i början av förra året är dock enorm, så en dag kanske de hinner ifatt, frågan är bara hur lång tid det kommer att ta.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Jag minns när gamla matrox kort var 10 gånger snabbare än nya o moderna nvidia kort i linux också

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Om man jämför antalet utvecklare från Nvidia som härjar omkring på t.ex. X.org's mailinglistor mot ATI's utvecklare så vinner Nvidia med 10-0. Det finns helt enkelt ingen från ATI som tycks vara intresserad, och för varje dag bidrar Nvidia med mer resurser och kunskap till utvecklingen och utökar därmed försprånget. ATI är långt efter, och lär väl så också förbli om inget radikalt händer. Det enda som skulle kunna göra att de tar igen hela försprånget vore väl om de släppte sina drivrutiner för öppen beskådning, men det lär knappast hända.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Om man jämför antalet utvecklare från Nvidia som härjar omkring på t.ex. X.org's mailinglistor mot ATI's utvecklare så vinner Nvidia med 10-0. Det finns helt enkelt ingen från ATI som tycks vara intresserad, och för varje dag bidrar Nvidia med mer resurser och kunskap till utvecklingen och utökar därmed försprånget. ATI är långt efter, och lär väl så också förbli om inget radikalt händer. Det enda som skulle kunna göra att de tar igen hela försprånget vore väl om de släppte sina drivrutiner för öppen beskådning, men det lär knappast hända.

Mjo, det här är nog den största orsaken till att mitt nästa grafikkort garanterat kommer att bli ett Nvidia. Jag är knappast heller den enda som tänker så.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Sötast

Skulle det inte vara smart att ha windows på burken där man lirar wow? 100% Gratis prestandaökning.

Permalänk
Medlem

Allexz: gratis är det ju inte eftersom Windows kostar ;D

Men ATI har väll sagt att de ska förbättra linux drivrutinerna mycket nu när Xorg 7.0 finns. Skulle tydligen bli lättare för utvecklarna.

Alltid kul o byta ATI drivrutin i linux, brukar alltid bli ett lyft i grafikprestanda varje gång

Permalänk
Medlem

Allexz: Om du ser, (som dom ser det), en extra utgift på 1000-2000:- som smart, är ju en annan fråga...

//fog

EDIT: Nån hann före

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Skulle det inte vara smart att ha windows på burken där man lirar wow? 100% Gratis prestandaökning.

Motfråga:
Skulle det inte vara smart och sätta en liten utvecklingsgrupp på linux delen, och således kunna bråka med Nvidia på linux sidan, för, linux blir mer och mer aktuellt. Och om man nu vill att fler ska använda linux vore det inte fel att man kan spela någorlunda hyffsat på linux också.

Permalänk
Medlem

ATI har ju t.om funderat på att sluta ha en Linux drivrutin p.g.a patentproblem.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Allexz: gratis är det ju inte eftersom Windows kostar ;D

Jaså?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Allexz: Om du ser, (som dom ser det), en extra utgift på 1000-2000:- som smart, är ju en annan fråga...

//fog

EDIT: Nån hann före

Heh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkläsk
Motfråga:
Skulle det inte vara smart och sätta en liten utvecklingsgrupp på linux delen, och således kunna bråka med Nvidia på linux sidan, för, linux blir mer och mer aktuellt. Och om man nu vill att fler ska använda linux vore det inte fel att man kan spela någorlunda hyffsat på linux också.

Det skulle kosta pengar, vem står för det? Då kanske drivrutinerna helt plötsligt ska börja kosta pengar, vem vet med dagens pengahungriga företag?

Men visst skulle det vara bättre!

------

Men! Med tanke på trådskaparen nyligen har gått över till Linux, så har han troligtvis använt windows innan Alltså borde han kunna gå tillbaka också

Iallafall, om jag vore du så skulle jag troligtivis Dualboota windows åtminstone till spel, när suget väl kommer, vad gör du då? jo då har du redan dualbooten!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det skulle kosta pengar, vem står för det? Då kanske drivrutinerna helt plötsligt ska börja kosta pengar, vem vet med dagens pengahungriga företag?

Men visst skulle det vara bättre!

------

Men! Med tanke på trådskaparen nyligen har gått över till Linux, så har han troligtvis använt windows innan Alltså borde han kunna gå tillbaka också

Iallafall, om jag vore du så skulle jag troligtivis Dualboota windows åtminstone till spel, när suget väl kommer, vad gör du då? jo då har du redan dualbooten!

Vem står för Nvidias drivrutiner tror du ? Bara för att man kör linux är det ju klart att man inte ska behöva betala för drivrutinerna. Vet du hur omständigt det är att behöva boota om bara för att spela ? Och så ofta jag spelar skulle det börja växa gråa hår på mig om jag skulle byta os varje gång jag ska spela. Och då kommer jag bara att stanna på windows och HUR mycket lättare hade det inte varit om ATi, som är ett världsledande företag på grafikkorts marknaden, bara avsatte några kvicktänkta skallar till att skriva drivisar. Tror rätt många känner som mej faktiskt.

Permalänk
Medlem

Ja! och inte nog med att prestandan är mycket sämre, de verkar inte ha stöd för composite (dvs hårdvarustödd genomskinlighet).. Är riktigt bitter på ATI för tillfället..

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk

Jag är arg på alla företag som inte följer standarder och som låser kunder till en viss plattform! Varesig det är program eller hårdvara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Ja! och inte nog med att prestandan är mycket sämre, de verkar inte ha stöd för composite (dvs hårdvarustödd genomskinlighet).. Är riktigt bitter på ATI för tillfället..

Nåja, hårdvarustödd genomskinlighet får du ju i alla fall med ATI och XGL, vilket annars också är trevligt :).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkläsk
Vem står för Nvidias drivrutiner tror du ? Bara för att man kör linux är det ju klart att man inte ska behöva betala för drivrutinerna. Vet du hur omständigt det är att behöva boota om bara för att spela ? Och så ofta jag spelar skulle det börja växa gråa hår på mig om jag skulle byta os varje gång jag ska spela. Och då kommer jag bara att stanna på windows och HUR mycket lättare hade det inte varit om ATi, som är ett världsledande företag på grafikkorts marknaden, bara avsatte några kvicktänkta skallar till att skriva drivisar. Tror rätt många känner som mej faktiskt.

Aja, det är lite skillnad för ATi att satsa pengar i microsoft än att satsa på linux.

Det är lite som att antingen satsa pengar i mjukvara som KOMMER betala ut miljarder, medans linux som inte har ett skvatt med spel att göra (Tack vare DirectX ja) vilket låter mer som ett hobbyproject från ATi's sida.

En av anledningarna jag inte byter till linux är just att jag skulle inte klara mig utan mina spel, du verkar gå på samma väg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
ATI har ju t.om funderat på att sluta ha en Linux drivrutin p.g.a patentproblem.

De kanske använder för mycket stulna idéer i sina drivrutiner? De enda korten man kan köpa i dagens läge är nog Matrox, Radeon pre-9200 och Intel-baserade i810/i915 som alla har öppna stabila drivrutiner. Nvidia må vara bättre än ATI, men de suger ändå hårt när det gäller stabilitet på sina stängda drivrutiner jämfört med OSS-drivrutinerna till diverse andra kort.

Permalänk
Medlem

Det ligger mycket firmware och andra äffärshemliga lösningar i drivrutiner idag. Att skicka en drivrutin till ren källkod till vissa saker kan vara att blotta ritningarna till ett projekt som kanske kostat miljoner dollar att ta fram.

Så jag förstår förtagen. Jag tror Linux och Opensource måste acceptera att alla inte vill visa sin kod, för det handlar ju somsagt om att tjäna pengar.

Sen lönar det väll inte sig direkt att utvecka spel åt Linux heller så, dom flesta som kör Linux brukar inte spela heller så enligt min uppfattning. Dessutom skrivs allt för DirectX idag, vilket omöjliggör det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det ligger mycket firmware och andra äffärshemliga lösningar i drivrutiner idag. Att skicka en drivrutin till ren källkod till vissa saker kan vara att blotta ritningarna till ett projekt som kanske kostat miljoner dollar att ta fram.

Som jag har förstått saken så ligger det dessutom en massa kod i drivrutinerna som kommer från externa källor och därmed innehar andra copyrights. Även om t.ex. Nvidia eller ATI skulle vilja släppa källan till sina drivers fri så kanske de inte kan, eftersom andra copyrightinnehavare hindrar dom.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

men så kassa är inte drivarna just nu tycker jag (ATI),
iaf inte i City of Heroes som jag nyligen fick igång i linux efter en smula mindre beskymmer. Jag har ungefär samma prestanda här som jag har i winxp och samma inställningar (förutom pixelshaders som inte verkar gå att dra igång :S)
får bara lite gummiband. Vet att jag för ett tag sen testade lite andra spel också och de rullar fruktansvärt mycket bättre nu än för 6-8 månader sen

Hoppas ATi håller i sig och fortsätter utveckla med samma prestanda ökningar varje gång