Problem med skriva ut sträng + Java

Permalänk
Medlem

Problem med skriva ut sträng + Java

Hej!

Har ett problem. Har gjort en funktion där man ska kunna skriva mata in ett regnr t.ex ABC111 och det ska sedan sparas i en sträng.

Det jag gjort är följande:

System.out.println('\n'+"Mata in ett registreringsnummer, eg. [ABC111]: ");
String reg[] = (input.readLine()).split(" ");

Men jag vill sedan skriva ut reg[] för att användaren ska se det. Sedan vill jag anropa den sparade strängen i en annan funktion som kollar giltigheten i reg.nr:et.

Hur gör man?
Måste jag ha med .split(" ") ? tar jag bort den och bara skriver String reg[] = input.readLine() får jag fel.

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk

Re: Problem med skriva ut sträng + Java

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Hej!

Har ett problem. Har gjort en funktion där man ska kunna skriva mata in ett regnr t.ex ABC111 och det ska sedan sparas i en sträng.

Det jag gjort är följande:

System.out.println('\n'+"Mata in ett registreringsnummer, eg. [ABC111]: ");
String reg[] = (input.readLine()).split(" ");

Men jag vill sedan skriva ut reg[] för att användaren ska se det. Sedan vill jag anropa den sparade strängen i en annan funktion som kollar giltigheten i reg.nr:et.

Hur gör man?
Måste jag ha med .split(" ") ? tar jag bort den och bara skriver String reg[] = input.readLine() får jag fel.

Jag är antagligen dum nu, men varför ska du alls spara i en array? Kan du inte göra så här: "String reg = input.readLine()"?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Ojj heheh ... tack nu funkar det...glömmer skillnad på array och vector.

Sen till min andra fråga. Hur läser man in filer i java? Har en fil på datorn med ett antal ord som jag vill att den ska läsa in och sedan skriva ut på skärmen.

Prövar med

BufferedReader fil = new BufferedReader(new FileReader("fula"));
String line = fil.readLine();
System.out.println(line);

Funkar inte detta?

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

det ser ut som rätt håll, men läs upp på klassen File.

du känner väl till denna sida? den bästa som finns för den arme java-kodaren...
http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Varför '\n'+"Mata in ett registreringsnummer, eg. [ABC111]: " ?
Skriv bara "\nMata in ett registreringsnummer, eg. [ABC111]: "

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Ojj heheh ... tack nu funkar det...glömmer skillnad på array och vector.

Sen till min andra fråga. Hur läser man in filer i java? Har en fil på datorn med ett antal ord som jag vill att den ska läsa in och sedan skriva ut på skärmen.

Prövar med

BufferedReader fil = new BufferedReader(new FileReader("fula"));
String line = fil.readLine();
System.out.println(line);

Funkar inte detta?

String line; BufferedReader buffer; try { buffer = new BufferedReader(new FileReader("file")); while ((line = buffer.readLine()) != null) System.out.println(line); buffer.close(); } catch (FileNotFoundException e) { System.err.println("File not found: " + e); } catch (IOException e) { System.err.println("Error: " + e); }

Något sådant.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Så konstigt alltså.

Det går inte att skriva såhär:

String line;

BufferedReader file = new BufferedReader(new FileReader("fula"));

while((line = file.readLine()) != null) {
System.out.println(line);
file.close();

}

Varför?

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, mycket beror på min kodstil, man kan skriva som du har skrivet (fast lägg file.close() utanför while-slingan), men du måste alltid fånga åtminstonde IOException.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.